Archimedes / Volvo-Penta 2-tahtiperämoottori 45 hv
Lähetetty: Pe Huhti 09, 2021 6:14 pm
Morjens.
Onko tällainen vanhempi 45 hv 3-pyttyinen 2-tahtari jollekin tuttu? Tutkittiin pojan kanssa käyntivikaista konetta ja näyttäisi sytkäpuolella olevan jotakin mystistä. Ei anna kipinää mihinkään tulppaan ja jäi meille kysymysmerkiksi, missä vika (yllätys?). Kone tuli käyntivikaisena.
Tutkittiin potilasta sen mitä osattiin ja pääteltiin toimintaperiaatetta. Tässä on kärjetön sytkä kolmella sytytyspuolalla. Magneetossa on "valopuolan" lisäksi kuusi korkeajännitekäämiä, jotka on jaettu kolmeen kahden käämin ryhmään, jotka tuottavat energiaa sylinterien sytkäyksiköille (3 kpl). Sytytyksen energia tehdään magneetossa, koska tämä on mahdollista käynnistää myös narulla.
(kuva lainattu "netistä")
Magneetossa on omana kehänään myös ajastuskäämit jokaiselle sytkäyksikölle, 1/3 kierroksen välein. Tällä kohdalla vauhtipyörää on vain yksi magneetti. Energiaa tuottavalla kehällä on useampi magneetti.
Jokaiselle sytkäyksikölle on magneetossa siis energiapuolella 2 toisiinsa kytkettyä käämiä ja lisäksi yksi erillinen käämi kipinän ajoitusta varten. Sytkäyksiköt on johdotettu yhdellä johdolla puolien ensiökäämeille. Sytkäyksiköt sisältävät varmaankin tasasuuntauksen ja jonkin ajastuskäämiltä tulevaan liipaisuun reagoivan, virran katkaisun tuottavan osan, jotta katkojan kärkiä vastaava toiminta saadaan aikaan. Puolan ensiökäämin virran katketessa magneettikenttään varautunut energia purkautuu korkean jännitteen tuottavan toisiokämin kautta sytytystulppaan.
Mitä luokkaa vaihtojännite pitäisi olla magneeton "sytkäpuolan" ja sytkäyksikön välisessä johdossa? Mitattiin startilla pyörittäen (tulpat irti) 2-7 volttia eri sylinterien yksiköistä. Yksi käämi mitattiin ilman kuormaa (sytkäyksikön johto irti) ja se antoi mittariin lukeman 170 volttia. Olisiko vika sytkäyksiköissä vai onko magneeton käämit kypsyneet? Magneetit ottavat kyllä terhakkaasti rautaan kiinni. Tuntuisi oudolta, jos kaikki kolme käämiparia tai sytkäyksikköä vikaantuisvat kerralla. Salaman isku lähelle venettä voisi toki rikkoa kaikki sytkäyksiköt.
Onko tällainen vanhempi 45 hv 3-pyttyinen 2-tahtari jollekin tuttu? Tutkittiin pojan kanssa käyntivikaista konetta ja näyttäisi sytkäpuolella olevan jotakin mystistä. Ei anna kipinää mihinkään tulppaan ja jäi meille kysymysmerkiksi, missä vika (yllätys?). Kone tuli käyntivikaisena.
Tutkittiin potilasta sen mitä osattiin ja pääteltiin toimintaperiaatetta. Tässä on kärjetön sytkä kolmella sytytyspuolalla. Magneetossa on "valopuolan" lisäksi kuusi korkeajännitekäämiä, jotka on jaettu kolmeen kahden käämin ryhmään, jotka tuottavat energiaa sylinterien sytkäyksiköille (3 kpl). Sytytyksen energia tehdään magneetossa, koska tämä on mahdollista käynnistää myös narulla.
(kuva lainattu "netistä")
Magneetossa on omana kehänään myös ajastuskäämit jokaiselle sytkäyksikölle, 1/3 kierroksen välein. Tällä kohdalla vauhtipyörää on vain yksi magneetti. Energiaa tuottavalla kehällä on useampi magneetti.
Jokaiselle sytkäyksikölle on magneetossa siis energiapuolella 2 toisiinsa kytkettyä käämiä ja lisäksi yksi erillinen käämi kipinän ajoitusta varten. Sytkäyksiköt on johdotettu yhdellä johdolla puolien ensiökäämeille. Sytkäyksiköt sisältävät varmaankin tasasuuntauksen ja jonkin ajastuskäämiltä tulevaan liipaisuun reagoivan, virran katkaisun tuottavan osan, jotta katkojan kärkiä vastaava toiminta saadaan aikaan. Puolan ensiökäämin virran katketessa magneettikenttään varautunut energia purkautuu korkean jännitteen tuottavan toisiokämin kautta sytytystulppaan.
Mitä luokkaa vaihtojännite pitäisi olla magneeton "sytkäpuolan" ja sytkäyksikön välisessä johdossa? Mitattiin startilla pyörittäen (tulpat irti) 2-7 volttia eri sylinterien yksiköistä. Yksi käämi mitattiin ilman kuormaa (sytkäyksikön johto irti) ja se antoi mittariin lukeman 170 volttia. Olisiko vika sytkäyksiköissä vai onko magneeton käämit kypsyneet? Magneetit ottavat kyllä terhakkaasti rautaan kiinni. Tuntuisi oudolta, jos kaikki kolme käämiparia tai sytkäyksikköä vikaantuisvat kerralla. Salaman isku lähelle venettä voisi toki rikkoa kaikki sytkäyksiköt.