sinkitystä

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

onko kukaan tehnyt sähkösinkitystä kotikonstein ?? Olisi kiva tietää miten se onnistuu jos on ,,
kyselin noilta sinkitysfirmoilta, mutta tuntuu olevan jo pienin laskutus aika hinnoissaan, muutaman rautalangan pätkän takia turhan arvokasta..
U140
Viestit: 538
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja U140 »

piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

joo, kyllä olen nähnyt tämän, mutta olisi kiinostavaa tietää matti meikäläisen kokemuksia, kannattaako tätä yrittää, ymmärrän jos tätä tekee puoliammattimaisesti, se varmaan onnistuu, mutta onnistuuko se ensimmäisillä kerroilla mitenkä..
MasaP
Viestit: 368
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja MasaP »

Voisiko käyttää valmiiksi sinkittyä tai ruostumatonta lankaa? Tai jos jäykempää tarvis, niin ruostumatonta jousiteräslankaa.
Vaikka Isäni oli köyhä mies oli hänellä aina liukkaat viilat.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja NH »

Perusedellytys homman onnistumiseen on sinkittävän kohteen saaminen 100% ruosteettomaksi.

Kohteesta riippuen voi puhtaalle pinnalle jopa kylmäsinkki riittää:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000713/M ... imaali-1-l
piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

en voi,, minun pitää tyssähitsata 1.6 lankaa 2mm kaasuhitsauspuikkoon, eikä siihen hommaan sovi kun musta rauta,
toisaalta voisin sinkitä valmiit tuotteet, tai pelkät langat , sitä tässä nyt pähkäilen, sen tiedän että se varmaan onnistuu jotenkin kotikonstein, mutta tuleeko siitä samaa luokkaa kun jonkun ammattifirman sinkitys
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja Jammu »

onko ruostumaton teräs poissuljettu vaihtoehto ja muut liitosmenetelmät
Suomi kuuluu länsimaihin
piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

olen valmistamassa hanurin bassomekanismia, siihen ei sinkkimaali eikä kuuma sinkiys sovi,, pelkä langatkin kyllä riittäisivät, mutta saisi paremman ( liukkaammam ) pinnan
piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

ruostumaton olisi varmaan hyvä , mutta en saa sitä mitenkään hitsattua, tänne ei voi lähettää kuvia missä näkyisi mitä teen
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tärkeää on myös olla sellainen virtalähde, jossa jännite ja virta on tarkasti säädettävissä. Virran pitää olla puhdasta ja tasalaatuista.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja Urpo »

jarikos kirjoitti: To Maalis 18, 2021 9:44 am Tärkeää on myös olla sellainen virtalähde, jossa jännite ja virta on tarkasti säädettävissä. Virran pitää olla puhdasta ja tasalaatuista.
Vuosikymmeniä sitten kun isohkon sinkityslaitoksen teholähteitä katselin, niin kyllä hommaan riitti ihan 3-vaihe diodisillalla tasasuunnattu sähkö. Säätö tehtiin käsin, jotta virta saatiin halutuksi ko satsiin. Tuskin tarkasti.

Onko nykytekniikka sitten erilaista?
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Urpo kirjoitti: To Maalis 18, 2021 10:41 am
jarikos kirjoitti: To Maalis 18, 2021 9:44 am Tärkeää on myös olla sellainen virtalähde, jossa jännite ja virta on tarkasti säädettävissä. Virran pitää olla puhdasta ja tasalaatuista.
Vuosikymmeniä sitten kun isohkon sinkityslaitoksen teholähteitä katselin, niin kyllä hommaan riitti ihan 3-vaihe diodisillalla tasasuunnattu sähkö. Säätö tehtiin käsin, jotta virta saatiin halutuksi ko satsiin. Tuskin tarkasti.

Onko nykytekniikka sitten erilaista?
Tuossa on varmaankin liuoksen määrät ja kaikki laskettu sen virran mukaan mitä sieltä saadaan ulos. Ainakin omat kokemukset on osoittaneet sen, että pinnanlaatu on sitä parempi mitä paremmin pystyy säätämään ja virransyötön puhtaudella on merkitys myös. Säätäminenkin on hanakalaa jos virta on kovin likaista. Kotiolosuhteissa kun ne pytyt ja kipot sekä liuokset vaihtelee.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

eli, kannattaa kai unohtaa nuo kotisepitykset jos haluaa hyvän sinkityksen
Hex
Viestit: 939
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja Hex »

Aloittajalla on toinenkin ketju vähän samasta aiheesta viime vuodelta. Jos lankapaksuudet ovat 1,6 ja 2 mm luokkaa kannattaa kovajuottaa hopealla rosterista. Tulee kerralla valmista, toisin kuin tyssähitsauksen opettelun kanssa.
Jos paljon samanlaisia, niin tekee jigin
piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

tyssähitsaus on opeteltu, se ei ongelma, on huomattavasti simppelimpää ja siisti jälki, siitä ei nyt kyse vaan sähkösinkityksestä,, tyssähitsaus huomattavasti siistimpi homma kun joku juottaminen minun tapauksessani,
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

piipoppi kirjoitti: To Maalis 18, 2021 12:06 pm eli, kannattaa kai unohtaa nuo kotisepitykset jos haluaa hyvän sinkityksen
Vaiko niin päin, että jos haluaa kunnollisen, niin harjoittelee homman ja tekee itse :roll:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Pikkuvalmet
Viestit: 604
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

piipoppi kirjoitti: To Maalis 18, 2021 9:11 am olen valmistamassa hanurin bassomekanismia, siihen ei sinkkimaali eikä kuuma sinkiys sovi,, pelkä langatkin kyllä riittäisivät, mutta saisi paremman ( liukkaammam ) pinnan
Kääntyisin asiassa harmonikkahuollon puoleen. :wink:
piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

voi hyvät hyssykät, en tarvitse harmonikkahuoltoa, he eivät pysty tekemään tälläistä bassokoneistoa, minä osaan tehdä sen itse, kyselin tässä vain sen sinkityksestä, olen kysellyt sinkitysfirmoista, mutta se liian kallista minun tapauksessani, tämä hanureiden repareeminen on minulle harrastus, ja eläkkeeni on pieni, siksi pitäisi yrittää säästää siinä missä voi..
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole, virtalähteen tarvitsee, sinkkianodin ja kylvyn. Esimerkiksi Laspek myy aineita tuohon.

https://www.laspek.com/tuotteet.html?id=2/180

Rohkeasti ja ennakkoluulottomasti vaan harjoittelemaan. Palkinto tulee siitä kun taas on yksi asia, minkä osaa tehdä.

Edit: sinkkianodiksi käy veneilyssä käytettävät sinkit
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
piipoppi
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Marras 29, 2006 11:54 am
Paikkakunta: tohmajärvi
Viesti:

Re: sinkitystä

Viesti Kirjoittaja piipoppi »

voisipa tuota kokeilla :)
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa