sampo 2045

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

satunnainen
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Ei se isommin käänny alaspäin, kiristin pultilla/mutterilla minimietäisyydelle pyörät ja annoin laskeutua mitä laskeutui mutta ei vaihteiston puoleinen hihna riittävästi löysty sekään, kai se helpoin tapa on irrottaa runkokiinnitykset, sitten luulisi saavan hihnatkin irti. Vapaasti roikkuesssa molemmat remmit kiristyy kireälle.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

tuo kuvassa keskellä oleva kiristin pultti ja vastakkaisella puolella oleva kiinnitys pois, onko se hydraulisylinteri irti
satunnainen
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

sylinteri on irti, 1 toiminen, sille vastavoimana oli suht tiukka jousi minkä irrotin kanssa, pyörän kiinnitykset avattuani vedin samasta nurkasta missä jousi kiinni liinalla niin kireälle kuin sai mutta ei vaan löystynyt tarpeeksi moottorin hihna. Aika turha tätä varmaan on vatvoa enempää, irrotan rungon kiinnityksistä niin lähtenee, on vaan sitten työläämpi kasata, toivoin että olisi helpommalla päässyt :)

Edit päivityksenä.

Hyvin lähti kun rungosta irrotti, samalla näköjään hankalasta paikasta näkee vähän repeämän alkua hitsata.

Hihnapyörien läpi menevä akseli heiluu toisesta päästä niin eiköhän sinne pidä laakerit vaihtaa. Ei aivan hukkaan mennyt irrotus.
Viimeksi muokannut satunnainen, La Loka 09, 2021 11:32 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Jotain outoa sinnä nyt on, mutta ei kai siinä nyt muutakaan voi kun purkaa lisää, toivottavasti tulee kuntoon.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Ei kokemusta noiden hihnojen irrotuksesta, mutta kait tuossa 2 henkeä hyvä olis olla, toinen vetää hihnasta ja toinen työntää ja vääntää hihnaa sivulle ohi pyörästä.
5424155
Viestit: 515
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

Kun sitä nyt rassaat, niin tee siihen kuvan alakulmassa näkyvään tuulivariaattoriin rasvanippa, jos ei siinä jo ole sitä. Samaan paikkaan kuin ajovariaattorissakin. Ilman nippaa se ei oikein tahdo herätä syksyllä toimimaan kun puinnit alkaa, mutta kun laittaa siihen rasvanipan, ei tartte sen kanssa aikaansa kulutella puintipoudalla.
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja SSe »

Jos tuo rakenne on samanlainen kuin vaikkapa massikoissa (186, 240, jne) irtonaisella keskilimpulla niin se on ihan noiden ominaisuus että ylempi hihna jää ainakin pysähdyksissä melko löysälle ja alempi kireälle. Mitään säätöä kireyksien suhteelle ei tuommoisessa edes oikein voi olla, vain 1 kireyssäätö joka vaikuttaa molempiin hihnoihin.
ukkev
Viestit: 149
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 5:37 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja ukkev »

SSe kirjoitti: La Loka 09, 2021 8:48 pm Jos tuo rakenne on samanlainen kuin vaikkapa massikoissa (186, 240, Mitään säätöä kireyksien suhteelle ei tuommoisessa edes oikein voi olla, vain 1 kireyssäätö joka vaikuttaa molempiin hihnoihin.
?? Eikös sylinterin alapää Massikoissa ole korkeussuuntaan säädettävissä? Sillähän säädetään hihojen keskinäinen kireys.Tosin yli 20v aikaa kun viimeksi puimuria ajanu ja korjaillu. Voin muistaa väärinkin.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

ukkev kirjoitti: Su Loka 10, 2021 10:10 am
SSe kirjoitti: La Loka 09, 2021 8:48 pm Jos tuo rakenne on samanlainen kuin vaikkapa massikoissa (186, 240, Mitään säätöä kireyksien suhteelle ei tuommoisessa edes oikein voi olla, vain 1 kireyssäätö joka vaikuttaa molempiin hihnoihin.
?? Eikös sylinterin alapää Massikoissa ole korkeussuuntaan säädettävissä? Sillähän säädetään hihojen keskinäinen kireys.Tosin yli 20v aikaa kun viimeksi puimuria ajanu ja korjaillu. Voin muistaa väärinkin.
Sampossa on sylinterissä säätö jolla säädetään liikevara keskelle.
Pyörän siirto kiristystangoilla vaikuttaa kireyteen.
Toisen remmen löysyys johtuu pääasiassa huonosti liikkuvasta keskiosasta.
Sampon valuosat on yhtä laadutonta kamaa kuin Valmetin valuosat -03-sarjan aikaan.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Sampo-Rosenlevin sivuilta löytyy 2000 sarjan käyttöohjekirja
jossa on ohje variaattorin säätöön.
Viimeksi muokannut roopenpoika, Su Loka 10, 2021 4:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
natikkamiehet
Hex
Viestit: 939
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja Hex »

