Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

t-40
Viestit: 2863
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja t-40 »

mites se sanonta menikään " tapelkaa lapset niin saatte tupakkia"
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Jammu
Viestit: 22691
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Keskustelusta tulee mieleen Einari kirja.

Kun koneet ei kestänyt niin tuli idea, että pyöräkoneellahan ajetaan huikeita tuntimääriä, siinä on muunninvaihteisto. Siitä vissiin jalostivat sen PAZin? P=Perkins A=Allison Z=ZF nuo kriittiset ja kestävät merkein mainittuna :mrgreen:
Suomi kuuluu länsimaihin
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Se on kun komponentit sijotetaa eri runkoon eri tavalla, niin tulee ihan eri kone, kun vaikka se pyöräkuormaaja vaikka pääkomponentit on samat. :wink:
Jammu
Viestit: 22691
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jammu »

juu siihen en ota kantaa joskin ajattelen vuonna 2021 vähintään valmistajille ja urakoitsijoille tulkut selväksi millainen metsäkoneen perusrakenne on
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja valaut »

Jammu kirjoitti: La Loka 23, 2021 10:35 pm juu siihen en ota kantaa joskin ajattelen vuonna 2021 vähintään valmistajille ja urakoitsijoille tulkut selväksi millainen metsäkoneen perusrakenne on
Mahtaako vaikka Sampolla oikeasti olla mitään käsitystä, miten noita metsäkoneita tehdään. :D
jiba

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja jiba »

valaut kirjoitti: La Loka 23, 2021 10:38 pm
Jammu kirjoitti: La Loka 23, 2021 10:35 pm juu siihen en ota kantaa joskin ajattelen vuonna 2021 vähintään valmistajille ja urakoitsijoille tulkut selväksi millainen metsäkoneen perusrakenne on
Mahtaako vaikka Sampolla oikeasti olla mitään käsitystä, miten noita metsäkoneita tehdään. :D
eikai sillä väliä jos koneet menee kaupaks.tai entiäi seisookone tehtaan pihassa ?
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja valaut »

jiba kirjoitti: La Loka 23, 2021 11:58 pm
valaut kirjoitti: La Loka 23, 2021 10:38 pm
Jammu kirjoitti: La Loka 23, 2021 10:35 pm juu siihen en ota kantaa joskin ajattelen vuonna 2021 vähintään valmistajille ja urakoitsijoille tulkut selväksi millainen metsäkoneen perusrakenne on
Mahtaako vaikka Sampolla oikeasti olla mitään käsitystä, miten noita metsäkoneita tehdään. :D
eikai sillä väliä jos koneet menee kaupaks.tai entiäi seisookone tehtaan pihassa ?
Nuo on käsittääkseni oikeasti aika hyviä.

Edit: Tai veestäkö minä tien, mutta nuo muutama tuttu tehtaan työtekijä on kovin ammattiylpeitä, että ammattilaiset tekee koneita toisille ammattilaisille.
Arpe
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Metsaman, tubettaja

Viesti Kirjoittaja Arpe »

traktori754 kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 10:01 am Onko teillä kokemusta pyöräkoneista?
On ja se on viho viimoinen kone pehmeällä ja epätasaisella alustalla. Levikepyörät tarvii, jos on pehmoset maat, ja sen jälkeen sit lentokentän kääntymiseen, tai sen turvesuon, jossa noita näkee tuplapyörillä.
Ei metsäkoneainesta. Ei Ei.

Nuo Sampot on taasen mielenkiintoisia koneita, jos konstruktiota ajatellaan.
Sampon hakkuukoneella saa tosi hienoa jälkeä ensiharvennusleimikossa, koska se mahtuu kulkemaan kapealla ja mutkittelevalla uralla. Hakkuujäljestä saa tasaisen. Leveät urat ei pistä silmään.

Mutta. Kakkosharvennukselle tulee kumminkin sit isompi kone, joka pystyy tänäpäivänä melko kivuttomasti hakkaamaan n.30m uravälillä, joten se joutuu tekemään itselleen uudet urat, koska ei mahdu eikä kehtaa kiemurrella Sampon jäljissä.
Eli jos ensharvennus olis aikoinaan hakattu isommalla koneella, voitais myöhemmät harvennukset hakata samoilta urilta tekemättä niitä enää enempää.

