Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

cimmo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja cimmo »

samiko kirjoitti: La Touko 15, 2021 2:10 pm No ei ihan noin nuo ajatukset jarrusovituksista.
Eiköhän se ole sovitus Manniinkin tehty,käsittääkseni ei liity mitenkään kärryn vetoon. Tarkoittaa käytännössä sitä että setä laittaa painelähettimet sinne jarrujen ohjauspainelinjoihin ja polkiessaan jarruja tietokoneen ohjeistuksella hän näkee ohjauspaineet sekä etu- että taka-akselille. Sit autossa on oleva taulukko kyseisille arvoille ja akselimassoille joilla setä sitten laskee jarruvoimat. Itsellä kerran 8.153:ssa setä laski väärin ja oli kuulemma jarruvoimiensäätöventtiilissä vikaa, no korjaamo ei vikaa löytäny eikä toinen katsurikaan sitten uusinnassa. Ja minun 8.153 Mannissa ei ole minkään sortin vetokoukkua.
No niin nyt selvis (Kiitos ja kumarrus) ! Eli se sovitus tehdään siellä katsatuskonttorilla katsatuksen yhteydessä !
Piirturin tarkastus tehtiin eri "firmassa" ! Maksoi sen 65€ (ilmeisesti mitään ei tarvinnu vaihtaa/korjata) tohon hintaan ?

Kyselin koska en ole itse ollu läsnä MAN:in katsatuksessa kertaakaan ! Koska aseman henkilökunta kuvaili sen kestävän kauan ! Niin en tosiaan tiedä mitä siellä tehtiin ? Vuosi katsastus hinta oli 280€
Eli ehkä parin tunnin homma?

Ja samaan syssyyn kysymys vetokoukusta ? Mulla MAN:issa on perus HA veto kuula , niin mitä mä saan siinä vetää ?
Ajokortti on ABC
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Aakku »

cimmo kirjoitti: La Touko 15, 2021 7:00 pm Ja samaan syssyyn kysymys vetokoukusta ? Mulla MAN:issa on perus HA veto kuula , niin mitä mä saan siinä vetää ?
Ajokortti on ABC
C-ajoluvalla 750 Kg kärryä.
Sitten pitää katsoa siitä kärryn otteesta, jos vetoauton massa on rajoitettu.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
cimmo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 09, 2021 4:54 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja cimmo »

Aakku kirjoitti: La Touko 15, 2021 7:14 pm
cimmo kirjoitti: La Touko 15, 2021 7:00 pm Ja samaan syssyyn kysymys vetokoukusta ? Mulla MAN:issa on perus HA veto kuula , niin mitä mä saan siinä vetää ?
Ajokortti on ABC
C-ajoluvalla 750 Kg kärryä.
Sitten pitää katsoa siitä kärryn otteesta, jos vetoauton massa on rajoitettu.
OK Kiitos !! hienosti löytyy vastauksia !!
Tattista!
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Palaan aiempaan aiheeseen. Onkohan mahdollista muutoskatsastaa pienikokoinen kuorma-auto kevyt kuorma-autoksi? Jos mahdollista, niin mitähän siinä voisi olla ehtoina. Asiaa paremmin tuntematta voisi kuvitella, että riittäisi kun merkitään rekisteriin suurin sallittu kokonaismassa vaan pienemmäksi eli 7490kg.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

jarikos kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 6:27 pm Palaan aiempaan aiheeseen. Onkohan mahdollista muutoskatsastaa pienikokoinen kuorma-auto kevyt kuorma-autoksi? Jos mahdollista, niin mitähän siinä voisi olla ehtoina. Asiaa paremmin tuntematta voisi kuvitella, että riittäisi kun merkitään rekisteriin suurin sallittu kokonaismassa vaan pienemmäksi eli 7490kg.
Kysyppä paikalliselta konttorilta, saat varman tiedon. Noi säännöt kun vaihtuu jokatoinen viikko. Jos A-katsastuksen vastaus ei miellytä niin käy myös ns. Yksityiseltä hakemassa eri päätös. Kokeiltu on, mutta eri muutoksessa.
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja JKH »

