Pähkäilyä maahantuonnista

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Täällä on useassakin ketjussa käsitelty käytetyn traktorin maahan tuomista. Nyt kuitenkin olisi kyseessä uuden traktorin ostamisesta ja tänne roudaamisesta EU-alueelta. Minkä verran palaa rahaa tullauksessa rekisteröinnissä ja tietenkin veroissa. Alvin joudun maksamaan, mutta voinko ostaa lähtömaassa alvittomana ja maksaa alvin vasta Suomessa? Minulle nämä ovat outoja asioita, mutta monille varmaan tuttua huttua.
JKAVS
Viestit: 1329
Liittynyt: La Elo 24, 2013 7:30 pm
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja JKAVS »

Tullauksessa ei ainakaan pala rahaa, jos EU:sta tuo.
Mököttäjä
Viestit: 1172
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Mököttäjä »

Kun puhutaan uudesta traktorista, niin varmaankin olet ALV-velvollinen ja kone tulee ansaintakäyttöön. Silloin on mahdollista ostaa se ulkomailta ALV 0% ja käsittääkseni sitä ALV:tä ei siinä tapauksessa kotimaassa myöskään makseta/palauteta.

Jos tämä on joku harrastekone itselle, niin silloin joudut maksamaan ALV:n ostomaassa, mutta EU:n sisällä ei tarvitse sitä suomeen uudestaan maksaa.

Muita kuluja tulee lähinnä rahdista, rekisteröinnistä ja jos käytät jotakin välittäjää, niin siitä, mutta se ei uuden koneen kohdalla liene tarpeen.
proto
Viestit: 409
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja proto »

Kannattaa varmistaa, että koneen saa rekisteriin tääällä ja siitä löytyy päästöt yms. Olisiko varmin ostaa se jo valmiiksi rekisteröitynä jonnekin eu maahan. Oma käytetty koneeni vientirekisteröitiin hollannissa minulle kun se ei ollut siellä kilvissä.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

proto kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 8:24 pm Kannattaa varmistaa, että koneen saa rekisteriin tääällä ja siitä löytyy päästöt yms. Olisiko varmin ostaa se jo valmiiksi rekisteröitynä jonnekin eu maahan. Oma käytetty koneeni vientirekisteröitiin hollannissa minulle kun se ei ollut siellä kilvissä.
Kyllä sen rekisteriin saa, samaa merkkiä ja mallia myydään täälläkin, on vain lähes 50 % kalliimpi täällä. Kuljetus maksaa pari tonnia, joten se ei ole mikään ongelma. Ongelma on olematon kielitaito, vähän hidastaa kauppojen hieromista myyjäliikkeen kanssa.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Saakos ce yms vaatimuslaput Suomesta jos ko koneen mallia tuodaan
Suomi kuuluu länsimaihin
proto
Viestit: 409
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja proto »

Jumunen kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 10:06 pm
proto kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 8:24 pm Kannattaa varmistaa, että koneen saa rekisteriin tääällä ja siitä löytyy päästöt yms. Olisiko varmin ostaa se jo valmiiksi rekisteröitynä jonnekin eu maahan. Oma käytetty koneeni vientirekisteröitiin hollannissa minulle kun se ei ollut siellä kilvissä.
Kyllä sen rekisteriin saa, samaa merkkiä ja mallia myydään täälläkin, on vain lähes 50 % kalliimpi täällä. Kuljetus maksaa pari tonnia, joten se ei ole mikään ongelma. Ongelma on olematon kielitaito, vähän hidastaa kauppojen hieromista myyjäliikkeen kanssa.
Skeptikkona vaikea uskoa uuden koneen hinnaneroksi 50% euroopan sisällä.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

