Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Tokihan varaosapalvelun on oltava kohdallaan, kun 200 000e kone seisoo telakalla. Ei siinä vaiheessa ole väliä maksaako osa 10 vai 1000e, kunhan se tulee seuraavaksi päiväksi. Harrastevehkeillä tilanne sitten eri. Hyvä, että vaihtoehtoisia reittejäkin löytyy.
häkkyrä
Viestit: 773
Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
Paikkakunta: saarijärvi
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja häkkyrä »

Hyvä esimerkki on tuosta Catin osien hinnoittelusta viime kesänä kun mopo pojat kävivät hajottamassa 1995 Cat D6 H XL puskukoneesta oven ikkunan eli se on käytännössä siinä koko oven kokoinen ruutu niin ruutua ei saanut siihen mistään tarvikkeena niin kyllä pomo muisti kirota sen lasin hintaa kun maksoi reilun tonnin se ruutu :shock:
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja zukka »

Eräs tälläkin foorumilla aikaa viettänyt hydraulisylinterien korjaaja sanoi kun kubotan sylinteristä ja mahdollisesta hinnasta oli puhetta,että vähän isompaan kattiin maksoi tiivisteet 800€ alkuperäisenä. Myöhemmin täytyi selvitellä sekin että uusi sylinteri oli noin 8000€ kun koneen omistajalta oli turpamutteri jäänyt löysälle ja romut lentäneet kaivessa ulos :lol:
En muista tekivätkö jostain muusta halvemmasta sitten tilalle.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Alkuperäiset sylinterintiivisteet tuntuu olevan merkki ku merkki 400-800€/sylkky. Toki joissain on turvan hela mukana.

Hyundaihin taitaa olla halvin. Olikoha parisataa/tuubi.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja karir »

Tiivistekeskukselta löytyi omaan O&K koneeseen sylinterin tiivisteet. Hinnat hyvinkin edullisia verrattuna OE hintoihin. Hydroline ym myös kannattaa kysellä, korjaavat paljon sylintereitä.
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Taas päivityksiä...

Jarrupääsylinteri ei lopulta pitänytkään. Vuoti pikkuhiljaa sylinterien välitilaan. Tarkemmin tarkasteltuna varrentiiviste oli ihan halkeimilla. Aiemmin esillä ollut korjaussarja ei osoittautunut tälle sylinterille sopivaksi vaan oli pienemmälle halkaisijalle. Vastaava 1 1/2" sylinterin korjaussarja löytyi Lockheedilta KL71414. Tätä siis virallisesti käytetty mm. 50-luvun Volvon kuorma-autoissa. :D Jotain tekemistä tuolla Lockheedilla on Aten kanssa ollut, joten sieltä kautta jotenkin periytynyt. Sopivuus oli täydellistä.
Kuva

Renkaitten asennuksessa ongelmia tahtoi aiheuttaa vanhojen irrotus. Mm. Stihl:iä kokeiltiin. Ei hyvä :lol:
Kuva

Lopulta vanhat lähtivät parhaiten puskulevyllä useasta kohdasta pehmittämällä ja lopuksi kahta puolta painamalla. Hyvin olivat kiinni kasvaneet.
Kuva

Vannenauhat menivät kivasti paikalleen, kun sisärenkaaseen lisäsi ensin painetta, jolloin välin sai sopivasti suuremmaksi.
Kuva

Uusi rengas menikin helposti venttiili edellä paikalleen. Sitten vielä lukkorengas ja täyttö pitkällä letkulla sivusta. Lukkorengas tässä sellaista mallia, että se ei kyllä millään voi paikaltaan muljahtaa, kun rengas sen päälle heti täytön alussa nousee. Mutta niin kai ne kaikki :lol:
Kuva

Ja vielä ilmat pois, välirenkaan kanssa paikalleen ja liinalla nippuun.
Kuva

Pitihän se lopuksi vielä maalatakin. Maalina Normadur 65 ja sävynä CAT 390 FL. Aikaisemmin tuota maalia en ollutkaan käyttänyt. Oli jokseenkin ikävää ruiskulla maalattavaksi. Valui väkisellä ennen kuin tasottui. Musta maali oli IKH:n xyleenipohjaista tavaraa. Tämä lähinnä sormiväriä Normadurin rinnalla. Maalaus kivaa, mutta muuten ominaisuudet onnettomat.

Puomin maalaus pitää suosiolla jättää ensi kesään, kun ei sitä tuolla sisällä saa edes suoraksi.

Tuulilasin yläosalle tuli hintaa n. 85e. Lasiliikkeestä 6 mm:n laminaattilasin metritavaraa.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut tikman, Pe Marras 05, 2021 8:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Hienoa!

Joo nuo kaksiosaiset lukkovanteet on turvallisia kunhan itse lukkorengas on yhdessä osassa ja/tai vielä ”jänteessä”. Itse täytän maassa 2-3bar ja sitten kun koneessa/autossa paikallaan niin lopputäyttö
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Tällä kertaa vuorossa oli kaivuusylinterin tiivisteitten vaihto. Vielä ei paljoa vuotoa ollut, mutta lätäkkö tuosta tahtoi kuitenkin lattialle tulla ja uusi sarja 8U4786 ei ollut Entrackilla kuin 140€ ALV0.

Yllättävän helposti nuo loppujen lopuksi vaihtuivat. Männänpään 75mm mutterikin lähti lopulta auki ilman uusia työkaluhankintoja, kun suurimpiin Knipexeihin laittoi 2m jatkovarren, istui itse nokassa ja samalla mätki lekalla vartta. Yllättäen työpöytäkin pysyi yhtenä kappaleena :D

Mutterin avausta:
Kuva

Teflontiivisteen kompressointia pakkausmuovilla:
Kuva

Takaisin nippuun:
Kuva

Muutama tiiviste tuossa yhdessä sylinterissä oli. Hintaa rinkulaa kohden ei lopulta paljoa tullut:
Kuva

Kuva
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Eberin kasaus. 1,5mm polttoaineletkua ei metritavarana järkevään hintaan lötynyt. Kokeilin Motonetin 0,7 metrin pätkää välissä, mutta ongelmana olivat letku-letkuliitokset. Näitä olisi ohuella letkulla joka tapauksessa pakko tehdä. Ei niitä saanut luotettaviksi mitenkään. Klemmari puristi ohuen letkun heti tukkoon. Lopulta laitoin koko matkan 3,2 mm letkulla. Hyvin toimi näinkin, eikä tarvinnut kötöstellä.

Vähän tuo Eberin hyöty on tässä niin ja näin. Onpahan nyt kuitenkin kunnossa, kun semmoinen siihen on laitettu. Voihan tuolla hytissä vaikka ottaa saunat halutessaan :lol:

Kuva

Nostosylinterien alapään nivellaakerit tuli myös vaihdettua. Tämä oikeastaan ainut paikka, missä jotain merkittävää välystä havaittavissa. Lähinnä mielenkiinnosta tämäkin vaihto. Kiinnosti tietää paljonko laakereissa on jäljellä ennenkuin alkaa hajoittaa ympäristöä. Vielä olisi ollut kulutettavaa reilusti jäljellä.

Kuva

Kuva
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Polttoaineen tankkauspumpun kunnostus. Pumppu mallia Johnson Pump F5B-19. Moottorissa oli roottori ruostunut runkoon kiinni. Puhdistuksella selvittiin. Laakereihin uutta rasvaa. Pumppupesään uusi akselitiiviste. Venepuolelta näihin löytyy vaikka minkälaisia korjaussarjoja.

Sähköihin kytkin, liitoksia ja sulake paikalleen. Lisäksi letkuihin uudet liittimet ja uusi tankkausletku. Päähän pitäisi vielä jokin metalliputken pätkä keksiä.

Kuva
aarne
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja aarne »

Pakko sanoa, että tuntee itsensä Putron sanoin laiskaksi, tyhmäksi ja saamattomaksi, kun seuraa millä pieteetillä ja viitseliäisyydellä tätä -voisiko sanoa käyttöentisöintiä- tehdään. Kerrassaan hienoa työtä selvityksineen ja analysointeineen!
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja tikman »

Laitetaanpas tähän vielä kuva puomi maalattuna.

Kuva
karir
Viestit: 823
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa

Viesti Kirjoittaja karir »

Joo ei taida koneen omistaja nukkua lainkaan. Korjaukset etenee tosi nopeassa tahdissa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Google [Bot], Juhnu, Pataässä ja 41 vierailijaa