Nastat vai kitkat

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

luminpe1
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Tätä aihetta on käsitelty usein ja oikeita mielipiteitä on kumpaankin suuntaan.

Jotkut ajavat kitkoilla ympäri vuoden. Mutta eikö ole niin, että jos kitkarenkaalta odotetaan hyviä talviominaisuuksia, on kumilaadun oltava pehmeämpää kuin kesärenkaissa? Jos näin on, niin silloinhan luulisi kitkarenkaiden kuluvan kesäkäytössä nopeammin kuin varsinaisten kesärenkaiden. Näin ollen pitäisi olla käytössä kaksi rengaskertaa. Kovemmat kesärenkaat kesäkelille ja pehmeät kitkat talveen. Jos kitkoilla ajaa kesät talvet, on renkaat pian loppuunkuluneet, eikö?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Kitkat on vissiin ääritilanteissa aika heikot kuivalla asfaltilla.
Vois olla kahdet kitkat, uudemmat hyvät talvella ja parhaan terän menettäneet mutta lailliset kitkat kesällä?
Ainakin silloin kun ajaa yhtä vähän autolla kuin minä.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Universal Four
Viestit: 1200
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Minä olen parikymmentä vuotta ajanut keskieurooppalaisilla ns. talvirenkailla eli esim Michelin Agiliksilla, joissa on kuitenkin asiaan kuuluvat M+S merkinnät kyljissä.

Hyvin tulee toimeen aivan muutamaa satunnaista päivää lukuun ottamatta, jolloin joutuu vähän "asennoitumaan".

Ja ennenkuin joku alkaa kauhistella, ettei ne "pidä yhtään", voin kertoa, että kyllä ne pitää.
Nollaa kitkaa ei ole olemassakaan. Puutteellista asennetta kyllä 8)
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja zukka »

Jos ajaa enemmän niin joka syksy vaihtaa uudet kitkat alle joilla ajelee taas vuoden.
Universal Four
Viestit: 1200
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

zukka kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:03 pm Jos ajaa enemmän niin joka syksy vaihtaa uudet kitkat alle joilla ajelee taas vuoden.
Ei huono systeemi tuokaan.
Siinäkään ei ole perää, että sitten kesällä niitten kumilaatu on "aivan väärä ja kitka onneton". Höpsistä. Ne pitää ja kestää riittävästi jopa niissä ns. ääritilanteissa.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
Superdextaaja
Viestit: 12966
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Universal Four kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:10 pm
zukka kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:03 pm Jos ajaa enemmän niin joka syksy vaihtaa uudet kitkat alle joilla ajelee taas vuoden.
Ei huono systeemi tuokaan.
Siinäkään ei ole perää, että sitten kesällä niitten kumilaatu on "aivan väärä ja kitka onneton". Höpsistä. Ne pitää ja kestää riittävästi jopa niissä ns. ääritilanteissa.
Tämä on asennoitunutta tuubaa. Kitkat ei pidä tarpeeksi ääritilanteissa ei kesällä eikä varsinkaan talvella.
Tekemällä virheistä oppii.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:15 pm
Universal Four kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:10 pm
zukka kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:03 pm Jos ajaa enemmän niin joka syksy vaihtaa uudet kitkat alle joilla ajelee taas vuoden.
Ei huono systeemi tuokaan.
Siinäkään ei ole perää, että sitten kesällä niitten kumilaatu on "aivan väärä ja kitka onneton". Höpsistä. Ne pitää ja kestää riittävästi jopa niissä ns. ääritilanteissa.
Tämä on asennoitunutta tuubaa. Kitkat ei pidä tarpeeksi ääritilanteissa ei kesällä eikä varsinkaan talvella.
Kyllähän ne sitten pitäisi kieltää äkkiä koko EU;n alueella jos ne ovat noin vaarallisia.
Minulla on pakussa kitkat kesät talvet eikä ole ollut koskaan mitään ongelmia.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Muistan lukeneeni jostain testistä missä kitkoilla lähdettiin kesähelteellä ajamaan moottoritielle, oli entiset kitkat sen jälkeen.
luminpe1
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

jokuvaan kirjoitti: Su Loka 24, 2021 4:00 pm Muistan lukeneeni jostain testistä missä kitkoilla lähdettiin kesähelteellä ajamaan moottoritielle, oli entiset kitkat sen jälkeen.
Niin, tätä minäkin ajattelen. Vaikka tuo testi olisi liioitteleva, niin kai siinä kesärenkaiden kumin kovuudessa joku tarkoitus on. Jos renkaan laatu on ihan kuin pehmeää pyyhekumia, niin kai se pitää, mutta kuluu varmasti nopeasti. Rengassatsin hinta on kuitenkin melko paljon, kun puhutaan hieman isokokoisemmista renkaista.
VD5
Viestit: 1863
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:15 pm
Universal Four kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:10 pm
zukka kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:03 pm Jos ajaa enemmän niin joka syksy vaihtaa uudet kitkat alle joilla ajelee taas vuoden.
Ei huono systeemi tuokaan.
Siinäkään ei ole perää, että sitten kesällä niitten kumilaatu on "aivan väärä ja kitka onneton". Höpsistä. Ne pitää ja kestää riittävästi jopa niissä ns. ääritilanteissa.
Tämä on asennoitunutta tuubaa. Kitkat ei pidä tarpeeksi ääritilanteissa ei kesällä eikä varsinkaan talvella.
Vissiin unohtui edellisestä kaksoispiste ja lainausmerkit. Eli:

