Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Hex
Viestit: 944
Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
Viesti:

Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Hex »

Huusholliin miltei vuosi sitten tulleen jatkuvalla nelivedolla varustetun katsastus lähestyy. Asiassa ei sinänsä mitään ihmeellistä, mutta miten jatkuva neliveto ja jarrudynamometri sopivat yhteen? Autojen tekniset toteutukset ovat kuitenkin moninaiset.
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Yleensä hyvin. Dynoissa on neliveto-ohjelmat ja pyörittävät tarvittaessa renkaita eri suuntiin ja testaavat pyörä kerrallaan.

Ja jos on vielä epävarmaa(esim. autom. akselilukkoja tms.), ei viedä rullille ollenkaan.
7710Alert
Viestit: 502
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

Eipä onnistu jos akselilla on kitkalukko, niin pyöritellä eri suuntiin renkaita...

Ajamalla ovat omista autoista jarrut kokeilleet.

On ainakin paikallisella konttorilla hallin nurkassa irtorullat mitkä laittaa toisen akselin alle jarrutesterin ajaksi, mutta ikinä en ole nähnyt käytettävän.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

miten jatkuva neliveto ja jarrudynamometri sopivat yhteen?
Yleensä ihan hyvin onnistuu pelkkä yliajo. :lol:
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

7710Alert kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 11:33 am Eipä onnistu jos akselilla on kitkalukko, niin pyöritellä eri suuntiin renkaita...

Ajamalla ovat omista autoista jarrut kokeilleet.

On ainakin paikallisella konttorilla hallin nurkassa irtorullat mitkä laittaa toisen akselin alle jarrutesterin ajaksi, mutta ikinä en ole nähnyt käytettävän.
Niin, että luit vastaukseni mutta et lukenutkaan.😁
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

On itseltä pari kertaa testattu jatkuva neliveto. Muistaakseni subaru ja bmw.
Heti kun rulla pyörähtää niin jarrut pohjaan jolloin rullat pysähtyy ja jarrulukema jää näytölle.

Nykyään on noita nelivedoille soveltuvia jarrudynoja tullut myös joissa kai voi jo paremmin testata? En ole sellaisessa käynyt
Valmet-20
Viestit: 2156
Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Valmet-20 »

Nykyinen Audi jatkuvalla Torsen-nelivedolla testataan normaalisti dynolla. Itsekin sitä huolehdin (K1-asema) mutta turhaan kuulemma. Jos momentti kasvaa liian suureksi, dyno alkaa pyöriä eri suuntiin. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut vaikka kuinka testasi. Eikä kyllä särkynytkään. Katsurit kyllä näytti tietävän asiasta hyvin.
korjailija
Viestit: 5527
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Honda CR-V automaatilla niin ihan vaan ajamalla ovat tähän asti testanneet.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Valmet-20 kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 12:06 pm Nykyinen Audi jatkuvalla Torsen-nelivedolla testataan normaalisti dynolla. Itsekin sitä huolehdin (K1-asema) mutta turhaan kuulemma. Jos momentti kasvaa liian suureksi, dyno alkaa pyöriä eri suuntiin. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut vaikka kuinka testasi. Eikä kyllä särkynytkään. Katsurit kyllä näytti tietävän asiasta hyvin.
Torsen autojen jarruja testaavat myös ajamalla, mutta suotta. Se pyörimisnopeus on niin pieni, että keskitasuri hanskaa sen jarrudynamometrissä käytön hyvin.
Paalari
Viestit: 2032
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Kuulemma yhtä neliveto pick-uppia insinööri oli halunnut testata välttämättä neliveto päällä.
Joka kerta hiluksi pomppasi pois rullilta ennen kuin uskoi että pitää olla pelkkä takaveto päällä.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
OIU
Viestit: 3006
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja OIU »

-90 Galant Dynamic4 katsastin 7 kertaa, kerran inssi ajoi rullille todeten "kattotaa kui käy", ei se siihenkään hajonnut.

