Ihana (Tanan) Tojota

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Lukittu
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja 361 »

toyopet kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 8:11 pm
361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 3:46 pm

Eiköhän noihin aikoihin Datsun ollut nousija ja golffikin sai jalansijaa vasta myöhemmin 80 luvulla.
Ei nissan/datsun kyllä oikein tainnut nousta, joku Z nyt rapakon takanakin oli menestysmalli ja täällä Suomessa 100A mutta usassa toyota löi läpi e3 corollalla ja kyllä käsittääkseni volkkarin golf mk1 eli rabbit oli noiden suurten kansainvälisten eli silloin käytännössä USA-markkinoiden menestysmalli.
Joo "rapakon takana" en tiedä mikä oli tilanne. Mutta täällä Datsun oli pitkään 80-luvun alkuun toyotaa suositumpi.
Aulispoika
Viestit: 1828
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 9:22 pm Joo "rapakon takana" en tiedä mikä oli tilanne. Mutta täällä Datsun oli pitkään 80-luvun alkuun toyotaa suositumpi.
Ja se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja 361 »

Aulispoika kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:00 pm
361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 9:22 pm Joo "rapakon takana" en tiedä mikä oli tilanne. Mutta täällä Datsun oli pitkään 80-luvun alkuun toyotaa suositumpi.
Ja se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.
Aulispoika
Viestit: 1828
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:10 pm
Aulispoika kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:00 pm
361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 9:22 pm Joo "rapakon takana" en tiedä mikä oli tilanne. Mutta täällä Datsun oli pitkään 80-luvun alkuun toyotaa suositumpi.
Ja se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.
Niinpä olikin. Toyotalla oli Sprinter 60-luvun lopulta.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Aulispoika kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:34 pm
361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:10 pm
Aulispoika kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:00 pm
361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 9:22 pm Joo "rapakon takana" en tiedä mikä oli tilanne. Mutta täällä Datsun oli pitkään 80-luvun alkuun toyotaa suositumpi.
Ja se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.
Niinpä olikin. Toyotalla oli Sprinter 60-luvun lopulta.
70-luvulla tuli Toyota "Timangi", uljas lava-auto, se oli ilmestyessään melkoinen myyntimenestys Suomessa, kun oli lava-autona halpa veroltaan. Halpa ja suosittu auto oli punainen vaate jo silloin Suomen päättäjille ja tämän pienen lava-Toyotan vuoksi lakia muutettiin siten, että lava-autolta vaadittiin 185cm pitkä lava tai sitä kohdeltiin verotuksessa samoin kuin henkilöautoa, tämän pienen Toyotan lavan pituus ei ollut lähelläkään tuota mittaa. Timangia myytiin tuhansia kappaleita halvan veron aikana, mutta "Timangi-lain" astuttua voimaan sen hinta pomppasi eikä sitä myyty enää kuin kai joitain kymmeniä kappaleita sen jälkeen. Tämä pieni lava-Toyota kykeni siis muuttamaan Suomen lakia, saavutus se on sekin.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Eikä tuo kyseinen laki koskenut pelkästään timangia, volkkarin lava caddyihin tehtiin suomessa 10cm jatkopala perään että siihen saatiin riittävä lavapituus
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Timangin koppi on ahras 3 henkilölle, joskus sekin tuska on tullut koettua.
Peugeot 504 lava-auton penkillä 4 mahtuu istumahan hienosti, sama määrä Datsun Diesel pik-upin koppihin oli vähän tuskaa.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Aulispoika
Viestit: 1828
Liittynyt: Su Tammi 16, 2022 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Aulispoika »

Naxxu kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 11:01 pm Eikä tuo kyseinen laki koskenut pelkästään timangia, volkkarin lava caddyihin tehtiin suomessa 10cm jatkopala perään että siihen saatiin riittävä lavapituus
Kyllä tämä on sarvikuonojen maa.
Noshörningarnas land.
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Matsikka kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 11:07 pm Timangin koppi on ahras 3 henkilölle, joskus sekin tuska on tullut koettua.
Peugeot 504 lava-auton penkillä 4 mahtuu istumahan hienosti, sama määrä Datsun Diesel pik-upin koppihin oli vähän tuskaa.
No oli varmasti timangi ahdas kolmelle kun kaksi erillispenkkiä.
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Naxxu kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 11:01 pm Eikä tuo kyseinen laki koskenut pelkästään timangia, volkkarin lava caddyihin tehtiin suomessa 10cm jatkopala perään että siihen saatiin riittävä lavapituus
Puhumattakaan transameista, joists tehtiin pickuppeja tuon veronkierron takia
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja m_kane »

steami kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 8:13 pm
m_kane kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 8:01 pm Onhan tuolla tukivarsi ja pallonivel listalla. Koko pohja ja apurunko lahoja.
Läpimätä paska ja tojotauskovaiset eikun kehuu :mrgreen:
No selitä nyt ihmeessä, miksi ihmiset ovat valmiita maksamaan maltaita tuollaisesta?
500€ maltaita (tämänhetkinen huutohinta) ??
Veikkaan että tuokin paska lähtee afrikkaan jossa tehnevät ite osia noihin jolloin korjaaminen siellä on puoli-ilmaista eikä haittaa jos jarrujalka on pohjasta ulkona, onpahan joku jarru tuossakin romussa.
Belarus 825 turbo shitbox
mauri
Viestit: 6624
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja mauri »

Linkki kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 11:43 pm
Naxxu kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 11:01 pm Eikä tuo kyseinen laki koskenut pelkästään timangia, volkkarin lava caddyihin tehtiin suomessa 10cm jatkopala perään että siihen saatiin riittävä lavapituus
Puhumattakaan transameista, joists tehtiin pickuppeja tuon veronkierron takia
Ja sitten ne farmariautot joista aikoinaan tehtiin pakettiauto leikkaamalla katosta pala pois ja lasikuitutötterö päälle, tai muuten korottamalla kattoa. Mitsubishi Space Wagon ja Citroen BX ? oli ainakin suosittuja. Viimeisin villitys on ollut tuo takaturvavöiden poisto. Kyllä kansalaiset viitsii kaikkea tuhertaa veron kiertämiseksi.
Naxxu
Viestit: 811
Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Naxxu »

Eikö tuo citikan BX Van ollut kuitenkin ihan tehtaan tuotos
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Naxxu kirjoitti: To Marras 24, 2022 5:49 am Eikö tuo citikan BX Van ollut kuitenkin ihan tehtaan tuotos
Ei, vaan nekin askarreltiin suomessa. Autowiki kertoo:

Suomessa muutettiin Break-farmarimalli pakettiautoksi verotussyistä. Korotettu Citroën BX Van -malli rekisteröitiin pakettiautoksi, jolloin se oli autoverottomana huomattavasti halvempi kuin tavallinen BX.

ABS-muovinen kattokorotus tehtiin Hangon vapaasatamassa.



http://www.autowiki.fi/index.php/Citroën_BX
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja 361 »

SPS1975 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:57 pm
Aulispoika kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:34 pm
361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:10 pm
Aulispoika kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 10:00 pm
361 kirjoitti: Ke Marras 23, 2022 9:22 pm Joo "rapakon takana" en tiedä mikä oli tilanne. Mutta täällä Datsun oli pitkään 80-luvun alkuun toyotaa suositumpi.
Ja se alkoi Finn Datsunista. Sata ampeerinen tuli sitten. Minulla oli Datsun 120 Y, työntötankosysteemi yms. ihanaa.
60 -luvulla Bluebirdistä alkoi japsien maihinnousu suomeen. Datsun oli tilastojen ykkönen vielä N10 Cherryllä ja sen jälkeen valtikka siirtyi toyotalle.
Niinpä olikin. Toyotalla oli Sprinter 60-luvun lopulta.
70-luvulla tuli Toyota "Timangi", uljas lava-auto, se oli ilmestyessään melkoinen myyntimenestys Suomessa, kun oli lava-autona halpa veroltaan. Halpa ja suosittu auto oli punainen vaate jo silloin Suomen päättäjille ja tämän pienen lava-Toyotan vuoksi lakia muutettiin siten, että lava-autolta vaadittiin 185cm pitkä lava tai sitä kohdeltiin verotuksessa samoin kuin henkilöautoa, tämän pienen Toyotan lavan pituus ei ollut lähelläkään tuota mittaa. Timangia myytiin tuhansia kappaleita halvan veron aikana, mutta "Timangi-lain" astuttua voimaan sen hinta pomppasi eikä sitä myyty enää kuin kai joitain kymmeniä kappaleita sen jälkeen. Tämä pieni lava-Toyota kykeni siis muuttamaan Suomen lakia, saavutus se on sekin.
Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä. Nuorten suosio, tehokas moottori vaarallisen huonoihin ajo-ominaisuuksiin nähden jne joudutti osaltaan veromuutosta.
Mikään vakavasti otettava tavarankuljetin timangi tonni ei koskaan ollut.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Aakku »

korsteeni kirjoitti: To Marras 24, 2022 6:13 am
Naxxu kirjoitti: To Marras 24, 2022 5:49 am Eikö tuo citikan BX Van ollut kuitenkin ihan tehtaan tuotos
Ei, vaan nekin askarreltiin suomessa. Autowiki kertoo:

Suomessa muutettiin Break-farmarimalli pakettiautoksi verotussyistä. Korotettu Citroën BX Van -malli rekisteröitiin pakettiautoksi, jolloin se oli autoverottomana huomattavasti halvempi kuin tavallinen BX.

