Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jake74 »

https://traficom.fi/sites/default/files ... v_AOcB9J5w

annettu 3.10.2023 ja voimaantulo 16.10,2023. kohta 3.22 tarkastamaton ajopiirturi. tätä sano mulle konttorilla. muutoskatsatuksella merkintä rekisteri otteeseen että ei tarvi käyttää ja eikä tarkistuttaa jos auto on rekisteröity yksityiskäytöön. ainaki kevytkuormaautoissa on näin.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Pataässä kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 9:51 pm Eli yli 30 v vanhoihin autohin joita ei käytetä kaupallisiin kuljetuksiin ei tarvitse enää ajopiirturia käyttää!!! Tämä nyt poistaa tämän lainsäädännöllisen epäselvyyden mikä on ollut viimeiset 15 vuotta tämän asian yllä. Tosin milloinkahan tämä tulee katsastusmiesten tietoisuuteen kun vasta 2 vkoa sitten tästä viimeksi inssin kanssa juttelin ja sanoi silloin vielä että on pakollinen kaikissa yli 7,5 tn ja muutoksia ei ole tulossa....
P.S. Asetus tullut voimaan 1.3. 2021 :mrgreen:
Edit. Omaan työhön tulleet ja tulevat muutosket. https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... 023-alkaen
niin siis ehtona että olet sen muutoskatsastanut pois käytöstä.
GoPro
Viestit: 50
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2022 10:09 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja GoPro »

vaniljacreme kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 7:31 pm riippuu koska olet C kortin hankkinut. ennen 2009 riittää tuo 35h kurssit. ei ollu mitään tenttejä sen kummemmin. netissä oli materiaalit ja videot jotka piti katsoa. niiden lopussa oli kysymyksiä rasti ruutuun. osassa ei ollut edes niitäkään. ennakoivan ajon koulutus on ainoa pakollinen kurssi joka pitää suorittaa loput saa valita mieleisensä. capproacademyssa suoritin kaikki kurssit netin kautta. kallistahan se oli n.100e per kurssi eli 500e saa varata ja sitten vielä korttikulut ja valokuva. ite hommasin digitaalisen ajopiirturikortin myös samaan syssyyn.

kyllä tuo on parempi hankkia ei ainakaan kukaan voi sanoa mitään kun kortit on taskussa. saa kuljetella mitä haluaa ja kelle haluaa.
Itse ajoin oman c korttini nimenomaam -09😅 nyt ilmottauduin juuri c1e korttikurssille eli kevytkuormaauton jarrullisen peräkärry vetolisenssiin. Tuossakin on vissiin inssi käsittelykokeen lisäksi, vähän yllätyin siitä. 500 tuokin kortti tuli maksamaan, mutta eipä silti, yhden vuoden säästetyllä verolla maksaa nuo molemmat kurssit vaikka ton ajiluvanki viä kävis..
jake74
Viestit: 1737
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jake74 »

GoPro kirjoitti: Ke Maalis 13, 2024 12:18 pm
vaniljacreme kirjoitti: Ti Maalis 12, 2024 7:31 pm riippuu koska olet C kortin hankkinut. ennen 2009 riittää tuo 35h kurssit. ei ollu mitään tenttejä sen kummemmin. netissä oli materiaalit ja videot jotka piti katsoa. niiden lopussa oli kysymyksiä rasti ruutuun. osassa ei ollut edes niitäkään. ennakoivan ajon koulutus on ainoa pakollinen kurssi joka pitää suorittaa loput saa valita mieleisensä. capproacademyssa suoritin kaikki kurssit netin kautta. kallistahan se oli n.100e per kurssi eli 500e saa varata ja sitten vielä korttikulut ja valokuva. ite hommasin digitaalisen ajopiirturikortin myös samaan syssyyn.