Tämä on asennoitunutta tuubaa: "Kitkat ei pidä tarpeeksi ääritilanteissa ei kesällä eikä varsinkaan talvella." :D
Universal Four
Viestit: 1200
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

jokuvaan kirjoitti: Su Loka 24, 2021 4:00 pm Muistan lukeneeni jostain testistä missä kitkoilla lähdettiin kesähelteellä ajamaan moottoritielle, oli entiset kitkat sen jälkeen.
Täytyy muistaa, että rengaskauppakin on vain businesta.
Aina kun jossain tiedotusvälineessä kerrotaan, kuinka olis aika tarkistaa renkaitten kuntoa jne, haastateltavana on joku autorengasliiton(tvst?) tyyppi. "Pukki kaalimaan vartijana"

Parhaat ja kestävimmät kesärenkaat oli meillä toisessa autossa (Partner) puoleen väliin kuluneet kymmenen vuotta vanhat kitkat.
Viimeksi muokannut Universal Four, Su Loka 24, 2021 4:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Kuorma-autot ennemminkin tarvitsisivat nastat. Jostain syystä suuri enemmistä kuorma-autoista ajelee kitkoilla, osa ihan kesäpinnalla.

-SS'
Universal Four
Viestit: 1200
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

-SS- kirjoitti: Su Loka 24, 2021 4:43 pm Kuorma-autot ennemminkin tarvitsisivat nastat. Jostain syystä suuri enemmistä kuorma-autoista ajelee kitkoilla, osa ihan kesäpinnalla.

-SS'
Pitää paikkansa. Itse tarkistan aina, kun lähden bussikuskina talviliikenteeseen, että etupyörissä on nastoja. Takasissa ei tarvi, kuin vähän karkeampaa kuviota.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
arsa
Viestit: 697
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 8:56 pm
Paikkakunta: keski-uusimaa
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja arsa »

Uudet kitkat vastaan kolme vuotta vanhat nastarenkaat. Vesi jään päällä lie nastan voitto,muuten häviää.
Kovasti puhutaan renkaan iästä. Itsellä oli taannoin tölkki transporter ja siinä pinnatut nokian kumit.
Kesti kulutusta, mutta surkea pito. Seuraavassa volkkarissa piti ajaa nastarenkaat lopuun kesällä,nastat nypitty pois. Vaan ei kuluneet kesällä lopuun,vaan meni seuraava talvi vielä. No tämä oli huono vaihtoehto,huono pito,piti ennekoida tilanteet. Nyt Michelinin nastapyörät talvea varten. Nämä nyky sädökset pistää miettimään seuraavaa
vaihtoa,olisko kitkat hyvät. Ei tarvi miettiä koska laittaa alle
rokkimatti
Viestit: 1621
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Kitkat laittasin t4 portteriin alle talveks jos rahoja olis.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja SamiT »

-SS- kirjoitti: Su Loka 24, 2021 4:43 pm Kuorma-autot ennemminkin tarvitsisivat nastat. Jostain syystä suuri enemmistä kuorma-autoista ajelee kitkoilla, osa ihan kesäpinnalla.

-SS'
Kunhan nyt on edes talvikäyttöön tehdyt renkaat niin pito jo ihan eri luokkaa. Tuli itse testattua kun omalla SL-Sisulla aikanaan siirtelin talvikelillä työmaalla soraa kaivinkoneen viereen varastopaikalta ja enpä ollut ajatellut koko rengashommaa lainkaan. No autossa oli Good Yearin ohjaavan akselin renkaat edessä ja nehän olivat tietysti puhtaasti kesäkayttöön tehdyt ja korkeintaan 3mm pintaa jäljellä. Alamäkeen kun painoin jarrua niin heti etupää lukossa ja ohjaamaan ei pystynyt, -87 autossa mitään ABS jarruja ollut. Onneksi muistin etujarrutehon puolittajan kytkimen ja äkkiä siitä etujarrutehoa pois ja pysyi jopa tiellä vehkeet. Mutta sen jälkeen en ole kesäkelin ohjaavilla renkailla lumella ajanut. Uudet kunnon talvimallin etupyörät nimittäin pitivät niin että ei meinannut noihin luistelukumeihin verrattuna todeksi uskoa.

Mutta oikeaan aiheeseen sen verran että kohta vaihtuu taas pikkupakun alle Michelin-kitkarenkaat jotka ovat mukavan pitävät ja erittäin hiljaiset, ja tuo renkaan melutason alhaisuus on 22 vuotta vanhassa 454tkm ajetussa autossa aika kiva juttu.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Superdextaaja
Viestit: 12966
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

rokkimatti kirjoitti: Su Loka 24, 2021 6:24 pm Kitkat laittasin t4 portteriin alle talveks jos rahoja olis.
Uudet Nokian kitkat oli itselläkin T-4 syncrossa. kun lähti alamäkeen pulkkana asfalttitiellä, jolle oli satanut viitisen senttiä uutta lunta. Ei auttanut jarrujen pumppaus ei mikään. Auto luisui vain kiihtyen, joten ohjasin oikealle penkkaan heti kun sai ohjauspitoa jotenkin. Nokian nastarenkaat tilalle eikä sen jälkeen mitään ongelmia talvella koskaan, kun ei ota liimatassuna lumimyttyä alleen niinkuin nuo tahmeat kitkat.

Kitkoilla ajajat voi ihan hyvin verrata rokotusvastaisiin. Mikä ihme pistää elämään henkensä kaupalla, kun ihan yksinkerttainen sata kertaa parempi vaihtoehto on olemassa?
Tekemällä virheistä oppii.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Ihan vastaavassa tilanteessa tuskin ne nastarenkaat olisi pitäneet yhtään paremmin kun niiden nastojenkin pitää tarttua johonkin pitääkseen, eikä viiden sentin uusi lumi oikein tarjoa nastalle tartuntapintaa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minä se teen tälle kaudelle semmosen tempun, kun taksikuskit tekkee, eli on kolmet renkaat -ajetaan alkusykysyn äkkiliukas kausi nastoilla, sitten sydäntalvi kitkoilla ja keväällä vielä hetki nastoilla, kun sivutiet kiinnolluuu peilijäälle.Kesällä sitten eksärenkaat. Ostin nimittän elämäni ekat kitkarenkaat ja niille vanteet vaikka mulla on hyvät nastarenkaatkin. Tässä rannikolla kun on monena aamuna tai iltamyöhällä asfaltti jäässä ja sekös on yllättävää liukkautta. Pakkaskaudella nää asflatit sitten pidetään suolavellillä että nastoja ei tarvita eikä oikeestaan talvirenkaitakaan, kun lunta ei juurikaan ole. Sivutiet menee sitte kevättalvella peilijäähän, kun päivällä ollaan plussalla ja aurinko ja tuuli kiillottaa sen jään. Siinä ei pysy millään muulla kun nastalla.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Nastat vai kitkat

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

SamiT kirjoitti: Su Loka 24, 2021 6:34 pm
-SS- kirjoitti: Su Loka 24, 2021 4:43 pm Kuorma-autot ennemminkin tarvitsisivat nastat. Jostain syystä suuri enemmistä kuorma-autoista ajelee kitkoilla, osa ihan kesäpinnalla.

-SS'
Kunhan nyt on edes talvikäyttöön tehdyt renkaat niin pito jo ihan eri luokkaa. Tuli itse testattua kun omalla SL-Sisulla aikanaan siirtelin talvikelillä työmaalla soraa kaivinkoneen viereen varastopaikalta ja enpä ollut ajatellut koko rengashommaa lainkaan. No autossa oli Good Yearin ohjaavan akselin renkaat edessä ja nehän olivat tietysti puhtaasti kesäkayttöön tehdyt ja korkeintaan 3mm pintaa jäljellä. Alamäkeen kun painoin jarrua niin heti etupää lukossa ja ohjaamaan ei pystynyt, -87 autossa mitään ABS jarruja ollut. Onneksi muistin etujarrutehon puolittajan kytkimen ja äkkiä siitä etujarrutehoa pois ja pysyi jopa tiellä vehkeet. Mutta sen jälkeen en ole kesäkelin ohjaavilla renkailla lumella ajanut. Uudet kunnon talvimallin etupyörät nimittäin pitivät niin että ei meinannut noihin luistelukumeihin verrattuna todeksi uskoa.

Mutta oikeaan aiheeseen sen verran että kohta vaihtuu taas pikkupakun alle Michelin-kitkarenkaat jotka ovat mukavan pitävät ja erittäin hiljaiset, ja tuo renkaan melutason alhaisuus on 22 vuotta vanhassa 454tkm ajetussa autossa aika kiva juttu.
Joo, kyllä sais raskaassa kalustossa olla pakollista myös ohjaavan etuakselin talvipinnat vähintään 5mm urasyvyydellä. Nythän talvipinnat/renkaat (min 5mm uraa) on pakolliset vain vetävissä akseleissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fallingdown, Majestic-12 [Bot], severi2 ja 58 vierailijaa