Kokonaispainon muutos pienemmäksi on ainakin ennen ollut aivan totisen mahdoton Suomessa tehdä, siinähän verotulot pienenee. Oletan että ei ole muuttunut, oma Iveco-Magirus on madalletulla massalla 7490kg. Saksassa ennen tuontia tehty muutoskatsastus ja piti vielä rekisteröidä päiväksi Saksaan että sai saksalaisen otteen jossa muutettu massa, pelkkä TÜV Südin muutoskatsastustodistus ei täällä kelvannut. Lisäksi piti tehdä kokonaismassakilpi uudella kilomäärällä tyyppikilven viereen. Syy oli se että autossa ei ole piirturia, niin jostain syystä Suomessa ei saa kilpiin Saksassa kilvissä ollutta autoa samoilla varusteilla, vaan piirturi olisi pitänyt asentaa väkisin. Tolla konstilla kävi helpommin.
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tämä tarina päättyi sitten kun hankin tarpeisiini Fordin D-sarjalaisen vuosimallia 1979. Suurin sallittu kokonaismassa 7,5tn ja puntarilla näytti omamassa 3,3tn. Hyötykuormaa menee siis nelisen tonnia, joka on sopivasti yli tarpeideni. Kahden vuoden leiman kävin juuri siihen hakemassa. Tekniikka on sopivan simppeliä ja toisaalta tuo toimii enempi harrastepelinä kun laitan sen museorekisteriin. Hytin suhteen tarvitsee tehdä pientä hifistelyä ja sen työn olen jo aloittanut. Lähinnä oviverhoilujen ja äänieristyksen suhteen on tekemistä sekä lopuksi hytin ylimaalaus.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
GoPro
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja GoPro »

Mitenköhän tuo kevyt kuorkki menee maatilakäytössä. Siinä on nuo piirturit ja ammattipätevyydet, vaaditaanko jompaa kumpaa? Eihän tuolla mitään kuljetusyritystä pyöritetä, toki joskus jotain tuotteita viedään ns rahaa vastaan mutta satunnaisesti. Jollakin varmaan kokemusta?
Kauhanheiluttelija
Viestit: 154
Liittynyt: Ke Touko 17, 2017 3:17 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Kauhanheiluttelija »

Itsellä ollut joku aika MB Atego -99 eli on yli 7500 kg sarjassa, mutta tuntuu, että nämä ovat jopa halvempia kuin alle 7500 kiloiset(?) Jos kortti riittää, niin miksei myös hieman isompi 2-akselinen?

Halusin nimenomaan ilmajarrulliset, kun niistä ei ole ollut mitään kokemuksia ja ilmajarrulliset levyjarrut ovat aika pomminvarmoja systeemeitä omasta mielestäni.

Halusin härpääseen myös nosturin ja kipinkin ja tuli vielä vaihtolavasydeemit samaan pakettiin. Teknoa riittää siis moiseen kärryyn.

Paperipiirturi on, mutta alle 12t autoon ei tarvitse rajoitinta muistaakseni 2001-2002 vanhempiin. Ei sen puoleen, että tulisi mielenkään kurvailla liian kovaa.

Ategoa on paljon koppiautoina ja niiden hinnat asettunevat tuohon 6000 hintahaarukkaan. Alvit on kaikilla rajoitteena, jos yksityiskäyttöön hommaa.

On ollut mielenkkintoinen tutustumismatka kuorma-autoon ja sen tekniikkaan.
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

GoPro kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 3:19 pm Mitenköhän tuo kevyt kuorkki menee maatilakäytössä. Siinä on nuo piirturit ja ammattipätevyydet, vaaditaanko jompaa kumpaa? Eihän tuolla mitään kuljetusyritystä pyöritetä, toki joskus jotain tuotteita viedään ns rahaa vastaan mutta satunnaisesti. Jollakin varmaan kokemusta?
Minulla on se käsitys, errä mitään ammattiajolupia ei tarvitse eikä ajopiirturiakaan jos oman maatilantuotteita kuskaa myyntiin järjellisen matkan päähän. Tämä tietysti kannattaa tarkistaa huolella.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
GoPro
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja GoPro »

Kauhanheiluttelija kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 4:40 pm Itsellä ollut joku aika MB Atego -99 eli on yli 7500 kg sarjassa, mutta tuntuu, että nämä ovat jopa halvempia kuin alle 7500 kiloiset(?) Jos kortti riittää, niin miksei myös hieman isompi 2-akselinen?
Hommaan jonku sprintteein tai transun vaan sen takia että saa 5paikkasena eikä tarvi maksaa sitä järjetöntä veroo. Fyysiseltä kooltaan auto sais olla mahdollisimman pieni kuorkki koska päivittäiseen ajoon tulee ja satunnaisen säännöllisesti kaupunkiajoo ja sielä suhailu maantielaivalla on kyllä paskaa. Nykynen pitkä hiace riittää kuljetuskapasiteetiltään, mutta tarvin penkkejä kahteen riviin, harmi kunnei tojotalta oo tähän katgoriaan autoa 😔
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