Molemmat näkökulmat on hyviä ja perusteltuja, mut kumpi on parempi? Tai ainoa oikea, koska niitä aina halutaan korostaa.
Ehkä molemmille on kumminkin tilaa, ja vielä jää hakkaamattomia harvennuksia reilusti rästiin. 8)
jiba

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja jiba »

meille kun hankittiin toi lisäpalsta.kävi siinä vuotta aikasemmin ennen hankintaa ponsse ajaan harvennusta ja ajouriaan.
metässä menee moottoritien levyset kusiojarailot. ihan hirveetä jäläkee.
muutaman rämön takia pilasvat mettä pohjan .tonkin homman olis voinnu tehä pienemmillä koneilla.
ihan mieletön määrä menee mettäalaa hukkaan noissa ajourissa.
Mutteriuuno
Viestit: 2774
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Metsaman, tubettaja

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Arpe kirjoitti: Su Loka 24, 2021 9:39 am Nuo Sampot on taasen mielenkiintoisia koneita, jos konstruktiota ajatellaan.
Sampon hakkuukoneella saa tosi hienoa jälkeä ensiharvennusleimikossa, koska se mahtuu kulkemaan kapealla ja mutkittelevalla uralla. Hakkuujäljestä saa tasaisen. Leveät urat ei pistä silmään.

Mutta. Kakkosharvennukselle tulee kumminkin sit isompi kone, joka pystyy tänäpäivänä melko kivuttomasti hakkaamaan n.30m uravälillä, joten se joutuu tekemään itselleen uudet urat, koska ei mahdu eikä kehtaa kiemurrella Sampon jäljissä.
Eli jos ensharvennus olis aikoinaan hakattu isommalla koneella, voitais myöhemmät harvennukset hakata samoilta urilta tekemättä niitä enää enempää.

https://www.youtube.com/watch?v=TF6uHrl ... poRosenlew
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Sitä sampon tekemää ”haamu” uraa ei oikein edes näe, niin pienistä väleistä se menee.
Arpe
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arpe »

8400 kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:43 pm Sitä sampon tekemää ”haamu” uraa ei oikein edes näe, niin pienistä väleistä se menee.
Mut sillä täytyy kuitenkin ajaa sieltä välistä. Verrokkina isompi pitemmällä nosturilla oleva, joka ylettää sinne väliin pääuralta.
Hakkuukoneen paino ei ole se ongelma. Se on aina harvennuksella just karsittujen havujen päällä, eikä juurikaan jätä maastoon jälkiä, koska kulkee kohdastaan yleensä vain kerran.
Ajokone ne jäljet tekee, koska joutuu ajamaan samoja jälkiä kerta toisensa jälkeen. Kömpelömpänä ja korkeine kuormineen painavampana vaatii myös leveämmät ajourat ja laajemmat kaarteet.
jsj
Viestit: 406
Liittynyt: La Heinä 11, 2015 7:25 am
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja jsj »

Arpe kirjoitti: Su Loka 24, 2021 6:24 pm
8400 kirjoitti: Su Loka 24, 2021 3:43 pm Sitä sampon tekemää ”haamu” uraa ei oikein edes näe, niin pienistä väleistä se menee.
Mut sillä täytyy kuitenkin ajaa sieltä välistä. Verrokkina isompi pitemmällä nosturilla oleva, joka ylettää sinne väliin pääuralta.
Hakkuukoneen paino ei ole se ongelma. Se on aina harvennuksella just karsittujen havujen päällä, eikä juurikaan jätä maastoon jälkiä, koska kulkee kohdastaan yleensä vain kerran.
Ajokone ne jäljet tekee, koska joutuu ajamaan samoja jälkiä kerta toisensa jälkeen. Kömpelömpänä ja korkeine kuormineen painavampana vaatii myös leveämmät ajourat ja laajemmat kaarteet.
Hakkuukoneen paino on ongelma jos ei ole riittävän kantavaa rengastusta tai teloja tai on jopa nelipyöräinen. Se kun siinä harvennellessa pakittelee hakatessa niin ura on jo valmiiksi puhki niin eipä siitä ajokonekaan mene jälkiä jättämättä ensimmäistäkään kertaa.
nuc-64
Viestit: 2971
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Metsaman, tubettaja

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

Mutteriuuno kirjoitti: Su Loka 24, 2021 11:18 am
Arpe kirjoitti: Su Loka 24, 2021 9:39 am Nuo Sampot on taasen mielenkiintoisia koneita, jos konstruktiota ajatellaan.
Sampon hakkuukoneella saa tosi hienoa jälkeä ensiharvennusleimikossa, koska se mahtuu kulkemaan kapealla ja mutkittelevalla uralla. Hakkuujäljestä saa tasaisen. Leveät urat ei pistä silmään.

