Avautuminen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Avautuminen

Viesti Kirjoittaja valaut »

Hiukan liian raisua.
Viimeksi muokannut valaut, La Huhti 24, 2021 2:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Karua kuultavaa...
Toivottavasti asiat on nykyään paremmalla mallilla!
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja valaut »

Mielenterveyden häiriöitä ei kannata hävetä. Viestini oli lähinnä, että jos "päässä nykii", niin kannattaa hakea ajoissa apua. Itse en tehnyt sitä ajoissa ja tuli noita lieveilmiöitä.

Juu olen suht. terveiden kirjoissa nykyään. Olen kuitenkin tuosta huolimatta onnistunut painamaan töitä 20 vuotta.
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

On varmaan hyvä kun pystyy ja uskaltaa avautua. Uskoisin valtaosan kanssaihmisistä suhtautuvan mielenterveysongelmista oireilevaan myönteisessä hengessä.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja sköne »

Tässä puhutaan vaihteeksi hyvin tärkeästä asiasta. On tietysti hyvä, että nykyään löytyy avoimuutta tässä asiassa. Tosin se ei kaikkia pelasta mutta aina joku voi löytää kokemusyhteyden.

Pahinta mielensairauksissa luultavasti on se, että pystyykö kukaan näkemään tai tuntemaan sairastuneen oloa, kun mikään ei ympäristössä resonoi oman pään kanssa. Omassa tuttavapiirissä on ollut pari tapausta, kun epätoivo on ollut lopulta se ainoa toivo ja eihän sitä kukaan jaksa elää sellaisessa olossa.

Siihen sairastuneen ihmisen asioiden ilmaisuun on onneksi löydetty erilaisia taiteen muotoja. Tämä meidän puhekieli kun on niin vajavainen ilmaisutapa. Jostain sitä pitää se voima raapia niihin huonoihin päiviinkin ja meitä monta.
oppia ikä kaikki
tumes
Viestit: 3120
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja tumes »

"asioiden ilmaisuun on onneksi löydetty erilaisia taiteen muotoja."

Juu, toimivia ovat. Ainakin musiikki joka avautui toisella tavalla silloin kun pistin korkin kiinni. Nyt nautin hiljaisuudestakin.

Avautuminen on rohkea veto etenkin kun on kyse mielenterveyteen liittyvistä asioista. Meillä on vielä paljon ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä, pelkojakin vaikka välillä tuntuu että nämä ns. terveinä itseään pitävät ihmiset vaatisivat saada hoitoa...

Oma terapia liittyy masennukseen. Kuutisen vuotta kävin tilittämässä asioita kun ei viitsinyt kotiväkeä kuormittaa. Viimeinen käynti oli mystinen juttu, en enää itkenyt ja tunsin olevani vapaa. Ymmärsin jälkeenpäin että minä tein sen työn itse kun puhuin ja avauduin. Gummasin ne kaikki mustat pilkut sydänalasta. Itselääkintää en enää tarvitse, olen itsestäni selvä.

Masennus liittyy herkkyyteen ja sitähän minä olen aina ollut. Toinen puoli minua on aika räävitön jätkä, näiden välillä sitä on tullut tasapainoiltua. Jälkimmäinen on ollut rooli joka piti ottaa. Nyt jo uskaltaa olla se mikä on.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja valaut »

tumes kirjoitti: Pe Huhti 23, 2021 8:28 am "asioiden ilmaisuun on onneksi löydetty erilaisia taiteen muotoja."

Juu, toimivia ovat. Ainakin musiikki joka avautui toisella tavalla silloin kun pistin korkin kiinni. Nyt nautin hiljaisuudestakin.

Avautuminen on rohkea veto etenkin kun on kyse mielenterveyteen liittyvistä asioista. Meillä on vielä paljon ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä, pelkojakin vaikka välillä tuntuu että nämä ns. terveinä itseään pitävät ihmiset vaatisivat saada hoitoa...

Oma terapia liittyy masennukseen. Kuutisen vuotta kävin tilittämässä asioita kun ei viitsinyt kotiväkeä kuormittaa. Viimeinen käynti oli mystinen juttu, en enää itkenyt ja tunsin olevani vapaa. Ymmärsin jälkeenpäin että minä tein sen työn itse kun puhuin ja avauduin. Gummasin ne kaikki mustat pilkut sydänalasta. Itselääkintää en enää tarvitse, olen itsestäni selvä.

Masennus liittyy herkkyyteen ja sitähän minä olen aina ollut. Toinen puoli minua on aika räävitön jätkä, näiden välillä sitä on tullut tasapainoiltua. Jälkimmäinen on ollut rooli joka piti ottaa. Nyt jo uskaltaa olla se mikä on.
Jos menee terapiaa ja tuntuu, että ei heti ole samalla aaltopituudella terapeutin kanssa, niin kannattaa heti vaihtaa henkilöä, jos mahdollista. Kuten tumes sanoi, niin terapeutti vain kuuntelee, mutta pitää olla tietty yhteys. Sen tajuaa kyllä.
Jammu
Viestit: 22690
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Luin tuon silloin kun koko teksti näkyi. Hyvä kun kerroit. Moni ei ymmärrä toisen tilannetta. Eikä tilannettaan ymmärrä itsekään. Siis ei ota vakavasti eikä siten hae apua. Itsellä oli 10vuotta vienyt huonompi kausi. Osin pilasi opiskeluajatkin. Jälkeenpäin vasta ymmärtää mitä olisi pitänyt tehdä. Ei siihen todin mitään itsetuhoisia aatoksia liittynyt
Suomi kuuluu länsimaihin
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja valaut »

Jammu kirjoitti: Ti Huhti 27, 2021 9:34 pm Luin tuon silloin kun koko teksti näkyi. Hyvä kun kerroit. Moni ei ymmärrä toisen tilannetta. Eikä tilannettaan ymmärrä itsekään. Siis ei ota vakavasti eikä siten hae apua. Itsellä oli 10vuotta vienyt huonompi kausi. Osin pilasi opiskeluajatkin. Jälkeenpäin vasta ymmärtää mitä olisi pitänyt tehdä. Ei siihen todin mitään itsetuhoisia aatoksia liittynyt
No juu. Mietin pari päivää, että olisin pyytänyt sinua poistamaan koko ketjun. Tuli kirjoitettua aika raadollisesti, mutta kun kun sköne ja tumes vastasivat, niin ajattelin, että kyllä tuo mukaan foorumille mahtuu, vaikka päätinkin sensuroida aloitusviestiä.
Ajomies
Viestit: 28090
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Koneita ja laitteita voi usein korjata ja saada ehjäksi, mutta "särkyneen" ihmisen kunnostaminen on paljon haasteellisempaa. Eivät kerro vaivan syytä eikä neuvoja apuun anna nuo tekniset vempaimet, joita sairaaloissa käytetään, vaikka elin toimintoja pystyvät yllä pitämään. Lisäksi kun se "särö" tahtoo olla jokaisessa tapauksessa erilainen, kuten se "rikki" olevakin. Joskus voi apu tulla pienelläkin kuuntelulla, kun taas joskus menee vuosi kausia "syvissä, synkissä" merkeissä. Kuka heittää "pelastusrenkaan" joka vielä nostaa pinnalle? Jaksaako siihen tarttua, ymmärtääkö hätänsä. Ainoa oljenkorsi on ymmärtää se mikä on arvokkain aina, oma elämä! Silloin kun se katoaa mielestä, kaikki muu on vielä merkitykseltään vähäisempää. Toivottavasti kaikki sen avun saa, eikä jää yksin. Huonompikin elämä on kuitenkin elämää.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tumes
Viestit: 3120
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja tumes »

