Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Tuli hommattua harrastepeliksi pyöräalustainen Catepillar 206. Alustan öljyjen vaihdossa selvisi, että jäykän akselin perä vuotaa öljyä navan välistä siihen malliin, että asialle pitäisi tehdä jotain. Akselina tässä on ZF AP-B355.

Stefan vaihtoon siis, mikä vaatii koko navan purkamisen pois edestä. Sain purettua jarrulevyt, mutta sitten sitten meni sormi suuhun. Mikä tästä pitäisi seuraavaksi lähteä ja miten? Kierteillä, iskemällä, ulosvetäjällä?
Kuva

Napojen jarrut ovat myös kateissa. Jarrunestesäiliöt tyhjänä, joten siihen liittyen lienee varminta vaihtaa samalla myös jarruihin liittyvät tiivisteet. Myös jarrujen säädön voisi hoitaa samalla, kun napa on auki, mutta miten tämä tapahtuu? Liittyykö asiaan tuo seuraavaassa kuvassa oleva kielellinen lukkorengas ja ympärillä kierteillä oleva hahloitettu rengas? Miten se pitäisi säätää, ettei koko napaa tarvitse purkaa sataa kertaa yrityksen ja erehdyksen kautta?
Kuva

Tämmöinen Volvon räjäytyskuva sattui löytymään: https://equipment-parts.com/catalog/vpr ... 2/517:100/, mutta se ei täysin vastaa tätä, kun tässä on mm. jouset teräslangan varassa ja Volvossa pultien ympärillä. Muutenkaan tuosta purkautumisesta ei saa havaintoja.

Myös kardaanin juuresta vuotaa. Tuo ilmeisesti kuitenkin lähtee purkautumaan, kun lukituslaipan avaa ja saa mutterin lukituksen pois. Toivottavasti tuo 41mm mutteri lähtee inhimillisillä tempuilla aukeamaan... Pitää huomenna jatkaa siitä. Toki tuonkin stefan vaihtoon voi vinkkejä antaa, jos niitä sattuu löytymäänl
Kuva

Huolto-ohjetta tähän en vielä ole onnistunut löytämään. Ebayssa on jotakin, mutta ne vaikuttavat olevan Jenkkiversion. Lieneeköhän noissa akselistokin sikäläinen. Tässä kun on saksalainen. Myös moottori on saksalainen Deutz.

Loppukevennyksenä: jokainen omaa kaivinkonetta tyhjälle tontille haaveileva voi mielistellä miten huollot tekisi kiireellä jossakin savivellissä avokäsin :lol: Onneksi on rakennukset valmiina, konekin mahtui juuri 3,5m korkeasta ovesta sisätiloihin ja kiire ei ole mihinkään :D
Viimeksi muokannut tikman, Su Loka 17, 2021 11:13 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarikos
Viestit: 4371
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Löytyykö Wihurilta/Witraktorilta varaosakirjaa räjäytyskuvineen? Kannattanee kysellä myös ZF:lta.

Nuo varaosakirjat ovat kultaakin arvokkaampia näiden koneiden kanssa jos ovat hyvin tehtyjä. Parhaimmillaan löytyy stefojen ja laakereiden mitatkin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

ZF osaa tehdä hyviä mutta joskus hankalasti purettavia periä.

Jarruja ei voi säätää, jos jarrut on hukassa niin todennäköisin syy on jarrutiivisteiden vuotaminen perään.
Tuollahan on kartiolaakerit eli ne pitää olla kirittävissä. Siihen keinona on lienee tuon keskirinkulan pyörittäminen.
Kuvassa näkyy kaksi tappia, ne pitänee vetää ulos että laakerimutteri pyörisi. Sellaisia on tullut muissakin navoissa vastaan.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hei! Nyt googletin tuon akselityypin!

Olen tehnyt peräremontin tuollaiseen. Mulla pitäisi olla manuaalit tuohon. Katson illalla!
On sitte maailman vittumaisin perä säätää pinionin ja lautaspyörän asema.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Juho M-P kirjoitti: Ma Elo 23, 2021 8:28 am Hei! Nyt googletin tuon akselityypin!

Olen tehnyt peräremontin tuollaiseen. Mulla pitäisi olla manuaalit tuohon. Katson illalla!
On sitte maailman vittumaisin perä säätää pinionin ja lautaspyörän asema.
Kuulostaisipa hienolta! Tai siis se, että jos manuaalit löytyisi :D

Kardaanin stefa lähtikin helposti purkautumaan. Ei tarvinnut keskimutteriakaan avata.
Kuva

Stefa oli ihan hyytelöä. Mitä lie pitänyt öljyksi laittaa, että tuommoiseksi mennyt. Tai sitten on laitettu DOT-nestettä jarrunesteeksi ja päässyt valtaamaan paikat akselistossa. :roll: Kääntyvä akselikin vuotaa öljyä toisesta navasta. Siinä on sentään ristikko välissä, ettei ole perään päässyt.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Napa ei vain lähde purkautumaan. Löysin lopulta täältä https://avspare.com/caterpillar/hmbp148 ... BP14800313 räjäytyskuvan, joka tätä vastaa.
Kuva

Ei vain saa ymmärrystä mikä tuosta pitäisi irrota. Numerolla 26 merkattu "plug" ei ole irrotettavissa. Se on isketty reikään. Liittyisikö sekin vain jarrujen kanaviin.