GoPro kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 3:19 pm Mitenköhän tuo kevyt kuorkki menee maatilakäytössä. Siinä on nuo piirturit ja ammattipätevyydet, vaaditaanko jompaa kumpaa? Eihän tuolla mitään kuljetusyritystä pyöritetä, toki joskus jotain tuotteita viedään ns rahaa vastaan mutta satunnaisesti. Jollakin varmaan kokemusta?
Ainostaan kaupallisessa ajossa tarvitaan ammattipätevyydet eli ei omiin ajoihin. Piirturit tulee asennettavaksi joihin tarvitaan, sekava käytäntö poistuu eli tarvii/ei tarvi, on ollut konttorikohtaista ja auton käyttö tarkoituksen mukaista, yksityisajo alle 7.5t on mennyt läpi ilman piirturia. Villeimmissä huhuissa kiekkopiirturit korvattava dikillä. Tuo huhu on totta mutta koskee rajojen yli ajamista toistaiseksi...?
GoPro
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja GoPro »

Niin, mutta auto ei tule yksityiskäyttöön, vaan maatalousyrityksen kuorkiksi, Alv:n osuus vähennyksiin ja sitärataa. Käsittääkseni ammattipätevyydet vaaditaan jakeluautoilta tms, tällä nyt ei tavaraa jaeta ja rahtia ajeta. Siirrytään vain, työkaluken kera
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja JKH »

Pataässä kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 9:50 pm
GoPro kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 3:19 pm Mitenköhän tuo kevyt kuorkki menee maatilakäytössä. Siinä on nuo piirturit ja ammattipätevyydet, vaaditaanko jompaa kumpaa? Eihän tuolla mitään kuljetusyritystä pyöritetä, toki joskus jotain tuotteita viedään ns rahaa vastaan mutta satunnaisesti. Jollakin varmaan kokemusta?
Ainostaan kaupallisessa ajossa tarvitaan ammattipätevyydet eli ei omiin ajoihin. Piirturit tulee asennettavaksi joihin tarvitaan, sekava käytäntö poistuu eli tarvii/ei tarvi, on ollut konttorikohtaista ja auton käyttö tarkoituksen mukaista, yksityisajo alle 7.5t on mennyt läpi ilman piirturia. Villeimmissä huhuissa kiekkopiirturit korvattava dikillä. Tuo huhu on totta mutta koskee rajojen yli ajamista toistaiseksi...?
Alle 7500kg mennyt ihan EUn ajo-ja lepoaikasäädöksen 3.artiklan kohdan mukaan jossa luetellaan piirturista vapautetut ajoneuvot:
mm:
"ei-kaupalliseen tavarankuljetukseen tarkoitetut ajoneuvot tai ajoneuvoyhdistelmät, joiden suurin sallittu massa on enintään 7,5 tonnia"
Tossahan niitä lisää:
https://tyosuojelu.fi/tyosuhde/ajo-ja-l ... oikkeukset
Yrityksen Ategon juuri myin pari viikkoa sitten. Oli meillä 21 vai 22 vuotta. Lähti lämpimämpään maanosaan jossa ei ruoste niin vaivaa eikä välttämättä katsastusmies ahdista... Aika pienillä remonteilla sillä mentiin, toki kilometrejäkin tuli vähän. Jarrut vaatii hoivaa vaikka vähän ajoa, tulee jumiutumis- ja ruosteongelmaa.
Tosta paperikiekon vaihtamisesta digiin en ole kuullut, mutta varmasti voi tulla eteen jossain vaiheessa. Uusiahan ei saa asentaa kuin digejä, eli jos vaikka ollut alle 7,5t auto jonka korottaa niin piirturi laitettava ja vain digejä laitetaan uusia.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Tuossa oli asetus jos omia tuotteita maatila kuljettaa ei tarvitse ammattipätevyyttä ja jossain kohdin taas tarvitsi. Itse sen hommasin. Helppo homma 5päivää kuuntelet kursseja kotona ja kortin hakuun. Uutena tietona tuli minulle että yli 30v kuorma-autoista voi muutoskatsastaa piirturin pois käytöstä, eli sekin vaiva jää pois. Mittaristoa ei tarvitse irroittaa pelkkä katssstus riittää.
Arpe
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Arpe »

jarikos kirjoitti: Ma Maalis 11, 2024 5:16 pm Minulla on se käsitys, errä mitään ammattiajolupia ei tarvitse eikä ajopiirturiakaan jos oman maatilantuotteita kuskaa myyntiin järjellisen matkan päähän. Tämä tietysti kannattaa tarkistaa huolella.
Kyllä siinä ammattipätevyyttä vaaditaan, jos kuorma-autolla kuljettaa vaikkapa itse kasvattamaansa perunaa marketteihin myyntiin. Vaikka kuljetuksesta ei suoranaisesti laskutettaisi, on perunan toimitushinnassa kumminkin sisällä kuljetuksen osuus, eli tapahtuu kuljettamista korvausta vastaan, jolloin kuljettajalla tulee olla voimassa oleva ammattipätevyys.

