Imusarjahehkun sähkökytkentä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jusipe
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 9:15 am
Viesti:

Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja jusipe »

Traktori Volvo BM500/Perkins 4236.Käytin ammattiliikkeessä sähkökytkentöjen vuoksi kun itse en sähkökytkennöistä
paljoa ymmärrä.Imusarjassa on hehkutulppa(nyt uusi)ja sen vieressä "musta mötikkä"jossa kaksi sähköliitintä.Tämä
"mötikkä"ei ammattiliikkeen mukaan mitenkään liity käynnistykseen vaan ilmansuodatuksen tukkeutumiseen joten jättivät
sen kytkemättä.
Kojelaudassa on hehkutulpalle (kytkentäkaaviossa thermostart) painonappi kun sitä painaa startatessa ja virtalukossa on virta
päällä mutta startti ei vielä pyöritä moottoria hehkutulpalle menee virta mutta kun kääntää avaimesta starttimoottorin
pyörittämään moottoria hehkulle menevä virta katkeaa.Startatessahan vasta syöttöpumppu syöttää polttoainetta hehku-
tulpalle ja kun hehkulle ei mene virtaa niin eihän se sytytä?
Olenko Oikeassa?Nyt imusarjahehkusta ei mielestäni ole mitään hyötyä.Haluaisin vahvistusta ajatukselleni ennenkuin menen
autosähköliikkeeseen uudelleen.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Sille liekkihehkutulpalle on oma pieni säiliönsä tai sitten hehkutulpan syöttöputki toimii polttoainevarastona. Osassa koneita käy, kuten itsellesi, että tulppa sammuu startin ajaksi. Osa koneista hehkuttaa ja starttaa samanaikaisesti.
roopenpoika
Viestit: 1528
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Yleensä hehkutus tapahtuu virtalukossa olevassa hehkuasennossa,
jonka jälkeen on starttiasento, jossa myös hehku saa virtaa.
Tuntuu erikoiselta että siinä on erillinen hehkunappi, ettei se
sitten olekin pillinappi, kytketty väärin.
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Voit varmistaa vielä hehkun toiminnan kun käsket toisen hehkuttamaan ja itse kuuntelet hehkutulpan luona, pitäisi kuulua humahdus kun liekki syttyy.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja tikman »

Pitäisi sinne hehkulle startin aikanakin virta mennä, jos syöttö on pumpun varassa. Aika outo olisi, että vain hehkutuksen aikana kerättäisi lämpöä.

Ja jossakin pitää olla solenoidi polttoaineelle. Jos ei hehkussa ole niin erillinen. Muutenhan se liruttelee imusarjaan koko ajan koneen käydessä.
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Liekkihehku voi olla imusarjassa myös ilman löpöpurkkia, kuten ketjun aloittajalla. Napilla kuumennetaan tulppa ja startatessa ruikkii paluu polttoainetta tulpalle palamaan se herättää uinuvan koneen.
Pataässä
Viestit: 1991
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

tikman kirjoitti: Pe Loka 22, 2021 11:01 pm Pitäisi sinne hehkulle startin aikanakin virta mennä, jos syöttö on pumpun varassa. Aika outo olisi, että vain hehkutuksen aikana kerättäisi lämpöä.

Ja jossakin pitää olla solenoidi polttoaineelle. Jos ei hehkussa ole niin erillinen. Muutenhan se liruttelee imusarjaan koko ajan koneen käydessä.
Hehkutulpassa bi metallinen "Läppä" joka estää paluu löpön pääsyn kylmän tulpan ohi. Hehkutus avaa "Läpän".
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja tikman »

Pataässä kirjoitti: Pe Loka 22, 2021 11:05 pm Hehkutulpassa bi metallinen "Läppä" joka estää paluu löpön pääsyn kylmän tulpan ohi. Hehkutus avaa "Läpän".
Jos virta katkeaa tulpalle stattissa, niin tuotettava lämpö jäisi pitämään läppää kokoajan auki, jos liekki palaisi. Joku tässä on kyllä pielessä.

Solenoidi voi joka tapauksessa olla erillinenkin.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos virta katkeaa tulpalle stattissa, niin tuotettava lämpö jäisi pitämään läppää kokoajan auki, jos liekki palaisi.
Ei se ilman sähköä toimi, jolloin löpön virtauskin loppuu heti kun vastus ei hehku punasena.

Erikoinen kytkentä kyllä volvossa, jos erilinen nappi ja virtalukossa kuitenkin hehkutus asento?! :roll:
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Kysäisin kaverilta, jolla on samanlainen Volvo. Hänen koneessa menee johto startilta hehkutulpalle. Siis kun napin syöttämä virta katkeaa, alkaa starttimoottorin kautta hehkutulpan lämmitys. Koneessa on bosch virtalukko ilman hehkutusasentoa.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Helpoin ratkaisu olisi varmasti muuttaa hehkunapin syöttövirta paikkaan, mistä se saa jatkuvasti virtaa. Virtalukolla saattaa hyvinkin olla tällainen liitin vapaana, tai sitten se on haaroitettava sopivasta paikasta. Volvon sähköt on luulavasti peruja Boxer mallista, missä ei ollut lainkaan hehkutusta. Perkinsin tullessa kuvaan, on hehkua varten vain lisätty tuo nappikytkin vanhan sähkösarjan lisäksi.
jusipe
Viestit: 272
Liittynyt: Su Helmi 03, 2008 9:15 am
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja jusipe »

Kiitos vastauksista/pohdinnoista tähän mennessä.Volvon käyttöohjekirjassa lukee mm.seuraavaa käynnistyksestä;Painakaa
kytkinpoljin pohjaan muuten ei käynnisty(onkohan kytkinpolkimessa jokin yhteys starttaamiseen)?ulkoisesti en ole löytänyt
yhteyttä,yleensähän kytkinpoljin painetaan pohjaan että keventää käynnistystä?Sitten kylmäkäynnistyksessä painetaan
20-sekuntia Thermostart nappia ja virta avain pidetään pohjaan painettuna ennenkuin avain käännetään starttiasentoon
moottoria pyörittämään.Tämä mielestäni "tökkii"kun virta katkeaa hehkutulpalta kun moottoria pyöritetään startatessa.
Startatessahan vasta polttoainetta valuu hehkutulppaan ja kun sinne ei mene enää virtaa niin ei mene polttoainettakaan
kun hehkun "läppä"sulkeutuu kylmässä tulpassa?Polttoaine letku tulee toisesta suodattimesta hehkulle ilman säiliötä.
Edelleen epäilen sähkökytkentää?
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Hehkun löpön saanti ei välttämättä ole ongelma, kun ei se sitä litratolkulla tarvi, vaan putkessa oleva aine riittää!?

Joskus tullu joissakin koneissa ennen hehkutusta pumpattua käsipumpulla "paine " järjestelmää, just tuon hehkun aineen saannin varmistamiseks?!

Sähkö kyllä pitäs mennä hehkulle startissakin, niin varmempaa sen hyöty, ja käyntiin lähtö.
Arpe
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Arpe »

jusipe kirjoitti: La Loka 23, 2021 9:40 am Tämä mielestäni "tökkii"kun virta katkeaa hehkutulpalta kun moottoria pyöritetään startatessa.
Startatessahan vasta polttoainetta valuu hehkutulppaan ja kun sinne ei mene enää virtaa niin ei mene polttoainettakaan
kun hehkun "läppä"sulkeutuu kylmässä tulpassa?Polttoaine letku tulee toisesta suodattimesta hehkulle ilman säiliötä.
Edelleen epäilen sähkökytkentää?
Sähkökytkentä on virheellinen. Hehkun napille vois ottaa jännitteen suoraan virtalukon syötöstä, jos lukko on sellaista mallia, että katkaisee muut plussat aina starttauksen ajaksi.

Thermostartin käyttämä polttoainemäärä on niin pieni, että tulpan polttoaineputkeen varastoitu polttoneste riittää melko pitkään hehkutukseen. Valmetti on varmistanu riittävyyden lisäks hehkun säiliöllä, joka täytyy aina moottorin käydessä polttoaineen paluukierron kautta.
Jos hehkutulpan polttoainesyöttö on suuttimilta tulevan paluulinjan kautta, kuten monasti on, ei sinne tule polttoainetta moottoria startatessa, vaan tulppa toimii edellisellä ajokerralla putkeen varastoituneella polttoaineella.
Ehjillä suuttimilla moottoria saa käyttää hyvän aikaa suuttimien paluuputket irti, ennenkuin niistä alkaa polttoainetta tihkua.

Poikkeukset toki vahvistaa säännön ja on monia valmistajakohtaisia eroja miten itsessään yksinkertaisen thermostart tulpan toiminta on toteutettu.
SPS1975
Viestit: 2242
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Mitenkäs se tämän imusarjahehkun toimintaperiaate olikaan?Eikö sen ole tarkoitus liekillä pölläyttää imusarjassa oleva ilma lämpimäksi ja lämmin ilma helpottaa seoksen syyttymistä sylintereissä,eli onkohan siellä imusarjassa tarkoituskaan olla liekkiä startatessa?
Arpe
Viestit: 1546
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Arpe »

SPS1975 kirjoitti: La Loka 23, 2021 10:26 am Mitenkäs se tämän imusarjahehkun toimintaperiaate olikaan?Eikö sen ole tarkoitus liekillä pölläyttää imusarjassa oleva ilma lämpimäksi ja lämmin ilma helpottaa seoksen syyttymistä sylintereissä,eli onkohan siellä imusarjassa tarkoituskaan olla liekkiä startatessa?
Näinhän tuo menee. Äkkiä se moottori startatessa imaisee imusarjallisen lämmintä ilmaa ja kylmää tulee ulkoa tilalle.
Ei se hehkutulpan pieni liekki ehdi enää ulkoa virtaavaa uutta kylmää ilmaa juurikaan lämmittää, mutta ei se tilannetta huononnakkaan, jos vielä startinkin aikana hieman ees yrittää.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja tikman »

Riippuu täysin koneesta mitenpäin tuo toiminta on suuniteltu ja toteutettu.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ainakin perkinssin/mf ja foortin kolmepyttysessä on käynnistyvyys paljon parempi, kun hehku toimii startatessa.
Kaikkein paras lähtöpotku tulee, kun hehku syttyy just starttauksen alussa.
Jos kone ei ekalla startilla lähe käyntii tai sammuu heti käynnistyttyä, ei tarvi montaa sekuntia uudellee hehkua antaa, kun hehku on jo valmiiks kuuma syttyäksee uudellee.

Tuo liekkihehku vaatii vähän perstuntumaa koneesee, että mikä on paras tapa saada kone tulille, kun ollaa käynnistyvyyden rajoilla. :roll:
390
Viestit: 519
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
Paikkakunta: Kanta-häme
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja 390 »

Muutama painallus siirtopumpulta ennen hehkutusta varmistaa paineen p-a putkiin ja hehku toimii varmemmin.
Valmetilla...
Viestit: 795
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Imusarjahehkun sähkökytkentä

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Valmetin hehkun polttoaineen saanti on kyllä järkevästi toteutettu aivan ääriolosuhteita ajatellen, säiliöllähän on tilavuutta kuitenkin kahvikupin verran joten siitä riittänee pitkään lämmitykseen ja useampaan starttiin. Onko kenelläkään tietoa kuinka kauan tuo pönttö kestää palaa kuivaksi?

Muistanko oikein että Belaruksissa ja jossain idän kuorma-autoissa oli säiliö hehkuille mikä piti erikseen täyttää?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 59 vierailijaa