Trukkipiikin oikaisu

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja aarne »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Loka 12, 2021 3:44 pm Tuohan näkyy olevan jo oikomis koneessa kiinni, eli piikki johonkin kannon juuren alle, ja sopivasti kapulaa estämää väärästä kohtaa vääntymistä, ja hydrauliikka hoitaa varsinaisen työn!? :mrgreen:
Näin lähtisin itse hommaa ratkaisemaan.
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Kai tuo nyt kannattaisi ison prässin äärelle ennempi rehata ja painella kerralla kuntoon kuin kannon kanssa nitkutella epämääräisesti sinne tänne. Pian on kalikka jonkun ohtassa kun oikein sopivasti sattuu. Melko varmaan "oikenee" väärästä kohtaa ja käsissä on S -muotoinen piikki.

Piikithän on tosiaan taotut, mutta myös karkaistut? En epäile, mutta siinä tapauksessa kylmänä oikaisu on tosiaan riskaabelimpaa. Koeponnistus mahdollisuuksien mukaan vähän reilummalla puntilla vois olla paikallaan.
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Mkin kirjoitti: Ti Loka 12, 2021 7:02 pm ...
Piikithän on tosiaan taotut, mutta myös karkaistut? En epäile, mutta siinä tapauksessa kylmänä oikaisu on tosiaan riskaabelimpaa. Koeponnistus mahdollisuuksien mukaan vähän reilummalla puntilla vois olla paikallaan.
En ole koskaan nähnyt trukkipiikkejä tehtävän enkä tunne käytettäviä materiaaleja, mutta jos piikit on tehty takomalla, ne on varmasti myös lämpökäsitelty. Kun ajattelee piikkien rasitusta, niin piikkien pintakarkaisu tuntuisi tarpeelliselta sekä kulumisen että väsymisen kannalta. Näin olisi saatu sitkeä, pinnalta kova rakenne.

Tuo oikaistun piikin koekuormitus on hyvä idea. Tosin sen jälkeen piikki saattaa olla entistä pahemmin mutkilla, mutta eipähän sitten käy työssä vahinkoa.
Kyllä se siitä.
7710Alert
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

Prässillä on oikastu ilman lämmittämisiä. Menee pilalle taotut piikit, jos kuumentaa, pehmenee. Ko. tapaus on helppo, ei tarvi edes toista piikkiä verrokiksi, kuhan vaan painelee suoraksi.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
t-40
Viestit: 2866
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
Paikkakunta: jyväskylä/muurame
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja t-40 »

juu selkeesti käsikranaattin verratava tuote, mie voin hakia pojes sil eholla et jos kahvet keitettäs, luppaan viijä pois silmistä niin on poissa mielestäkin
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader

belarus varaosat.

https://www.suonsyrjantila.net
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

t-40 kirjoitti: Ti Loka 12, 2021 9:12 pm juu selkeesti käsikranaattin verratava tuote, mie voin hakia pojes sil eholla et jos kahvet keitettäs, luppaan viijä pois silmistä niin on poissa mielestäkin
Jos et sinä niin minäkin voin. Ja mä tuon pullatkin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
SPS1975
Viestit: 2246
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jos tuo on kylmänä prässättävä suoraksi,niin silloin se on syytä ottaa kainaloon ja viedä johonkin metalli-/konepajalle josta löytyy 50-100tn prässi jolla painaa sen nätisti suoraksi.Esimerkiksi minun 10tn tunkkiprässillä tuo vaatisi luultavasti punaiseksi lämmittämisen oietakseen ja jos lämpö on myrkkyä,niin silloin on lisättävä voimaa..
korjailija
Viestit: 5526
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Nuo näyttää ainakin kuvassa ihan standardipiikeiltä ja varmaan se yleisin eli 1200mm pituutta?
Kylmänä prässillä oikaisu taitaa olla se paras vaihtoehto ja jos menee pilalle niin ostaa uuden, ei ne ole järjettömän kalliitakaan esim. tuolla taottuja ja leimattuja, hinnat näkyy olevan parille https://latenkone.fi/~gxaacdzt/tuotteet ... t/haarukat
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
tapaniv
Viestit: 1158
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Jameksen piikin vein vallilan takomoon, siellä oikaisivat ja hyvin on kestänyt oikomisen jälkeen.
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Arpe »

