Webaston päästöt
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Jos ensi tiistaina klo 12:00 kaikki suomalaiset vetää muovipussin päähän ja teippaa sen kaulan ympäri, ei sill ole maailmalle muuta merkitystä kuin että suomalaiset lakkaa olemasta.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Kyllä käynnissä olevat webastot ja eberit näkyvät kitkeränä savuna talvisissa parkkihalleissa. Ne tunnistaa siitä, että auton alta nousee savuhuntu, ja kuskia ei ole paikalla. Oletettavasti niissä yksittäisissä on jotakin käyntivikaa. Oikein toimiessaan ne eivät varmaan haise sen enempää kuin polttoainelämmittimet halleissa.
Huomaavainen kuski ei käynnistäisi niitä ollenkaan suljetussa tilassa.
-SS-
Huomaavainen kuski ei käynnistäisi niitä ollenkaan suljetussa tilassa.
-SS-
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Kitkerää hajua tulee juu. Mutta jääkö teillä sormeen nokea jos pyyhkäisee lämmittimen pakoputkea? Mulla ei, eli aika puhtaasti palaa toimiessaan. Näkymättömistä pienhiukkasista en osaa sanoa.
-
- Viestit: 3772
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Tässäkin syyttäisin ainakin joltakin osalta huonosti suunniteltua automatiikkaa. Itse huomasin, että Eberspächer pukkasi syksyllä muutamalla ensimmäisellä käyttökerralla tukevat savut, kun se oli ollut kesän levossa. Sitten savuaminen loppui. Automatiikan olisi ollut syytä käyttää lämmitintä kesän aikana muutaman viikon välein hetken päällä, jotta sen toimintaherkkyys olisi säilynyt.-SS- kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 12:27 pm Kyllä käynnissä olevat webastot ja eberit näkyvät kitkeränä savuna talvisissa parkkihalleissa. Ne tunnistaa siitä, että auton alta nousee savuhuntu, ja kuskia ei ole paikalla. Oletettavasti niissä yksittäisissä on jotakin käyntivikaa. Oikein toimiessaan ne eivät varmaan haise sen enempää kuin polttoainelämmittimet halleissa.
-SS-
Tuo kokemus on tullut lähes 15-vuotiaasta lämmittimestä. Nykylaitteissa saattaa toki ollakin tuo kesäherkistely. Tuossa vanhassa lämmitimessä herkistely oli jätetty käyttöohjeen ja kuskin muistin varaan.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Taitaa ollakin niin, että pienhiukaset eivät olekaan siinä näkyvän mustassa nokipilvessä, vaan esimerkiksi aistittava haju paljastaa, osassa pienhiukkasista ei edes taida olla voimakasta hajua. Tupakoijan havaitsemme ulkona pitkän matkan päästä, vaikka emme näe sitä savua siinä paikassa, jossa havainnoimme.
-SS-
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Me kuollaan kaikki.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 3772
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
-
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
1993 tehtiin ensimmäinen tutkimus, jossa pyrittiin vahvistamaan Dublinin kolme vuotta aikaisemmin tehdyn asuntopienpolton kiellon suuri vaikutus väestön ennenaikaiseen kuolleisuuteen:
An Association between Air Pollution and Mortality in Six U.S. Cities
Dockery ja muut tutkijat havaitsivat, että tupakointi oli voimakkain ennenaikaista kuolleisuutta lisäävä tekijä, mutta pienhiukkasaltistus tulikin heti perässä, vaikutti voimakkaammin sydän- ja verisuonitauteihin, vaikka moni muu riskitekjä oli jo poistettu aineistosta. Voi olla, että verisuoniperäisissä kuolemissa osatekijänä onkin pienhiukkasaltistus, eikä yksistään jokin yksittäinen ruoka-aine.
Nämä tulokset on myöhemmin toistettu useasti, ja niiden perusteella Suomessa on arvioitu ilmanlaadunmittausten ja väestön muiden jakautumien perusteella, että vuosittain noin 2000 suomalaista kuolee ennenaikaisesti pienhiukkasiin. Noin kolmasosa kuolemista aiheutuisi taajamien kitkerää savua pöllyttelevistä saunanlämmittäjistä.
"Ennenaikaisuuden" suuruusluokka olisi joidenkin muiden arvioiden mukaan noin vuosi, heikkokuntoiset tietenkin kuolevat helpoimmin.
-SS-
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Elä jokahinen päivä siihen lajihin, notta se vois olla sun viimmeeses. Jonakin päivänä soot viälä oikias.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Luojan käressä ne elonpäivät ovat, mutta joskus vaan tuntuu että siihenkin "kalenteriin" on tullut "bugeja".
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 22710
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Pienhiukkaset, aerosolit, koostumus on kaasua, nestepisaroita ja kiinteän aineen hiukkasia.-SS- kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 1:02 pmTaitaa ollakin niin, että pienhiukaset eivät olekaan siinä näkyvän mustassa nokipilvessä, vaan esimerkiksi aistittava haju paljastaa, osassa pienhiukkasista ei edes taida olla voimakasta hajua. Tupakoijan havaitsemme ulkona pitkän matkan päästä, vaikka emme näe sitä savua siinä paikassa, jossa havainnoimme.
-SS-
Noille on päästörajat ja kokoluokat on valittu terveysvaikutuksen mukaan.
2,5 mikromerin kokoluokan alle jäävät eli PM2.5 ovat vaarallisia siinä mielessä että hiukkaset pääsevät keuhkorakkuloiden sisälle ja sitäkautta verenkiertoon. Tämä koko ja pienemmät ovat ihan pelkän kokonsa perusteella vaarallisia, eli kemiallinen koostumus ei ratkaise. Hiukkasten kokonaismassa myöskään ei ole niin oleellinen hiukkasten lukumäärään nähden.