Jos kuorma-auto on huoltoautokäytössä ja kontissa on asiakkaan luona tarvittavia työkaluja ei ammattipätevyyttä tarvita, mutta jos mukana kulkee asiakkaan luokse jääviä tarvikkeita, esim. varaosia taas tapahtuu kuljettamista korvausta vastaan joten kuljettajalla tulee olla taas ammattipätevyys hallussa.

Tienpäällä näitä on virkavallan hieman hankala vedenpitävästi todeta, mutta epäilyskin riittää perusteeksi kuljetuksen keskeyttämiseen, koska näyttövelvollisuus on epäillyllä ei epäilijällä.
Tuo ammattipätevyyden puuttuminen kaupallisessa kuljetuksessa rinnastetaan todettaessa ajokortitta ajoon, eli voi noista huonolla tuurilla jonkinlaiseen liemeenkin joutua.
GoPro
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja GoPro »

vaniljacreme kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 7:02 am Tuossa oli asetus jos omia tuotteita maatila kuljettaa ei tarvitse ammattipätevyyttä ja jossain kohdin taas tarvitsi. Itse sen hommasin. Helppo homma 5päivää kuuntelet kursseja kotona ja kortin hakuun. Uutena tietona tuli minulle että yli 30v kuorma-autoista voi muutoskatsastaa piirturin pois käytöstä, eli sekin vaiva jää pois. Mittaristoa ei tarvitse irroittaa pelkkä katssstus riittää.
Oliko tossa jotain tenttiä, teoriakoetta tai inssiä vai pelkkää kurssisulkeisia ja rahan vaihtoa?
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

riippuu koska olet C kortin hankkinut. ennen 2009 riittää tuo 35h kurssit. ei ollu mitään tenttejä sen kummemmin. netissä oli materiaalit ja videot jotka piti katsoa. niiden lopussa oli kysymyksiä rasti ruutuun. osassa ei ollut edes niitäkään. ennakoivan ajon koulutus on ainoa pakollinen kurssi joka pitää suorittaa loput saa valita mieleisensä. capproacademyssa suoritin kaikki kurssit netin kautta. kallistahan se oli n.100e per kurssi eli 500e saa varata ja sitten vielä korttikulut ja valokuva. ite hommasin digitaalisen ajopiirturikortin myös samaan syssyyn.

kyllä tuo on parempi hankkia ei ainakaan kukaan voi sanoa mitään kun kortit on taskussa. saa kuljetella mitä haluaa ja kelle haluaa.
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jake74 »

vaniljacreme kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 7:02 am . Uutena tietona tuli minulle että yli 30v kuorma-autoista voi muutoskatsastaa piirturin pois käytöstä, eli sekin vaiva jää pois. Mittaristoa ei tarvitse irroittaa pelkkä katssstus riittää.
saa sen uudemmistakin jos auto on rekisteröity yksityiskäytöön, näin sano A-katsastuksessa ku kysyin että pitääkö olla piirturista todistus ku näiten asetus muuttu viimevuonna.
Pataässä
Viestit: 2009
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Eli yli 30 v vanhoihin autohin joita ei käytetä kaupallisiin kuljetuksiin ei tarvitse enää ajopiirturia käyttää!!! Tämä nyt poistaa tämän lainsäädännöllisen epäselvyyden mikä on ollut viimeiset 15 vuotta tämän asian yllä. Tosin milloinkahan tämä tulee katsastusmiesten tietoisuuteen kun vasta 2 vkoa sitten tästä viimeksi inssin kanssa juttelin ja sanoi silloin vielä että on pakollinen kaikissa yli 7,5 tn ja muutoksia ei ole tulossa....
P.S. Asetus tullut voimaan 1.3. 2021 :mrgreen:
Edit. Omaan työhön tulleet ja tulevat muutosket. https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... 023-alkaen
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ilmiö, Joppehoo, Sumi ja 59 vierailijaa