Mutta. Kakkosharvennukselle tulee kumminkin sit isompi kone, joka pystyy tänäpäivänä melko kivuttomasti hakkaamaan n.30m uravälillä, joten se joutuu tekemään itselleen uudet urat, koska ei mahdu eikä kehtaa kiemurrella Sampon jäljissä.
Eli jos ensharvennus olis aikoinaan hakattu isommalla koneella, voitais myöhemmät harvennukset hakata samoilta urilta tekemättä niitä enää enempää.

https://www.youtube.com/watch?v=TF6uHrl ... poRosenlew
Olet nyt Arpe tainnut käsittää tuon linkin mukaisen hakkuu-uramenetelmän jotenkin väärin. Sampolla nimen omaan pystyy tekemään 30 metrin ajouravälilläkin, jos näin halutaan, (jopa 40 metriäkin onnistuu, jos tilanne vaatii) mutta yleensä käytetään 20 metrin ajouraväliä, koska silloin ajouria voidaan hyödyntää myöhemminkin, tosin levittäähän niitä täytyy, jos isommilla koneilla tullaan myöhemmin harventamaan. Normaaleilla koneilla tuo 20 metrin uraväli on se sääntö, mihin pyritään, koska näin puomilla ulotutaan vielä kohtuudella uravälien keskelle asti. Sampolla yleensä käyyettävässä hakkuu-uramenetelmässä hakataan ensin ajouran paikat ja harvennetaan niiden ympäristö, tämän jälkeen siirrytään ajamaan ns. haamu-uralle ajourien väliin, tätä haamu/hakkuu-uraa ei usein edes erota koneen käynnin jälkeen. Haamuilta syötetään puut kohti ajouria, josta ne ulottuu hyvin keräämään ajokoneella. Hakkuu-uramenetelmän etu on tasaisempi hakkuujälki. Normaalilla mentelmällä ja koneella, joutuu puomin vaatiman tilan takia hakkaamaan urien varret harvemmiksi, jotta saadaan kouralle ja puomille väylää kohti 10-11 metrin päässä olevia puita. Tutkitusti urien reunat ovat harvempia ja ajourien väliset keskikohdat tiheimpiä. Hakkuu-uramenetelmässä tiheys jää tasaisemmaksi.
Täällä päin tosin valittavat Sampojen jäljiltä urien olevan tehty niin hankaliin paikkoihin, että isojen koneiden käyttäjät usein hakkaavat uudet urat tasaisemmille paikoille, kun eivät viitsi röykyttää kivikoissa, vaikka isot koneet niissä menisivätkin tasaisemmin, kuin Sampo. Tämän seudun Sampomiehillä, on tapana hakata ajouran paikka heikkopuustoisimpiin kohtiin, jotta ajouran takia ei tarvitsisi kaataa paljon puuta jos mahdollista, näin päädytään usein sitten kivikoihin ja hankalampaan maastoon.
traktori754
Viestit: 1814
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 8:26 pm
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja traktori754 »

Ne pyöräkoneen jolla olen työskennellyt ja huoltanut, Hitachi satanen, jcb, useita eri, komatsu ja, Volvo pienet, ninn ja kraamerit ja willet. Ensin ei mitenkään pyöräkone millään varustein mettään, sitten oikea moto saa painaa vaikka mitä ja havuja aina alla. Eikö häntä motolla, varsinkin jos vinssattu, tuu havuja ihan hurjasti? Ja painopiste ylhäällä pyöräkoneista? Joo, aisat ylhäällä ja löysät renkaat, joo.
Ja ne edellämainittu isommat koneet, moottori taka akselin päällä, niin kuin traktoreissakin? ja hyvinkin moni alempi nivel levylaatikoita edessä ja taakse, ikään kuin pohjapanssaria,

Matbro pyöräkonetta jossain vaiheessa kans rakennettu ihan motoksi.

Tää tubbettaja Seppälä? joka ajelee kobra ponssella, jossain videossa, se kone jää sutii ja jopa liukuu taakse.