ukkev kirjoitti: Su Loka 10, 2021 10:10 am
SSe kirjoitti: La Loka 09, 2021 8:48 pm Jos tuo rakenne on samanlainen kuin vaikkapa massikoissa (186, 240, Mitään säätöä kireyksien suhteelle ei tuommoisessa edes oikein voi olla, vain 1 kireyssäätö joka vaikuttaa molempiin hihnoihin.
?? Eikös sylinterin alapää Massikoissa ole korkeussuuntaan säädettävissä? Sillähän säädetään hihojen keskinäinen kireys.Tosin yli 20v aikaa kun viimeksi puimuria ajanu ja korjaillu. Voin muistaa väärinkin.
Et muista väärin.
Mutteriuuno
Viestit: 2746
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Hex kirjoitti: Su Loka 10, 2021 3:38 pm
ukkev kirjoitti: Su Loka 10, 2021 10:10 am
SSe kirjoitti: La Loka 09, 2021 8:48 pm Jos tuo rakenne on samanlainen kuin vaikkapa massikoissa (186, 240, Mitään säätöä kireyksien suhteelle ei tuommoisessa edes oikein voi olla, vain 1 kireyssäätö joka vaikuttaa molempiin hihnoihin.
?? Eikös sylinterin alapää Massikoissa ole korkeussuuntaan säädettävissä? Sillähän säädetään hihojen keskinäinen kireys.Tosin yli 20v aikaa kun viimeksi puimuria ajanu ja korjaillu. Voin muistaa väärinkin.
Et muista väärin.
Mutta sillä ruuvilla säädetään variaaattorin keskipyörän sijainti keskelle hihnoihin nähden. Hihnojen keskinäistä kireyttä ei voi säätää millään edes teoriassa, kun sen keskipyörän puolikkaiden leveys ja näin ollen myös hinhapyörien halkaisija hakeutuu itsekseen mihin sattuu siihen kohdistuvien voimien vaikutuksesta hakeutumaan.
roopenpoika
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Sampon ohjeessa lukee;
Koskska ylin hihna jää löysemmälle niin oikea kireys on
hihnojen yhteenlaskettu taipuma 60 mm.
natikkamiehet
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja -SS- »

roopenpoika kirjoitti: Su Loka 10, 2021 8:22 pm Sampon ohjeessa lukee;
Koskska ylin hihna jää löysemmälle niin oikea kireys on
hihnojen yhteenlaskettu taipuma 60 mm.
Kiitos tästä tiedosta ! Tuota mittausta kyselin jo muualla, kun 600:n käyttöohjekirjassa mainitaan vain "sopivan kireälle" . Eli on odotettavissakin ylähihnan lepatusta vähän.

-SS-
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja poweri »

Tuo sampon variaattori on myös vähän yksilöjuttukin, itsellä 680 toimii aika hyvinkin mutta naapurilla samainen kone se jyrää ja lepattaa ja ihan mitä vaan vaikka kaikki käyty läpi/uusittu.
Mulla ylempi alkoi käryämään kesken puinti kliimaksin onneksi huomasin ajoissa ja reipas kiristys 60mm maailmaan ja nätisti käy. Ylempi on aina käytössä löysempi ilmeisesti kuuluukin niin mennä.
Hihnan leveys kun riittävästi kuluu muutama mm voi vaihtaa ylempi uuteen kun alempi ei kulu kovin nopeasti liittyy variaattori lohkojen liikkeeseen/geometriaan kaiketi.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja 8400 »

