pp5858 kirjoitti: ↑Ma Maalis 08, 2021 4:07 pm
Tähän hieman liittyen, onko kellään tiedossa aliexpress, ebay tai suomesta tuollaista edullista säädettävää penkkiä olemassaolevaan pylväsporakoneeseen?
Itsellä tuollainen halpa kone missä hirveän huonosti säädettävä viilapenkki kappaleille ja tähän kun löytyisi tyyliin 100-200e hintainen säädettävä penkki niin se auttaisi paljon.
Tuo MP vaihteistolla oleva modattu pylväsporakone ketjuineen oli hieno.
Mika 82 kirjoitti: ↑Ma Maalis 08, 2021 11:53 am
Ja pöydän vääntelyyn ratkaisu on sellainen säädettävä leuanvetotanko pöydän ja lattian välissä
Minulla on halpis-kinkin notkuvan pöydän tukena ollut pari sopivan mittaista patikan pätkää, joista valitsen sopivan pöydän ja pohjalaatan väliin, kun pitää jotakin enemmän painatusta vaativaa porata. Kun laskee pöydän patikan varaan ja sitten poraa, niin ei enää notku.
Hihnojen luistamiseen on ollut hyväksi avuksi belt grip spray.
Siitä olen samaa mieltä, että hihnat toimivat hyvin sulakkeina. Sen jälkeen kun hankin ratasvetoisen verstaalle, on alkanut leikkuusärmästä lohjenneita kierukkaporia olemaan enemmän teroitettavien kasassa. Hihnakoneen pyörintä loppui yleensä ennen leikkusärmän lohkeamista, mutta ratasvetoisella kuuluu vain "raks". Ulostulopuolella oleva hitsisauma on ollut monelle kierukkaporalle turmaksi.
valtsu864 kirjoitti: ↑Ma Maalis 08, 2021 10:24 am
Jos on tarve porata pääasiassa reikiä ja varsinkin 15 mm ylöspäin, niin käytettyä hammasvaihteista suosittelen.
Veljeni oli onnistunut ostamaan kunnan huutokaupasta kunnollisen pylväsporakoneen kaikkine poranterineen päivineen. Wanha on, mutta ihan hyväkuntoinen.
Aikoinaan, kun kunnat hankki yläasteiden metalliluokkiin varustusta, rahasta ei ollut pulaa. Ko. pylväsporakone on todellakin tehty raudan luona. Veivaa vaivatta jopa 50 mm reikiä.. Hihnavetoja niissä ei ole.
Jos löydät jostain tuollaisen, osta pois. Harvoin tarjolla..
Joku aika sitten Puuilossa katselin tuollaista Tamforcea, karvan alle 500 ekua hinta. Pinoolissa oli lähes neljä milliä klappia jo syöttöliikkeen puolivälissä. Jäi ostamatta ja olen edelleen ilman pylväsporakonetta. Saattoi olla huono yksilö mutta mitä muita Tamforce merkkisiä vehkeitä on tullut vastaan niin laatuvaikutelma ei ole päätä huimannut.
Penkkipora (Rexon) kyllä on mutta mitään isompaa sillä ei mahdu poraamaan ja tuo hihnapyörien kumallinen mitoitus vaivaa sitäkin. Siinä on kuitenkin siedettävän vähän klappia pinoolissa, pystyy suht tarkkaan poraamaan jos vaan sattuu porattava vehjes mahtumaan pöydän ja poran väliin.
Flott on muuten suht. laadukas hihnavetoinen merkki sen mitä olen muutamalla poraillut (kansalaisopistossa nähnyt, paikallisella koululla noita on).
Mika 82 kirjoitti: ↑Ma Maalis 08, 2021 11:53 am
Ja pöydän vääntelyyn ratkaisu on sellainen säädettävä leuanvetotanko pöydän ja lattian välissä
Minulla on halpis-kinkin notkuvan pöydän tukena ollut pari sopivan mittaista patikan pätkää, joista valitsen sopivan pöydän ja pohjalaatan väliin, kun pitää jotakin enemmän painatusta vaativaa porata. Kun laskee pöydän patikan varaan ja sitten poraa, niin ei enää notku.
Hihnojen luistamiseen on ollut hyväksi avuksi belt grip spray.
Siitä olen samaa mieltä, että hihnat toimivat hyvin sulakkeina. Sen jälkeen kun hankin ratasvetoisen verstaalle, on alkanut leikkuusärmästä lohjenneita kierukkaporia olemaan enemmän teroitettavien kasassa. Hihnakoneen pyörintä loppui yleensä ennen leikkusärmän lohkeamista, mutta ratasvetoisella kuuluu vain "raks". Ulostulopuolella oleva hitsisauma on ollut monelle kierukkaporalle turmaksi.
Minä olen pöydän notkumista vältellyt ihan tavallisella pullotunkilla. Kepulikonsti on, mutta kun ei muutakaan keksi...
Vaihteellinen ja ratasvetoinen kone nousee helposti hintoihin käytettynäkin. Yleensä järkevät näyttävät pyörivän siellä tonnista ylöspäin. Jos käytetyn hihnavetoisen porajyrsimen löytää järkihintaan niin siihen voi ja kannattaa vaihtaa moottori ja laittaa taajuusmuuttaja. Säästyy hihnojen vaihtelulta hihnapyörältä toiselle kun kierroksia tarvitsee vaihtaa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
jagr kirjoitti: ↑Ma Maalis 08, 2021 7:57 pm
Joku aika sitten Puuilossa katselin tuollaista Tamforcea, karvan alle 500 ekua hinta. Pinoolissa oli lähes neljä milliä klappia jo syöttöliikkeen puolivälissä. Jäi ostamatta ja olen edelleen ilman pylväsporakonetta. Saattoi olla huono yksilö mutta mitä muita Tamforce merkkisiä vehkeitä on tullut vastaan niin laatuvaikutelma ei ole päätä huimannut.
Kyllä kaikissa Puuilon myymissä koneissa on melkoinen välys pinolissa
Noista ristisyöttö koneruuvipuristimista tarkoitin siis juuri jotain tollaista kärkkäisen tai puuilon tapaista. Mutta kovin ovat erilaisia enkä tiedä onko kumpi nyt sitten parempi. Pärjäisköhän tuollaisella kärkkäisen tyylisellä, saako siihen miten kappaleen tarvittaessa kiinni?
Sitten enkait nyt ryöstä keskustelua jos kysyn että erottaako jollakin magneetilla kobolttiterät tavallisista hss vai miten erotan kun nuo on mennyt sekaisin ja kobolttiteriä on vain muutamia?
Hinta on ihan perusteltu, vaihteellinen ratasvetoinen kone on noissa hinnoissa. Tuollaisiin ei tarvitse kuin joskus laakerit vaihtaa ja aina vaan toimii.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Hinta on ihan perusteltu, vaihteellinen ratasvetoinen kone on noissa hinnoissa. Tuollaisiin ei tarvitse kuin joskus laakerit vaihtaa ja aina vaan toimii.
No tämän yksilön hinta noussut korkeaksi. Mutta kyllä samanlaisia tai vastaavia saa puoleen ja allekin tuosta.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Tuli ostettua tuollainen strands porakone, muuten samanlainen mutta pöytämalli.
Mietinkin kun nyt kone on kylmässä tallissa ja poraukseenhan tarttis leikkuunestettä. Värkkäiskö pissapojan pumpusta ja säiliöstä sen systeemin, mutta se jäätyminen, laittaakko tuulilasinpesunestettä hiukan sekaan niin kestäis pientä pakkasta
Jotenkin tuntuu vähälle se että vaan suihkauttaa spray öljyä terään, käryää ainakin kovasti.
Kierteytykseen on sellaista rocol öljyä.
Minun mielestäni satunnaisiin masinistiporailuihin ei maksa vaivaa kyhätä muljusysteemejä, kesällä menee käyttämättömänä levään ja ties mitä. Ennemmin kairailee sen rocolin kanssa ja riittävän pienillä kierroksilla ja vaikka paineilmalla jäähdyttäen. Sitä muljua lentää sitä paitsi ympäristöön. Rocolia parempi löyhkä on Trefolexissa, semmosta vihreetä tahnaa puolen litran purnukassa, pensselikamaa. Itse en ole ainakaan muljun puutteen takia pilannut teriä, tarvii tosiaan vaan vähän malttaa.
Minäkin innoissani joskua virittelin haitariletkuja ja auton pissapojan moottorin 5l kannuun ja tutulta koneistajalta sain raakaa muljua. No kyllä se aika nopeasti jäi käyttämättä. Pienet poraukset menee kuivana ja loppujen kanssa on pärjännyt tippakannulla.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Olen monet vuosikymmeset metalliharrastustöissä reikiä poraillut ja en ole käyttänyt leikuunestettä koskaan. Isompia reikiä poratessa olen käyttänyt spray purkista leikkuuöljyä varsinkin kun sorvilla tekee reikiä. Käytän jonkin verran pienempiä kierroslukuja ja syöttöä mitä ohjearvot ovat ja poranterät ovat mielestäni kestänet hyvin. Terät kun pitää terävinä, niin lämpöä kehittyy vähemmän.
TOS32:lla taas kairailin reikiä tänään ja kiitin onnea että tuli se aikanaan ostettua kuten jo aiemmin mainitsin. Suosittelen edelleen että iso käytetty ennemmin kuin pieni uusi. Spraypurkista olen suhkutellut leikkunestettä ja hyvin on pärjätty, olisi tuossa leikkuuneste pumppuvehkeetkin mutta en ole kytkenyt käyttöön.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Meillä käytössä semmonen pumpattava ruuttapullo. Pöydässä on ura ympäri mihin liemi valuu ja hyvin on siellä tila riittänyt. Lentää ympäriinsä ja haihtuu pois aikanaan.
Sorvilla on pumppu käytössä ja syystäkin. Käytän muljua myös kovametallilla raskaassa rouhinnassa ja kierteytyksessä. Pistot teen pikateräksellä, siinä ehdoton olla neste.
Poraukset sorvissa teen hiukan yleensä alinopeudella, kun 6000/ø ei aina osu. Muljua käytän tietysti. Syöttöä on kyllä minkä veivistä vääntää. Poraamalla kuitenkin tulee tehtyä pääasiassa vain avaukset. Jos porareikään tulee kierre, niin ehdottomasti kevyempi syöttö ja nestettä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto
Rukon leikkuuöljyä tulee käytettyä aika paljon spraypullosta mutta myös Lub21 muljua pruuttapullosta. Magneettiporassa on painovoimainen syöttö muljulle. Porauksissa, sorvauksessa, jyrsinnässä ja kierteityksessä, kuivana ei tule ajettua koskaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Tuossa just kokeilin porakonetta, kun oli tarvetta porata 20mm levyyn 20mm reikiä, ei tarvinnu edes alkureikää porata.
On sillä nyt suorastaan mukava porata kun onnistuu ja voima riittää äkkiä säästää hermoissa koneen hinnan ku ei tarte hermota laitoin suihkutettavaa leikkuuöljyä, vähänhän se savusi mutta ei taida haitata kun pitää taukoa välillä.
Pitää ruveta tukeva pöytä raudasta väsäämään, ettei kontallaan tarvi porailla.