Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
-
- Viestit: 944
- Liittynyt: To Syys 12, 2013 7:46 pm
- Viesti:
Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Huusholliin miltei vuosi sitten tulleen jatkuvalla nelivedolla varustetun katsastus lähestyy. Asiassa ei sinänsä mitään ihmeellistä, mutta miten jatkuva neliveto ja jarrudynamometri sopivat yhteen? Autojen tekniset toteutukset ovat kuitenkin moninaiset.
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Yleensä hyvin. Dynoissa on neliveto-ohjelmat ja pyörittävät tarvittaessa renkaita eri suuntiin ja testaavat pyörä kerrallaan.
Ja jos on vielä epävarmaa(esim. autom. akselilukkoja tms.), ei viedä rullille ollenkaan.
Ja jos on vielä epävarmaa(esim. autom. akselilukkoja tms.), ei viedä rullille ollenkaan.
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Eipä onnistu jos akselilla on kitkalukko, niin pyöritellä eri suuntiin renkaita...
Ajamalla ovat omista autoista jarrut kokeilleet.
On ainakin paikallisella konttorilla hallin nurkassa irtorullat mitkä laittaa toisen akselin alle jarrutesterin ajaksi, mutta ikinä en ole nähnyt käytettävän.
Ajamalla ovat omista autoista jarrut kokeilleet.
On ainakin paikallisella konttorilla hallin nurkassa irtorullat mitkä laittaa toisen akselin alle jarrutesterin ajaksi, mutta ikinä en ole nähnyt käytettävän.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Yleensä ihan hyvin onnistuu pelkkä yliajo.miten jatkuva neliveto ja jarrudynamometri sopivat yhteen?
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Niin, että luit vastaukseni mutta et lukenutkaan.7710Alert kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 11:33 am Eipä onnistu jos akselilla on kitkalukko, niin pyöritellä eri suuntiin renkaita...
Ajamalla ovat omista autoista jarrut kokeilleet.
On ainakin paikallisella konttorilla hallin nurkassa irtorullat mitkä laittaa toisen akselin alle jarrutesterin ajaksi, mutta ikinä en ole nähnyt käytettävän.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
On itseltä pari kertaa testattu jatkuva neliveto. Muistaakseni subaru ja bmw.
Heti kun rulla pyörähtää niin jarrut pohjaan jolloin rullat pysähtyy ja jarrulukema jää näytölle.
Nykyään on noita nelivedoille soveltuvia jarrudynoja tullut myös joissa kai voi jo paremmin testata? En ole sellaisessa käynyt
Heti kun rulla pyörähtää niin jarrut pohjaan jolloin rullat pysähtyy ja jarrulukema jää näytölle.
Nykyään on noita nelivedoille soveltuvia jarrudynoja tullut myös joissa kai voi jo paremmin testata? En ole sellaisessa käynyt
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Nykyinen Audi jatkuvalla Torsen-nelivedolla testataan normaalisti dynolla. Itsekin sitä huolehdin (K1-asema) mutta turhaan kuulemma. Jos momentti kasvaa liian suureksi, dyno alkaa pyöriä eri suuntiin. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut vaikka kuinka testasi. Eikä kyllä särkynytkään. Katsurit kyllä näytti tietävän asiasta hyvin.
-
- Viestit: 5527
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Honda CR-V automaatilla niin ihan vaan ajamalla ovat tähän asti testanneet.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Torsen autojen jarruja testaavat myös ajamalla, mutta suotta. Se pyörimisnopeus on niin pieni, että keskitasuri hanskaa sen jarrudynamometrissä käytön hyvin.Valmet-20 kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 12:06 pm Nykyinen Audi jatkuvalla Torsen-nelivedolla testataan normaalisti dynolla. Itsekin sitä huolehdin (K1-asema) mutta turhaan kuulemma. Jos momentti kasvaa liian suureksi, dyno alkaa pyöriä eri suuntiin. Tätä ei kuitenkaan tapahtunut vaikka kuinka testasi. Eikä kyllä särkynytkään. Katsurit kyllä näytti tietävän asiasta hyvin.
-
- Viestit: 2032
- Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
- Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Kuulemma yhtä neliveto pick-uppia insinööri oli halunnut testata välttämättä neliveto päällä.
Joka kerta hiluksi pomppasi pois rullilta ennen kuin uskoi että pitää olla pelkkä takaveto päällä.
Joka kerta hiluksi pomppasi pois rullilta ennen kuin uskoi että pitää olla pelkkä takaveto päällä.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
-
- Viestit: 3006
- Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
- Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
-90 Galant Dynamic4 katsastin 7 kertaa, kerran inssi ajoi rullille todeten "kattotaa kui käy", ei se siihenkään hajonnut.
-02 Subaru Legacy Outback automaatin olen katsastanut nyt 2 kertaa, viime vuonna jarrut kokeili koeajossa, mutta nyt oli uusi dyno jossa sai yhtä pyörää kerrallaan pyöritettyä. Auton sammutti mittauksen ajaksi, ettei sähköinen keskilukko kytkeydy vahingossakaan. Tuntuu sekin vielä toimivan, vaikkakin puutteellisesti kuten alun pitäenkin.