kyllä tuo on parempi hankkia ei ainakaan kukaan voi sanoa mitään kun kortit on taskussa. saa kuljetella mitä haluaa ja kelle haluaa.
Itse ajoin oman c korttini nimenomaam -09😅 nyt ilmottauduin juuri c1e korttikurssille eli kevytkuormaauton jarrullisen peräkärry vetolisenssiin. Tuossakin on vissiin inssi käsittelykokeen lisäksi, vähän yllätyin siitä. 500 tuokin kortti tuli maksamaan, mutta eipä silti, yhden vuoden säästetyllä verolla maksaa nuo molemmat kurssit vaikka ton ajiluvanki viä kävis..
mulla c kortti vuodelta -92. C1E on käsittelykoe ja inssi. ite kävin suorittamassa reilu vuosi sitten ja emäntä kävi C1 suorittamassa.
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Ison E kortin haltijat kutsuu tuota C1E korttia "Heppatyttö kortti".
Mazaman
Viestit: 646
Liittynyt: Su Heinä 29, 2018 9:04 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Mazaman »

Juu, harrastukseen vaan aika hintava tuo iso E, kaikilla ei ole mahdollista ollut armeijassa jne hankkia :mrgreen: "heppatyttö" kortti kyllä riittää harrastukseen melko monesti :)
Ei niin pientä vikaa etteikö kesken jäisi!
Saminosat
Viestit: 17
Liittynyt: Su Loka 21, 2018 8:33 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Saminosat »

Koittanut penkoa että koska tuli DPF pakolliseksi, mutta sitä tietoa en ole löytänyt. Savuraja on N2:lla 0,5 jo Euro IV:stä vuodesta 2005 eikä se siitä siitä muuttunut Euro V:teen. Euro VI tuli 2013. Vai onko tuo sitten niin että tuo savuraja on saavutettavissa ilman, jolloin ->2012 asti on yleensä ilman hiukkasloukkua. Tietty pitää varmaan näissäkin katsoa tyyppikilvestä ettei valmistaja ole määritellyt jotain ihan olematonta rajaa joka on sitten se määräävä.

Dailyä tai Ducatoa harkisten, kevytkuorkkina ja ei liian uutta. Toki tuo ammattipätevyys on vähän peestä, kun sähköasennushommiin on tulossa niin se on kai pätevyys oltava kun osa kontin tavaroista asennetaan kohteeseen. No on se silti halvempaa, mukaanlukien piirturin ja rajoittimen tarkistukset, kuin maksaa ajoneuvoveroa 3500kg pakettiautosta..
Varaosat Fiattiin, www.saminosat.net
mh jkl
Viestit: 315
Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
Paikkakunta: kainuu
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

Saminosat kirjoitti: La Maalis 23, 2024 12:57 pm Koittanut penkoa että koska tuli DPF pakolliseksi, mutta sitä tietoa en ole löytänyt. Savuraja on N2:lla 0,5 jo Euro IV:stä vuodesta 2005 eikä se siitä siitä muuttunut Euro V:teen. Euro VI tuli 2013. Vai onko tuo sitten niin että tuo savuraja on saavutettavissa ilman, jolloin ->2012 asti on yleensä ilman hiukkasloukkua. Tietty pitää varmaan näissäkin katsoa tyyppikilvestä ettei valmistaja ole määritellyt jotain ihan olematonta rajaa joka on sitten se määräävä.

Dailyä tai Ducatoa harkisten, kevytkuorkkina ja ei liian uutta. Toki tuo ammattipätevyys on vähän peestä, kun sähköasennushommiin on tulossa niin se on kai pätevyys oltava kun osa kontin tavaroista asennetaan kohteeseen. No on se silti halvempaa, mukaanlukien piirturin ja rajoittimen tarkistukset, kuin maksaa ajoneuvoveroa 3500kg pakettiautosta..
tämä sama ammattipätevyys nostaa jatkuvasti päätään

eli et tarvitse ammattipätevyyttä jos kuljetat työssäsi tarvittavia työkaluja ja jos kuljetat asennuksessa tarvittavia tuotteita.

esim jos ilmalämpöpumpun asentaja menee työkohteeseen mukanaan työkalut, asennustarvikkeet. ja lämpöpumppu niin et tarvitse pätevyyttä.