Mitä lie ovat 18A ja 18B. Niille ei löydy selitystä. 23 on sakaralevy, jonka väleistä jousten päät näkyvät. Onko tämä mäntä? Se ei liiku mihinkään. Ei myöskään lähde pyörittämällä. Yritin liukvasarallakin houkutella. Äärimmäisen lujasti ei uskalla, etteivät valurautaiset sakarat murru. Yhden sakaran takana näkyy tiivisteenpala kiilautuneena. Tuo 23 vaikuttais myös olevan hiukan vinossa. Onkohan tuo sitten kiilautunut koloonsa...

Keha 25 hölskyy hiukan paikallaan, mutta ei liiku mihinkään suuntaan.

Paineilmaa jos laittaa ilmausruuvista sisään, niin se tuhisee saman tien ympääriinsä. Tiivisteet ilmeisesti ihan entiset.

Akselihan tuosta tuli ottamalla ulos, mutta se ei paljoa auta. kaksi lovinen kehä akselin ympärillä on runkoputken pää. Näyttäisi olevan yhtenäinen renkaan laipan taakse asti.

Edit: Jotenkin tuntuisi, että tuo koko paketti pitäisi lähteä tuosta 18:sta asti yhtenä könttinä irti, mutta ei se vain tunnu liikkuvan mihinkään. Voiko tuo plug 26 olla kuitenkin joku lukitus?
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

18a ja b Ne on kaksi putkisokka jotka lyöty sisäkkäin. Tee sen sisälle kierre ja tee liukuvasara jolla koputat sen ulos.

En oo vielä löytäny sitä CD levyä jossa purkuohjeet on.

23 on jarrumäntä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Ei tässä missään mitään varsinaisia putkisokkia näy. Siinä osan 18 päällä on tällainen:

Kuva

Jos tuossa on kaksi sisäkkäistä tappia, niin hyvin vaikea on noita ulos saada. Ei siihen kierteitäkään oikein saa, kun ulompaa on näkyvissä noin milli ja sisempi on umpinainen eikä edes liiku eteenpäin.

Samanlainen löytyy vielä samasta paikasta 90 astetta eteenpäin.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Toi on se 26. Ei sitä irroiteta

Tässä kuvassa, noiden ”mikkihiiren korvien” keskellä näkyy ne putkisokat.

Kuva
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Juho M-P kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 12:17 pm Toi on se 26. Ei sitä irroiteta

Tässä kuvassa, noiden ”mikkihiiren korvien” keskellä näkyy ne putkisokat.
Aa, nuo "sokat" ovat rakenteeltaan ihan samanlaisia kuin nuo kehällä olevatkin. Kiinteä on keskusta ja milli on syvyyseroa.

Mitähän nuo lukitsevat? Pitäisikö tuosta akseliputkesta lähteä vielä "pala" pois kierteillä? Aika yhtenäiseltä tuo vaikutti, kun akselin reiästä yritti tutkia. Mutta täytyyhän noilla sokilla toki jokin tarkoitus kyllä olla.

Edit: Miksei tuossa räjäytyskuvassa näy tuosta akseliputkseta tuota mahdollisesti irtoavaa palasta...
Viimeksi muokannut tikman, Ti Elo 24, 2021 12:43 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuo on ”laakerimutteri” jolla pyöränlaakerin välys säädetään. Se on kierteellä kiinni akseliputken päässä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Löysin manuaalit. Kahden vastaavan peräversion kuvat löytyy mutta molemmissa on eroa juurikin tuon osan kohdalla.

Eli en voi enempää auttaa. Mutta soita Kuopioon ZF Centeriin ja ilmoita sinne akselin tyyppi ja valmistenumero ja pyydä apua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
stls
Viestit: 1076
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja stls »

Tyyppikilvestä Stückliste Nr. niin nähtäisiin varaosakuvat.
jarikos
Viestit: 4371
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Lukitseeko nuo sokat tuon mutterin? Onko siellä takapuolella tilaa lyödä ne sokat läpi asti pois?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Problem solved!

"Mikkihiiren korvakorut" tuli ensin avattua. Ne tosiian olivat vain jarrunestekanavien tulpat. Toinen putkelle menevä ja toinen ilmausnipalle. Ptiää niihin keksiä jotain tilalle.

Koko "jarrusylinteri" lähti lopulta, kun laittoi renkaan laipan ja sylinterin väliin molemmille puolille juuri sopivat isot kiintoavaimet ja kiskaisi reilulla voimalla. Olisi vain heti alkuun pitänyt uskaltaa käyttää kunnolla voimaa :D

Tämän jälkeen rengaslaippa laakereineen suorastaan tipahti syliin. Stefasta oli taasen koko tiivistepinta hävinnyt johonkin.

