Amis kriisissä!

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ke Marras 15, 2023 1:29 pm Miten huonosti olen asiani ilmaissut. -70 luvulla ei ollut mitään opintorahaa (ilmaista) tarjolla, pekästään valtion takaamaa opintolainaa ja sitten vaparahoitteista opintolainaa pankista. Tätä ilmaista opintorahaa ei ollut myöskään -80 luvulla kun olin opskelemassa. Ainoa ilmainen raha oli kun amiksessa sain 300 mk:n stipendin.
Itse sain opintorahaa taisi olla 150 tai 300 mk/kk olin amiksessa 79-82
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

En kyllä muista saaneeni opintorahaa -76-78 vuosina.
Johtuiskohan se siitä että viljelin jos osan ajasta maata silloin?

JA asuin kotona. Ekana vuotena sai junaan kuukausilipun ja toisena vuonna matka-avustusta kun omalla autolla kuljettihin.
Viimeksi muokannut Matsikka, Ke Marras 15, 2023 10:54 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
JiiSPee
Viestit: 1924
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

Pataässä kirjoitti: Ke Marras 15, 2023 8:44 pm Itse sain opintorahaa taisi olla 150 tai 300 mk/kk olin amiksessa 79-82
Minä muistelisin että 81 - 83 amiksessa ollessani olis saanut kertamaksuna vajaan tonnin.
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

JiiSPee kirjoitti: Ke Marras 15, 2023 9:39 pm
Pataässä kirjoitti: Ke Marras 15, 2023 8:44 pm Itse sain opintorahaa taisi olla 150 tai 300 mk/kk olin amiksessa 79-82
Minä muistelisin että 81 - 83 amiksessa ollessani olis saanut kertamaksuna vajaan tonnin.
Olisiko ollut sittenkin 800 lukukausi? Ja opintolainat päälle. Vanhempien kukkarolle oli vaikea päästä.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Jammu »

kaveri oli jonkin aikaa sähköalan amisope. Lähti lätkimään koulun kyseenalaisten käytäntöjen vuoksi mm opiskelijoiden lähettäminen keikoille yksin, työturvallisuuden kaiminlyöti salitöissä ja ylempien tahojen piittaamattomuuden vuoksi.
Suomi kuuluu länsimaihin
Ajomies
Viestit: 28162
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 10:52 am Mielenkiintoinen artikkeli.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010204995.html
Ei kai tuo nyt ihan uusi ilmiö ole että näitä korkeammin koulutettuja on tullut työelämään, ilman minkäänlaista käytännön oppia. Ollaan oltu töissäkin, mutta ihan erialalla mitä on opiskellut. 70 - 80 - luvulla silloisessa työpaikassani näitä epäpäteviä vasta valmistuneita oli useita, papereiden mukaan päteviä, mutta eivät edes tunnistaneet työvälineitä saati että olisi ollut tietoa niistä tekemisistä joita tulivat "johtamaan". Eivät kyllä olleet pitkäaikaisia ja lähtivät jo muutaman kuukauden päästä muualle.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juice
Viestit: 2058
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Juice »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 10:52 am Mielenkiintoinen artikkeli.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010204995.html
Oikaisu 6.2. kello 14.07. Jutun otsikossa käytettiin alun perin amis-sanaa, jolla viitattiin virheellisesti ammattikouluun ammattikorkeakoulun sijaan.
jip59
Viestit: 2880
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 11:18 pm
Paikkakunta: Tervajoki Pohojammaalla
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja jip59 »

Juttelin kaverin kanssa joka on metallialan firmassa töissä ja siellä tarvittiin lisäkäsiä hommiin. Oli soitellut keväällä ennen koulun loppumista metallipuolen opettejalle ja kysynyt että olisiko valmistuneista pätevää kaveria hommiin. Opettaja oli todennut että ei ainoatakaan jonka voisi päästää tekemään töitä ilman kokoaikaista valvontaa. Kuulemma oli ollut paremmin hälläväliä porukkaa ja vielä kun korona-aika oli jolloin opetusta etänä. Ei sitten olleet edistyneet opinnot yhtään koto-oloissa. Yksikään ei ollut saanut päästötodistusta koulun loppuun mennessä joten jälkitenteillä olivat yrittäneet päästötodistuksensa saada.
Valmet 604-4 -83 Valmet 705-4 87 Nh M160 -98 Ei savua ilman kokeilua...
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Aakku »

jip59 kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 8:39 pm Juttelin kaverin kanssa joka on metallialan firmassa töissä ja siellä tarvittiin lisäkäsiä hommiin. Oli soitellut keväällä ennen koulun loppumista metallipuolen opettejalle ja kysynyt että olisiko valmistuneista pätevää kaveria hommiin. Opettaja oli todennut että ei ainoatakaan jonka voisi päästää tekemään töitä ilman kokoaikaista valvontaa. Kuulemma oli ollut paremmin hälläväliä porukkaa ja vielä kun korona-aika oli jolloin opetusta etänä. Ei sitten olleet edistyneet opinnot yhtään koto-oloissa. Yksikään ei ollut saanut päästötodistusta koulun loppuun mennessä joten jälkitenteillä olivat yrittäneet päästötodistuksensa saada.
Kyllä sieltä yleensä aina jokunen hyvä valmistuu, mutta he ovat myyneet itsensä jo paljon aikaisemmin. Keväällä on aika myöhäistä kysyä kelpo väkeä. Aktiiviset yritykset ovat jo vuosi pari aikaisemmin rekrytoineet kelvolliset.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28162
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Tahtoo ne pätevimmät oppilaat jo osoittaa kykynsä kesätyöpaikoissa ja työharjoittelussa, ja tulevat "varatuiksi" töihin koulun loputtua. Tai sitten jatkavat suoraan jatko-opintoihin eivätkä sitten ainakaan siltä erää tule hyödyksi työelämän käytettäviksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Pataässä
Viestit: 2010
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Muutkin kuin amis kriisissä. Osa työttömistäkin kriisissä asennevamman vuoksi. Hiljattain tuli puhelu jossa kysyttiin että haet kuljettajaa? Vastasin myöntävästi ja sovittiin tapaaminen hallille kun olen kotipaikkakunnalla. Sovittuna aikana paikalle saapui vanhempi mies. Kysyin mieheltä työhistoriaa ja mitä ja missä ajellut. Ei ollut koskaan ajanut, vaan oli etsimässä pojalleen työpaikkaa. Poika oli armeijassa ajanut rekkakortin parivuotta aiemmin ja tarvis töitä. Kysyin onko poika nyt ajamassa jossain, vai missä se on? Istuu pihalla autossa, käynkö hakemassa sen tänne? Älä hae, ei häiritä sitä.
juntunen
Viestit: 3290
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2014 12:45 am
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja juntunen »

Pataässä kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 10:23 pm Kysyin onko poika nyt ajamassa jossain, vai missä se on? Istuu pihalla autossa, käynkö hakemassa sen tänne? Älä hae, ei häiritä sitä.
Tässä lie se yksi syy jonka vuoksi tietty osa porukasta tulee jäämään aina työelämän ulkopuolelle ja yhteiskunnan elätettäväksi. Ihmisisiä on laidasta laitaan mutta työelämässä pitää sopia tiettyyn muottiin, muuten jää ulkopuolelle. Toki tässä tapauksessa on varmasti vaikutusta jos isi on aina hoitanut kaikki lastensa puolesta mutta siltikin, jos ihmiset hyväksyttäisiin sellaisina kuin he ovat niin useampi olisi työelämässå mukana.
Itse olen hyvin joustava ja sopeutuva ja tulen toimeen myös niiden vähemmän kommunikoivien kanssa enkä ole päässyt koskaan kokemaan mitä olisi olla ilman töitä.
Ajomies
Viestit: 28162
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Itse olin lomautettuna 80- luvun alussa, ja kyllä se jo silloin oli nöyryyttävää kun niiden lippujen ja lappusten kanssa piti selvitellä samat asiat moneen kertaan. Kokeilin mm. myyntihommaa, mutta se ei ollut sellaista jonka olisin kokenut omaksi touhuksi. Laitoin hakemuksia mm. paperitehtaalle, josta tuli kielteinen päätös lähes heti koska olin laittanut hakemukseen ettei vuorotyöt olleet siihen hetkeen mahdollisia. kun poika oli vailla hoitopaikkaa, ja vaimoa piti kuljettaa tämän työpaikalle. Muuta kulkuneuvoa ei ollut jolla olisi työmatkasta selvinnyt. 20 km turhan pitkä matka talvella pyöräilyyn. Sitten sain töitä huoltamolta ja sen jatkeena sitten kuljettaja koulutukseen joka sitten työtehtäviä jakoi asentajana ja kuljettajana, kunnes firma meni uudelle isännälle ja siirryin kokonaan kuljetuspuolelle. Äkkiä ne systeemit muuttui kun ammattikoulusta valmistuin, oli työtä tarjolla vaikka kuinka, kun vaan meni kyselemään, sai ihan valita mieleisintä. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
asfalttiviljelijä
Viestit: 4423
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Zachris Topelius opetti aikanaan, "Kaiken kylvön perusta on maa johon siemen lankeaa".
mauri
Viestit: 6695
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja mauri »

