Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
- jake55
- Viestit: 963
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
1400kg nostaa Super Major, kyä paalit liikkuu. Tosiaan kannattaa olla nopea, hinta/laatu suhteeltaan hyvät menee nopeasti.
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 6518
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
siinä kysyjälle kone. kyllä paalit liikkuu ja on ketterä ja jarrut, ulosotto toimii kevyesti ja nostolaitekin toimii hyvin pakkasilla. kopin voi ottaa pois jos avon välttämättä haluaa. kevyt ohjaus ilman tehostintakin.. https://www.nettikone.com/ford/4000/2091539
-
- Viestit: 3121
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Joo toi koppi on ruma kuin belarus valmiiks sininen niin sopii stenan lavalle. Ketterä ja kevyt on ajella, nostolaite jos kunnossa imusihteineen niin riittää voima. Tohon saa kanssa prikan jousen alle jos painetta haluaa varsiin.
Eikä vuoda ne majorin irtoputket koneessa.
Eikä vuoda ne majorin irtoputket koneessa.
- Matsikka
- Viestit: 16234
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Jos ei lohko oo muuten syöpynyt puhki….
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 3121
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Joo on niitä tapahtunut, mutta kaikki syöpyy jos ei huolleta oikein myös irtoputket. Toki irtoputki helpompi vaihtaa kuin kiikuttaa koko kellari koneistamoon.
Lisään vielä että meilläpäin ollut satumainen tuuri fooordien kanssa kun lohkoja ei täällä ole mennyt naapureillakaan, onko vesi sitten erilaista. Mörkö majori tuli 40 luvun lopussa ja sen jälkeen kaikenlaisia fordeja ollut, vieläkin kolme tallissa eikä yhtään lohkoa hajonnu tai koneita muutakaan. Kannentiivisteitä 2 vaihdettu ja yksi venttiilinpää hakkaantui aikanaan, sekin osittain huollon puutteesta.
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: La Marras 06, 2021 12:33 pm
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Niin sanokaapas nyt oikeasti mielipide vanhasta Valmetista! Yks 565 olis kiikarissa. Saako niihin varaosia vai ei? Aiemmin oli juttua mutta en tiedä oliko ne kirjoitettu vitsillä vai tosissaan.
-
- Viestit: 847
- Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
HE-RA kirjoitti: ↑Pe Marras 12, 2021 8:36 pm Niin sanokaapas nyt oikeasti mielipide vanhasta Valmetista! Yks 565 olis kiikarissa. Saako niihin varaosia vai ei? Aiemmin oli juttua mutta en tiedä oliko ne kirjoitettu vitsillä vai tosissaan.
[/quono kokemusta valmeteista n 60 vuoden ajalta,ja eipä noissa ole pettymystä tullut juurikaan ulkoasu kertoo jo aika paljon onko yritettykään huoltaa onhan tuo kuitenkin aivan eri työkone johonkin kankeaan majorin rohjakkeeseen verrattuna,kummastakin kokemusta vuosien varrella ,joten voin suositella ,ns, patavarmaa tekniikkaa,
-
- Viestit: 4474
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Moottorin korjaussarjat löytyy. No se kampiakselin päittäislaakeri ei saata löytyä.
Jarrujen kitkapinnat löytyy, kenkiä saapi purkiosina jos ne uusiovalmistetut on jo myyty.
Vesipumppu löytyy.
Laakerit ja tiivisteet normikamaa.
Nostolaitteen osat joko purkuosia, tiivisteet löytyy uusina.
Etuakselin osat löytyy uusina.
Vaihteiston rattaita ei taida uusina löytyä, mutta purkuosina kyllä.
Riippu kai miten huonoon kuntoon se on saatu, että mitä osia siihen sitten tarttee. Omat kokemukset on V500, V565 ja V33. Kaikki on liikkeessä ja toi 33 varmaan aktiivisin isällä. 565 tuli kovin epämääräisellä käytöllä olleena ja mökillä se menee ihan hyvin. Vaihteisto kai se hankalin juttu, mutta kun ei sillä runnota mitään aktiivista maataloustöitä niin eipä se taida meidän aikana hajotakaan.
