Tais perässä ollella mennä kalsarit vaihtoon, kun kotio lähti samantientoyopet kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 12:11 pmMinulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:31 amMinulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Kyllä ainakin minulla selvittivät/tiesivät tuon moottorin sallitut maksimikierrokset jostain, yritin kanssa pumpun toppariruuvilla laittaa maksimikierroksia alemmas ennen katsastusta. Ei onnistunut kun ilmoittivat että ei ota tarpeeksi kierroksia. Kai näissäkin on konttorin väleillä eroa.Aakku kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 12:16 pmMihin sitä 6000 rpm tarvitaan?toyopet kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 12:11 pmMinulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 11:31 amMinulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin...
Vanhassa pakussani on rajoitin, joka ei paikalla seistessä anna kuin 2500 rpm. Se on riittänyt ja saa riittää.
Joskus kauan sitten vanhassa Vanetessa katsastus keskeytettiin, kun en tiennyt, koska hihna on vaihdettu. Oli sikäli vaikea tietääkin, koska siinä oli ketju. Että on sitä varovaisuuttakin löytynyt konttorilta.
Ford 6610 -88
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
No ei mihinkään. Automaattivaihteiselle olisi pitänyt olla 2/3 maksiminierroksista, jotka tuolle koneelle kaiken lisäksi on ilmoitettu 3600rpm.Aakku kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 12:16 pmMihin sitä 6000 rpm tarvitaan?toyopet kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 12:11 pm
Minulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...
Vanhassa pakussani on rajoitin, joka ei paikalla seistessä anna kuin 2500 rpm.
Mutta tuo V-kahdeksikko on aika äkkinäinen ottamaan kierroksia ja varsinkin ilman kuormaa kävi herkästi ylhäällä. Kyllähän siinäkin syöttöpumpussa olisi pitänyt rajoitin olla mutta rykäisi ihan reilusti.
Mutta eipä siinä mitään, ei ollut mikään taksitolpalla karstaa kerännyt yksilö vaan sille tuli happea nuoruuden innolla annettua
It has three speed: here, there and gone...
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Mikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla. Hyvin kelpaa mulla Scudo sillä rajoitetulla 2500 rpm käyntinopeudella, vaikka liikkeellä ollessa rajoitin vapauttaakin kierrokset.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:03 pm Kyllä ainakin minulla selvittivät/tiesivät tuon moottorin sallitut maksimikierrokset jostain, yritin kanssa pumpun toppariruuvilla laittaa maksimikierroksia alemmas ennen katsastusta. Ei onnistunut kun ilmoittivat että ei ota tarpeeksi kierroksia. Kai näissäkin on konttorin väleillä eroa.
Onneksi uudemmassa Expertissäni ei enää ryntäyksiä tehdä, vaan annetaan OBD todistus katsurin käteen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.Aakku kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:13 pmMikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla. Hyvin kelpaa mulla Scudo sillä rajoitetulla 2500 rpm käyntinopeudella, vaikka liikkeellä ollessa rajoitin vapauttaakin kierrokset.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:03 pm Kyllä ainakin minulla selvittivät/tiesivät tuon moottorin sallitut maksimikierrokset jostain, yritin kanssa pumpun toppariruuvilla laittaa maksimikierroksia alemmas ennen katsastusta. Ei onnistunut kun ilmoittivat että ei ota tarpeeksi kierroksia. Kai näissäkin on konttorin väleillä eroa.
Onneksi uudemmassa Expertissäni ei enää ryntäyksiä tehdä, vaan annetaan OBD todistus katsurin käteen.
Ford 6610 -88
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Ajovastushan siellä pitäisi olla. Lastattu vaunu perään ja konttoria ympäri. Kyllä savua alkaa lykkäämään, jos on lykätäkseen. Nykyinen mittaustapa mittaa vain putkeen kertyneen nokimäärän.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:16 pm Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.