-02 Subaru Legacy Outback automaatin olen katsastanut nyt 2 kertaa, viime vuonna jarrut kokeili koeajossa, mutta nyt oli uusi dyno jossa sai yhtä pyörää kerrallaan pyöritettyä. Auton sammutti mittauksen ajaksi, ettei sähköinen keskilukko kytkeydy vahingossakaan. Tuntuu sekin vielä toimivan, vaikkakin puutteellisesti kuten alun pitäenkin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
- Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Tänään viimeksi Jeepin käytin katsastaan eikä rullille,enkä olis antanut ajakaan jos olis yrittäny.Koeajo pihalla ja se riitti taas kerran.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: Ti Helmi 12, 2019 5:46 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Tämä onkin mielenkiintoinen juttu. Minkälainen neliveto täytyy olla ja millaisessa tilanteessa neliveto voi rikkoontua dynossa? Itsekin kun olen näitä kauhutarinoita kuullut.
Omat nelivedot on niitä jotka kytkeytyvät vasta kun eturenkaat suttaa (toin Hyundaissa sen saa pakotettua päälle napista) ja auton jarruja on testattu joko dynolla tai koeajolla konttorista riippuen. Ilmeisesti noissa konttoreissa missä on testattu koeajolla ei ole sopivaa dynoa, tai ei haluta ottaa riskiä että neliveto rikkoontuu, jos se siis on yleensä mahdollista?
Omat nelivedot on niitä jotka kytkeytyvät vasta kun eturenkaat suttaa (toin Hyundaissa sen saa pakotettua päälle napista) ja auton jarruja on testattu joko dynolla tai koeajolla konttorista riippuen. Ilmeisesti noissa konttoreissa missä on testattu koeajolla ei ole sopivaa dynoa, tai ei haluta ottaa riskiä että neliveto rikkoontuu, jos se siis on yleensä mahdollista?
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
- Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Jakolaatikossa tiukka viskokytkin jossa oma öljy,niin vanhemmiten varsinkin on niin tönkkö et joku hajoaa jos rullilla auto pysyisi.Siis kyseessä jatkuva 4-veto ja tuo kytkin hoitaa välitasauspyörästön virkaa.
-
- Viestit: 1543
- Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Subaru impreza wrx,ajamalla testattu jarrut aina.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Kysyin samaa joskus, totesi vaan että on vakuutuksetSuperdexta-64 kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 10:48 pm CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Eipä kyllä hajonneet nelikot dynossa niillä harvoilla kerroilla kun niitä siinä testattiin.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Varmaan on konttoreiden toimintatavoissa eroja mutta kyllä se visko koville joutuu siinä kun toinen pää ei luista ja toista päätä väkisin pyöritetään kuivalla. Onneksi tuossa lähikonttorissa oli fiksumpi tarkastaja.zukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 10:59 pmKysyin samaa joskus, totesi vaan että on vakuutuksetSuperdexta-64 kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 10:48 pm CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Eipä kyllä hajonneet nelikot dynossa niillä harvoilla kerroilla kun niitä siinä testattiin.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Onhan noissa joo eroja.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 11:17 pmVarmaan on konttoreiden toimintatavoissa eroja mutta kyllä se visko koville joutuu siinä kun toinen pää ei luista ja toista päätä väkisin pyöritetään kuivalla. Onneksi tuossa lähikonttorissa oli fiksumpi tarkastaja.zukka kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 10:59 pmKysyin samaa joskus, totesi vaan että on vakuutuksetSuperdexta-64 kirjoitti: ↑Ma Helmi 08, 2021 10:48 pm CRVssä kanssa viskokytkin, muistaakseni omistajan käsikirjassa oli erikseen maininta ettei saa katsastuksessa ajaa jarrudynamolle koska visko voi hajota. Joskus tästä asiasta yhdellä konttorilla mainitsin ja meinasi inssi silti ajaa tuon jarrydynamoon. Kysyin että kun kerran valmistaja on ilmoittanut, että voi hajota jos näin tekee, niin onko heillä vakuutukset jos hajoaa. Tämän keskustelun jälkeen ne testattiin aina ajamalla.
Joskus muuten CRVssä jos koittaa hiekkatiellä tuon perän kytkeytymistä antamalla voimakkaasti kaasua paikoiltaan lähtiessä, niin perästä kuuluu melkoinen urina. Tyyppivikana sinne viskoon kertyy vettä ja sen perän öljyt kun vaihtaa, niin tuo ääntäminen korjaantuu.
Eipä kyllä hajonneet nelikot dynossa niillä harvoilla kerroilla kun niitä siinä testattiin.
Mutta kuten aiemmin sanoin, ei rullia tarvitse pyörittää juurikaan kun heti poljin pohjaan kun rulla pyörähtää ja sitten rulla jo pysähtyy. Ei pyörähdä edes kierroksen vertaa.
Subaru ei ainakaan ollut viskolla mielestäni, bmw saattoi ollakin.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Niin ja siis minulla oli silloin näitä vanhempia CRVitä joissa on viskokytkin, sitä ei saa katsastuksessa testata tuolla dynolla. Uudemmissa olikohan 2007 eteenpäin on muistaakseni tuo hydraulisesti ohjattu lamellikytkin ja poikittaiseen lukitukseen visko. Olisko sulla ollut toi hydekytkin, jos katsuri tiesi sen?
Ford 6610 -88
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -kimmoi, EHV, riude, ylioyja ja 44 vierailijaa