proto kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 7:20 am
Jumunen kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 10:06 pm
proto kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 8:24 pm Kannattaa varmistaa, että koneen saa rekisteriin tääällä ja siitä löytyy päästöt yms. Olisiko varmin ostaa se jo valmiiksi rekisteröitynä jonnekin eu maahan. Oma käytetty koneeni vientirekisteröitiin hollannissa minulle kun se ei ollut siellä kilvissä.
Kyllä sen rekisteriin saa, samaa merkkiä ja mallia myydään täälläkin, on vain lähes 50 % kalliimpi täällä. Kuljetus maksaa pari tonnia, joten se ei ole mikään ongelma. Ongelma on olematon kielitaito, vähän hidastaa kauppojen hieromista myyjäliikkeen kanssa.
Skeptikkona vaikea uskoa uuden koneen hinnaneroksi 50% euroopan sisällä.
Todellisuus on tarua ihmeellisempää. EU:sta löytyy 24 tonnilla ja meillä 36 donaa. Jos kuljetus maksaa 2 tonnia, niin jäähän tuosta vielä vähän vaivan palkkaa, jos eivät keksi siihen mitään yllättäviä veroja lisäksi. Verottajan nettisivut ovat kyllä niin sekavat ja vaikeaselkoiset, etten tuolta mitään tietoa tähän tapaukseen löytänyt. Tulliahan tuosta ei ainakaan pitäisi mennä.
Hsippe
Viestit: 960
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Ei tuossa tosiaan mitään ihmeellistä ole ainoa riesa on ALV.
Uuden rekisteröitävän vehkeen ALV pitää maksaa Suomeen oli ostaja yksityishlö tai täällä ALV-velvollinen firma/tmi tms. Esittämällä (voimassa olevan) ALV nro:n pitäisi myyjän myydä nikottelematta vehje ilman paikallista ALV:tä mutta joskus, varsinkin pienemmät myyjät eivät tunne käytäntöä ja ämpyilevat. Yksityisen (ilman ALV nroa) on liki mahdotonta saada ostettua uuttakaan peliä ilman paikallista veroa, sen ilmeisesti saisi jälkikäteen, sitten kun auto tms on täällä rekisteröinty ja siitä alv on maksettu, haettua pois. Tästä ei itsellä (onneksi) ole kokemusta.
Ja siis tottakai se ALV pitää firmankin maksaa (alv ilmoituksessa kohta tavara ostot EU:sta) ja Traficomille todistaa ennenkuin pelin saa Suomessa kilpiin.

Ja tietysti myös kilvityksen dokumentit pitää myyjältä saada eli ns CoC todistus (=vaatimuksen mukaisuus todistus) mistä selviää EU-tyyppihyväksyntä koodi mahdollisine variantti tietoineen. Uudellahan ei rekisteriotetta ole, ellei sitten ole jo kilvitetty.
Näissä sudenkuoppana on paikallisila piensarja tai ns kansallisilla yksittäishyväksynnillä olevat vehkeet, ne eivät välttämättä mene Suomessa sukkana kilpiin. Mutta jos kyseessä olevaa vehjettä on Suomen kilvissä niin tätä riesaa ei pitäisi olla.

Itse oon muutaman MP:n tuonut ja niistäkin vain 1 on ollut uusi ja aikaakin alkaa viimeisimmän tuonista olla mutta ei tuo byrokratia nyt enää mitenkään mahdotonta ole. Verottajakin nykyään neuvoo hyvin.
Viimeksi muokannut Hsippe, Ti Loka 26, 2021 11:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hsippe
Viestit: 960
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jammu kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 10:12 pm Saakos ce yms vaatimuslaput Suomesta jos ko koneen mallia tuodaan
Periaatteessa kyllä jos kone on EU tyyppihyväksytty niin maahantuojalta (jos on) pitäis saada, toki maksua vastaan.
Sitten löytyy firmoja jotka toimittavat noita esim Pakettiauto Pojat yms:
https://www.pakettiautopojat.fi/vastaav ... tus/tilaus

Mutta yleensä helpointa on pyytää ne kupongit koneen myyjältä.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Hsippe kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 10:55 am Ei tuossa tosiaan mitään ihmeellistä ole ainoa riesa on ALV.
Uuden rekisteröitävän vehkeen ALV pitää maksaa Suomeen oli ostaja yksityishlö tai täällä ALV-velvollinen firma/tmi tms. Esittämällä (voimassa olevan) ALV nro:n pitäisi myyjän myydä nikottelematta vehje ilman paikallista ALV:tä mutta joskus, varsinkin pienemmät myyjät eivät tunne käytäntöä ja ämpyilevat. Yksityisen (ilman ALV nroa) on liki mahdotonta saada ostettua uuttakaan peliä ilman paikallista veroa, sen ilmeisesti saisi jälkikäteen, sitten kun auto tms on täällä rekisteröinty ja siitä alv on maksettu, haettua pois. Tästä ei itsellä (onneksi) ole kokemusta.
Ja siis tottakai se ALV pitää firmankin maksaa (alv ilmoituksessa kohta tavara ostot EU:sta) ja Traficomille todistaa ennenkuin pelin saa suomessa kilpiin.

Ja tietysti myös kilvityksen dokumentit pitää myyjältä saada eli ns CoC todistus (=vaatimuksen mukaisuus todistus) mistä selviää EU-tyyppihyväksyntä koodi mahdollisine variantti tietoineen. Uudellahan ei rekisteriotetta ole, ellei sitten ole jo kilvitetty.
Näissä sudenkuoppana on paikallisila piensarja tai ns kansallisilla yksittäishyväksynnillä olevat vehkeet, ne eivät välttämättä mene Suomessa sukkana kilpiin. Mutta jos kyseessä olevaa vehjettä on Suomen kilvissä niin tätä riesaa ei pitäisi olla.

Itse oon muutaman MP:n tuonut ja niistäkin vain 1 on ollut uusi ja aikaakin alkaa viimeisimmän tuonista olla mutta ei tuo byrokratia nyt enää mitenkään mahdotonta ole. Verottajakin nykyään neuvoo hyvin.
Ilmoittamani hinnat ovat alvillisia, joten sen maksuun olen varautunut. Se vain askarruttaa, jos ostaessani maksan alvin ostomaahan ja täällä sitten verottaja perii alvia toista kertaa. Kumman maan alvi minun pitää oikeasti maksaa, se on minulle täysin epäselvää.
Hsippe
Viestit: 960
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Rekisteröitävän laitteen ALV maksetaan siihen maahan missä se rekisteröidään "uutena". Ja "uutena" tarkoittaa alle 6kk vanhaa (rekisteröinti pvä:stä) ja alle 6000 tkm ajettua. Tämä siis autoissa ja MP:eissä, rekisteröitävien traktorien ja työkoneiden km rajoista en tiedä.

Eli jos kilvität "uuden" trakorin Suomeen niin maksat ALV:n tänne.

Ongelmana on että jos sinulla ei ole ALV numeroa niin se myyjä ei todennäköisesti myy sitä traktoria sinulle ilman paikallista ALV:tä. Eli joudut ainakin hetkellisesti maksamaan tupla ALV:t. Sen lähtömaan ALV:n saanet haettua myöhemmin pois mutta tästä minulla ei ole kokemusta eikä oikein tietoakaan.

Eli jos olet yksityishenkilö (eikä sinulla ole ALV nroa) niin helpointa olis ehkä ottaa väliin joku trokari jolla ALV nro olisi.
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Nykypykälien mukaan taitaa olla niin että jos yksityishenkilönä ostat tuon hintaisen konee toisesta EU maasta niin sen myyjän pitäisi jo kaupan yhteydessä periä siitä Suomen alv-kannan mukainen vero eli 24%.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Hsippe
Viestit: 960
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

korjailija kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 12:50 pm Nykypykälien mukaan taitaa olla niin että jos yksityishenkilönä ostat tuon hintaisen konee toisesta EU maasta niin sen myyjän pitäisi jo kaupan yhteydessä periä siitä Suomen alv-kannan mukainen vero eli 24%.
Joo juurikin näin, mutta vain jos myynti on ns etämyyntiä.
Ja verottajan mukaan: "Etämyynti on tavaran myyntiä kuljetettuna yksityishenkilöille tai heihin rinnastettaville ostajille".
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... a4verotus/
Eli jos ketjun aloittaja nyt ostaa ja maksaa traktorin mutta järjestää sille rahdin itse niin kyse ei liene etämyynnistä. Ja jotenkin olettaisin että vaikka myyjä avustaisi rahdin hankinnassa ei satunnainen traktori kauppa ehken muutu etämyynniksi.

Ja joo nämä on uusia kesällä voimaan tulleita pykäliä ja arvaan että hankalaa on löytää yhteinen sävel näihin.
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja aarne »

korjailija kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 12:50 pm Nykypykälien mukaan taitaa olla niin että jos yksityishenkilönä ostat tuon hintaisen konee toisesta EU maasta niin sen myyjän pitäisi jo kaupan yhteydessä periä siitä Suomen alv-kannan mukainen vero eli 24%.
Näinkö on?? Eli sen eu maan, mistä ostettu, alv prosentti ei kelpaisi?
Kyllä tähän asti on alvit peritty kohdemaan prosentilla oli kyseessä sitten auto tai mikä tahansa muu yksityiseen käyttöön ostettu hyödyke. Sitten taas yrityksen ostot alv 0 ostona muista eu maista niin tarvitse sitten erikseen kotomaassa alvi ilmoituksia.
Hsippe
Viestit: 960
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jep pykälät muuttuivat 1.7.2021 ja nykyään nettikaupat veloittavat ja tilittävät ALV:n kohdemaahan.
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja korjailija »

aarne kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 1:20 pm
korjailija kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 12:50 pm Nykypykälien mukaan taitaa olla niin että jos yksityishenkilönä ostat tuon hintaisen konee toisesta EU maasta niin sen myyjän pitäisi jo kaupan yhteydessä periä siitä Suomen alv-kannan mukainen vero eli 24%.
Näinkö on?? Eli sen eu maan, mistä ostettu, alv prosentti ei kelpaisi?
Kyllä tähän asti on alvit peritty kohdemaan prosentilla oli kyseessä sitten auto tai mikä tahansa muu yksityiseen käyttöön ostettu hyödyke. Sitten taas yrityksen ostot alv 0 ostona muista eu maista niin tarvitse sitten erikseen kotomaassa alvi ilmoituksia.
Hsippe kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 1:44 pm Jep pykälät muuttuivat 1.7.2021 ja nykyään nettikaupat veloittavat ja tilittävät ALV:n kohdemaahan.
Asian juuri näin kuten Hsippe mainitsi että eli kun yritys myy toiseen EU maahan tietyllä summalla vuodessa niin sen pitää rekisteröityä myös kohdemaan alv-velvolliseksi ja tilittää alvit kohdemaan verokannan mukaan. Näin siis kun myydään yksityiselle ja tosiaan 1.7.2021 tuli tämä käytäntö voimaan.

Vaikkapa ebaystä kun katsoo esim. jonkin isomman saksalaisen myyjän tietoja niin siellä on usein pitkä liuta eri maiden alv-tunnuksia joihin tämä on rekisteröitynyt.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Hsippe
Viestit: 960
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Jep ja vielä tarkennnusta aka pilkun viilausta:
Se raja on nykyään niinkin pieni kuin 10 000€ ja siis yrityksen / nettikaupan etämyynti yhteensä toisiin toisiin EU-maihin eikä enää maakohtaisesti kuten ennen oli.
Jumunen
Viestit: 4348
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Otin myyjään yhteyttä, vastaus oli tyly, ei saa myydä Suomeen. Jonkun maassa asuvan pitäisi ostaa traktori, en tiedä olisiko pakko rekisteröidä ja sitten luovarit minulle. Sen jälkeen voisin kuljetuttaa koneen tänne.
No, minulla ei ole ketään tuttua ja luotettavaa henkilöä bulvaaniksi, joten osto tyssännee tähän.
haller
Viestit: 991
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 6:55 pm
Viesti:

Re: Pähkäilyä maahantuonnista

Viesti Kirjoittaja haller »

Mistä maasta romu pitäisi hommata?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 60 vierailijaa