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: Ti Loka 10, 2006 9:41 pm
- Paikkakunta: pohjois-savo
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Kyllähän nuo hommat kuulostaa ihan pienkuormaajalle.
Vanha takapotku ei ole parhaimmillaan etukuormaajan kanssa.
4000 ja 165 reippaat moottorit, 165 kiva kuunnellakin.
Mutta hallintalaitteiden/ penkin sijoittelusta ei heru pisteitä muutaman päivän tuttavuuden perusteella.
Vanha takapotku ei ole parhaimmillaan etukuormaajan kanssa.
4000 ja 165 reippaat moottorit, 165 kiva kuunnellakin.
Mutta hallintalaitteiden/ penkin sijoittelusta ei heru pisteitä muutaman päivän tuttavuuden perusteella.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: La Marras 06, 2021 12:33 pm
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Jos ei ois rahasta kiinni niin avantin hommaisin heti. Ei vaan oo ylimääräistä 20k€…
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Yhellä tutulla uus Avant. Jos on pehmeitä paikkoja, tuppaa jäämään kiinni. Pienet pyörät. Takuuseen vaihtovat ajopuolen hydrauliikkaan suunnilleen kaiken ku vikaa ei paikallistettu tarkasti, kuulemma 10 te edestä meni osaa uuteen koneeseen.
Et keppivaihteinen perusrattori voi olla hyväkin vaihtoehto, ainakii sitä pystyy itekii korjaamaan.
Et keppivaihteinen perusrattori voi olla hyväkin vaihtoehto, ainakii sitä pystyy itekii korjaamaan.
-
- Viestit: 4400
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Tuo Valmetin osien saatavuus ei ole kaikkien osien osalta kovin hyvä ja joissain osissa tulee todellisia ongelmia. Lisäksi varaosahinnat on kovia, helposti monessa osassa kaksin- tai kolminkertainen johonkin Majorin osiin verrattuna. Siitä ei ole sitten minulla tietoa kestävätkö ne myös kaksin- tai kolminkertaisen määrän käyttöä.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Se nyt on selvä, että jos Super Majorin hinnalla löytyy samankuntoinen nelitonninen, niin valinta on uudemman puolella. Onhan tonnisarjan hydrauliikat, nostolaite ja voa jo ihan eri planeetalta mutta kokonaiskunto ja hydrauliikan varustelu ratkaisee. Majoreiden vanhan aikaisuus ei sinänsä käytännössä haittaa, kunhan on ensin totutellut. Kaikki toiminnat ja liikkeet ovat täsmällisesti hallittavissa ainakin Supereissa, kun kytkinpolkimela voi hallita. Myös sivulta nostolaitteen käyttäminen onnistuu molemmilta puolilta, kun vasemmallakin puolen voi noston tapahtumista hallita maasta käsin kytkinpoljin kädellä pohjaan painaen ja toisella kädellä voa:n kahvasauvasta pumppu kytkemällä päälle ja taas kytkinkädellä päästää pumpun pyörimistä ja nostoa tapahtumaan. Tietysti nostolaitteen säätökahva pitää olla ensin säädetty toivottuun korkeuteen tai yli sen. Kippiventtiili on myös hyvin käsillä ulkoa, joten sillä voi lukita noston pysymään varmasti ylhäällä yms. Itse olen tykännyt kovastikin tehdä hommia Superin nostolaitteella.
Nelitonnisissa olisi hyvä löytyä penkin alta ne 2 kappaletta hydrauliikkakarojen hallintavipuja. Eikös se ole ollut jokseenkin lisävaruste etukuormaajan ja hydraulisen työntövarren käyttöä varten? Ei ole läheskään kaikissa mukana tuo karasetti nimittäin. Vai oliko se vasta 5000 sarjasta ylöspäin ja/tai uudemmissa? Itsellä on 5600:sessa tuo tuplavipusarja ja on hyvä mutta vuosimallikin on jo -79.