Sekin kertoo paljon, kun tehdas asettaa rajoittimen paikalla olleesseen autoon, niin sitten muka kelpaa sekin käyntinopeus. Tuon mukaan koko mittaus on silloin eriarvoista, tai jopa humpuukia.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Juurikin näin, museovehkeissä ei paljon rajoittimia ole kuin se pumpun säätötappi.Aakku kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:23 pmAjovastushan siellä pitäisi olla. Lastattu vaunu perään ja konttoria ympäri. Kyllä savua alkaa lykkäämään, jos on lykätäkseen. Nykyinen mittaustapa mittaa vain putkeen kertyneen nokimäärän.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:16 pm Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.
Sekin kertoo paljon, kun tehdas asettaa rajoittimen paikalla olleesseen autoon, niin sitten muka kelpaa sekin käyntinopeus. Tuon mukaan koko mittaus on silloin eriarvoista, tai jopa humpuukia.
Ford 6610 -88
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:16 pmMikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla.
[/quote]
Varmaan ollut alitehoisia dieseleitä minulla, joutunut hyödyntämään koko kierrosalueen.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
En enää muista mutta pitiköhän se pysyä pari sekuntia tietyn kierrosalueen sisällä. Siinä mittarissa minkä itse näin niin naputeltiin se maksimikierrosalue vai saatiinko se niin että kerran rykästiin kaasu pohjaan. Sen jälkeen kierrokset pitää saada nostettua tietyssä ajassa sinne tietylle yläkierrosalueelle, sitten sitä pidettiin siinä ehkä pari sekuntia. Tämä piti pystyä toistamaan muistaakseni kahdesti. Jotenkin näin se meni. Vanhoissa museovehkeissä kun ei ole tuota kierrostopparia vaan se kaasu menee täysille, katsurihan on tottunut siihen että survasee sen rajottajaa vasten ja pitää siinä sen mitä tarvii. Mutta pahaa teki joka kerran kun yli miljoona kilometriä ajettua konetta ilman kuormaa vedetään kierrokset lähelle maksimia.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
toyopet kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 2:13 pm. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:16 pmMikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla.
Varmaan ollut alitehoisia dieseleitä minulla, joutunut hyödyntämään koko kierrosalueen.
[/quote]
Heh, tarkoitin sitä mittausaluetta siellä yläpäässä, toistolla pitää päästä samaan. Totta kai ne kierrokset nostetaan alusta asti sinne ylös.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 887
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Eikös tuon mittauksen ideana ole kiihdyttää moottorin pyöriviä massoja mahdollisimman nopeasti, ja saada tällä aikaiseksi hetkellinen maksimikuormitus jonka aikana savuarvo mitataan? Eli käytetään moottorin pyöriviä massoja ikäänkuin dynamometrinä. Monet inssitkin pitää tuota mittausta aika järjettömänä mutta minkäs teet. Jotkut selvästi hakee pienintä hyväksyttyä kierroslukua eikä runttaa surutta kaasua pohjaan.Aakku kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:23 pmAjovastushan siellä pitäisi olla. Lastattu vaunu perään ja konttoria ympäri. Kyllä savua alkaa lykkäämään, jos on lykätäkseen. Nykyinen mittaustapa mittaa vain putkeen kertyneen nokimäärän.Superdexta-64 kirjoitti: ↑Ti Helmi 09, 2021 1:16 pm Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.
Sekin kertoo paljon, kun tehdas asettaa rajoittimen paikalla olleesseen autoon, niin sitten muka kelpaa sekin käyntinopeus. Tuon mukaan koko mittaus on silloin eriarvoista, tai jopa humpuukia.
Omassa nelivedossa on oikea mekaaninen keskitasauspyörästö jossa on viskolla tehty luistonrajoitus jota ei voi kytkeä pois, ja lisäksi kytkettävä 100% lukko. Ei ajeta rullille, eikä asiasta tarvitse edes huomauttaa.
Microsoft- vapaa vyöhyke
-
- Viestit: 1871
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Huonouttaan särkyy jos ei moottori kärsi punarajalla hetkeä huutaa.