-02 Subaru Legacy Outback automaatin olen katsastanut nyt 2 kertaa, viime vuonna jarrut kokeili koeajossa, mutta nyt oli uusi dyno jossa sai yhtä pyörää kerrallaan pyöritettyä. Auton sammutti mittauksen ajaksi, ettei sähköinen keskilukko kytkeydy vahingossakaan. Tuntuu sekin vielä toimivan, vaikkakin puutteellisesti kuten alun pitäenkin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
mattiolavi
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Tänään viimeksi Jeepin käytin katsastaan eikä rullille,enkä olis antanut ajakaan jos olis yrittäny.Koeajo pihalla ja se riitti taas kerran.
Trasseli
Viestit: 217
Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Trasseli »

Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Minkälainen neliveto täytyy olla ja millaisessa tilanteessa neliveto voi rikkoontua dynossa? Itsekin kun olen näitä kauhutarinoita kuullut.

Omat nelivedot on niitä jotka kytkeytyvät vasta kun eturenkaat suttaa (toin Hyundaissa sen saa pakotettua päälle napista) ja auton jarruja on testattu joko dynolla tai koeajolla konttorista riippuen. Ilmeisesti noissa konttoreissa missä on testattu koeajolla ei ole sopivaa dynoa, tai ei haluta ottaa riskiä että neliveto rikkoontuu, jos se siis on yleensä mahdollista?
mattiolavi
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Jakolaatikossa tiukka viskokytkin jossa oma öljy,niin vanhemmiten varsinkin on niin tönkkö et joku hajoaa jos rullilla auto pysyisi.Siis kyseessä jatkuva 4-veto ja tuo kytkin hoitaa välitasauspyörästön virkaa.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Subaru impreza wrx,ajamalla testattu jarrut aina.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Ford 6610 -88
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Superdexta-64 kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 10:48 pm CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Kysyin samaa joskus, totesi vaan että on vakuutukset :mrgreen:
Eipä kyllä hajonneet nelikot dynossa niillä harvoilla kerroilla kun niitä siinä testattiin.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

zukka kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 10:59 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 10:48 pm CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Kysyin samaa joskus, totesi vaan että on vakuutukset :mrgreen:
Eipä kyllä hajonneet nelikot dynossa niillä harvoilla kerroilla kun niitä siinä testattiin.
Varmaan on konttoreiden toimintatavoissa eroja mutta kyllä se visko koville joutuu siinä kun toinen pää ei luista ja toista päätä väkisin pyöritetään kuivalla. Onneksi tuossa lähikonttorissa oli fiksumpi tarkastaja. :lol:
Ford 6610 -88
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Superdexta-64 kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 11:17 pm
zukka kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 10:59 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ma Helmi 08, 2021 10:48 pm CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Kysyin samaa joskus, totesi vaan että on vakuutukset :mrgreen:
Eipä kyllä hajonneet nelikot dynossa niillä harvoilla kerroilla kun niitä siinä testattiin.
Varmaan on konttoreiden toimintatavoissa eroja mutta kyllä se visko koville joutuu siinä kun toinen pää ei luista ja toista päätä väkisin pyöritetään kuivalla. Onneksi tuossa lähikonttorissa oli fiksumpi tarkastaja. :lol:
Onhan noissa joo eroja.
Mutta kuten aiemmin sanoin, ei rullia tarvitse pyörittää juurikaan kun heti poljin pohjaan kun rulla pyörähtää ja sitten rulla jo pysähtyy. Ei pyörähdä edes kierroksen vertaa.
Subaru ei ainakaan ollut viskolla mielestäni, bmw saattoi ollakin.
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Niin ja siis minulla oli silloin näitä vanhempia CRVitä joissa on viskokytkin, sitä ei saa katsastuksessa testata tuolla dynolla. Uudemmissa olikohan 2007 eteenpäin on muistaakseni tuo hydraulisesti ohjattu lamellikytkin ja poikittaiseen lukitukseen visko. Olisko sulla ollut toi hydekytkin, jos katsuri tiesi sen?
Ford 6610 -88
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -kimmoi, EHV, riude, ylioyja ja 44 vierailijaa