ABS-muovinen kattokorotus tehtiin Hangon vapaasatamassa.



http://www.autowiki.fi/index.php/Citroën_BX
Samalla tavalla LiteAcesta leikattiin katto pois ja tehtiin muutaman sentin korotus kauttaaltaan. Mulle tuli sentään vielä alkuperäisellä katolla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Linkki
Viestit: 812
Liittynyt: La Helmi 03, 2018 9:18 pm
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Linkki »

Suomessa
Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä
Varmaan sillä sitä selitettiin, mutta eiköhän syy ollut tuon veronkierron estäminen. Noitahan myytiin vain 76-77, parituhatta kappaletta, eli tuskin nuo nyt hirveästi ehtivät tilastoissa näkyä. Eli lakivalmistelu aloitettiin varmasti heti kun nähtiin noiden suosion räjähtävän....ja sitten keksittiin joku onnettomuus tai nuorison rappeutumistekosyy.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja NH »

361 kirjoitti: To Marras 24, 2022 7:50 am

Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä. Nuorten suosio, tehokas moottori vaarallisen huonoihin ajo-ominaisuuksiin nähden jne joudutti osaltaan veromuutosta.
Mikään vakavasti otettava tavarankuljetin timangi tonni ei koskaan ollut.
Tehokas moottori Timangissa????
Nuorten suosiossa?????
Timangi oli lyhyen myyntiaikansa uusi tai uudenkarkea auto, eikä tuon ajan nuorisolla ollut varaa ostaa tuoreita autoja, vaikka edullisemman pään sellaista. Myynti loppui nopeasti muutetun verolain takia.
Osamaksu oli harvinaisuus ja korot ihan hirvittävät. Ammattikin ja tulot piti olla kunnossa, jotta osamaksun sai.

Siinä vaiheessa, kun Timangi oli hinnaltaan "nuorisoikäinen", uusien myynti oli verotusmuutoksen takia loppunut vuosia sitten.

Autorahoitus alkoi muuttua vähitellen 80-luvun puolenvälin jälkeen, mutta vielä 80-luvun lopussa esim maatalousyrittäjän oli vaikeata saada auto-osamaksua, koska vuosittainen tulo oli sadon määrästä riippuva ja siksi epävarma.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

tuokin paska lähtee afrikkaan jossa tehnevät ite osia noihin jolloin korjaaminen siellä on puoli-ilmaista eikä haittaa jos jarrujalka on pohjasta ulkona, onpahan joku jarru tuossakin romussa.
Jarruthan pitää jopa liiankin hyvin takapäässä, että nyt meni tuo kommentti pelkäksi oman kiukun purkamiseks!? :wink:
Koville ottaa tuo maailman parhaan automerkin keskustelu, että pitää ite keksiä vikoja. :lol:
volkkarin lava caddyihin tehtiin suomessa 10cm jatkopala perään
80mm oli volkkarin lavaa jatkettu! Näky selvästi, kun alko kasvaa muutenkin sammalta, ja tuli mitalla ihan mitattua sauman leveys. :mrgreen:
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ihana (Tanan) Tojota

Viesti Kirjoittaja toyopet »

361 kirjoitti: To Marras 24, 2022 7:50 am

Timangista "haluttiin eroon" myös sen vuoksi että oli onnettomuustilastoissa turhan paljon esillä. Nuorten suosio, tehokas moottori vaarallisen huonoihin ajo-ominaisuuksiin nähden jne joudutti osaltaan veromuutosta.
Mikään vakavasti otettava tavarankuljetin timangi tonni ei koskaan ollut.
Toyota 1000 se alkuperäisillä markkinoilla oli ja sen vajaan litraisen moottorin 45 hevosvoiman teholla ei voi noinkaan kevyessä autossa kuitenkaan tehokkaasta puhua.
Kyllä se japanin markkinoilla tavarankuljetustarpeeseen oli tehty mutta tietysti täällä, missä tiet ja kadut oli ja on leveitä sekä välimatkat melko pitkiä, tuommoiselle pienelle tavarankuljettimelle ei alkuperäisen tarkoituksen mukaista käyttöä ehken ollut.

Eteläisessä euroopassa vastaavassa käytössä oli joku vespa ape tai lavarättäri.
It has three speed: here, there and gone...
Lukittu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Lurkus, Mutteri Matti ja 45 vierailijaa