Nelivedoissa huomioisin kyllä viskon tosiaan. Pitäisihän senkin pompata rullilta pois jos niin kovin kiinni puree.
Omat haldexit ja torsenit menneet rullista läpi moitteetta. Muistaakseni torsenille annetaan lupa hinatakkin lyhyitä matkoja toinen pää ilmassa.
Nelivedoissa huomioisin kyllä viskon tosiaan. Pitäisihän senkin pompata rullilta pois jos niin kovin kiinni puree.
Omat haldexit ja torsenit menneet rullista läpi moitteetta. Muistaakseni torsenille annetaan lupa hinatakkin lyhyitä matkoja toinen pää ilmassa.
-
- Viestit: 50
- Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 9:42 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
-00 Jeeppi minullakin oli ihan hetki sitten, puhelin katsurin kanssa ja kävi pihalla testaamassa jarrut, tiesi asian (tai niin ainakin sanoi..). Erikoisinta tosin oli kun nosti auton ilmaan kaikki pyörät ja yhtä takapyörää pyöritellessä kaikki pyörät pyöri. Tuumasin itekseni että katsastuksen jälkeen mennään testaamaan nelikon toimivuutta maasto-olosuhteissa No eipä sillä tietysti asfaltilla ympyröitä tehty, sen verran lujaan puree lukot. Keski- ja perälukoissa mekaaninen lukko, hydraulinen, ulos menevien akselien kierroserossa pumppu pyörii ja kytkee levyt kiinni.
Se että mikä sitten on jatkuva neliveto.. sitä on tosiaan aika hankala määritellä, nuota kun on normaalisti vain etupäällä vetäviä ja sitten vain takapäällä. Eli periaatteessa tuo jeeppikään ei sitä ole koska takapää vetää aina (on mekaanisesti kytketty), etupää avustaa. Mutta sitten taas jatkuva ei ainakaan oo tosiaan tuo missä saa pelkän takapään vetämään. Tai etupään (liekö sellasia edes..). Eli voisko näitä uudempia abs-antureilta kierroseroja lukevia autoja sitten paremmin sanoa jatkuvaksi, tietokone herää heti kun raja-arvo ylittyy.
Ja aika hankala on tehdä mekaanisesti autoa joka olis kokoajan täysin jatkuva neliveto, koska se kuluttais äkkiä paikat loppuun kesäkelillä ja pitävillä pinnoilla.. eli näkisin että jonkilainen "luisto" pitää olla eri nopeutta pyörivillä akseleilla, vaikka ero niiden välillä olisikin pieni
Se että mikä sitten on jatkuva neliveto.. sitä on tosiaan aika hankala määritellä, nuota kun on normaalisti vain etupäällä vetäviä ja sitten vain takapäällä. Eli periaatteessa tuo jeeppikään ei sitä ole koska takapää vetää aina (on mekaanisesti kytketty), etupää avustaa. Mutta sitten taas jatkuva ei ainakaan oo tosiaan tuo missä saa pelkän takapään vetämään. Tai etupään (liekö sellasia edes..). Eli voisko näitä uudempia abs-antureilta kierroseroja lukevia autoja sitten paremmin sanoa jatkuvaksi, tietokone herää heti kun raja-arvo ylittyy.
Ja aika hankala on tehdä mekaanisesti autoa joka olis kokoajan täysin jatkuva neliveto, koska se kuluttais äkkiä paikat loppuun kesäkelillä ja pitävillä pinnoilla.. eli näkisin että jonkilainen "luisto" pitää olla eri nopeutta pyörivillä akseleilla, vaikka ero niiden välillä olisikin pieni
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Tuo jeepin systeemi on tosiaan metka, ei välttis hyvä koska liukkaalla lukot päällä ei välttis tapahdu muuta kuin sivuttais siirtymä.konhelius kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 9:36 am -00 Jeeppi minullakin oli ihan hetki sitten, puhelin katsurin kanssa ja kävi pihalla testaamassa jarrut, tiesi asian (tai niin ainakin sanoi..). Erikoisinta tosin oli kun nosti auton ilmaan kaikki pyörät ja yhtä takapyörää pyöritellessä kaikki pyörät pyöri. Tuumasin itekseni että katsastuksen jälkeen mennään testaamaan nelikon toimivuutta maasto-olosuhteissa No eipä sillä tietysti asfaltilla ympyröitä tehty, sen verran lujaan puree lukot. Keski- ja perälukoissa mekaaninen lukko, hydraulinen, ulos menevien akselien kierroserossa pumppu pyörii ja kytkee levyt kiinni.
Se että mikä sitten on jatkuva neliveto.. sitä on tosiaan aika hankala määritellä, nuota kun on normaalisti vain etupäällä vetäviä ja sitten vain takapäällä. Eli periaatteessa tuo jeeppikään ei sitä ole koska takapää vetää aina (on mekaanisesti kytketty), etupää avustaa. Mutta sitten taas jatkuva ei ainakaan oo tosiaan tuo missä saa pelkän takapään vetämään. Tai etupään (liekö sellasia edes..). Eli voisko näitä uudempia abs-antureilta kierroseroja lukevia autoja sitten paremmin sanoa jatkuvaksi, tietokone herää heti kun raja-arvo ylittyy.
Ja aika hankala on tehdä mekaanisesti autoa joka olis kokoajan täysin jatkuva neliveto, koska se kuluttais äkkiä paikat loppuun kesäkelillä ja pitävillä pinnoilla.. eli näkisin että jonkilainen "luisto" pitää olla eri nopeutta pyörivillä akseleilla, vaikka ero niiden välillä olisikin pieni
Jatkuva neliveto syntyy keski-tasauspyörästöllä. Loput on sitten enemmän tai vähemmän kytkettäviä. Viscokin särkyy niin että se neliveto on koko ajan jäykkänä. Se on sen tehtävä. Eli siksi sitä jeeppiä ei kande testata rullilla.
Varsinkaan jos on quodra-trac niin sinulla.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
No tasauspyörästö sielä akseleitten välillä on sitä varten. Torsen on hyvä kun on täysin mekaaninen laitos ja jakaa voimaa paremmin pitävälle akselille(jos vaan toisella akselilla on jonkunlainen pito).
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Omasta mielestä torsen on paholaisen keksintö. Juuri kun oikeasti tarvisi nelivetoa/ vetoa auton keulaan ja perään (lisäksi tietysti akseleilla olevista lukoista on iso apu,mutta niilläkään ei mitään tee jos torsenin takia akselille ei mene voimaa) pahassa paikassa niin ei liiku mihinkään.
Useasti tullut vastaan että lumen takia toiset pyörät "ilmassa" kun auto on mahasta kiinni jossain ja toiset pyörät on pitävällä pinnalla. Eihän se siitä lähde.
Onhan tuo ihan ok jossain keskustan mäkilähdöissä tai mökkitiellä niin kauan kunnes keula nousee ilmaan peltoaukealla tuulen tuoman lumen takia.
Youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta.
Hakuun vaikka 4wd vs awd.
Electroniikasta on rullilla ajaessa iso apu
Tässä yksi https://youtu.be/2OzK-oRPCbs
Useasti tullut vastaan että lumen takia toiset pyörät "ilmassa" kun auto on mahasta kiinni jossain ja toiset pyörät on pitävällä pinnalla. Eihän se siitä lähde.
Onhan tuo ihan ok jossain keskustan mäkilähdöissä tai mökkitiellä niin kauan kunnes keula nousee ilmaan peltoaukealla tuulen tuoman lumen takia.
Youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta.
Hakuun vaikka 4wd vs awd.