poweri kirjoitti: Ma Loka 11, 2021 10:13 am Tuo sampon variaattori on myös vähän yksilöjuttukin, itsellä 680 toimii aika hyvinkin mutta naapurilla samainen kone se jyrää ja lepattaa ja ihan mitä vaan vaikka kaikki käyty läpi/uusittu.
Mulla ylempi alkoi käryämään kesken puinti kliimaksin onneksi huomasin ajoissa ja reipas kiristys 60mm maailmaan ja nätisti käy. Ylempi on aina käytössä löysempi ilmeisesti kuuluukin niin mennä.
Hihnan leveys kun riittävästi kuluu muutama mm voi vaihtaa ylempi uuteen kun alempi ei kulu kovin nopeasti liittyy variaattori lohkojen liikkeeseen/geometriaan kaiketi.
Käykö naapurin sampon moottori tasaisesti? Meillä vanhassa 2045 oli vielä 411 moottori rivipumpulla ja siitä meni pumpun säätimestä jotkut osat väljiksi ja se kävi puintikierroksilla kierrokset väpättäen vähä niinku bensakone rajoitinta vasten. Tuo tietysti rasitti sitä variaattoria kun ne remmet väpätti ja se iso tappikin mikä kannattelee sitä säätöpyörää, repes irti.
satunnainen
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Tänään purin muuntimen ja muutakin kuin vain laakerit menee vaihtoon, lääkeripesä kulunut toisesta päästä (akseli laakerineen väärinpäin näyttämässä rakoa) . Kannattaa vanhoista purkaa aina välillä näköjään, motivoi vaihtamaan lisääkin laakereita ihan varmuuden vuoksi vaikkei ne käytössä lämminneetkään. Sinällään laakerit pyöri ihan ok vaikka pientä hankausta niissä tuntuukin

Kuva
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja poweri »

Eipä tuossa 2000 sampossa muutakuin uutta osaa ja huolella kasaan, omasta vanhemmasta olen purkanut tuon variaattorin ja se meni putsaamalla viilaamalla puhtaaksi kiilaurat ja uusilla laakereilla ja vaseliinilla kasaan, laakereissa tulee sitten lukea tunnettu valmistaja ei mitään tuntematonta kuraa vaikka saa halavalla.
8400 kommentti on aivan validi koska kaikki tavattomat "taajuus" muutokset menee suoraan hihnoille rasitusmuodossa. Meilläpäin on koneet perkinssejä eikä ole ollut mitään ongelmia, käyntiä on kyllä kuunneltu nyt kun asiaa kysyit myös tyhjäkäynnillä, olikohan joskus lainassa jokin mittarikin millä mitattiin max kierrokset että on riittävästi.
Ylemmän moottorilta lähtevän hihnan lepatuksia on varmaan kaikki ihmetelly ketä noita nähnyt käynnissä, meillä kaikki hihnat toimineet melko hyvin vetohihnat ja puintikoneiston ensiö, nämä kun alkaa linja heittää tai käynnissä elämään on soppa valmis. Täällä palstallakin on tullut esille moottorin kiinnitystyynyjen kireys ja kunto joka oleellinen asia. Itse olen niitä käännellyt kireemmälle kun päällisin puolin näyttää ehjiltä.
Sampon ongelmaksi alkaa tulla varaosien saatavuus, 2000 sarjaan saa vielä lähes kaikki yleinen kuluva osa kuten tuo variaattori mutta 600 sarja ei enään saa että seppä saa olla jotta noiden kanssa pärjää. 600 sarja ja vanhemmat on tulevaisuudessa kaivurilla pakettiin ja siniselle lavalle. Aika homma on perkaa purkukoneista tuurilla joskus uusittuja osia.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Juu, se 2045 hydromallin ajopumpun 3 urahihnakin lepattaa jonkunverran, rauhoittui vähän kun tiukkasi niitä moottorin kannattimia, ne kumityynyjen läpipultit olivat sormin pyöriteltävissä.
satunnainen
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: sampo 2045

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

Vielä pitää vähän kysäistä.

Tilasin ajo muuntimen sisäosat ja rupesin kasailemaan, nyt ihmettelen miten kevyesti akseli menee laakerin läpi. Kuvittelisin että sen pitäisi olla sen verran nihkeä ettei ihan kädellä työntämällä menisi läpi...
Akselissa on toki vähän koroketta niissä kohdissa mihin laakeri tulee mutta ei silti vaadi väkisin yrittämistä että menee läpi.

Viimeinen edit/päivitys jos joku joskus lueskelee.

Valtran kautta hihnat, sai paikoilleen ongelmitta ( ja pois kun väärässä järjestyksessä ensin asentelin ) kai niissä pari senttiä lisäpituutta sitten on.

Muuntimen akseli tarkoituksella vähän väljä asennuksen helpottamiseksi, sampolta vastaus. Paikalleen kiristettynä pitäisi kiristyä laakeri niin ettei voi pyörähtää väärin.

Paljon hukattua aikaa kun ei tiedä oikeita työjärjestyksiä mutta tulipahan tehtyä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa