Focuksesta laahaava ääni

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Zance
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 03, 2021 9:15 pm
Viesti:

Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Zance »

Vuosimallin 2010 Ford Focus pitää kummallista laahaavaa/kuopivaa ääntä aina välistä. Esim hidastetöyssyn jälkeen kuuluu hetkisen vaimentuen noin 5 sekunnin aikana. Välistä kuuluu myös liikennevaloista lähtiessä. Autolla ajettu noin 200 tkm, ja vuoden aikana vaihdettu eteen ja taakse jarrupalat ja levyt sekä eteen kummatkin pyöränlaakerit.

Ääni kuuluu edelleen ja ihmetyttää mikä moista voi aiheuttaa. Mikään jarruista ei lämpene ajossa eikä katsastuksessakaan käynyt ilmi mitään mikä äänen voisi selittää.

Ääni on kuulunut jo vuoden ajan joten kannattaako tuolla sen enempää päätään vaivata? Jotenkin tuon jarruihin yhdistäisin mutta sen kerran nekin toimivat, niin liekö tulee muualta?
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onko jarrukilvet missä kunnossa? Tai sitten jotain ylimääräistä siellä kilven ja levyn välissä?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Zance
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 03, 2021 9:15 pm
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Zance »

Kilvet karmeassa ruosteessa. Levtn ja kilven välistä ei ole mitään ylimääräistä.
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Mitenkäs taka pyöränlaakereiden kunto?, nostapa etupää molemmat puolet ylös ja käyttele vaide päällä pyöriä käännellen , voisi olla myös vikaa vetonivelessä , oli vähän samanlaista mystistä vikaa tuossa kesällä vaihdoin molemma laakerit eteen ja toisen vetonivelen ,hävisi kurnutus.
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Käytännössä tuo laahaava ääni tulee aina jarrutuksen jälkeen? Kun levyt ja palat vaihdettiin, niin tarkistettiinko jarrusatuloiden kunto ja mäntien liikkuvuus? Jos oireet on jatkuneet vuoden ajan ja silloin ennen oireiden alkua oli se jarruremontti tehty, käsitin näin? Vai tehtiinkö jarruremppa oireiden vuoksi?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Zance
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 03, 2021 9:15 pm
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Zance »

Takapyöränlaakerit ainakin vaikuttaa olevan kunnossa, ei katsastuksessakaan niistä löytynyt mitään.

Levyt vaihdoin äänen alkamisen jälkeen, olivat alkuperäiset. Ainakaan silloin en havainnut satuloissa tai männissä mitään kummallista. Ei myöskään lämpene ajossa eli ei laahaa jarrut.

Jotenkin tulee mieleen voisiko olla vetonivel, mutta eikö sen pitäisi naputtaa? Tänäänkin ääni kuului selvästi kun moottoritien rampista valoristeyksestä käännyin hieman reippaammin vasemmalle. Pari kolme kuopaisua kuului kovemmin ja ääni vaimeni pikkuhiljaa kun jatkoin suoraan ajamista. Eli jotenkin välistä tuntuu että kääntäminen vaikuttaa myös äänen ilmenemiseen.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pääseeköhän neste satulasta jarrunestesäiliöön päin normaalisti,ettei ole jarruputki lommolla tai jarruletku turvonnut ja siksi virtaus olisi hitaampaa? Varsinkin takaisin päin virtaus hidastuu ensin kun ei polkimella paineta painetta siihen suuntaan. Ei olisi ensimmäinen auto jossa tämä tulee vastaan.

Toinen mikä kannattaa katsoa jos tässä sellainen on, pidemmän vetarin kannatinlaakeri? Näitäkin tullut vastaan.

Sitten kolmas voisi olla käsijarruvaijerit vedetty väärää kautta,puhki,irti kannakkeistaan tai jotain. Jarrutuksessa keula niiaa ja kevyesti nostaa perää,jolloin vetäisi känkkäriä päälle. Hetken kiihdytyksen jälkeen jarru vapautuisi kun keula kevenee ja perä laskee. Täyttä spekulaatiota tämä.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Jarrupalan ei paljoo tartte laahata kun pitää ääntä. väljyys pyöränlaakerissa saattaa saada aikaan kontaktin. Ja jos etuiskarin yläpään laakeri kanittaa niin se yhdessä väljän pyöränlaakerin kanssa aiheuttaa auraamista tai haritusta ja levy laahaa palaan.
Onko tosiaan pitkä vetoakseli katkaistu ja tuettu laakerilla väliltä?
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Paljon näkee autoja, joissa mooortilan alla oleva suojamuovi laahaa maassa tai läpättää. Ilmeisesti ääni ei kuulu sisälle. Omastakin se aikanaan antautui ja viime hetkillä kyllä kuulin kun se laahasi ja lopulta taisi mennä pyörän alle ja osa repeytyi irti.
Ehkä se ei tähän sovi jos hitaassa nopeudessa kuuluu
Zance
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 03, 2021 9:15 pm
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Zance »

Hyvää pohdintaa, kiitos kaikille. Pitää tässä joutessaan ottaa auto talliin ja vähän nostella ilmaan ja ihmetellä noita ehdottamianne juttuja.

Ilmoittelen jos/kun tämä ratkeaa tai tulee lisää oireita tms.
OIU
Viestit: 3005
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja OIU »

Pyöränlaakerin vika paljastuu, kun pitää kädellä kiinni jousesta ja pyörittää rengasta samalla. Jousessa tuntuu rahinat hyvin

Epäilen kyllä, ettei ole pyöränlaakereista kyse.

Vetoniveliin jotenkin sopisi, että kun pyörän jousto hidastetöyssyssä ylittyy normaalin rajoista merkittävästi ja vetonivelen asento sen mukana, menee siellä nivelessä kuulat jotenkin kuluneesta kohdastaan ulos eivätkä oikein asetu heti kunnolla takaisin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Zance
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Elo 03, 2021 9:15 pm
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Zance »

Focuksesta katosi laahaava ääni. Vaihdoin eteen jarrusatulat sekä jarruletkut. Ennen vaihtoa huomasin että erityisesti toinen puoli lämpesi. Ei paljon, mutta hieman. Hinnan kiroissahan ei osat ole nykyään.
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Noihin laahaaviin jarruihin on hyvä toteamiskeino infrapunalämpömittari. Pieni ajopätkä ja jarruttelua. Sitten vaan mittaa levyjen lämpötilat. Kovin paljon ei puolieroa saisi olla eikä kovin kuumaksikaan päästä jos kaikki on normaalisti.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Tumppi 865
Viestit: 8187
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Noihin laahaaviin jarruihin on hyvä toteamiskeino infrapunalämpömittari. Pieni ajopätkä ja jarruttelua. Sitten vaan mittaa levyjen lämpötilat.
Näin pikkupakkasella ja lumikelillä ei tarvi edes mitää mittaria, eikä edes sormella kokeilla levyjä!
Muutaman kerran ollu toisen takajarrun jäätymistä, ja se näky muutaman kilsan ajon jälkee kumpi puoli jumittelee.
Kaikki muut jarrut oli kylmät/kuivat, paisti vähän laahava senverran lämmin että lumi muuttuu vedeksi, ja hetken parkissaolon jälkee meinaa olla pyörä/jarru jumissa ihan kunnolla!? :roll:
Jiitek
Viestit: 5868
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

jarikos kirjoitti: Ti Helmi 07, 2023 10:54 pm Noihin laahaaviin jarruihin on hyvä toteamiskeino infrapunalämpömittari. Pieni ajopätkä ja jarruttelua. Sitten vaan mittaa levyjen lämpötilat. Kovin paljon ei puolieroa saisi olla eikä kovin kuumaksikaan päästä jos kaikki on normaalisti.
Tai ihan vai rullaa auton pysähdyksiin jarrutuksen jälkeen.
Tarkasti kun fiilistelee sen pysähdyksen loppunyppäyksen niin ei sitä voi olla huomaamatta vaikka ei jarrut edes juurikaan laahais.
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jiitek kirjoitti: Ke Helmi 08, 2023 11:31 am
jarikos kirjoitti: Ti Helmi 07, 2023 10:54 pm Noihin laahaaviin jarruihin on hyvä toteamiskeino infrapunalämpömittari. Pieni ajopätkä ja jarruttelua. Sitten vaan mittaa levyjen lämpötilat. Kovin paljon ei puolieroa saisi olla eikä kovin kuumaksikaan päästä jos kaikki on normaalisti.
Tai ihan vai rullaa auton pysähdyksiin jarrutuksen jälkeen.
Tarkasti kun fiilistelee sen pysähdyksen loppunyppäyksen niin ei sitä voi olla huomaamatta vaikka ei jarrut edes juurikaan laahais.
Tietää laahauksen mutta ei sitä, mikä pyörä on kyseessä vaiko useampikin. Joutuu sitten joka nurkan nostamaan ja pyörittelemään. Tuo lämpömittaus paljastaa heti mistä kannattaa remontti aloittaa :D
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja ZET »

Joo, lämpöjen tarkastus on hyvä konsti. Jarikos keinosta poiketen olen tehnyt niin että olen ajanut autolla ja lopuksi nimenomaan välttänyt jarruttelua. Ja sitten yksinkertaisesti sormella kokeillut lämpöjä. Aina on ongelmakulma selvinnyt. Paljon nuorempana kun autot olivat paljon huonommassa hapessa niin saattoi ongelmakulma selvitä niin, että sormesta jäi nahkat jarrulevyyn......
Tumppi 865
Viestit: 8187
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Focuksesta laahaava ääni

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ZET kirjoitti: To Helmi 09, 2023 9:24 am Joo, lämpöjen tarkastus on hyvä konsti. Jarikos keinosta poiketen olen tehnyt niin että olen ajanut autolla ja lopuksi nimenomaan välttänyt jarruttelua. Ja sitten yksinkertaisesti sormella kokeillut lämpöjä. Aina on ongelmakulma selvinnyt. Paljon nuorempana kun autot olivat paljon huonommassa hapessa niin saattoi ongelmakulma selvitä niin, että sormesta jäi nahkat jarrulevyyn......
Tuo jarruttelun välttely on just se jolla laahauksen löytää.
Ehkä muutaman kerran sormen nahat kiinni poltettu, saattaa opettaa tekemää sylki testin, ennen kun kuivan sormen tökkää levyn kylkee!? :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot], Tumppi 865 ja 33 vierailijaa