Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

jarikos kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 11:41 pm Pystyisikö tuon mäntärungon korjaamaan siten, että täyttöhitsaa tuon lohjenneen kohdan ja sorvissa ajaa oikeaan mittaan?
Tämä olisi hiukan suunnitteilla. Valurautaa vain tuo osa, niin hankalaksi menee. Toisaalta koko männän voi jättää välistä pois jos kasaa ilman jarruja, niin sinänsä haittaa vaikka kokeillessa pilaisi koko osan.

Muutamaan paikkaan laitoin kyselyä vaihto-osan hinnastakin. Uudenkin voisi sorvata, mutta aihiomönttikin maksaa katkaisun kanssa jo aika paljon. Satasia ei kannata korjaukseen käyttää, kun ainakin kahden sadan pintaan näytti olevan Euroopassa vaihto-osa tarjolla.
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja jarikos »

tikman kirjoitti: To Elo 26, 2021 7:08 am
jarikos kirjoitti: Ke Elo 25, 2021 11:41 pm Pystyisikö tuon mäntärungon korjaamaan siten, että täyttöhitsaa tuon lohjenneen kohdan ja sorvissa ajaa oikeaan mittaan?
Tämä olisi hiukan suunnitteilla. Valurautaa vain tuo osa, niin hankalaksi menee. Toisaalta koko männän voi jättää välistä pois jos kasaa ilman jarruja, niin sinänsä haittaa vaikka kokeillessa pilaisi koko osan.

Muutamaan paikkaan laitoin kyselyä vaihto-osan hinnastakin. Uudenkin voisi sorvata, mutta aihiomönttikin maksaa katkaisun kanssa jo aika paljon. Satasia ei kannata korjaukseen käyttää, kun ainakin kahden sadan pintaan näytti olevan Euroopassa vaihto-osa tarjolla.
Umpijöötistä tehden taitaa vaatia pistohöylän, että saa nuo lovet sisäkehälle tehtyä. Harrastekoneessa menisi ehkä tavallinenkin teräs valuraudan sijaan kun laskee lämpölaajenemiselle hiukan varoja.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Siihen tiivisteeseen kuuluu tuo tefloninen tukirengas ja sen viereen kuminen O-rengasprofiili
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Juho M-P kirjoitti: To Elo 26, 2021 8:26 pm Siihen tiivisteeseen kuuluu tuo tefloninen tukirengas ja sen viereen kuminen O-rengasprofiili
Ohoh! Hiukan mysteeriksi jää mitä tuolle on tapahtunut.

Purkupojat.com:sta kyselin tuohon purkuosaa, mutta ei semmoista löytynyt. Sen sijaan uusikaan ei maksanut kuin 120e. Laitoin sen ja tiivisteet joka kulmaan tilaukseen. Mäntien tiivisteet olivat yhteensä 240e, mutta menköön nyt nuo, kun ei ne tavallisia o-renkaitakaan olleet, vanhat pelkkää mössöä ja vain varaosanumero nähtävillä. Hyvin kyllä osataan noilla peitenumeroilla rahastaa. Laakeristefat löytyivät Euroopasta 30e/kpl. Vielä tarvitaan tavallisia o-renkaita muutamalla eurolla paikallisesta putiikista.

Toivottavasti muista navoista ei ihmeyllätyksiä löydy, kun ei niitä kaikkia voi yhtäaikaa tuohon levittääkään.

Tänään purin pääsylinterit ja puhalsin putket puhtaiksi.
Kuva
Toinen pääsylintereistä oli kasattu ihan päin p:tä. Onneksi kaikki osat oli kuitenkin käytetty.

Kaksi putkea oli tukittu pop-niiteillä :shock:
Kuva

Eli kolmessa renkaassa ainakin on vuotavat jarrut. Kahdesta siis jo tullut jo öljytkin ulos.

Tavallisen jarrunesteen käyttö on kielletty oikein korkissakin.
Kuva
Talumees
Viestit: 6366
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Pääsylintereiden tiivisteet taitaa myös olla vaihtolistalla?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Talumees kirjoitti: Pe Elo 27, 2021 6:08 pm Pääsylintereiden tiivisteet taitaa myös olla vaihtolistalla?
Ne olivatkin yllättävän hyvässä kunnossa mutta olivatkin vihreät. Kulumista noissakin oli, mutta uusia ei saa mistään.
Kuva

Ruotsin foorumilla oli ratkaisuna käytetty 1V4850 korjaussarjaa, mutta CAT:lla oli hintaa yhdelle sarjalle yli 100e alv0. Ulkomailla näyttää kympillä parilla olevan, mutta toimituskulut taas ihan järjettömiä.

Olkoon nyt nuo vanhat. Voi olla paremmat kuin uudet mustat.

Putken halkaisija on 38mm ja "cup seal" haulla löytyy jotain tuon tyyppistä, mutta ei sopivia. Keskellä ei ole reikää.

Alkuperäisen koodi siis ATE 3.3301-3826.1
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja tikman »

Uudeksi jarrunesteeksi ajattelin LHM öljyä: https://www.puuilo.fi/febi-hydrauliikkaoljy-lhm-1l

Napoihin ja jäykän akselin perään, joka on samaa öljytllaa napojen ja niiden jarrujen kanssa Teboil Hypoid LS 80W-90.

Kääntyvään perään pelkkä Teboil Hypoid 80W-90
jarikos
Viestit: 4383
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja jarikos »

tikman kirjoitti: Pe Elo 27, 2021 7:59 pm
Talumees kirjoitti: Pe Elo 27, 2021 6:08 pm Pääsylintereiden tiivisteet taitaa myös olla vaihtolistalla?
Ne olivatkin yllättävän hyvässä kunnossa mutta olivatkin vihreät. Kulumista noissakin oli, mutta uusia ei saa mistään.

Ruotsin foorumilla oli ratkaisuna käytetty 1V4850 korjaussarjaa, mutta CAT:lla oli hintaa yhdelle sarjalle yli 100e alv0. Ulkomailla näyttää kympillä parilla olevan, mutta toimituskulut taas ihan järjettömiä.

Olkoon nyt nuo vanhat. Voi olla paremmat kuin uudet mustat.

Putken halkaisija on 38mm ja "cup seal" haulla löytyy jotain tuon tyyppistä, mutta ei sopivia. Keskellä ei ole reikää.

Alkuperäisen koodi siis ATE 3.3301-3826.1
38mm sijaan kannattaa etsiä 1,5 tuumaa tai 1-1/2".
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen navan purku

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nykypäivän varaosamyyjät on sillee perseestä että ne ei edes yritä löytää osia.

Ite aikanaan kaivelin mahdottomiakin osia asiakkaille.

Esim TVH Hollannissa saattas toimittaa nuo tiivisteet pilkkahintaan. Mutta kun sinne pitäs olla tunnukset ja yritysasiakkuus...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Laitetaanpas tänne hiukan päivitystä. Paljon on kunnostusta tähän tehty. Öljyt pysyvät nyt sisällä ja jarrut toimivat.

Ajan saatossa ränsistyneet hienoudet on pääasiassa jo palautettu toimintaan. Paikoin on jopa ylitetty. Tässä ei alkuperäisenä ollut esim. ryömintävaihdetta otettu käyttöön. Normivaihteella loppui pitävällä alustalla puskulevyä käytettäessä veto ennen pitoa. Vaihdelaatikossa toiminto oli jo valmiina ja sen sai aktivoitua yhdistämällä putkella kaksi nippaa. Piti testata ennen venttiilin lisäystä.

