Sivu 1/1

Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Lähetetty: Pe Huhti 09, 2021 6:14 pm
Kirjoittaja jiipee
Morjens.

Onko tällainen vanhempi 45 hv 3-pyttyinen 2-tahtari jollekin tuttu? Tutkittiin pojan kanssa käyntivikaista konetta ja näyttäisi sytkäpuolella olevan jotakin mystistä. Ei anna kipinää mihinkään tulppaan ja jäi meille kysymysmerkiksi, missä vika (yllätys?). Kone tuli käyntivikaisena.

Tutkittiin potilasta sen mitä osattiin ja pääteltiin toimintaperiaatetta. Tässä on kärjetön sytkä kolmella sytytyspuolalla. Magneetossa on "valopuolan" lisäksi kuusi korkeajännitekäämiä, jotka on jaettu kolmeen kahden käämin ryhmään, jotka tuottavat energiaa sylinterien sytkäyksiköille (3 kpl). Sytytyksen energia tehdään magneetossa, koska tämä on mahdollista käynnistää myös narulla.


(kuva lainattu "netistä")

Magneetossa on omana kehänään myös ajastuskäämit jokaiselle sytkäyksikölle, 1/3 kierroksen välein. Tällä kohdalla vauhtipyörää on vain yksi magneetti. Energiaa tuottavalla kehällä on useampi magneetti.

Jokaiselle sytkäyksikölle on magneetossa siis energiapuolella 2 toisiinsa kytkettyä käämiä ja lisäksi yksi erillinen käämi kipinän ajoitusta varten. Sytkäyksiköt on johdotettu yhdellä johdolla puolien ensiökäämeille. Sytkäyksiköt sisältävät varmaankin tasasuuntauksen ja jonkin ajastuskäämiltä tulevaan liipaisuun reagoivan, virran katkaisun tuottavan osan, jotta katkojan kärkiä vastaava toiminta saadaan aikaan. Puolan ensiökäämin virran katketessa magneettikenttään varautunut energia purkautuu korkean jännitteen tuottavan toisiokämin kautta sytytystulppaan.

Mitä luokkaa vaihtojännite pitäisi olla magneeton "sytkäpuolan" ja sytkäyksikön välisessä johdossa? Mitattiin startilla pyörittäen (tulpat irti) 2-7 volttia eri sylinterien yksiköistä. Yksi käämi mitattiin ilman kuormaa (sytkäyksikön johto irti) ja se antoi mittariin lukeman 170 volttia. Olisiko vika sytkäyksiköissä vai onko magneeton käämit kypsyneet? Magneetit ottavat kyllä terhakkaasti rautaan kiinni. Tuntuisi oudolta, jos kaikki kolme käämiparia tai sytkäyksikköä vikaantuisvat kerralla. Salaman isku lähelle venettä voisi toki rikkoa kaikki sytkäyksiköt.

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Lähetetty: Pe Huhti 09, 2021 11:34 pm
Kirjoittaja Mika 82
Ei archimedeksesta kokemusta, mutta jotain pelannut peräputkujen kanssa. Kyllä ne staattorien jännitteet kymmeniä/satoja voltteja ac yleensä on. Mutta ihan ekana tuli mieleen, onko kaukosäädin paikoillaan ja onko tappokatkaisija paikallaan?

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Lähetetty: La Huhti 10, 2021 9:13 am
Kirjoittaja jiipee
Tutkittiin sitä sammutustakin samalla. Tuossa on sammutus toteutettu maadoittamalla sytytysyksikön virransyöttö. Magneetosta tuleva johto yhtyy liitinrimassa sytytysyksikölle menevään johtoon. Se liitos on johdotettu sammutusnapille, eli joka sylinterille on oma sammutusjohdin. Ne kolme johdinta yhtäaikaisesti maadoittamalla kone sammuu. Mitattiin kelojen tuotttamaa jännitettä kun ne johdot oli irrallaan.

Saattaa olla staattorissa vikaa, kun kuormitettu jännite oli noin alhainen ja kelakohtaista eroakin oli paljon. Pitää tutkia lisää, kun päästään taas koneen ääreen.

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Lähetetty: Su Huhti 11, 2021 2:41 pm
Kirjoittaja jiipee
Tänään näkyi staattori olevan koneen päällä irrallaan, joten kävin mittaamassa ne kelat. Ei ne olekaan kytketty 3x2 vaan 2x3. Tämän olisi tosin voinut jo päätellä ylle linkitetystä kuvasta, sen johdoista. Siinä on kaikki kuusi käämiä sarjassa ja keskeltä väliulosotto. Nämä kolme johtoa on kytketty kukin omaan sytkäyksikköönsä. Tasavirtavastukset paketin puolikkaissa oli 385 ja 382 ohmia, eli aika tasaiset. Jos ne on yhtään oikealla "hehtaarilla", niin vika lienee sytkäyksiköissä.

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Lähetetty: La Huhti 24, 2021 4:46 pm
Kirjoittaja jiipee
Tänään tutkittiin lisää, kun juniori oli paikalla. Se sytkäyksiköitä syöttävä staattori vaikuttaa olevan kunnossa. Sen puolikkaat on ilmeiseti käämitty vastakkaisvaiheisiksi ja sitä johtuu hieman erikoiselta vaikuttavat jännitearvot. Koko käämin päiden välille ei tule kuin muutaman voltin jännite, mutta keskiulosoton ja käämin päiden välille tulee narukäynnistyksessä noin sadan voltin jännite.

Purettiin osia toisesta, toimivasta koneesta, että saa haarukoitua vian paikkaa. Sytkäyksikön vaihtamalla alkoi se puola tuottamaan kipinää, muut pimeinä. Erikoinen vika, kun on kaikki kolme sytkäyksikköä menneet mykiksi.

Seuraavaksi etsimään toimivia sytkäyksiköitä.

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Lähetetty: Ma Touko 31, 2021 10:42 am
Kirjoittaja jiipee
Tämä kipinäongelma ratkesi varaosakoneen avulla. Itse asiassa varaosakoneesta tulikin "pääkone", eli juniori kokosi siitä uuden koneen veneen perään. Kummassakin oli vikoja ja puutteita, mutta nyt on yksi toimiva.

Koeajot järvellä on suoritettu. Vastaa kaasuun hyvin, mutta hieman kuulemma rötää kaasu pohjassa. Ilmeisesti sytystysennakkoa ei ole ihan tarpeeksi yläkierroksilla, mutta se on säädettävissä.

Re: Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv

Lähetetty: Ma Touko 31, 2021 1:01 pm
Kirjoittaja Mika 82
jiipee kirjoitti: Ma Touko 31, 2021 10:42 am Tämä kipinäongelma ratkesi varaosakoneen avulla. Itse asiassa varaosakoneesta tulikin "pääkone", eli juniori kokosi siitä uuden koneen veneen perään. Kummassakin oli vikoja ja puutteita, mutta nyt on yksi toimiva.

Koeajot järvellä on suoritettu. Vastaa kaasuun hyvin, mutta hieman kuulemma rötää kaasu pohjassa. Ilmeisesti sytystysennakkoa ei ole ihan tarpeeksi yläkierroksilla, mutta se on säädettävissä.
Pystyy kattomaan laiturissa ajoituslampulla. Kytkee vain kaasuttimet irti vivustoista, niin ei tarvitse rajoittajalle laiturissa huudattaa.
Tai itseasiassa ennakon säätövipu irto ja käsin kiertää sitten topparille asti tai minne asti meneekään normaalisti.