SPS1975 kirjoitti: Su Loka 10, 2021 10:30 pm Eikös tuo isolla prässillä oikene tai sitten pienemmällä prässillä ja pilleillä kuumentamalla,sitä en tosin osaa sanoa mitä kuumennus tekee piikin ominaisuuksille,että huononeeko kantavuus,mutta eihän maksimi kuormia yleensä nostella piikkien kärjillä ja tuo taipumahan oli n.40cm piikin kärjestä,joten voisi onnistua noinkin.
Samaa mieltä. Aika pieniriskinen juttu, kun on noin kärjestä taipunu. Tyveltä oikominen olis arveluttavampaa hommaa.
Tuskin tuo lämmitystäkään pelkää, jos ei muuten voima riitä oikaisuun

Oikein isoihin piikkeihinhän vaihdetaan hitsaamalla kärkipaloja, kun ovat kuluneet tarpeeksi.
Piikille esilämmitys, sit pillillä ohueksi kulunut kärki poikki tarpeeksi paksusta kohdasta. Seuraavaks hitsataan uus pala kärkeen, ja sit vuorivillasta tehty tuppi sapelin päälle ja hidas jäähdytys.
Kestää taas kiviä nostella.
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Arpe kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 7:03 pm Samaa mieltä. Aika pieniriskinen juttu, kun on noin kärjestä taipunu. Tyveltä oikominen olis arveluttavampaa hommaa.
Tuskin tuo lämmitystäkään pelkää, jos ei muuten voima riitä oikaisuun

Oikein isoihin piikkeihinhän vaihdetaan hitsaamalla kärkipaloja, kun ovat kuluneet tarpeeksi.
Piikille esilämmitys, sit pillillä ohueksi kulunut kärki poikki tarpeeksi paksusta kohdasta. Seuraavaks hitsataan uus pala kärkeen, ja sit vuorivillasta tehty tuppi sapelin päälle ja hidas jäähdytys.
Kestää taas kiviä nostella.
Totta kai kaikki teräsosat voidaan korjata aivan asiallisesti, kun ensin tiedetään, mitä materiaalia ne ovat ja miten ne on lämpökäsitelty. Silloin esilämmityksillä ja sopivilla jäähtymisnopeuksilla voidaan varmistaa, ettei materiaali pehmene tai karkene liikaa.

Tuli tuossa mieleen, mitä pykälät sanovat tällaisten nosto-osien korjaamisesta, kun kyse on kuitenkin työturvallisuudesta.
Kyllä se siitä.
seawulf
Viestit: 208
Liittynyt: La Joulu 26, 2020 9:06 pm
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja seawulf »

Lämmitin punahehkuun ja lekalla kymmenen pikkulyöntiä. Oikesi niin että nokka on vain sentin ylempänä piikin tyvipuolen yläpintaan verrattuna. Jäähdytys vapaasti ilmaan. Katsotaan miten kestään. Valokuvan laitan malliksi kun piikki on jäähtynyt niin että voi mittavehkeet laittaa piikin päälle.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jäärä kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 10:41 pm Tuli tuossa mieleen, mitä pykälät sanovat tällaisten nosto-osien korjaamisesta, kun kyse on kuitenkin työturvallisuudesta.
Varsinaisesti kyseessä ei ole nostoväline vaan työkone. Eli nosturiturvallisuuspykälät ei päde.

Yleensä kuitenkin ohjeena on että kylmänä jos saa oikaistua, on rakenne hyväksyttävissä. Lämpökäsittelyä ei sallita. Näin nosturipuolella.

Mutta mitäpä tuota jännittämään. Kuten sanoin aikaisemmin, on niin kärjestä taipunut että rasitusvääntö ei tuohon kohdistu. Sehän kohdistuu piikin juureen.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
sikanopee
Viestit: 48
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2017 8:00 pm
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja sikanopee »

Tuosta kannon alla oikaisusta tuli mieleen työkaverini kertomus.