Monessa paikassa on ihmetyttänyt, miten huonolla huollolla on toiminnot saatu pilattua. Vääriä osia, pultinkannat möykätty rikki, helpot huoltokohteet jätetty hoitamatta... Noh, pienellä laittamisella (aikaa kyllä paloi ja paljon) tästä alkaa pikkuhiljaa tulla ihan käytettävä vehje. Peruskone kuitenkin ihan hyvässä kunnossa. Välyksiä ei juuri ole ja paineet tallella. Vielä pitäisi tuulilasi vaihtaa. Niin ja maaliahan tuo tietysti kaipaisi, jos näyttelyvehkeen haluaisi. :lol:

Tässäpä vielä jotain listaa tehdyistä toimista ja varaosien ostopaikkoja. Jotkin tiivisteet olivat melkoisen kiven alla. Aiemmissa viesteissä mainitut tilaukset Suomesta eivät tuottaneet tulosta. Mäntää ei löytynyt ollenkaan ja tiivisteet olivat vääriä. Puolasta alkoi löytyä oikeita osia kohtuu hinnalla.


Moottoriöljyt (15W40)
Moottorin öljynsuodatin (DFP552819, IKH)
ilmansuodatin (MAK 6721)
polttoainesuodatin (DFP553004, IKH)
polttoainepumppu 24v (IKH, ST050199), 12v pumpun johdotusten poisto.
Kytkin polttoainepumpulle (IKH, ST7076)
Mittariston taustavalot (IKH)
Merkkivalojen polttimot (IKH)
Laturin hihna (10x1150, IKH)
Tuulettimen hihna (10x1300, IKH)
Kompressorin hihna (15x1075, IKH)

Huohotinsuodatin (DFP766645, IKH)

Esiohjauksen öljynsuodatin (DFP762904, IKH)

Kompressorin paineilman lähtöputki (vuotaa, paineet eivät nousseet riittävästi, silti piti olla kaasu pohjassa)
Paineilman jääneston annostelijan puhdistus

Moottorin lämpötila-anturin johdon korjaus (oikosulussa runkoon)

Sisätilan puhaltimen moottori (0130063029, https://www.ebay.com/itm/172668604530), haitariputkien uusinta (Caraven, Motonet), uusi nopeudenvalintakytkin (IKH)

kaasuvaijeri (https://www.aliexpress.com/item/4000860795402.html)
kaasun ylimääräisen jousen poisto, estää sisätilanlämmittimen kierron

Kääntöjarrun kitkalevyt (https://www.ebay.com/itm/402811814332), jouset, vivuston herkistely, sylinterin suojakumi, kasaus
Kääntövaihteen öljyt (Teboil Hypoid 80W-90)

Kauhankallistuksen kytkimen sulake, kosketushäiriön korjaus ja hyppyjohdon poisto

Sulakkeiden hapettumien puhdistus

Abikojen vaihtoa (paljon)

Hydrauliöljyn termostaatin sulake ja anturi (64C X10-232-001-001, https://www.ebay.com/itm/162960532350)

Hydrauliöljyt (10W, eerolasupplies.fi)

Puskulevyn rasvanippojen korjaus

Kardaanin stefa (120x140x13 FKM,NOMO)
Napojen stefat (Spareto, 12019619B), O-renkaita(98.02x3.53, 190x4, NOMO)
Jarrusylinterien tiivisteet
- 146,6x154x3,9/3,4 CORTECO 01033252B, ZF 0734317178 (e-simmering.pl)
- 159.6 x167x4, CORTECO 01032722B ZF 0734317169 (www.cemasz.pl)
- teflonrenkaat (0501311588, 0501311588, www.cemasz.pl)
Jarrusylinterin männän täytehitsaus
Kääntyvän akselin navan messinkiholkki ja stefa (käytetty joskus vääriä osia) (www.cemasz.pl, 9R6995, 8U5675)

ohjaustangon nivelen suojakumi (Biltema) ja pään kiinnityksen välyksen poisto
Paineilman paineanturin liitin poikki --> korjaus

Renkaan muttereita, M20x1,5 DIN934 (Tullin Pultti)

Napojen ja perien öljyt (Teboil Hypoid 80W-90 LS, Kääntyvä perä Teboil Hypoid 80W-90)

Jarruletku (Specma)
Popniittien poisto jarruputkista
Jarrupääsylinterien paineilmapuolen hiekkapuhallus, pulverimaalaus
Jarrupääsylinterien puhdistus
Jarrulevyt (Disc 1217632, www.cemasz.pl)

Istuimen liukujen herkistely

Oven lasi -->pleksi

pienemmän pyörivän liittimen tiivisteet (40x50x7, 2kpl, O-rengas 41.2x3, 4kpl NOMO), vaihteenvalintaletkut (Specma) uusiksi

Uudet renkaat (huutokaupat24.fi, ei sisukumeja, palvelu ei toimi, älä tilaa täältä koskaan mitään! --> sisukumit pmkaubamaja.ee)

Uusi hehku (GF 111, Spareto), hehkusolenoidin johdotusten korjaus, hekureleen säätö

Ajovalojen umpiot, H4 (IKH, T2391)

Pyörivän liittimen letkulaippojen O-renkaat, 3/4, 25x3,53 NBR 90 (IKH)
Laippojen pultit M10x35 12.9 (IKH)

Hydraulipaineitten tarkistus

Sähköinen pyöriväläpivienti. Alkup. hajonnut ja poistettu, https://www.aliexpress.com/i/4000159949709.html)

Ryömintävaihteen retro fit:
- Sähköventtiili, 6/2, G1/2 24V (https://www.ebay.com/itm/304090196100)
- Banjoletkut (Specma)
- Kytkin valolla (IKH)

Peltien siirtoa koneella:
Kuva

Pienemmän pyörivän läpiviennin tiivisteitten vaihtoa:
Kuva

Alapuolen letkulaippojen tiivisteet uusittu:
Kuva

Kääntyvä napa pöydällä:
Kuva

Uutta jarrulevyä pakettiin:
Kuva

Jarrujen painekoe:
Kuva

Kunnostetut jarrupääsylinterit:
Kuva

Sähköäkin tästä koneesta löytyy:
Kuva

Paineitten mittausta:
Kuva

Ryöminnän testausta:
Kuva
maotsetung
Viestit: 325
Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja maotsetung »

Nuita eri anturoita kannattaa ettiä anturivalmistajien sivuilta jos on joku ylitsepääsemättömän vaikea tapaus,löytyy monesti pdf tiedostona tarkoilla teknisillä tiedoilla,vaatii englannin osaamista,ite joskus rakentelin sähköflektin ohjauksen tenava mersuun,bensakoneela missä orkkis jäähdytin on todella pieni ja alkuperäinen flektin ohjaus oli rupelin magneettikytkimellä toteutettu. Se kun tarrasi kiinni ja rupeli lähti pyörimään niin äänimaailma oli kuin lehtipuhaltimessa,samalla pienensin kytketymislämpötilaa 20 astetta alemmas kun löytyi sopiva tunnistin jossa sama kierre. 100A tatsun flekti ja tunnistin motonetista.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

maotsetung kirjoitti: Su Loka 17, 2021 9:41 pm Nuita eri anturoita kannattaa ettiä anturivalmistajien sivuilta jos on joku ylitsepääsemättömän vaikea tapaus,löytyy monesti pdf tiedostona tarkoilla teknisillä tiedoilla,vaatii englannin osaamista,ite joskus rakentelin sähköflektin ohjauksen tenava mersuun,bensakoneela missä orkkis jäähdytin on todella pieni ja alkuperäinen flektin ohjaus oli rupelin magneettikytkimellä toteutettu. Se kun tarrasi kiinni ja rupeli lähti pyörimään niin äänimaailma oli kuin lehtipuhaltimessa,samalla pienensin kytketymislämpötilaa 20 astetta alemmas kun löytyi sopiva tunnistin jossa sama kierre. 100A tatsun flekti ja tunnistin motonetista.
Kohtuu helposti tuolle hydrauliöljyn termostaatille löytyi korvaava. Mielenkiintoinen tapaus tuokin. Vuodelta 1993 löytyy ohje alkuperäisen paskan anturin korvaamiseksi uudella: https://avsmanual.com/i.caterpillar/sepd01430004/. Noh, tuossa oli edelleen tuo alkuperäinen paikallaan. Eikä varmasti ole toiminut hyvin hyvin pitkään aikaan.

Jäähdyttimen puhallin on toteutettu hydraulimoottorilla, jota ohjaa sähköventtiili. Alle 60 asteen puhallin pyörii todella hitaasti. Termostaatti kytkee sähköventtiilin päälle, jolloin puhaltimen nopeus kasvaa reippaasti. Tuossa myös sähkönsyötön abikot olivat irti ja sulake kadonnut. Kyllähän nuo hydrauliöljyt kivasti lämpenevät konetta kunnolla käytettässä. On siinä voineet edelliset omistajat jonkin verran kirota, kun lämmöt ovat heti tapissaan ja hommat pysähtyvät. Ymmärrys ei kuitenkaan ole riittänyt (tuonkaan) korjaamiseen :roll:
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Asian vierestä: Näitähän kutsutaan Natsi-Pillareiksi. Joku tehdas Saksassa kai teki näitä, mutta CAT osti sen. Kuka muistaa???
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
RH 6
Viestit: 458
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Ensimmäiset pyöräalustaiset Cat kaivinkoneet taisivat olla Saksalaisen Ederin tekemiä. Muistelin, että Catilla on vieläkin yhteisyritys Saksassa pyöräalustaisten kaivinkoneiden kehittämiseen. Semmoinen etiäinen on mielessä, että Sennebogen olisi 90-luvulla tehnyt Catille sopimusvalmistuksena koneita.

Hienoa työtä tämän topicin koneen kunnostus.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Runkonumerolaatassahan tässä lukee "Made in West Germany". Rekisteröintivuosi tässä on 1988. Paljonhan tähän on Saksalaista osaa laitettu. Moottori on Deutz. Samaa on myös käytetty puimakoneissa. Jenkkiversioissa ilmeisesti on Perkins, joten ei sekään varaosien kannalta mahdoton olisi :D

Saksalaista osaa on toki käytetty paljon Jenkkiversioissakin. Akselisto ja hydrauliikan osat lienevät samaa saksalaista perua siinäkin. Varaosien löytymistä tuo ei välttämättä helpota. Vaikkapa tuon pyörivän liittimen tiedoilla ei löytynyt yhtään mitään. Onneksi tiivisteet olivat tuossa ihan normi millimittaiset. Marmoritiskiltä osia miltei turha mennä kysymään. Samoihin rinkuloihin liimattu tajunnan räjäyttävä hintalappu :D

Kuva
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Cat osaa hinnoitella...
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja jagr »

Catilla oli aikoinaan iskulause että heiltä löytyy varaosia kaikkiin valmistamiinsa koneisiin iästä riippumatta. Homma pelasikin luvatulla tavalla aina 1990-luvun lopulle, muistan kun kävin hakemassa noina aikoina moottorin ja hydrauliikan osia tuolloin 30 vuotta vanhaan koneeseen ja kas kummaa, osia löytyi - tosin piti jonkun aikaa odotella kun tulivat jostain kaukaa.

Nyt on yhtiö taantunut samanlaiseksi kuin muutkin, tahtoo olla hankalaa saada osia edes 15 vuotiaaseen kissakoneeseen. Varaosien hinta on myös rajusti noussut (suhteessa 20 vuotta sitten) joka ei kannusta korjaamaan vanhempaa konetta. Catin osat oli melko kalliita vanhaankin aikaan mutta ei ne kuitenkaan kultaa, timantteja ja itämaisia kankaita maksaneet kuten nykyään. Tosin on siellä poikkeuksiakin mutta vähänkään harvinaisempi osa on hinnoiteltu kyllä perusteellisesti.
--JaGr
Ford 4610
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Joskus teimme naparemonttia 980C pyöräkoneeseen. Navan osat olis maksanu pitkästi toista kymmentä tuhatta euroa. Se oli liikaa ehtoopuolen varakoneeseen. Silloin tilasin osat Pillariosat nimisestä firmasta. Hinta oli alle puolet, ellei 1/3. Ostat oli pakatti CTP paketteihin ja mutta osa oli kääritty CAT logolliseen rasvapaperiin.