asfalttiviljelijä kirjoitti: Ke Helmi 07, 2024 2:15 pm Zachris Topelius opetti aikanaan, "Kaiken kylvön perusta on maa johon siemen lankeaa".
Kyllä siemenienkin tulee olla kunnollisia ja sitä lajia mitä on tarkoitus saada.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Heh, 600 miljoonaa leikattiin, 1600 opettajaa laitettiin pihalle, lähitunnit tiputettu alle puoleen, opetus siirretty yrityksiin (tosin yrityksiltä ei kysytty mitään, tai luulivat saavansa ilmaista työvoimaa)....yrittäjien poliittiset järjestöt leikkasi omaa oksaansa aika pahasti. Kuka on niin tyhmä ettei tajua tällaisten leikkausten vaikkuttavan opetuksen laatuun määrään yms.? :lol: :lol: :lol: Sitten perään oppivelvollisuus jolloin kuviteltiin, että toinen aste kykenisi korjaamaan ne jotka jo tippuivat peruskoulusta. :shock: Ei voi kun nauraa lopputulosta. :lol: :lol: :lol:
Ford 6610 -88
Juice
Viestit: 2058
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Juice »

Pataässä kirjoitti: Ti Helmi 06, 2024 10:23 pm oli etsimässä pojalleen työpaikkaa. Poika oli armeijassa ajanut rekkakortin parivuotta aiemmin ja tarvis töitä. Kysyin onko poika nyt ajamassa jossain, vai missä se on? Istuu pihalla autossa, käynkö hakemassa sen tänne? Älä hae, ei häiritä sitä.
Ei anna kyllä hyvää kuvaa oma-aloitteisuudesta jos vanhemmat hakee lasten puolesta töitä. Etenkin jos intti vielä takana, sieltäkään ei selviä olemalla suu koko ajan kiinni.

Mutta sitähän ei tiedä miten kovan kuskin menetit? Niitä on valitettavasti sellaisiakin miehiä joilta puhuminen onnistuu mutta työt ei, tämä siis yleisellä tasolla mainittuna.
nakki
Viestit: 690
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:19 pm
Paikkakunta: päijät-häme
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja nakki »

Huomasin itse nyt opiskelijana 20v tauon jälkeen. Ne työsalit ja koneiden määrät ajettu alas ja oppilaita hitosti. Ei kai nuoret jaksa odottaa. Ennen esim sorveja kymmeniä nyt reilu kymmenen sama hitsauspaikat yms.
Kyllä sieltä varmasti hyviäkin oppilaita joukossa, vaikka vähemmistö.
Jäärä
Viestit: 3773
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Amis kriisissä!

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Superdexta-64 kirjoitti: Ke Helmi 07, 2024 6:54 pm ...
Sitten perään oppivelvollisuus jolloin kuviteltiin, että toinen aste kykenisi korjaamaan ne jotka jo tippuivat peruskoulusta. :shock: Ei voi kun nauraa lopputulosta. :lol: :lol: :lol:
Olen kanssasi samaa mieltä. Jos lapsi tai nuori ei opi peruskoulussa kunnolla lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan, on turha luulla, että asia kummenisi jatketun oppivelvollisuuden aikana. Kyse on vain myöhäisteinien päivähoidosta, missä nuoret käyvät syömässä ja kuluttamassa aikaa.
Kyllä se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, ch, Hepe, Kumpulan tila, Legoinsinööri, MF165SMP ja 58 vierailijaa