Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Bemarissa on visko mielestäni jos siinä ei ole jatkuva veto eteen ja taakse.
Subarussa lähti vetarit suoraan laatikon kyljistä etupyörille ja kardaani taakse. Tuo subarin tapa on omasta mielestä ollut henkilöautoissa reilusti yksinkertaisin, keskeisin paino ja toimintavarmin verrattuna näihin erillisiin etuperiin ja etukardaaneihin. Tykkäsin.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Paljon on tietysti vuosimalleista kiinni jne. Joissain bemareissa oli x-Drive järjestelmä jossa oli elektronisesti ohjattu lamellikytkin, jos en väärin muista. Jossain Subarun manuaalimalleissa oli keskitasauspyörästössä visko ja turbomalleissa oli taka-akselin poikittaislukkona visko. Automaateissa jossa ajonhallinta oli muistaakseni keskitasurina planeettapyörästö lamellikytkimellä, ajohallinta määräs automaattisesti jakosuhteesta.
Valitettavasti en ole livenä päässyt noita aukomaan mutta joskus niitä lueskellut ja opiskellut kun kiinnosti eri 4wd-järjestelmät. Enemmän olen päässyt korjaamaan noita ihan mekaanisia lukkoja :lol: :lol:
Ford 6610 -88
AMKainuu
Viestit: 142
Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 12:45 pm
Paikkakunta: Suomussalmi
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja AMKainuu »

Eikös aloittaja tarkoittanu jatkuvaa nelivetoa, eikä neliveto avustajia?
Hex
Viestit: 944
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Hex »

Aivan oikein.
IiHoo845
Viestit: 227
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

Superdexta-64 kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 11:17 pm
Varmaan on konttoreiden toimintatavoissa eroja mutta kyllä se visko koville joutuu siinä kun toinen pää ei luista ja toista päätä väkisin pyöritetään kuivalla. Onneksi tuossa lähikonttorissa oli fiksumpi tarkastaja. :lol:
Käytin oman 4maticin ensimmäisessä katsastuksessaan viime viikolla, ja kysyin katsurilta kun se ajoi muitta mutkitta rullien yli. Sanoi, että jos valmistajalta on ohjeet dynamolla mittaamiseen niin sitten mitataan ja muussa tapauksessa kokeillaan ajamalla.
Hiljaa susi tulee
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja verkumies »

https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2

Siitä iltalukemista aiheesta jos ei tule uni.. :D
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

AMKainuu kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 6:03 am Eikös aloittaja tarkoittanu jatkuvaa nelivetoa, eikä neliveto avustajia?
Suora lainaus verkumiehen linkistä:

"Automaattista nelivetoa ei voi kuvailla yksiselitteisesti, koska järjestelmän rakenne vaihtelee. Automaattisissa nelivedoissa on käytetty mm. visko- ja lamellikytkimiä"

Mitä jatkuvalla nelivedolla on sitten tarkoitettu, mekaanista lukoilla varustettua autoa jolla metsässä ajettaessa käytetään hetki täysnelivetoa? Lisäksi ei taida tällä foorumilla olla yhtään topiccia joka pysyisi millilleen aiheessa eikä rönsyilis. :lol: :lol: :lol:
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

verkumies kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 8:44 am https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sequence=2

Siitä iltalukemista aiheesta jos ei tule uni.. :D
Kiitos tästä, mielenkiintoista luettavaa..
Ford 6610 -88
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja OIU »

Kai se silloin on jatkuva, jos sitä ei pysty erikseen vapaaksi kytkemään? Vaikka vain ns. avustava olisikin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Isäukon awd toyoa paikalliskonttorilla käyttäessä yksi inssi ajaa rullille, muut ei.
Keskitasurissa on viskokytkin.
Ei se ole kyllä hajonnut rullillakaan, viime viikollahan se kävi.
It has three speed: here, there and gone...
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

OIU kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 10:51 am Kai se silloin on jatkuva, jos sitä ei pysty erikseen vapaaksi kytkemään? Vaikka vain ns. avustava olisikin.
Nii joo, itse ymmärrän että jos on jatkuva neliveto niin veto neljällä pyörällä on silloin jatkuvaa. Auto jossa ei ole erikseen vapaaksi kytkettävä on mielestäni automaattinen neliveto.
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

toyopet kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:09 am Isäukon awd toyoa paikalliskonttorilla käyttäessä yksi inssi ajaa rullille, muut ei.
Keskitasurissa on viskokytkin.
Ei se ole kyllä hajonnut rullillakaan, viime viikollahan se kävi.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin mikäli visko on etu- ja takavedon kytkimenä on se kovilla rullissa. Jos se on vaikka poikittain tasurinkytkimenä niin silloinhan se rullilla ei edes kytkeydy, kun molemmat takapyörä pyörii samaan aikaan.
Eikä se visko kerrasta hajoa, ne levyt vaan siellä sisällä on tosi kovilla ja pikkuhiljaa tulee vauriota, joskus tietysti voi pamahtaa kerrastakin. Ainahan katsuri voi sanoa että vanhuuttaan hajos. :lol: :lol: Ei kai se auton valmistaja niitä varoituksia käyttöohjeisiin turhaan ole laittanut.
Ford 6610 -88
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Ford 6610 -88
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:31 am
zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Kyllähän tuo ensimmäisillä kerroilla sattui sieluun kun ryntäytettiin dieseleitä, mutta ei nykyään hetkauta. Useamman sata autoa käyttänyt katsastuksessa joten siihen tottui, vaikkei noista edes puoletkaan ollut dieseleitä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:31 am
zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Minä teen aina savutestit luottokorjaamolla hienostuneesti. Ei koskaan katsastuksessa.
Tuota nelivetoa mulla ei ole kuin Willys, mutta kyllä siinäkin pitää vahtia, miten katsastuksessa testataan kardaani käsijarru.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Aakku kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:42 am
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:31 am
zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Minä teen aina savutestit luottokorjaamolla hienostuneesti. Ei koskaan katsastuksessa.
Tuota nelivetoa mulla ei ole kuin Willys, mutta kyllä siinäkin pitää vahtia, miten katsastuksessa testataan kardaani käsijarru.
Juu, aloin kanssa käymään etukäteen tietyllä korjaamolla tuon savun ottamassa ennen katsastusta. Kyllähän siinä aina saa mukana olla katsastuksessa kun inssi voi olla nuorempi kuin auto, itse en oleta että inssit kaikista malleista ja vuosiluokista tietää/muistaa ihan kaiken. Molemmille helpompaa kun menee itse mukaan kertomaan miten mikäkin vipu ja vipstaaki toimii. :D
Ford 6610 -88
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:31 am
zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Minulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

toyopet kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 12:11 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:31 am
zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Minulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...
Mihin sitä 6000 rpm tarvitaan?
Vanhassa pakussani on rajoitin, joka ei paikalla seistessä anna kuin 2500 rpm. Se on riittänyt ja saa riittää.
Joskus kauan sitten vanhassa Vanetessa katsastus keskeytettiin, kun en tiennyt, koska hihna on vaihdettu. Oli sikäli vaikea tietääkin, koska siinä oli ketju. Että on sitä varovaisuuttakin löytynyt konttorilta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Yhden ryntäytyksessä tapahtuneen moottoririkon olen ollut vierestä todistamassa ja eipä tuo kummoinen tapahtuma ollut.

Enemmän tuntui pahalta omistajan puolesta.

Ja tämä tapahtui aivan savutusmittausten alkuaikoina. 1.6d Ascona oli kyseessä.

Kerran halkesi läpilahoksi ruostunut ilmastoinnin kuivaajapönttö ja laski kaikki kylmäaineet halliin.😁
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 64 vierailijaa