mutta jos viet samalla asiakkaalle esim sähkövatkaimen joka ei ole asennuksen kohde niin tarvitset pätevyyden. koska tällöin kuljetat tuotteeen.
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
Saminosat
Viestit: 17
Liittynyt: Su Loka 21, 2018 8:33 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Saminosat »

Toivottavasti tuo on poliisin tulkinta. Kaivoin ihan lainkohdan, pykälä 28 kohta kahdeksan: Hiukan tuo jättää tulkinnanvaraa että paljonko niitä materiaaleja saa olla mitä asiakkaalle on myyty. Ilmalämpöpumppu, 10 aurinkopaneelia, 400m2 peltikattoa? Jos ne on myyty asennettuna. Ja kattaako jälkimmäinen kohta myös ns. "torimyynnin".

8 ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja, koneita tai laitteita, joita kuljettaja käyttää työssään, ja kuljettajan pääasiallisena tehtävänä ei ole ajoneuvon kuljettaminen taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa edellyttäen, että pääasiallisena tehtävänä ei ole ajoneuvon kuljettaminen
Varaosat Fiattiin, www.saminosat.net
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Minun tietoni ja tulkinta tosiaan siitä ammattipätevyydestä on juuri kuten tuossa mainittu. Jos se kuljettaminen ei ole varsinainen maksua vastaan tehty palvelus, niin silloin ei tarvita. Jos olet sipulinviljelijä ja viet niitä sipuleita torille myyntiin ja itse myyt ne sipulit, niin ei tarvita ammattipätevyyttä. Jos taas sinne torille mennessä viet kaverille pyöränlaakeripaketin ja saat siitä kuljetuksesta hyvitykseksi kahvipaketin, tarvitset ammattipätevyyden.

Ylen kirjoituksesta 2014 poinittua:
"Esimerkiksi sähköasentaja ei tarvitse ammattipätevyyttä, jos hän vie semmoisia tavaroita työmaalle, joita hän itse asentaa. Mutta jos kyydissä on tuotteita, jotka menevät muiden käyttöön tai firman käyttöön, vaaditaan ammattipätevyyskortti. Ammattipätevyys siis vaaditaan, jos joku toinen yrityksestä vie tavaraa sähköasentajalle"
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

jarikos kirjoitti: La Maalis 23, 2024 1:37 pm Minun tietoni ja tulkinta tosiaan siitä ammattipätevyydestä on juuri kuten tuossa mainittu. Jos se kuljettaminen ei ole varsinainen maksua vastaan tehty palvelus, niin silloin ei tarvita. Jos olet sipulinviljelijä ja viet niitä sipuleita torille myyntiin ja itse myyt ne sipulit, niin ei tarvita ammattipätevyyttä. Jos taas sinne torille mennessä viet kaverille pyöränlaakeripaketin ja saat siitä kuljetuksesta hyvitykseksi kahvipaketin, tarvitset ammattipätevyyden.

Ylen kirjoituksesta 2014 poinittua:
"Esimerkiksi sähköasentaja ei tarvitse ammattipätevyyttä, jos hän vie semmoisia tavaroita työmaalle, joita hän itse asentaa. Mutta jos kyydissä on tuotteita, jotka menevät muiden käyttöön tai firman käyttöön, vaaditaan ammattipätevyyskortti. Ammattipätevyys siis vaaditaan, jos joku toinen yrityksestä vie tavaraa sähköasentajalle"
Minulle opetettiin ammattipätevyyskurssilla muutama vuosi sitten, että jos torikauppias vie torille myyntiteltan ja -pöytiä kuorma-autolla, tällöin ei tarvita ammattipätevyyttä, mutta jos kyydissä on myös mansikoita myytäväksi torilla, niin silloin pätevyys tarvitaan. En usko, että laki on tuosta muuttunut, mutta tulkinnat vaihtelee.
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

SPS1975 kirjoitti: La Maalis 23, 2024 9:21 pm
jarikos kirjoitti: La Maalis 23, 2024 1:37 pm Minun tietoni ja tulkinta tosiaan siitä ammattipätevyydestä on juuri kuten tuossa mainittu. Jos se kuljettaminen ei ole varsinainen maksua vastaan tehty palvelus, niin silloin ei tarvita. Jos olet sipulinviljelijä ja viet niitä sipuleita torille myyntiin ja itse myyt ne sipulit, niin ei tarvita ammattipätevyyttä. Jos taas sinne torille mennessä viet kaverille pyöränlaakeripaketin ja saat siitä kuljetuksesta hyvitykseksi kahvipaketin, tarvitset ammattipätevyyden.

