Sekoileeko Omakanta?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Tein Omakannassa reseptien uusimispyynnön. Vastauksen sain puhelimeeni kahtena tekstiviestinä parin päivän päästä. Niiden mukaan kolme resepteistä oli uusittu ja kolmea ei taas ollut uusittu. Jäin asiaa ihmettelemään, kun uusimiselle ei mielestäni ollut mitään esteitä.

Kun sitten tänään kirjauduin Kantaan tarkistamaan reseptejä, niin voimassa olevissa resepteissä kaikki kuusi oli uusittu. Jos taas tein haun resepteistä, joista oli tehty uusimispyyntö (uusimisen tilanne), niin tilanne oli tekstiviestien mukainen eli kolme uusittu, kolme hylätty. Otin vielä yhteyttä uusinnan tehneeseen terveydenhoidon yksikköön (meniköhän nimitys nyt oikein?), niin sieltä kerrottiin, että heidän mukaansa kaikki reseptit on uusittu, eli ei ongelmaa.

Onkohan myös Kanta-palvelu nyt uupumassa koronapaineen alle, vai mistä on kyse? Minua kyllä alkaa kylmäämään, jos näinkin tärkeissä terveystiedoissa kuin lääkeresepteissä tai niitä koskevassa tiedotuksessa ryhtyy esiintymään virheitä.
Kyllä se siitä.
htc_81
Viestit: 192
Liittynyt: La Kesä 22, 2013 10:33 pm
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja htc_81 »

Minulle kerrottiin, että noissa omakannan tekstiviesteissä on ollut ongelmia jo jonkin aikaa.
Jos et opi tekemään sitä kunnolla, opettele pitämään sen tekemisestä huonosti.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

htc_81 kirjoitti: Ke Loka 20, 2021 11:47 pm Minulle kerrottiin, että noissa omakannan tekstiviesteissä on ollut ongelmia jo jonkin aikaa.
Minusta ongelmia Kannassa on muuallakin kuin lähetetyissä tekstiviesteissä, nimittäin reseptiuusintojen tiedoissa, jotka säilyvät Kannassa. Jo pelkkä virheellisten tekstiviestien lähteminen Kannasta olisi kohtalaisen iso ongelma, mutta Kannan sisällössä oleva ristiriita on todella paha.

Jos minä asiaa ymmärrän, niin reseptien uusimisen yhteydessä tiedot eivät vain päivity kaikkialle oikein. Periaatteessa yksinkertainen vika, mutta se on tuollaisesta jättiohjelmasta kaiken koronahäsläyksen keskellä vaikea korjata.
Kyllä se siitä.
tumes
Viestit: 3105
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja tumes »

Ei tämä aukoton järjestelmä ole. Laitoin reseptin uusimispyynnön, ookoo, uusittu vaan jostain syystä toinen lääkäri oli uusinut myös saman reseptin. Tuplana tuli vaan voimassa vuoteen 2022 pitkälti. Asiointi tapahtuu kahden teekoon kanssa ja lähempi on vain kolmena päivänä viikossa avoinna. Aateekoon puolella on eri käyttikset näillä eli olisko informaation osalta katkoa? OmaKannassa pitäisi kuitenkin uusinnat näkyä.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
SPS1975
Viestit: 2211
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Minulle kävi reilu vuosi sitten niin että kun uusin Omakannassa reseptin,niin sain viestin että ei uusita ja että on otettava yhteyttä hoitavaan lääkäriin reseptin uusimiseksi,kuitenkin kun menin apteekkiin,niin sain lääkkeet,tämä sama kävi kaksi eri kertaa kahdella eri lääkkeellä.Sen jälkeen on taas toiminut uusinnat ihan normaalisti.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aina kun käynyt apteekissa lääkkeitä hakemassa olen tarkistanut reseptien voimassaolon ja verrannut sitä oma kannan tietoihin. Tähän asti ovat vastanneet toisiaan. Ihmiset ne tuollakin touhuaa, niin virheitä voi sattua. Niin niitä tulee itse kullekin. Mutta huolestuttavinta on se ettei niitä virheitään huomaa. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Velman »

Ihminen on lääkärikin ja virheitä sattuu, täppä väärään kohtaan eikä muuta tarvitse.
Tuon reseptien uusimistilanne kohdan olen myös huomannut useasti ettei pidä paikkaansa. Voimassa olevat reseptit kyllä täsmää.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Velman kirjoitti: To Loka 21, 2021 2:30 pm Ihminen on lääkärikin ja virheitä sattuu, täppä väärään kohtaan eikä muuta tarvitse.
Tuon reseptien uusimistilanne kohdan olen myös huomannut useasti ettei pidä paikkaansa. Voimassa olevat reseptit kyllä täsmää.
Arvelisin kyllä, että jos uusitut reseptit näkyvät oikein Kannassa, niin myös reseptien uusimistilanteen pitäisi automaattisesti päivittyä tämän mukaisesti aivan siitä huolimatta, miten lääkäri on Kannassa räpeltänyt. Jos lopputulos on oikea, niin kaikkien Kannan tietojen tulisi olla tämän kanssa yhtäpitäviä.
Kyllä se siitä.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mitä useamman koneen ja käden kautta asiat menee sen suurempi on virhemahdollisuus. Yksi "katkos" jossain kohtaa, niin soppa on valmis. On näitä sotkuja joutunut oikomaan, niin Trafin, pankkien, vakuutusyhtiöiden ym. "automaattien" kanssa syntyneiden ongelmien hoitamisessa. Ja melkein aina ensimmäinen asia mitä syyttävät on se "automaatti" toiminto joka lähettelee sitten mitä sattuu! Kyllä nyt muutaman virheen vielä voisi sulattaa, mutta se että korjaus ei sitten olekaan helppoa, vaan yhteyden ottoja joutuu ottamaan useita, että asiat selviää.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Velman »

Ihminen on sellainen että aina koittaa jonkun muun syyksi ensin.... :)
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ajomies kirjoitti: Pe Loka 22, 2021 1:32 pm Mitä useamman koneen ja käden kautta asiat menee sen suurempi on virhemahdollisuus. Yksi "katkos" jossain kohtaa, niin soppa on valmis. On näitä sotkuja joutunut oikomaan, niin Trafin, pankkien, vakuutusyhtiöiden ym. "automaattien" kanssa syntyneiden ongelmien hoitamisessa. Ja melkein aina ensimmäinen asia mitä syyttävät on se "automaatti" toiminto joka lähettelee sitten mitä sattuu! Kyllä nyt muutaman virheen vielä voisi sulattaa, mutta se että korjaus ei sitten olekaan helppoa, vaan yhteyden ottoja joutuu ottamaan useita, että asiat selviää.
Olen itse seikkaillut paitsi Kannan myös pankkien, Trafin, PRH:n ja jopa AVI:n järjestelmissä. Kaikista voisi sanoa, että käyttöliittymä on varmaan kaikissa näppärä, jos järjestelmiä käyttäisi edes joka viikko ja näin pysyisi myös järjestelmiin tehtyjen muutosten tasalla. Ohjeistus järjestelmien käyttöön on yleensä myös surkea varsinkin satunnaiskäyttäjän kannalta. Mutta kun on aikaa ja sinniä kokeilla, miten oikeat tiedot saa oikeaan paikkaan, niin positiiviseen lopputulokseen pääsee.

Kanta nyt on näistä mainituista paras, mutta tämä terveyden kannalta kriittisten tietojen virhemahdollisuus arveluttaa.
Kyllä se siitä.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jäärä kirjoitti: Pe Loka 22, 2021 1:49 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Loka 22, 2021 1:32 pm Mitä useamman koneen ja käden kautta asiat menee sen suurempi on virhemahdollisuus. Yksi "katkos" jossain kohtaa, niin soppa on valmis. On näitä sotkuja joutunut oikomaan, niin Trafin, pankkien, vakuutusyhtiöiden ym. "automaattien" kanssa syntyneiden ongelmien hoitamisessa. Ja melkein aina ensimmäinen asia mitä syyttävät on se "automaatti" toiminto joka lähettelee sitten mitä sattuu! Kyllä nyt muutaman virheen vielä voisi sulattaa, mutta se että korjaus ei sitten olekaan helppoa, vaan yhteyden ottoja joutuu ottamaan useita, että asiat selviää.
Olen itse seikkaillut paitsi Kannan myös pankkien, Trafin, PRH:n ja jopa AVI:n järjestelmissä. Kaikista voisi sanoa, että käyttöliittymä on varmaan kaikissa näppärä, jos järjestelmiä käyttäisi edes joka viikko ja näin pysyisi myös järjestelmiin tehtyjen muutosten tasalla. Ohjeistus järjestelmien käyttöön on yleensä myös surkea varsinkin satunnaiskäyttäjän kannalta. Mutta kun on aikaa ja sinniä kokeilla, miten oikeat tiedot saa oikeaan paikkaan, niin positiiviseen lopputulokseen pääsee.

Kanta nyt on näistä mainituista paras, mutta tämä terveyden kannalta kriittisten tietojen virhemahdollisuus arveluttaa.
No meikäläinen käyttää Trafin ja vakuutusyhtiöiden sivustoja n. kerran viikossa, ja pää asiassa ne toimii ongelmitta, mutta sitten kun otat jonkun ajoneuvon muutamaksi päiväksi käyttöön ja sieltä tulee sitten maksulappu jossa pienin aika on se 3 kk maksu, ja sen sitten maksaa, mutta kun ajoneuvo poistuu liikenteestä kesken tämän maksetun kauden niin sitten kun se siirtyy jonkin toisen ajoneuvon maksulappuun. Ja kuitenkin siitä tullut maksulappu onkin jo maksettu, niin sen asian korjaaminen voi joskus viedä aikaa, vakuutus yhtiöillä vielä kauemmin ja vielä joka asiointi kerralla on eri henkilö luurin päässä, niin ei tahdo valmista tulla mitenkään.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Otin asiasta yhteyttä myös Kanta-asiakaspalveluun. Tänään sain vastauksen, josta seuraavassa selitys tilanteeseen: "Tällainen tilanne johtuu yleensä siitä, että reseptin uusimista ei ole terveydenhuollossa käsitelty varsinaisen uusimispyynnön pohjalta, vaan pyynnön käsittelijä/lääkkeen määrääjä onkin jostain syystä kirjoittanut potilaalle kokonaan uuden reseptin. Tämä voi olla tarpeen esimerkiksi silloin, jos reseptiin on tehty jokin muutos, esim. muutetaan lääkkeen vahvuutta tai annostusta. Uuden reseptin kirjoittamisesta ei lähde asiakkaalle ilmoitustekstiviestiä. Kun alkuperäinen uusimispyyntö sitten vanhentuu käsittelemättömänä, siitä tulee asiakkaalle tekstiviesti-ilmoitus, ettei reseptiä olisi uusittu."

Tarkistin vielä, ettei tapauksessani ole kyse mistään mainituista syistä, samat lääkkeet samalla annostuksella. Nakkisorminen lääkäri?
Kyllä se siitä.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

No niin, kun aika kuluu, niin asiat selviävät. Tänään sain lääkäriltä kirjeen, että hän haluaisi, että kävisin labrassa ja vastaanotolla, jotta tilanteesta saadaan päivitetty ajantasaiskuva, kun minulla on muutamia lääkkeitä, jotka vaatisivat aika ajoin labraseurantaa. Siksi hän oli tehnyt reseptien uusinnan kuin oli tehnyt.

Tosiasiassa suurin osa noistakin labratutkimuksista on tehty viime vuonna, kun olin pitkään sairaalassa. Mutta se oli eri yksikön alainen sairaala, eivätkä terveysasemat tiedä, mitä erikoissairaanhoito puuhaa. Tervetuloa eri yksiköt yhdistävä sote! Tosin epäilen, että minusta ehtii aika jättää, ennen kuin uuden soten tietojärjestelmä saadaan kunnolla toimimaan.

Mutta edelleen ihmettelen, miksei tällaista olennaista tietoa voida välittää Omakannan tekstiviestin mukana. Ilmeisesti Omakannassa on vielä kehittämisen varaa.
Kyllä se siitä.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja valaut »

Ainakin yksityisten asemien labrat näkyy julkisella puolella, jos on antanut luvan tietojen näkymiseen.

Olin pari viikkoa sitten lääkärissä (paikallinen keskussairaala) ja lääkäri pisti kaikkiin mahdollisiin kokeisiin. Sanoin, että jos heti tykkäät katsoa, niin nuo on tehty Mehiläisessä 2 kk sitten ja pitäisi näkyä. Ja näkyihän ne hänelle. Jostain syystä ei riittänyt ja pe menen uudestaan samoihin kokeisiin.
sohvi
Viestit: 4568
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Mulla näkyy reseptilistalla lääke, jonka oisin muka hakenutkin. Aika jännä
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

sohvi kirjoitti: Ke Loka 27, 2021 8:05 pm Mulla näkyy reseptilistalla lääke, jonka oisin muka hakenutkin. Aika jännä
Mutta et tunnusta hakeneesi reseptiä etkä lääkettä?

Reseptin kirjoittajan näet Omakannasta. Häneltä voisi tietysti kysäistä asiasta
.
Kyllä se siitä.
sohvi
Viestit: 4568
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Joo, kattelin sen. Outo juttu. Aiemmin helmikuussa sain reseptin, ja sen hain ja oon napsinu sillon tällön yhen. Nyt ne loppu. Mut kannan mukaan oon heinäkuussa saanut 90tbl taas. Niitä ois pitäny päivittäin napsia, että ois loppunu. Ei täsmää.
Ja koska pääni on laho, niin käänsin kolmeen kertaan lääkelaatikon nurin. Ei niitä ole
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Velman
Viestit: 5151
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:46 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja Velman »

sohvi kirjoitti: To Loka 28, 2021 10:02 pm Joo, kattelin sen. Outo juttu. Aiemmin helmikuussa sain reseptin, ja sen hain ja oon napsinu sillon tällön yhen. Nyt ne loppu. Mut kannan mukaan oon heinäkuussa saanut 90tbl taas. Niitä ois pitäny päivittäin napsia, että ois loppunu. Ei täsmää.
Ja koska pääni on laho, niin käänsin kolmeen kertaan lääkelaatikon nurin. Ei niitä ole
Oma kannastahan näkyy jos olet ostanut apteekista ja vielä mistä apteekista, milloin, kuinka paljon ja mihin hintaan.
sohvi
Viestit: 4568
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Sekoileeko Omakanta?

Viesti Kirjoittaja sohvi »

En löytänyt sieltä tuota, vain kokonaishinnan, mikä ei pitänyt paikkaansa. Tai siinä ei ollut näitä mun alennuksia
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: JURO, MasaP ja 48 vierailijaa