Hiukankaan normaalista poikkeava käytös saa herkästi tulkinnan jotta tuon vintillä ei ole joka kamariin vedetty sähköjä. Vaan se ei menekään ihan niin niin, hokasivatten aivotutkijat taannoin että sähköä kulkee mutta se ei menekään normaalia reittiä.
Kytkentä on vain erilainen. Selkeästi me pelätään erilaisuutta vaikka ne kaikkein mielenkiintoisimmat ihmiset ovat juurikin erilaisia. Persoonia.
Puhuin taannoin erään raitistuneen kollegan (musiikki) kanssa ja meitä huvitti suuresti se että töryämisen myötä ymmärrämme omaa töryämistämme ja ns.
ainaraittiina-olleiden ymmärtämättömyyttä. Mitäpä he siitä tietävät? Sama toiminee mielenvikaisuudessa. Miten voi ymmärtää miten toinen ihminen tämän maailman ja elämän kokee eli miten pääsee toisen pään ja ajatusten sisälle? Vaan herkästi me sanotaan ja ollaan tietävinämme.
Toki toimenpiteitä tarvitaan silloin jos löytää itsensä Tallinnanlaivalta Visa-kortin kanssa pelkissä uimahousuissa. Silloin lähipiirin on syytä toimia koska henkilö ei välttämättä itse tiedosta eikä pysty kontrolloimaan omaa käytöstään. Oireiden kanssa voi elää normaalia elämää ja kemikaaleilla hoitamaankin. Alkoholikin toimii joskin se tuo myös lisää ongelmia.
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja valaut »

Kävin lääkärissä tämän jutun jälkeen kolmeen otteeseen. Viimeksi eilen.

Troppeja on ja yhden annostusta nostettiin. Näyttäisi, että kannatti. Tällä hetkellä on todella hyvä olo, mitä ei ole vuosiin ollut, ilmeisesti ihmisen tavoiteltu normaali. Mitään haittavaikutuksia en itse huomaa. Muista en tosin tiedä. Järki tuntuu luistavan, ei mitään päihdyttävää efektiä ole havaittavissa ja fyysinen puoli on ihan ok. Asiat ja elämä kiinnostaa taas.

Selkä on tosin vainaa, mutta ei tähän asiaan liity. Tuntuu, että sekin on vähemmän kipeä, kun fiilis on kunnossa. Tuohon yritän olla syömättä lääkkeitä ja yritän vain liikkua, mikä tuntuu helpottavan.
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja sköne »

Moni on mutkainen juttu tuo ihmisen terveys.
oppia ikä kaikki
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Alotusta en harmikseni oo nähnyt. Mutta jokkut muistaa allekirjottaneelta muutaman vuoden takasen masennuksen. Keväällä 2020 oli ensimmäiset merkit uusiutumisesta ja marraskuussa räjähti. Unet meni, ahdisti ja pelotti. Sain Escitalopramit lääkäristä ja muutaman juttukerran. Totesin noi jutustelut aivan turhiksi. Escitalopramien purku on meneillään ja viikon päästä saa pienentää annosta. Suurimman työn joutuu tekemään itse siinä, että ei anna pelolle valtaa. Sääli, että keväällä jäi oman jaksamisen takia jokunen asia kesken. Nyt tarvis alkaa paikkailemaan rästejä.
Mut keväällä radiossa soi Sentenced, nykysellään taas ilosempi materiaali, mihin puran tuntoja.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja valaut »

Osmo_ kirjoitti: Su Elo 08, 2021 7:15 am Sain Escitalopramit lääkäristä ja muutaman juttukerran. Totesin noi jutustelut aivan turhiksi. Escitalopramien purku on meneillään ja viikon päästä saa pienentää annosta.
En myöskään ole noista juttukerroista saanut kovin paljon apua. Asutaan koko nuoruuden porukka ympäri Suomea ja nähdään tosi harvoin. Kun jonkun kanssa niistä pääsee istumaan illan, niin tuntuu, että auttaa enemmän, kuin monta terapiakäyntiä.

Söin tuota samaa lääkettä ennen nykystä 3 kk, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Piti auttaa ahdistukseen.
Osmo_
Viestit: 8618
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

valaut kirjoitti: Su Elo 08, 2021 3:21 pm
Osmo_ kirjoitti: Su Elo 08, 2021 7:15 am Sain Escitalopramit lääkäristä ja muutaman juttukerran. Totesin noi jutustelut aivan turhiksi. Escitalopramien purku on meneillään ja viikon päästä saa pienentää annosta.
En myöskään ole noista juttukerroista saanut kovin paljon apua. Asutaan koko nuoruuden porukka ympäri Suomea ja nähdään tosi harvoin. Kun jonkun kanssa niistä pääsee istumaan illan, niin tuntuu, että auttaa enemmän, kuin monta terapiakäyntiä.

Söin tuota samaa lääkettä ennen nykystä 3 kk, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Piti auttaa ahdistukseen.
Mulle noista lääkkeistä oli hyvin suuri apu. Sanotaanko, että asia eskaloitui marraskuussa, kun yhtäkkiä unet hävisivät. Ei vaan mennyt filmi poikki. Ensin söin melatoniinia ja sit lääkäri antoi Mirtazapinit. Ne auttoi, mutta aamukooma oli hirvittävä. Sitten alkoi menemään pikkuhiljaa huonompaan suuntaan ja lopuksi oltiin vaihteeks täysin paskana. Kaveriseurassa olo auttaa, kun siinä pääsee nauramaan ja huolet ovat tilapäisesti muualla.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7783
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

tumes kirjoitti: Ke Huhti 28, 2021 8:15 am Hiukankaan normaalista poikkeava käytös saa herkästi tulkinnan jotta tuon vintillä ei ole joka kamariin vedetty sähköjä.

Siihen ei sitten muuuten paljoa tarvita että,tuollaisen diagnoosin saa.......
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja valaut »

Sain tässä kuussa oikean diagnoosin 11 vuoden jälkeen. Minua on hoidettu väärin masennuslääkkeillä.

Kaikki ehkä joskus hyvinkinkin erikoiset viestini palstalla eivät ole alkoholin vaan hypomanian tulosta. Toki humalassakin on tullut kirjoitettua, en sitä sano.

Jotenkin tilanne tuntuu helpotukselta. Olen myös luonteeltani hyvin impulsiivinen. En koe mielenterveyden häiriöitä häpeällisinä ja uskallan niistä kirjoittaa näin avoimesti. Ei tarvitse kauaa tutkia viestihistoriaani, niin löytyy nimi ja yhteystiedot. Jos joku on utelias.

Edelleen hakekaa apua ajoissa ja älkää hävetkö.

Minuun voi ottaa myös yv:llä yhteyttä aiheesta, jos siltä tuntuu. En ole mikään terveydenhuollon ammattilainen, mutta montaa olen nähnyt ja vertaistukea antaa, sekä osaan pitää turpani kiinni muiden henk.koht. asioista.
aarne
Viestit: 1858
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja aarne »

Hieno juttu että että nyt tuli oikeampi diagnoosi ja hoito.
Helpottaa omaa olemista varmasti, kun ei tarvitse miettiä että mikä vaivaa. Ja toisekseen antaa toivon paremmasta.
Se kyllä tuntuu olevan vielä nykyisinkin arempi aihe jos otsaumpiossa "välilevy pullistelee", kuin se oikea selkävaiva. Vaikka kuitenkin yhtä tärkeitä ja vikaherkkiäkin elimiä molemmat, ja kummankin kuntoon saattaminen parantaa elämänlaatua huomattavasti.
Avatar
rattori
Viestit: 11100
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Avautuminen

Viesti Kirjoittaja rattori »

valaut kirjoitti: Su Elo 08, 2021 3:21 pm En myöskään ole noista juttukerroista saanut kovin paljon apua.
...
Söin tuota samaa lääkettä ennen nykystä 3 kk, mutta en huomannut mitään vaikutusta. Piti auttaa ahdistukseen.
Kai se sh niillä juttukerroilla seuraa ja delegoi lääkärille oireista/tuntemuksista/lääkkeiden tehosta/ yms. Ammattilainen lie hänkin ja nähnyt monta .
------------
tractors
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jussi77, rautakasa ja 35 vierailijaa