Hän oli tehtaalla joutunut sorakentällä kiipeliin pienellä Valmetin trukilla.
Neuvokkaana kaverina oli käynyt vain hakemassa julmetun ison Kalmarin trukin jolla rekan saa kerralla tyhjäksi.
Kalmarin toisen piikin oli työntänyt Valmetin alle ja lähtenyt vetämään sitä kovemmalle maalle.
Piikki oli kuitenkin luistanut ja livennyt sieltä Valmetin alta. Rämpsäys oli tietysti havahduttanut peruuttavan kaverin ja alkoi työntämään sitä piikkiä takaisin Valmetin mahan alle.

Sitten iski ihmetys! "Olihan tuossa Valmetissa ovi!? Mihin ihmeeseen se nyt siitä on kadonnut?"
Oli oikein mennyt ulos sitä katselemaan ja samassa oli Vallun ovi läjähtänyt tonttiin siinä ihan lähellä.
Tuumasi vain että aika korkealla se taisi käydä :D

Että varovasti siellä niitten piikkien kanssa, se on tosi lujaa kamaa ja oikaisuun tarvittava voima täytyy olla suuri, ei ne ihan itekseen yleensä mutkalle väännykkään.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Yhdessä paikassa nostivat junanvaunusta pankkoa irti kun oli jäässä(pankossa hitsatut korvat nostoa varten”. Kaiffari nosti 2,5t trukilla ja piikkien kärjillä tietty. Lopulta jää antoi periksi ja pankko lensi 4-5m korkeuteen ja laskeutui trukin tuulilasista sisään pystyyn kuskin polvien väliin. Meni kuskilla kalsarit vaihtoon ja lottoaminen jäi siltä viikolta.

Ja minä sain vaihtaa tuulilasin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Superdextaaja
Viestit: 12985
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

On tuo kyllä sen verran terävästi ja paljon vääntynyt, että punahehkuun kuumentaminen on ollut varmaan ihan paikallaan ennen takaisin pakottamista. En ihmettelisi kovasti sitäkään, jos ei jatkossa enää kummoisia ja kovin pitkään kestä. Tuohan paljastuu sitten vasta itse työtilanteessa ja kuorman pudotessa kahvelista toivottavasti ei kenenkään niskaan tai syliin saati varpaille ainakaan kovin korkealta..
Mutta parempihan tuo on oikosenaan kuin vääntyneenä tai katkenneena. Uuden veroinen ei tule silti enää olemaan mutta jotakuinkin käyttökelpoinen, toivottavasti ei petollinen.
Tekemällä virheistä oppii.
Jäärä
Viestit: 3770
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho M-P kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 8:55 pm Yhdessä paikassa nostivat junanvaunusta pankkoa irti kun oli jäässä(pankossa hitsatut korvat nostoa varten”. Kaiffari nosti 2,5t trukilla ja piikkien kärjillä tietty. Lopulta jää antoi periksi ja pankko lensi 4-5m korkeuteen ja laskeutui trukin tuulilasista sisään pystyyn kuskin polvien väliin. Meni kuskilla kalsarit vaihtoon ja lottoaminen jäi siltä viikolta.
Kun nykyisin on siirrytty entistä enemmän lujien terästen käyttöön, niin kaikista rakenteista tulee enemmän tai vähemmän jousia, kun terästen lujuutta käytännössä koetellaan. Silloin lentelevät tavarat tai rikkoontuvat rakenteet saattavat sinkoilla yllättävällä tavalla ja aiheuttaa vahinkoa, mikä on hyvä jokaisen hommissaan muistaa.
Kyllä se siitä.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Trukkipiikin oikaisu

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

En ihmettelisi kovasti sitäkään, jos ei jatkossa enää kummoisia ja kovin pitkään kestä. Tuohan paljastuu sitten vasta itse työtilanteessa ja kuorman pudotessa kahvelista toivottavasti ei kenenkään niskaan tai syliin saati varpaille ainakaan kovin korkealta..
Välttelee nostelemasta pikkulavoja ihan kärjillä, esim tiililetkaa. Isommat lavat ei tuota kärkeä paljon rasita kun tuuppa lavan piikkien juureen asti.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa