monkeystä taase

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No yks runko oli papereissa yhtä numeroa liian lyhyenä, tai siis käsin kirjoitetut laput mitä sen mukana tuli. Sillä numerolla mikä siinä rungossa ihan varmasti oikeasti oli, on mopo jollain toisella kilvissä. Melkoista sekoilua.
jarikos
Viestit: 4401
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

VD5 kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 9:57 pm Mitenkäs muuten tuon mopojen rekisteröintien ja rekisteristä poistojen kanssa tietojen arkistointi on oikein aikanaan mennyt, kun oman Monkeyni historiasta ei edellisen omistajan mukaan ollut uudelleen rekisteröitäessä löytynyt mitään tietoja Trafista?

Ostin mopon siis aikanaan vuosimallina 1992, mutta Brandtilta sen historiaa kysyttäessä ilmeni, että se todellisuudessa on myyty uutena Järvenpäästä kesällä 1994. On vieläpä matching numbers -yksilö. Papereissa ensimmäinen käyttöönotto siis 1992, mikä ei pidä paikkaansa. Myyjäliikkeessä ei ollut arkistoa noin pitkälle, eli ne jäljet loppuvat alkuunsa. Ollut välillä jossain mökkimopona vuosikaudet, kunnes kilvitetty uudelleen.

En kuitenkaan hetkeäkään jaksa uskoa, että rekisteröintipakon tullessa noin vuoden vanhaa mopoa ei olisi aikanaan rekisteröity. Kilven ruuvin reiätkin olivat oikealla kohdalla lokasuojassa, eli kilvissä tuo on mitä suurimmalla todennäköisyydellä aiemmin ollut. Miksihän tietoja ei kuitenkaan ollut löytynyt? Tilasin rekisteröintikatsastuksen asiakirjat Trafista, mutta jostain syystä niitä ei koskaan tullut. Pitää tilata uudestaan. Josko selviäisi samalla tuon väärän käyttöönottoajankohdan mysteeri. Historiatieto kiinnostaisi siksi, että pussihousuna haluaisin saada tuohon alkuperäisen tunnuksen, jossa kirjaimet ovat ylä- ja numerot alarivillä.
Trafilta olen saanut ihan puhelimessakin tiedon, onko tietty runkonumero ollut heillä rekisterissä. Muistaakseni 1995 ja jälkeen rekisterissä olleet on vasta Trafin kirjoissa, sitä aiemmat vain vakuutuskilvissä. Trafilta voi saada myös sähköpostiin tiedon, eli vahvistuksen siitä, ettei ole ollut rekisterissä.

Joillain on tullut kuulemani mukaan ongelmia jos ei ole katkeamatonta selvitystä omistuksista. Minullakin on yksi Honda Dax, josta kyllä omistushistoria on saatavilla mutta vaatii vaivaa. Kulkine on poistettu rekisteristä 1986.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Onko homma kevytmoottoripyörän kohdalla tarkempi?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 361 »

8400 kirjoitti: Ke Kesä 23, 2021 11:18 pm Onko homma kevytmoottoripyörän kohdalla tarkempi?
Samalla tavalla hoituu on mopo, kevari tai vaikka peräkärry, jos se mopo vaan on joskus ollut rekisterissä. vakuutuskilvissä olleiden vehkeiden rekisteröinnissä voi joutua omistus selvitystä/ todistelua tekemään.

Ja jos niitä omistajanvaihdos luovareita on kertynyt rekisteristäpoiston jälkeen, ei niitäkään tarvita. Viimeinen tekninen eli 1-osa riittää.

Ja se on normaali käytäntö että sama tunnus voidaan myöntää uudelleen johonkin toiseen vehkeeseen. Nykyään voi eri ajoneuvoluokista löytyä sama tunnus.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tuosta b527 lomakkeesta vaan sain käsityksen että mopon kohdalla asia in helpompi.
VD5
Viestit: 1875
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Rekisteröintipakkohan on tullut 1995. Sitä ennen ovat olleet vakuutuskilvissä, eikä tuota ajankohtaa aiempia rekisteritietoja siis voi ollakaan missään. Jostain VMPK:n foorumilta luin väitteen, että tietoja ei olisi trafissa, jos mopo on poistettu rekisteristä ennen vuotta 2002. Näin voisi olla tuon omankin mopon osalta tilanne ja siksi tietoa ei ole löytynyt. Tosin ARK:n jälkeläinen Ajoneuvohallintokeskus on ollut olemassa 1996-2009, joten luulisi että sen aikaiset arkistotiedot olisivat jossakin. Mahtaisiko näistäkin olla tietoa Kansallisarkistossa, kuten autoista?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ei ole rekisteritietoja jos ei ole koskaan rekisteröity. Vakuutusyhtiöiden arkistoista voisi vakuutuskilvellä jotain löytyä.