Laakerin kiristyksen hoitaa tosiaan jarrusylinterin kilkkeitten läpi se kielekkeisellä lukkorenkaalla lukittu kruunumutteri, joka tulikin jo jarrulevyjen jälkeen poistettua.

Olipas muuten hyvä palvelu tuolla Kuopioon ZF Centerissä. Heti tuli osaluettelot ja ohjeet jarrusylinterin huoltoon. Tuohon itse ongelmaan ei sieltä vastausta tullut, mutta sehän olikin vain ranneliikkeestä kiinni.

Pitää vielä tuo jarrumäntä ihmetellä liikkuvaksi...

Kuva
Kuva
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se on tosi hyvä paikka se ZF Center.

Remppasin Hitachi ZX170W:n taka-akselin. Homma meinasi venähtää kun Hitachilta ei saanut osia. Tasauspyörästöä ei muka saanut mistään kun ZF tehtaallakin hyllyt tyhjänä. Soitto Kuopioon ja heillä oli hyllyssä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Talumees
Viestit: 6361
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Talumees »

tikman kirjoitti: Ti Elo 24, 2021 9:06 pm Problem solved!

"Mikkihiiren korvakorut" tuli ensin avattua. Ne tosiian olivat vain jarrunestekanavien tulpat. Toinen putkelle menevä ja toinen ilmausnipalle. Ptiää niihin keksiä jotain tilalle.
Vääntää kierteet ja kuusiokolo liimalla kiinni.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joo. Hitachi EX70 planeetan napamjtteri oli lukittu 10mm tapilla joka lyöty ”tasalle” taustapuolella oli hammastus johon tapin pää lukittu. Porasin tappiin reiän ja M6 kierteen. Sitte liukuvasaralla ulos.

Tuossa ZX170W:ssä oli muuten pulteilla laippa akselissa ja sen alla shimmejä joilla laakerin esikiristys toteutettiin. Mutta muuten sama akseli.

On muuten helppo säätää poskilaakereiden esikiristys kun shimmit ulkokooleissa. Ja helppo säätää pinionin kosketus lautaspyörään. ZF Centerissä sanoivat kun tilasin osia ”ET sitte lähetä sitä perää tänne säädettäväksi ja nauro perään”. Ymmärrän kyllä miksi. Ja kun pinioniakseli oli laakeroitu aluevaihteisto/seisontajarrupaketin sisälle...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Jarrumännänkin sain irrotettua ja syy jumimiselle selvisi. Tiivisteet olivat todella turvonneet ja joku tuota ilmeisesti joskus väkisellä runtannut ja saanut koko männän rikottua.

Edit: Tarkemmin ajateltuna tuo lohkeama tuskin on tuolla paikallaan syntynyt. Palasta ei löytynyt mistään ja teflon rengas tuskin kuuluu alkuperäiseen rakenteeseen. Tuo on varmaan joskus aiemmissa remonteissa pudotettu ja lohkaistu. Tefolon renkaalla yritetty huonolla menestyksellä patentoida ja laitettu vielä turvottavat jarrunesteet kyytipojaksi. :roll:


Kuva

Pitää koittaa tuohon purkuosaa metsästää. Nyt taitaa jäädä väliaikaisesti ainakin tuo nurkka jarruttomaksi. Mitä lie muista keskiöistä ja pääsylintereistä löytyy.

Miettikää nyt hyvät ihmiset mitä soppaa sinne jarrunesteisiin laitatte :x
jarikos
Viestit: 4371
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja jarikos »

tikman kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 5:24 pm Jarrumännänkin sain irrotettua ja syy jumimiselle selvisi. Tiivisteet olivat todella turvonneet ja joku tuota ilmeisesti joskus väkisellä runtannut ja saanut koko männän rikottua.

Edit: Tarkemmin ajateltuna tuo lohkeama tuskin on tuolla paikallaan syntynyt. Palasta ei löytynyt mistään ja teflon rengas tuskin kuuluu alkuperäiseen rakenteeseen. Tuo on varmaan joskus aiemmissa remonteissa pudotettu ja lohkaistu. Tefolon renkaalla yritetty huonolla menestyksellä patentoida ja laitettu vielä turvottavat jarrunesteet kyytipojaksi. :roll:


Kuva

Pitää koittaa tuohon purkuosaa metsästää. Nyt taitaa jäädä väliaikaisesti ainakin tuo nurkka jarruttomaksi. Mitä lie muista keskiöistä ja pääsylintereistä löytyy.

Miettikää nyt hyvät ihmiset mitä soppaa sinne jarrunesteisiin laitatte :x
Pystyisikö tuon mäntärungon korjaamaan siten, että täyttöhitsaa tuon lohjenneen kohdan ja sorvissa ajaa oikeaan mittaan?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jarikos ja 39 vierailijaa