Niin,, miksi ei sanotaanko 10 t painava, polanne uria pitkin ketjut pyörissä, kantaa patruuna 50 ja syke patu sen par kolme viikkoa? Te haluut te kuitenkin mennä syysmärässä suon yli kivikkoisen kan Nikon kun vaakatasona tulee sohjoa, ihan joka päivä.
Ford-enemmän kuin pelkkä hyvä Traktori
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Lopeta nyt hyvä ihminen se jankkaaminen siitä pyöräkoneesta
nuc-64
Viestit: 2971
Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja nuc-64 »

traktori754 kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 12:42 pm Ne pyöräkoneen jolla olen työskennellyt ja huoltanut, Hitachi satanen, jcb, useita eri, komatsu ja, Volvo pienet, ninn ja kraamerit ja willet. Ensin ei mitenkään pyöräkone millään varustein mettään, sitten oikea moto saa painaa vaikka mitä ja havuja aina alla. Eikö häntä motolla, varsinkin jos vinssattu, tuu havuja ihan hurjasti? Ja painopiste ylhäällä pyöräkoneista? Joo, aisat ylhäällä ja löysät renkaat, joo.
Ja ne edellämainittu isommat koneet, moottori taka akselin päällä, niin kuin traktoreissakin? ja hyvinkin moni alempi nivel levylaatikoita edessä ja taakse, ikään kuin pohjapanssaria,

Matbro pyöräkonetta jossain vaiheessa kans rakennettu ihan motoksi.

Tää tubbettaja Seppälä? joka ajelee kobra ponssella, jossain videossa, se kone jää sutii ja jopa liukuu taakse.


Niin,, miksi ei sanotaanko 10 t painava, polanne uria pitkin ketjut pyörissä, kantaa patruuna 50 ja syke patu sen par kolme viikkoa? Te haluut te kuitenkin mennä syysmärässä suon yli kivikkoisen kan Nikon kun vaakatasona tulee sohjoa, ihan joka päivä.
No siellähän se Metsaman näkyy videon mukaan nyt menevän metsässä Valtralla, halusimme me mitä hyvänsä. Asia ei ole meidän päätettävissämme. Ei ole polannetta, ei.
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Mää oon miettiny, kun näitä keskusteluja lukenu, että ootteko te aika immeiset kateellisia kun toisella on paremmat lelut?

Ihteeni ei kiinnosta, mitä muut leluillaan leikkii, mutta nämä keskustelut on vaan jotenkin, omituisia seurata sivusta.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Tumppi 865
Viestit: 8189
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

ootteko te aika immeiset kateellisia kun toisella on paremmat lelut?
En oo kateellinen, ainakaa tuolle metsäukolle, vaan ehotinkin jo isomman/ulottuvamman nosturin hankkimista tuon nykysen paikalle.
Niin ja eikös tää ole keskustelu juttu, jossa eri näkemyksiä ja havaitoja käytännön hommista voi esittää?! :wink:

Jos joku tois vaikka ilmaseks jonkun kymppitonnin painosen pyöräkuormaajan pihalle, ja sanos että sillä mettää ajelemaa, niin saa viedä konee mennessää, ja ajella ite siellä metässä, jos se kerran niin herkku laite siihen on. :wink:

Siihen pitäs kuitenkin hommata renkaat ja ketjut, pohjapanssarointi rakentaa, ja hydrauliikka muutella, että saa kuormaajan ym hallinnat ohjaamoon käden ulottuville. Ja sitten oottelemaa sitä talvea, jolloin mettäpohja on roudassa sellasessa suht tasasessa maastossa, johon tuolla uskaltaa lähteä edes kokeilemaa miten huippu laite selviää maason haasteista.

Ootellessa kelejä voi hommat tehä paremmin mettää soveltuvilla koneilla, ja kun hommat on tehty ja useamman vuoden oottelun jälkee ole sitä routaaka tullu, niin voi riisua pyöräkoneesta ne jälkiasennus vermeet pois, ja palauttaa kone siihen ympäristöön mihin se on suuniteltu. :mrgreen:
poweri
Viestit: 3114
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Ford TW30, pyöräkoneet, Valmetit ja muut metsätyössä, Metsamanista irrotettu keskustelu

Viesti Kirjoittaja poweri »

8400 kirjoitti: Ma Loka 25, 2021 12:49 pm Lopeta nyt hyvä ihminen se jankkaaminen siitä pyöräkoneesta
Lähes sanatarkkaan mietin samaa että anna jo olla tuo pyöräkuormaaja. Täysin älytön idea sellainen sika vanha ford pyöräkuormaaja metsässä, sille nauraisi jo hirvetkin metsässä kun killuisi ristiriipussa kannon nokassa ja ne renkaat oli kuin kullinpäät.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eepee ja 42 vierailijaa