Luulen kuitenkin että ovat hävinneet bittiavaruuteen.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

Jos on ollut vain vakuutuskilpi, eli ei rekisterissä niin onnistuuko silloin pelkästään tuolla B527 lomakkeella? Entä missä vaiheessa pitää ottaa vakuutus, eikö siihen tarvita rekisteritunnus?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Soita konttorille ja kysy miten toimitaan. Samalla varaat ajan jos mopo on kunnossa. Moottorista ja kaasarista syynää numerot että ovat tyyppihyväksynnän mukaiset, rattaat kattoo ja tietysti valot, jarrut jne. Jarruvaloa noissa ei ole.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 361 »

pAy kirjoitti: To Kesä 24, 2021 8:28 am Jos on ollut vain vakuutuskilpi, eli ei rekisterissä niin onnistuuko silloin pelkästään tuolla B527 lomakkeella? Entä missä vaiheessa pitää ottaa vakuutus, eikö siihen tarvita rekisteritunnus?
Vakuutuksen tekemiseen ei välttämättä tarvita rekisteritunnusta.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

Mistä tietää montako piikkiä rattaissa on vakiona?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

13/42
jarikos
Viestit: 4401
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Välityssuhteethan on ilmoitettu tyyppikilvessä. Eri vuosimalleissa on rataskoot vaihdelleet.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jarikos
Viestit: 4401
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tässä nuo välityssuhteet eri vuosimalleille Suomessa.

1974-75 i=12,92
1976-79 i=14,76
1980-81 i=14,8
1982-86 i=16,6
1987-91 i=16,5
1992-99 i=15,2
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Työläs purkaa moottori ja laskea kaikki rattaat. 95 mallissa on 13 etu ja 42 taka. Konttorin setä tosin väitti 97 mallista katsastaessa että eturatas pitäis olla 12 piikkinen.
jarikos
Viestit: 4401
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

8400 kirjoitti: La Kesä 26, 2021 8:26 am Työläs purkaa moottori ja laskea kaikki rattaat. 95 mallissa on 13 etu ja 42 taka. Konttorin setä tosin väitti 97 mallista katsastaessa että eturatas pitäis olla 12 piikkinen.
Ei tarvitse purkaa konetta kun laskee moottorin kierrokset kun takapyörä on kierähtänyt yhden täyden kierroksen. Ja tämä siis suurimmalla vaihteella. Eli magneeton puoleinen poski irti vaan. Tai sitten muistan täysin väärin.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Niin no joo, helpompi vaan laskea ne piikit. Vähän epätarkkakin tuo kierrosten laskeminen.
pAy
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2019 10:10 am
Paikkakunta: pohjois Satakunta
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja pAy »

Hyvin alkoi kaasarin puhdistuksella käymään, kierroksia kun paikallaan nostaa niin vähän täristää ja ei siinä tehojakaan hirveästi ole, en tiedä onko paljon vähemmän kuin uutena. Männän vaihdollako saisi lähemmäs uuden tehoja?
MF 275 -86
Valmet 6300 -96
Valtra 6350 -04
Valtra T120 -03
Sampo 2045 -04
Valmet 901 -89
jarikos
Viestit: 4401
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Pelkkä männän vaihtaminen ei välttämättä riitä vaan sylinteri vähintään hoonattava. En kuitenkaan ensimmäiseksi alkaisi yläkertaa purkamaan vaan venttiilivälyaten ja sytytyksen tarkistus ensin. Senkin jälkeen jos vielä oireilee, tekisin ohivuotomittauksen ennen isompaa purkamista.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: monkeystä taase

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Tällä hetkellä ylikokomäntien saatavuus huono, syksyllä pitäis tulla. Että jos porauttaa pitää niin hommaa männän ensin, 40,00mm näyttäis olevan saatavilla.

Ei kellään olisi jemmassa 4v 39,50 mäntää, ei viittisi laittaa mitään tarvike sylinterisarjaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa