Joo "rapakon takana" en tiedä mikä oli tilanne. Mutta täällä Datsun oli pitkään 80-luvun alkuun toyotaa suositumpi.toyopet kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 8:11 pmEi nissan/datsun kyllä oikein tainnut nousta, joku Z nyt rapakon takanakin oli menestysmalli ja täällä Suomessa 100A mutta usassa toyota löi läpi e3 corollalla ja kyllä käsittääkseni volkkarin golf mk1 eli rabbit oli noiden suurten kansainvälisten eli silloin käytännössä USA-markkinoiden menestysmalli.
Ihana (Tanan) Tojota
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
-
- Viestit: 1828
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.Aulispoika kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:00 pmJa se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
-
- Viestit: 1828
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Niinpä olikin. Toyotalla oli Sprinter 60-luvun lopulta.361 kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:10 pm60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.Aulispoika kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:00 pmJa se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
-
- Viestit: 2210
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
70-luvulla tuli Toyota "Timangi", uljas lava-auto, se oli ilmestyessään melkoinen myyntimenestys Suomessa, kun oli lava-autona halpa veroltaan. Halpa ja suosittu auto oli punainen vaate jo silloin Suomen päättäjille ja tämän pienen lava-Toyotan vuoksi lakia muutettiin siten, että lava-autolta vaadittiin 185cm pitkä lava tai sitä kohdeltiin verotuksessa samoin kuin henkilöautoa, tämän pienen Toyotan lavan pituus ei ollut lähelläkään tuota mittaa. Timangia myytiin tuhansia kappaleita halvan veron aikana, mutta "Timangi-lain" astuttua voimaan sen hinta pomppasi eikä sitä myyty enää kuin kai joitain kymmeniä kappaleita sen jälkeen. Tämä pieni lava-Toyota kykeni siis muuttamaan Suomen lakia, saavutus se on sekin.Aulispoika kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:34 pmNiinpä olikin. Toyotalla oli Sprinter 60-luvun lopulta.361 kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:10 pm60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.Aulispoika kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:00 pmJa se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Eikä tuo kyseinen laki koskenut pelkästään timangia, volkkarin lava caddyihin tehtiin suomessa 10cm jatkopala perään että siihen saatiin riittävä lavapituus
- Matsikka
- Viestit: 16179
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Timangin koppi on ahras 3 henkilölle, joskus sekin tuska on tullut koettua.
Peugeot 504 lava-auton penkillä 4 mahtuu istumahan hienosti, sama määrä Datsun Diesel pik-upin koppihin oli vähän tuskaa.
Peugeot 504 lava-auton penkillä 4 mahtuu istumahan hienosti, sama määrä Datsun Diesel pik-upin koppihin oli vähän tuskaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1828
- Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 812
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
No oli varmasti timangi ahdas kolmelle kun kaksi erillispenkkiä.
-
- Viestit: 812
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3573
- Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
- Paikkakunta: Jovensuu
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
500€ maltaita (tämänhetkinen huutohinta) ??
Veikkaan että tuokin paska lähtee afrikkaan jossa tehnevät ite osia noihin jolloin korjaaminen siellä on puoli-ilmaista eikä haittaa jos jarrujalka on pohjasta ulkona, onpahan joku jarru tuossakin romussa.
Belarus 825 turbo shitbox
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Ja sitten ne farmariautot joista aikoinaan tehtiin pakettiauto leikkaamalla katosta pala pois ja lasikuitutötterö päälle, tai muuten korottamalla kattoa. Mitsubishi Space Wagon ja Citroen BX ? oli ainakin suosittuja. Viimeisin villitys on ollut tuo takaturvavöiden poisto. Kyllä kansalaiset viitsii kaikkea tuhertaa veron kiertämiseksi.
-
- Viestit: 811
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Eikö tuo citikan BX Van ollut kuitenkin ihan tehtaan tuotos
-
- Viestit: 3568
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Ei, vaan nekin askarreltiin suomessa. Autowiki kertoo:
Suomessa muutettiin Break-farmarimalli pakettiautoksi verotussyistä. Korotettu Citroën BX Van -malli rekisteröitiin pakettiautoksi, jolloin se oli autoverottomana huomattavasti halvempi kuin tavallinen BX.
ABS-muovinen kattokorotus tehtiin Hangon vapaasatamassa.
http://www.autowiki.fi/index.php/Citroën_BX
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä. Nuorten suosio, tehokas moottori vaarallisen huonoihin ajo-ominaisuuksiin nähden jne joudutti osaltaan veromuutosta.SPS1975 kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:57 pm70-luvulla tuli Toyota "Timangi", uljas lava-auto, se oli ilmestyessään melkoinen myyntimenestys Suomessa, kun oli lava-autona halpa veroltaan. Halpa ja suosittu auto oli punainen vaate jo silloin Suomen päättäjille ja tämän pienen lava-Toyotan vuoksi lakia muutettiin siten, että lava-autolta vaadittiin 185cm pitkä lava tai sitä kohdeltiin verotuksessa samoin kuin henkilöautoa, tämän pienen Toyotan lavan pituus ei ollut lähelläkään tuota mittaa. Timangia myytiin tuhansia kappaleita halvan veron aikana, mutta "Timangi-lain" astuttua voimaan sen hinta pomppasi eikä sitä myyty enää kuin kai joitain kymmeniä kappaleita sen jälkeen. Tämä pieni lava-Toyota kykeni siis muuttamaan Suomen lakia, saavutus se on sekin.Aulispoika kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:34 pmNiinpä olikin. Toyotalla oli Sprinter 60-luvun lopulta.361 kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:10 pm60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.Aulispoika kirjoitti: ↑Ke Marras 23, 2022 10:00 pmJa se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
Mikään vakavasti otettava tavarankuljetin timangi tonni ei koskaan ollut.
- Aakku
- Viestit: 8253
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Samalla tavalla LiteAcesta leikattiin katto pois ja tehtiin muutaman sentin korotus kauttaaltaan. Mulle tuli sentään vielä alkuperäisellä katolla.korsteeni kirjoitti: ↑To Marras 24, 2022 6:13 amEi, vaan nekin askarreltiin suomessa. Autowiki kertoo:
Suomessa muutettiin Break-farmarimalli pakettiautoksi verotussyistä. Korotettu Citroën BX Van -malli rekisteröitiin pakettiautoksi, jolloin se oli autoverottomana huomattavasti halvempi kuin tavallinen BX.
ABS-muovinen kattokorotus tehtiin Hangon vapaasatamassa.
http://www.autowiki.fi/index.php/Citroën_BX
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 812
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Varmaan sillä sitä selitettiin, mutta eiköhän syy ollut tuon veronkierron estäminen. Noitahan myytiin vain 76-77, parituhatta kappaletta, eli tuskin nuo nyt hirveästi ehtivät tilastoissa näkyä. Eli lakivalmistelu aloitettiin varmasti heti kun nähtiin noiden suosion räjähtävän....ja sitten keksittiin joku onnettomuus tai nuorison rappeutumistekosyy.Suomessa
Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Tehokas moottori Timangissa????361 kirjoitti: ↑To Marras 24, 2022 7:50 am
Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä. Nuorten suosio, tehokas moottori vaarallisen huonoihin ajo-ominaisuuksiin nähden jne joudutti osaltaan veromuutosta.
Mikään vakavasti otettava tavarankuljetin timangi tonni ei koskaan ollut.
Nuorten suosiossa?????
Timangi oli lyhyen myyntiaikansa uusi tai uudenkarkea auto, eikä tuon ajan nuorisolla ollut varaa ostaa tuoreita autoja, vaikka edullisemman pään sellaista. Myynti loppui nopeasti muutetun verolain takia.
Osamaksu oli harvinaisuus ja korot ihan hirvittävät. Ammattikin ja tulot piti olla kunnossa, jotta osamaksun sai.
Siinä vaiheessa, kun Timangi oli hinnaltaan "nuorisoikäinen", uusien myynti oli verotusmuutoksen takia loppunut vuosia sitten.
Autorahoitus alkoi muuttua vähitellen 80-luvun puolenvälin jälkeen, mutta vielä 80-luvun lopussa esim maatalousyrittäjän oli vaikeata saada auto-osamaksua, koska vuosittainen tulo oli sadon määrästä riippuva ja siksi epävarma.
-
- Viestit: 8135
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Jarruthan pitää jopa liiankin hyvin takapäässä, että nyt meni tuo kommentti pelkäksi oman kiukun purkamiseks!?tuokin paska lähtee afrikkaan jossa tehnevät ite osia noihin jolloin korjaaminen siellä on puoli-ilmaista eikä haittaa jos jarrujalka on pohjasta ulkona, onpahan joku jarru tuossakin romussa.
Koville ottaa tuo maailman parhaan automerkin keskustelu, että pitää ite keksiä vikoja.
80mm oli volkkarin lavaa jatkettu! Näky selvästi, kun alko kasvaa muutenkin sammalta, ja tuli mitalla ihan mitattua sauman leveys.volkkarin lava caddyihin tehtiin suomessa 10cm jatkopala perään
- toyopet
- Viestit: 3242
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Ihana (Tanan) Tojota
Toyota 1000 se alkuperäisillä markkinoilla oli ja sen vajaan litraisen moottorin 45 hevosvoiman teholla ei voi noinkaan kevyessä autossa kuitenkaan tehokkaasta puhua.361 kirjoitti: ↑To Marras 24, 2022 7:50 am
Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä. Nuorten suosio, tehokas moottori vaarallisen huonoihin ajo-ominaisuuksiin nähden jne joudutti osaltaan veromuutosta.
Mikään vakavasti otettava tavarankuljetin timangi tonni ei koskaan ollut.
Kyllä se japanin markkinoilla tavarankuljetustarpeeseen oli tehty mutta tietysti täällä, missä tiet ja kadut oli ja on leveitä sekä välimatkat melko pitkiä, tuommoiselle pienelle tavarankuljettimelle ei alkuperäisen tarkoituksen mukaista käyttöä ehken ollut.
Eteläisessä euroopassa vastaavassa käytössä oli joku vespa ape tai lavarättäri.
It has three speed: here, there and gone...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Lurkus, Mutteri Matti ja 45 vierailijaa