Hydrayliikka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

sakkeeko
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 4:31 pm
Viesti:

Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja sakkeeko »

Hei, Onko kenelläkään tietoa voiko Case ih 845 xl laittaa Nokkapumppua ja hydrayliikka öljysäiliötä keulalle. Ostin tässä joulunaikaan tuollaisen Casen ja siinä on keulilla Quiken 960 etukuormaaja.
Minusta se on ikävän hidas liikkeinen tuolla omalla pumpullaan toimimaan. Välillä on tarkoitus ajaa metsästä puutakin kuormaajalla varustetulla metsäkärrillä, joten en ole vielä kokeillut miten tuo kuormaaja liikkuu. Vai onko tuohon saatavissa, ja voiko siihen laittaa tehokkaampaa pumppua. Mikäli jollakin on tuosta tietoa, niin olisin tiedosta kiitollinen, niin säästyisin purkamasta tuota keulaa ja tutkimiselta, jotta voiko siihen keulapumppua asentaa. Niin vuosimalli tuossa on 1996. Tietoa kiitollisena odotan.
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Onko siinä plus toiminto, joka ottaa osan ohjauspumpun virtauksesta
mukaan, eli solenoidi suodin ryhmässä.
Jos on niin onko nappia joustikissa.
sakkeeko
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 4:31 pm
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja sakkeeko »

Jaa hah nytpä pistit vaikeen. Pitääpä huomenna tutustua tuohon tarkemmin. Joustikissa on nappi, mutta uskon sen napin olevan lisähydrauliikalle, mikä on kuormaajassa, esim. rehupihtejä varten. Tarkistelen tuota suodatin ryhmää huomenna paremmin, mitä siinä on. Kiitos nyt jo alkajaisiksi, huomasin vastauksesi vasta nyt, kun en ole näitten kanssa tullut oikeen sinuiksi. :D
sakkeeko
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 4:31 pm
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja sakkeeko »

Moron,
Jep nyt tuli tutkittua tuota Casea senverran, että kyllä siinä on suodatinryhmän päällä joku mangneetti venttiili, mutta ei siitä lähde johtoja minnekkään, ja ei traktorista löydy mistään ylimääräistä katkaisijaa, tai painonappiakaan, millä sitä ois ohjattu.
t.Sakke
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Kyllä siinä johdotus pitäisi näkyä, etukuormain vaatii kytkimen
että sitä tuplausta voi hyödyntää siinä.
Metsäkärriin jos otetaan paine pikaliittimistä niin kytkintä ei tarvita.
sakkeeko
Viestit: 7
Liittynyt: Su Tammi 15, 2017 4:31 pm
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja sakkeeko »

Kiitos pitääpäs kysellä tuolta LH-osalta käydessä, niiltä asentajilta, jospa he osais neuova asiassa.
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

roopenpoika kirjoitti: To Maalis 04, 2021 6:19 pm Kyllä siinä johdotus pitäisi näkyä, etukuormain vaatii kytkimen
että sitä tuplausta voi hyödyntää siinä.
Metsäkärriin jos otetaan paine pikaliittimistä niin kytkintä ei tarvita.
Tähän tuplaukseen koittanut perehtyä. Omassani on sähköinen painonappi joystickissä (ja johdotkin lähtee kahvasta, mutta en tiedä minne vedetty?). Jos tuo nappi olisi valjastettu juuri tuohon tuplaustoimintoon, niin vaatiiko se lisäksi jonkin esiasetuksen hydrauliikkapuolen säätövivuista tms.?
Kuormain on tosiaan hitaan puoleinen, ainakin tyhjäkäynnin tuntumassa.
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Silverhawk kirjoitti: To Tammi 27, 2022 3:05 pm
roopenpoika kirjoitti: To Maalis 04, 2021 6:19 pm Kyllä siinä johdotus pitäisi näkyä, etukuormain vaatii kytkimen
että sitä tuplausta voi hyödyntää siinä.
Metsäkärriin jos otetaan paine pikaliittimistä niin kytkintä ei tarvita.
Tähän tuplaukseen koittanut perehtyä. Omassani on sähköinen painonappi joystickissä (ja johdotkin lähtee kahvasta, mutta en tiedä minne vedetty?). Jos tuo nappi olisi valjastettu juuri tuohon tuplaustoimintoon, niin vaatiiko se lisäksi jonkin esiasetuksen hydrauliikkapuolen säätövivuista tms.?
Kuormain on tosiaan hitaan puoleinen, ainakin tyhjäkäynnin tuntumassa.
Ohjeen mukaan nappijohto kytketään ajastinreleen napaan 85b
Muita toimenpiteitä ei tarvita.
Nopeuden muutos pitäisi tuntua kun noston yhteydessä painetaan nappia.
Ajastinrele katkaisee virran solenoidilta määräajan kuluttua,
siis ei ole jatkuvasti päällä, vaan pitää uudelleen aktivoida.
Korjaan edellistä, kytkentä ei mene aikareleen kautta.
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