Ylen kirjoituksesta 2014 poinittua:
"Esimerkiksi sähköasentaja ei tarvitse ammattipätevyyttä, jos hän vie semmoisia tavaroita työmaalle, joita hän itse asentaa. Mutta jos kyydissä on tuotteita, jotka menevät muiden käyttöön tai firman käyttöön, vaaditaan ammattipätevyyskortti. Ammattipätevyys siis vaaditaan, jos joku toinen yrityksestä vie tavaraa sähköasentajalle"
Minulle opetettiin ammattipätevyyskurssilla muutama vuosi sitten, että jos torikauppias vie torille myyntiteltan ja -pöytiä kuorma-autolla, tällöin ei tarvita ammattipätevyyttä, mutta jos kyydissä on myös mansikoita myytäväksi torilla, niin silloin pätevyys tarvitaan. En usko, että laki on tuosta muuttunut, mutta tulkinnat vaihtelee.
Huono opettaja.
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja jarikos »

SPS1975 kirjoitti: La Maalis 23, 2024 9:21 pm Minulle opetettiin ammattipätevyyskurssilla muutama vuosi sitten, että jos torikauppias vie torille myyntiteltan ja -pöytiä kuorma-autolla, tällöin ei tarvita ammattipätevyyttä, mutta jos kyydissä on myös mansikoita myytäväksi torilla, niin silloin pätevyys tarvitaan. En usko, että laki on tuosta muuttunut, mutta tulkinnat vaihtelee.
Aikanaan autokoulussa teoriaopettaja ja koulun omistaja selitti totuutena, että jos kaksi autoa 80km/h nopeudella ajaa nokkakolarin, se vastaa samaa kuin ajaisi kallioon 160km/h. Ihan poliisi oli hänelle näin sanonut kolaripaikalla :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Saminosat
Viestit: 17
Liittynyt: Su Loka 21, 2018 8:33 pm
Viesti:

Re: Kevyt kuorma-auto eli N2-luokan ajoneuvo

Viesti Kirjoittaja Saminosat »

Vähän sama kuin jos kysyt noista pätevyyksistä semmoiselta joka myy koulutusta, niin kaikki tarvitsee pätevyyden.. :roll:

Toi torimyynti pitäisi onnistua, itsekin kierrän rompetoreilla firman tuotteiden kanssa niin toivottavasti poliisi on samaa mieltä että omia tavaroita eikä kukaan maksa kuljetuksesta eikä niiden kuskaaminen muutenkaan ole liiketoimintaa tai työpäivän tarkoitus.

Olisi tuon lain voinut vähän selvemmin kirjoittaa kun kymppitonneja tuostakin on taas veroja maksettu.

Mitenköhän vaikeita noi savurajat on, 2005 euro viitosen myötä on tullut 0,02 hiukkasrajaksi. Ilmeisesti näissä ei ole DPF:ää yleensä kuitenkaan? Paitsi ehkä euro kuutosen autoissa 2013->?? niistä ei ollut wikipediassa lukuja että onko niissä myös SRC ja ureajärjestelmä kuten pakettiautoissa.

Ajatuksissa olisi joko Daily 35-17/18 puolipitkänä tai vastaava Ducato, eli mieluummin F1C 3-litran moottorilla, mutta ei liian pitkä malli jotain 6 metriä tai alle. Dailyn luulisi menevän paremmin sohjossa, niitä mk1:siä kirveskeuloja on ollut kolmekin aikoinaan, yksi saattoi olla Suomen ainoa 49-10 eli kka
Varaosat Fiattiin, www.saminosat.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], korkinavaaja999, Pataässä, toyotacorolla ja 49 vierailijaa