Voihan nestemäsitä tai kiinteää polttoainetta käyttävän laitteen pakokaasu olla väritöntä, mutta se ei tarkoita, etteikö se sisältäisi terveydelle vaarallisia pienhiukkasia, kaasuista puhumattakaan.
Silmä on varsin karkea mittari.
Itse monesti vertaan tuota mittausdataa, lukumääräpitoisuudet (konsentraatiot): Meillä täällä tyypillinen hiukkasten kokonaispitoisuus (taustapitoisuus) on luokkaa 1000 hiukkasta kuutiosenttimetrissä ilmaa, on Kumpulassa Helsingissä samaan aikaan 10000 hiukkasta kuutiosentissä.
Eli voi ajatella niinkin, että maalaisen keuhkoille on pienempi pohjakuorma. Satunnaisesti tupakoiva maalainen voi olla samalla viivalla spandex-työmatkapyöräilijä-hesalaisen kanssa. Tai satunnaisesti savusaunova.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 9803
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Olen minäkin käynyt autopuolen.EKo kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 11:02 amOlen kovasti yrittänyt, kun autotekniikan ja samalla myös polttomoottoritekniikan opintoja olen suorittanut useamman vuoden edestä.8400 kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 10:57 amKannattaa ottaa selvää miten polttomoottori toimii ja mitä sielä palotapahtumassa tapahtuu ja miksi.EKo kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 10:11 am Suurimmassa osassa dieseleitä on hiukkasloukut. Samoin bensa-autoissa katalysaattorit.
Webaston katkut menevät suoraan puhdistamattomina torvesta ulos.
Päästöt ovat oletettavasti paljon pienemmät moottorissa kuin polttoainelämmittimessä.
Polttoaineen kulutus on eri asia.
Oletko muuten huomannut, että suhtaudut useimpiin täällä kirjoittaviin melkolailla vähättelevästi. No sinulla on siihen varmasti varaa.
Ei sitä polttomoottoria voi oikein verrata dieselöljyn polttamiseen lämmitystarkoituksessa kun se dieselmoottori ikäänkuin väkisin tekee niitä typen oksideja. Palotapahtuma muutenkin sielä sylinterissä millisekuntien aikana on oma maailmansa. Kesällä korjattiin vähän kuivaajan savupiippua ja rosterinen putki oli sisältä ihan kuin uusi 5 käyttökauden jälkeen. Ehkä 10.000l poltettu polttoöljyä.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Onko säännöt muuttuneet? Tarpeeton kielletty, tarpeellinen sallittu 2/4min?Mikko Tuominen kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 11:52 amKolmannen kerran: en käsittele asiaa päästöjen näkökulmasta, vaan vertaan eri lämmitysmenetelmiä. Toinen on kielletty päästösyihin vedoten ja toinen, uutisen mukaan tuhatkertaisesti päästöjä aiheuttava, sallittu. Olenko ainoa joka näkee ristiriidan?Jäärä kirjoitti: ↑Pe Loka 22, 2021 11:43 amTarkoitin, että tässä käsitellään päästöjen kannalta varsin toisarvoista asiaa. Suurimmat päästölähteet ovat aivan muualla ja ne olisi syytä hoitaa ensin.
Maailma olisikin varsin hyvällä mallilla, jos autojen Webastot olisivat suurin päästölähde, kun koko Webastoja käytetään ajallisesti ja maantieteellisesti hyvin rajallisesti.
-
- Viestit: 3772
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Eivät ole muuttuneet. Mutta teitpä sopivalla (?) talvi-ilmalla kummin tahansa, niin poliisi voi lätkäistä sakon, joko tyhjäkäyntiajan ylittämisestä tai liikenteen vaarantamisesta lähtemällä liikenteeseen autolla, josta ei ole riittävä näkyvyys. Ellei ole Webastoa.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 10729
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Ei meillä ainakaan. Eberi on käytössä - se on varmaan ihan päästötön Webastoon verattuna
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
No ei se lämmitys sitä ratkaise. Ihan ne sakot voi saada ilmankin webastoa jos ei putsaa kunnolla. Itse en edes ohjaamoa monesti sillä lämmitä. Pelkän moottorin.Jäärä kirjoitti: ↑La Loka 23, 2021 2:59 pmEivät ole muuttuneet. Mutta teitpä sopivalla (?) talvi-ilmalla kummin tahansa, niin poliisi voi lätkäistä sakon, joko tyhjäkäyntiajan ylittämisestä tai liikenteen vaarantamisesta lähtemällä liikenteeseen autolla, josta ei ole riittävä näkyvyys. Ellei ole Webastoa.
-
- Viestit: 3772
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Joskus säätila on vain sellainen, että kylmän auton ikkunat huurtuvat sitä vauhtia, ettei ehdi ikkunoita puhtaaksi sitä kuin ne huurtuvat uudelleen. Eikä silloin aina edes neljän minuutin tyhjäkäyntikään tilannetta muuta, kun kylmästä moottorista ei paljoa lämpöä irtoa.
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Webaston päästöt
Silloin on varmasti paikallaan käyttää pidempään tyhjäkäyntiä ja tuskin on kiellettyä. Turha tyhjäkäynti on kiellettyä.Jäärä kirjoitti: ↑Ma Loka 25, 2021 10:55 amJoskus säätila on vain sellainen, että kylmän auton ikkunat huurtuvat sitä vauhtia, ettei ehdi ikkunoita puhtaaksi sitä kuin ne huurtuvat uudelleen. Eikä silloin aina edes neljän minuutin tyhjäkäyntikään tilannetta muuta, kun kylmästä moottorista ei paljoa lämpöä irtoa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 38 vierailijaa