Electroniikasta on rullilla ajaessa iso apu
Tässä yksi https://youtu.be/2OzK-oRPCbs
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Niin mielestäni tuo punarajalla veto on noisa museoautoissa kyllä aika rääkki. Omalla autolla oli ajettu yli miljoona ja siinä esikammiokone. Pieniä murtumia esikammioissa mutta kuitenkin vielä toimiva. Mielestäni ihan turhaa rääkkiä tuollaiselle vanhalle koneelle jolla ajettu toista miljoonaa. Tiedä sitten onko huonoutta...aarne kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 8:54 am Huonouttaan särkyy jos ei moottori kärsi punarajalla hetkeä huutaa.
Nelivedoissa huomioisin kyllä viskon tosiaan. Pitäisihän senkin pompata rullilta pois jos niin kovin kiinni puree.
Omat haldexit ja torsenit menneet rullista läpi moitteetta. Muistaakseni torsenille annetaan lupa hinatakkin lyhyitä matkoja toinen pää ilmassa.
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Omassa Land Cruserissa oli tosiaan nuo napalukot pyörissä ja tasauspyörästön lukot erikseen, kaikki mekaanisia. Tämä on mielestäni todellinen neliveto, liikkuu vaikka olisi vain yhdellä pyörällä maassa. Näissähän täytyy kuskin tietää mitenkä mekaniikka toimii ettei särje paikkoja, eli pitävillä pinnoilla ei kannata kaikkia lukkoja laittaa kiinni. Ennen vahnaa siis nelivedot olivat sanan mukaisesti nelivetoja, ei mitenkään hankala tehdä.konhelius kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 9:36 am
Ja aika hankala on tehdä mekaanisesti autoa joka olis kokoajan täysin jatkuva neliveto, koska se kuluttais äkkiä paikat loppuun kesäkelillä ja pitävillä pinnoilla.. eli näkisin että jonkilainen "luisto" pitää olla eri nopeutta pyörivillä akseleilla, vaikka ero niiden välillä olisikin pieni
Ford 6610 -88
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Ymmärrän pointtisi,mutta eikös se silloin jo ole moottorin huonoutta jos siellä on halkeamia?Superdexta-64 kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 12:15 pmNiin mielestäni tuo punarajalla veto on noisa museoautoissa kyllä aika rääkki. Omalla autolla oli ajettu yli miljoona ja siinä esikammiokone. Pieniä murtumia esikammioissa mutta kuitenkin vielä toimiva. Mielestäni ihan turhaa rääkkiä tuollaiselle vanhalle koneelle jolla ajettu toista miljoonaa. Tiedä sitten onko huonoutta...aarne kirjoitti: ↑Su Helmi 14, 2021 8:54 am Huonouttaan särkyy jos ei moottori kärsi punarajalla hetkeä huutaa.
Nelivedoissa huomioisin kyllä viskon tosiaan. Pitäisihän senkin pompata rullilta pois jos niin kovin kiinni puree.
Omat haldexit ja torsenit menneet rullista läpi moitteetta. Muistaakseni torsenille annetaan lupa hinatakkin lyhyitä matkoja toinen pää ilmassa.
Onhan ne voineet syntyä tietty vaikka jonkun huonosta käytöstäkin aikoinaan tai huokoisesta valusta.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.
Joo kyllä se on 100% neliveto, jos kaikki kolme tasauspyörästöä on lukittu.Omassa Land Cruserissa oli tosiaan nuo napalukot pyörissä ja tasauspyörästön lukot erikseen, kaikki mekaanisia. Tämä on mielestäni todellinen neliveto,
Niillä napalukoilla ei ole nelivetoisuuden kanssa muuta tekoa, kun saadaan polttoaineen kulutusta pienemmäks ja tietysti sitämyöten etupään vetosysteemit ei turhaan kulu, kun eivät pyöri sillon kun etupään vetoa ei tarvi.
Joissain vähän uudemmissa esim pikapeissa ei ole napalukkoja, vaan vetoakselit pyörii aina pyörien mukana, ja yhteys katkastaa etuperästä, ettei etuperä ja kardaani pyöri turhaan kun vetoa ei tarvita.