Mutta upeaa kunnostustyötä ketjun koneelle!
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Juho M-P kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 10:09 am Joskus teimme naparemonttia 980C pyöräkoneeseen. Navan osat olis maksanu pitkästi toista kymmentä tuhatta euroa. Se oli liikaa ehtoopuolen varakoneeseen. Silloin tilasin osat Pillariosat nimisestä firmasta. Hinta oli alle puolet, ellei 1/3. Ostat oli pakatti CTP paketteihin ja mutta osa oli kääritty CAT logolliseen rasvapaperiin.

Mutta upeaa kunnostustyötä ketjun koneelle!
Ai että, tämä kuulostaa juuri siltä lisäarvolta, josta niin mielellään maksaa. :lol:

Mutta kyllähän noihin Catteihin kuitenkin osia kohtuullisesti on saatavissa. Samoja osia on kierrätetty uudempiinkin koneisiin. Yksi hyvä lista löytyi: https://nextm.ru/wp-content/uploads/202 ... nenij.xlsx

https://www.cemasz.pl löytyi myös osia hyvästi kohtuu hintaan ja kivasti toimiva web-kauppa muihin putiikkeihin verrattuna. Palvelu oli myös toimivaa. 50e toimituskulut tuntuivat kalliilta, mutta tuohan oli loppujen lopuksi ilmaista alan hintatasoon nähden :lol:

Edit: Hmm... Jostakin syystä hinnat näyttää kaikki olevan piilossa. Pari viikkoa sitten suurin osa oli vielä näkösällä. Esim. jarrulevy oli ~12e/kpl. Yllättävän halpaa, kun etukäteen oli aavistus, että ei mahda olla uusittavissa, kun noita menee kuitenkin 16 kpl.

Turkissa olisi ollut myös kiinnostava tiivistekauppa https://www.sahinbilya.com, mutta ei tuolta saanut tilausta loppuun asti tehtyä vaikka Suomi listassa olikin. Tiedusteluun ei tullut vastausta.
RH 6
Viestit: 458
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 10:52 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja RH 6 »

Witraktorin historiikissa oli vähän asiaa tästä varaosakilpailusta. Sen mukaan alkoi tulla jossain vaiheessa 80-90 luvulla enemmän varaosakilpailua ensin tarvikeosissa ja sitten myös muita reittejä tuli alkuperäisosia, joka tietysti aiheutti painetta hintoihin. Omaa kalliimpaa hintaa perustelivat sillä, että he joutuvat maahantuojana sitoutumaan koko maan kattaviin palveluihin ja muutenkin tietynlaiseen palvelun tasoon, joka asetetaan myös päämiehen suunnalta. Epävirallinen varaosakauppias voi helposti poimia rusinat pullasta ilman mitään vastuuta kokonaisuudesta ja pystyy toimimaan näin pienemmillä kuluilla. Molemmista voi saada tai olla saamatta hyvää palvelua.

En ole mitenkään CAT dealerin tai muunkaan dealerin puolella ja suosin itsekkin tilanteen mukaan tarvikeosia, mutta on tuossa tietysti totta toinen puoli. Toki varaosat on monesti erittäin hyvällä myyntikatteella varustettua myytävää, mutta dealerin pitää kokonaisuutta katsoa ja varaosien kova kate tarvitaan, jotta kokonaisuudesta saadaan kannattava.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], forssu, Heikki75, jagr, Juho M-P, korsteeni, MF165SMP, Pikkuvalmet, SPS1975 ja 40 vierailijaa