Nelitonnisissa olisi hyvä löytyä penkin alta ne 2 kappaletta hydrauliikkakarojen hallintavipuja. Eikös se ole ollut jokseenkin lisävaruste etukuormaajan ja hydraulisen työntövarren käyttöä varten? Ei ole läheskään kaikissa mukana tuo karasetti nimittäin. Vai oliko se vasta 5000 sarjasta ylöspäin ja/tai uudemmissa? Itsellä on 5600:sessa tuo tuplavipusarja ja on hyvä mutta vuosimallikin on jo -79.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 4474
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Purkuosiin joutuu jossakin osissa turvautumaan, mutta nyt pitää muistaa että sellaisia osia ei joka vuosi tai edes joka vuosikymmen tarvita, joten jonkun osan suurempi hinta ei saata olla kovin iso asia.jarikos kirjoitti: ↑La Marras 13, 2021 11:08 am Tuo Valmetin osien saatavuus ei ole kaikkien osien osalta kovin hyvä ja joissain osissa tulee todellisia ongelmia. Lisäksi varaosahinnat on kovia, helposti monessa osassa kaksin- tai kolminkertainen johonkin Majorin osiin verrattuna. Siitä ei ole sitten minulla tietoa kestävätkö ne myös kaksin- tai kolminkertaisen määrän käyttöä.
Käytetty kone on aina arvoitus, ei voi tietää mitä siihen joutuu uusimaan. Itse varautuisin jonkinlaiseen moottoriremppaan jossain vaiheessa ja jonkin verran jotakin muuta. Koneen historia tietty auttaa arvioinnissa.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Tuossa olisi hyvällä yksinkertaisella etukuormaajalla varustettu Super Majori ohjaustehostimella: https://www.tori.fi/kanta-hame/Fordson_ ... ?ca=18&w=3
Pyöröpaali tulee itsellä nostettua (juurikin samanlaisella etukuormaajalla) pitkä laiturin ankkurointiketju kuristuslenkiksi paalin ympärille laittaen. Viiden metrin sinkitty ketju Biltemasta maksoi jotakin nelisenkymppiä. Asettelen ketjun maahan pitkälleen ja kaadan paalin käsin työntämällä sen päälle kyljelleen. Sitten vain ketju nostaen paalin "vyötärön" ympäri ja kiinnittäen lenkki ketjun läpi työntäen paalin pinnan tuntumassa niin tiukalle paalin ympärille kuin saa. Lukkosokka tai sakkeli ketjusta läpi työnnetyn lenkin pään läpi lukitukseksi. Näin voi etukuormaajalla roikottaa yhdellä ketjulla paalia ja kuljetella traktorilla. Yleensä haen paalin auton peräkärrillä paalien varastopaikalta. Nostan siellä traktorin etukuormaajalla kyytiin ketjulla ja peruutan pihassa autolla sopivaan paikkaan ja pyöritän paalin kärrin kyydistä pois käsin vierittämällä. Kuivaheinäpaalit terve mies vierittelee ja työntelee pystyyn tasaisella maalla kuormalavankin päälle sopivalla heijaus- ja huojuttelutekniikalla jopa aika vaivattomasti.
Jos kuvittelee linkoa tai muuta aurauskalustoa irrottavansa joka kerta nostolaitteella paaleja kuljetellakseen, niin siitä ei kyllä mitään tule kehtuutuksen vuoksi. Parempi etukuormaajalla hoitaa homma ja pitää linko tai takalana peräpainona. En oikein ymmärrä, miksi jättäisi etukuormaajan pois, jos tässä hintaluokassa löytää tuollaisia oikein kunnollisiakin traktoriin jo valmiiksi asennettuna paikoilleen kauhoineen päivineen??
Pyöröpaali tulee itsellä nostettua (juurikin samanlaisella etukuormaajalla) pitkä laiturin ankkurointiketju kuristuslenkiksi paalin ympärille laittaen. Viiden metrin sinkitty ketju Biltemasta maksoi jotakin nelisenkymppiä. Asettelen ketjun maahan pitkälleen ja kaadan paalin käsin työntämällä sen päälle kyljelleen. Sitten vain ketju nostaen paalin "vyötärön" ympäri ja kiinnittäen lenkki ketjun läpi työntäen paalin pinnan tuntumassa niin tiukalle paalin ympärille kuin saa. Lukkosokka tai sakkeli ketjusta läpi työnnetyn lenkin pään läpi lukitukseksi. Näin voi etukuormaajalla roikottaa yhdellä ketjulla paalia ja kuljetella traktorilla. Yleensä haen paalin auton peräkärrillä paalien varastopaikalta. Nostan siellä traktorin etukuormaajalla kyytiin ketjulla ja peruutan pihassa autolla sopivaan paikkaan ja pyöritän paalin kärrin kyydistä pois käsin vierittämällä. Kuivaheinäpaalit terve mies vierittelee ja työntelee pystyyn tasaisella maalla kuormalavankin päälle sopivalla heijaus- ja huojuttelutekniikalla jopa aika vaivattomasti.
Jos kuvittelee linkoa tai muuta aurauskalustoa irrottavansa joka kerta nostolaitteella paaleja kuljetellakseen, niin siitä ei kyllä mitään tule kehtuutuksen vuoksi. Parempi etukuormaajalla hoitaa homma ja pitää linko tai takalana peräpainona. En oikein ymmärrä, miksi jättäisi etukuormaajan pois, jos tässä hintaluokassa löytää tuollaisia oikein kunnollisiakin traktoriin jo valmiiksi asennettuna paikoilleen kauhoineen päivineen??
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
- Paikkakunta: päijät-häme
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Riippuu myös kuinka ahtaat pihat ja rakennukset yms on. Tulee tuollaisesta vanhan liiton etukuormajasta ja esim linko tai takalana yhdistelmästä aika pitkä yhdistelmä. Kun joku perävärkki olis hyvä olla jos kuormaajalla jotain meinaa tehdä. Itse totesin pienissä lumi hommissa sen olevan vain haittana.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Tässähän olikin tarkoituksena kuljetella samalla traktorilla pyöröpaaleja ja tehdä myös lumitöitä. Omasta kokemuksesta suosittelen kyllä tällöin vahvasti etukuormaajaa, ettei tarvitse paalien raijaukseen aina purkaa perästä jotakin värkkiä ja laittaa paalinlastausvärkkiä paikalleen ja lumitöiden tullessa ajankohtaiseksi alkaa tuiskussa ja pakkasessa vaihtamaan taas lumityökalustoa paikalleen ja taas kohta pois jne. On suoraan sanottuna yhtä hevonhelvettiä tuollainen.
Etukuormaajassa mikä tahansa hyvinkin yksinkertainen puskulevy auttaa paljon, kun saa auton parkkiruudun sillä työnnettyä puhtaaksi myös eteenpäin ajaen ja lingosta jääneet lumimytyt saa siivottua samalla pihalta ja tieltä ja vaikka mistä.
Etukuormaajassa mikä tahansa hyvinkin yksinkertainen puskulevy auttaa paljon, kun saa auton parkkiruudun sillä työnnettyä puhtaaksi myös eteenpäin ajaen ja lingosta jääneet lumimytyt saa siivottua samalla pihalta ja tieltä ja vaikka mistä.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 7533
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Re: Kopiton traktori tallihommiin ja lumitöihin
Minä saatan tietää etukuormaajallisen Power Majorin. Ja voi olla ehjäkin, ainakin viimeksi oli, kun sen näin. Käyttäjä on maan povessa ei tarvitse. YV:llä yhteystietoja jos kysyjä on kiinnostunut. Siinä on lumikauha ja hyvät (Trygg-ketjut?) Otan sitten selvää.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Hsippe ja 60 vierailijaa