Kävin taas tutkimassa lisää traktorini hydrauliikan toteutusta (näin "uuden" traktorin toiminnot eivät vielä ole tuttuja - tutustutaan vasta). Löysin ohjaustehostimen pumpun, ja siitä paineet viety jakolohkolle/suodattimille, josta lähtee yksi hydeletku myös etukuormaimen venttiilipöydälle. Tuossa ohjaustehostinpuolen jakolohkossa näkyy olevan sähköinen rele johtoineen - ihan siinä etukuormainlähdön vieressä (päättelen, että tätä relettä ohjaamalla saataisiin lisää tuottoa etukuormaimelle?). Releeltä sähköjohdot kulkeutuvat traktorin uumeniin hyttiä kohti, mutta en vielä saanut selvitettyä että minne asti lopulta vedetty? Johdot eivät ainakaan traktorin ulkopuolella yhdy niihin sähköjohtoihin jotka jo menevät joystickille.

Etukuormaimen joystickissä on pari sähköistä nappia etupuolella (peukalon puolesta en tiedä, koska siinä kohtaa puuttuu kahvasta ainakin peitelevy). Joystickin kolmesta sähköjohdosta on kytketty vain kaksi, ja ne mielestäni kulkeutuvat etukuormaimeen kytketylle lisähydrauliikan venttiilille.

Kysymys olisi, että voiko tuo ohjaustehostin puolen jakolohkon sähköreleen johdot olla tehdasasenteisena vedetty jonnekin muualle kuin etukuormaimen joystickille? Muuten asennukset kyllä näyttävät originaaleille, paitsi nuo joystickiltä lähtevät sähköt :(

Akun navoista on vedetty sähköt suoraan etukuormaimeen kiinnitettyyn 7-napaiseen naarapistokkeeseen, jonka alta lähtee neljä johdinta hyttiin (noista vain kaksi lopulta kytketty Joystickiin - löytyy sokeripala hytin puolelta niin kytkennät hyvin nähtävissä), ja urospistokkeen kautta lähtee sähköt etukuormainen lisähydrauliikan venttiilille. Akun päästä toinen johdoista on tosin poikki. Täytynee sulakkeen kanssa kytkeä tuo katkennut johto uudestaan ja testata mitä joystickin napeista tapahtuu - jos tapahtuu. Mielestäni yhden napeista pitäisi kytkennän jälkeen naksutella sitä etukuormaimen lisähydrauliikan venttiiliä. Mutta toinen napeista olisi ymmärtääkseni kytkettävissä siihen ohjaustehostinpuolen releeseen(?), eli nappia pohjassa pitämällä saisi myös tuon ohjaustehostimen pumpun tuoton etukuormaimen käyttöön?

Vähän tuli vaikea sepostus :?
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

https://www.facebook.com/groups/natikka

Tuonne on helppo laittaa kuvia,
olis helpompi kuvan kanssa kertoa kytkennöistä.
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

Juu, täytyy tänään muistaa ottaa kuvia ja saada niitä näytille.
Käytössä työnantajan läppäri ja siellä koetaan vaaralliseksi sivustoksi tuo Aijaa.com (eli on pääsy estetty), joten sitä kautta en kuvia saa esille 🙄.
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Silverhawk kirjoitti: Pe Helmi 04, 2022 1:28 pm Juu, täytyy tänään muistaa ottaa kuvia ja saada niitä näytille.
Käytössä työnantajan läppäri ja siellä koetaan vaaralliseksi sivustoksi tuo Aijaa.com (eli on pääsy estetty), joten sitä kautta en kuvia saa esille 🙄.
Olisin halunnut nähdä kuvan miten kurmaajan putket ovat kytketty.
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

Toivottavasti näistä on apua, otin kuvat ennen viestiäsi. Ei ole kaikki termit vielä hallussa :oops: , mutta josko selvän saisi.
(vaihdoin hetkeksi siviililäppäriin jotta pääsin käyttämään tuota Aijaa.comia)

1. Tulee ohjaustehostimen pumpulta (jakolaatikosta/suodattimilta)
2. Tulee traktorin takaa
3. ilmeisesti paluulinja traktorin taakse
Kuva

1. Etukuormainen venttiilipöydältä tuleva letku
2. Oletettu rele jolla ohjataan tuota etukuormaimelle menevää lähtöä?
Kuva
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Ota vähän kauempaa kuva jossa näkyy nuo kaikki,
sitä voi sitten tsuumata.
Noista ei oikein hahmota kokonaisuutta.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Paine paluu ja LS linja, näin arvaamalla

Tuo solenoidi on traktorin alkuperäinen. Olisko pumppujen summausventtiili
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Make »

Joskus noihin laitettiin kojelautaan(vipu)katkaisija, josta sai pumput yhdistettyä kuormaustyössä.
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

Tähän hätään en saa uusia kuvia, mutta käydään ottamassa seuraavalla kerralla.

Jos myös tuolta ohjaustehostimen puolelta on kerran linja vedetty EK:n venttiilipöydälle, niin ymmärtäisin sen olevan juuri se hetkittäin käyttöön saatava lisäsyöttö (summaus) EK:lle jota tuossa Plus mallissa juuri mainostetaan. Sitä en kyllä ymmärrä mihin siitä solenoidilta on ne sähköt vedetty - tutkimusteni mukaan EK:n joystickille niitä ei ole vedetty. Solenoidilta lähtevät johdot yhtyvät moottorin päällä muihin koneen sähköjohtoihin/-nippuihin, joten siitä eteenpäin selvitys vähän haastavampaa.
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Make »

Vakiona hydraulivivuissa on mikrokytkimet, jotka yhdistävät tuoton kun vivun vetää loppuun asti.
roopenpoika
Viestit: 1529
Liittynyt: Ke Elo 01, 2012 7:41 am
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja roopenpoika »

Johtopiirroksen mukaan solenoidilta johto menee rintapellissä
olevan liitinrivin alimmasta liittimestä releelle jota ohjataan
nostovivun ja lisähallintaventtiilinvipujen yläosassa olevilla
reed-katkaisijoilla.(induktiokatkaisin)
Silverhawk
Viestit: 141
Liittynyt: To Heinä 02, 2020 10:35 am
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hydrayliikka

Viesti Kirjoittaja Silverhawk »

Hydrauliikan vedot lienevät selvät, mutta laitan tässä vielä kuvia kytkennöistä.'

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt pitäisi vain saada selville mikä nimenomainen rele ohjaa sitä EK:n lisäsyötön solenoidia? Sinne tulisi sitten vetää johdotus joystickin katkaisijalta - tuo johdotus nyt puuttuu (yksi katkaisija tälle olisi yksi vapaana). Ainoat sähköjohdot tällä hetkellä joystickilta menevät sinne EK:n lisälaiteille.

Kuva

Vähän kaponen tuo tuulilasin ja kojelaudan väli, kuva otettu lasin läpi.

Kuva

Toivottavasti siis ymmärsin kommentoijien ohjeet oikein :roll:
Case IH 845XL Plus -96, turbotettu, Quicke 640
Fordson Super Dexta -62
Polaris Sportsman XP 550 -09
Silver Hawk 520 DC -04 ja Mercury 60 EFI
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 55 vierailijaa