Dasia lämmityslaitteen moottori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tiisan seppä
Viestit: 71
Liittynyt: To Elo 05, 2021 10:14 pm
Viesti:

Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Tiisan seppä »

Onko kenelläkään antaa neuvoja Duster Dacian lämppärinmoottorin vaihdosta.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Mitä itse tutustunut puhaltimen vaihtoon omissa kulkineissa niin se on jossain hansikaslokeron takana ja kohtuuhelposti vaihdettavissa. Taitaa olla tidetty juttu, että se ei ole ikuinen ja vaihto tehty melko helpoksi.
Omat kokemukset Kadett C -79, jossa operoitiin konehuoneen puolelta ja Golf IV, jossa vaihto oli helppoa kun sai hanskalokeron irti.
Tiisan seppä
Viestit: 71
Liittynyt: To Elo 05, 2021 10:14 pm
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Tiisan seppä »

Ei ole normaalissa paikassa ja hanskalokero ei ole purettavissa on kojelautaa.Pienellä tutkimuksella vaikuttaisi olevan kojelaudan alla keskikonsolin takana.Vaikuttaa aika työläältä hommalta.
VD5
Viestit: 1863
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Juuri Dusterista en osaa varmaksi sanoa, mutta osassa nykyautoista joutuu koko kojelaudan irrottamaan puhaltimen vaihtoa varten. Joissain toki saa hanskalokeron purettua ja sen takaa vaihdettua puhaltimen.

Sinänsä kojelaudan purkukin on ihan tehtävissä oleva homma jos tarpeen, mutta pitää tietää mitä tekee. Ruuveja on melko mielenkiintoisissa paikoissa, ja yleensä myös keskikonsoli kaikkine säätimineen ja radioineen on purettava, että kojelaudan saa irti. Samoin matkustajan turvatyyny, ohjauspyörä airbageineen ja mittaristo. Edellä mainituista syistä akunkenkä kannattaa olla irti...

Muutamaan autoon on tullut kojelauta vaihdettua kolarissa poksahtaneen bägin takia. Samassa yhteydessä on tullut ihmeteltyä noita puhaltimia, ne kun joskus ovat melko mielenkiintoisissa paikoissa.
Tiisan seppä
Viestit: 71
Liittynyt: To Elo 05, 2021 10:14 pm
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Tiisan seppä »

Kyllä vaikuttaa että menee merkkiliike hommaksi.Kojelaudan irrotus ilman ohjeita on aika vaikeaa että saa kasattuakin ilman petiruuveja.Kerran vaihdoin 21 relluun lämppärin motin sain ohjeet merkkiliikkeestä ensimmäinen homma oli ottaa takapenkin istuin pois siellä oli sivupaneelin eka ruuvi siitä kohti koelautaa joka oli poistettava.Oli eka ja vika rellun motin vaihto.Liekö Daciassa 21 rellun peruja. :roll: Kiitos vastauksista kaikille lisää saa laittaa kommentteja.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Onko youtube katsottu?
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja tikman »

Juuri vaihdoin Megane II:een. Ensivilkaisulla vaikutti mahdottomalta hommalta, mutta riittikin, että irrotti polkimet, jotka lähtivät helposti neljän mutterin takaa.

Itse moottori ei tarvinnut edes työkaluja. Hankala niitä olisi ollutkaan käyttää, kun akrobaattiasennossa pelkästään käsi sinne mahtui, eikä samalla nähnyt mitään.

Selvästi oli kyllä vaidettavaksi tehty. Lähinnä asentajan notkeudesta homma tuossa kulkineessa kiinni. :lol:
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Yleisesti ottaen kaikki auton jalkatilassa käsin tehtävät toimenpiteet on hankalia.
Näkyykö tuossa se auton edullisempi hinta jos tuo puhaltimen vaihto esim on hankala ja vaikka volkkarissa se on helpompi. Entiedä onko dusterin ikäisessä vokkarissa helpompi vaihtaa kun ei ole kokemusta niin uudesta.
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Kookleen hakusana dacia duster cabin blower ni eiköhä apuja löydy.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja JKH »

jussi77 kirjoitti: La Loka 16, 2021 9:57 pm Yleisesti ottaen kaikki auton jalkatilassa käsin tehtävät toimenpiteet on hankalia.
Näkyykö tuossa se auton edullisempi hinta jos tuo puhaltimen vaihto esim on hankala ja vaikka volkkarissa se on helpompi. Entiedä onko dusterin ikäisessä vokkarissa helpompi vaihtaa kun ei ole kokemusta niin uudesta.
No, 5-sarjan bemariin (E39), lämppärin moottorin vaihtamiseksi purettava koko kojelauta, mittaristo, hanskalokero, apparin airbag yms. Korjaamon ohjeaika kai 6h. Itse tein valmistajan ohjeilla suunnilleen samaan.
Isuzu D-Max, hanskalokero irti niin näkee, liitin ja kolme ruuvia niin puhallin irti. Uusi paikalleen ja ruuvit+liitin kiinni. Hanskalokero paikalleen. Aikaa meni varmaan puoli tuntia ihmettelemisineen.
Hannu08
Viestit: 989
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Dasia lämmityslaitteen moottori

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Kannattaa tosiaan laittaa haku vaikka YouTubeen, saattaa löytyä video aiheesta.

Omia kokemuksia on Ladasta, jossa pyöreälamppuisissa se oli helppoa, kulmikaslamppuisissa kohtalaisen suuri operaatio. Fiat Tipossa ei tarvittu muistaakseni edes työkaluja, puhallin lähti kiertämällä irti repsikan jalkatilasta mutta johto oli jumissa liittimessä. Peugeot 205 suurin ongelma oli Torx ruuvit, joihin 80-luvulla ei ollut avainta.

Tuosta koelaudan purkamisesta joku BMW kuski kertoi, että ohjeena oli aloittaa irroittamalla hattuhylly. Tämä siis 80-luvun mallissa
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EKo, Fallingdown, Google [Bot], severi2 ja 51 vierailijaa