Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

toyopet kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 12:11 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:31 am
zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Minulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...
Tais perässä ollella mennä kalsarit vaihtoon, kun kotio lähti samantien :lol: :lol: :lol:
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Aakku kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 12:16 pm
toyopet kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 12:11 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:31 am
zukka kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 11:25 am Tuon takia käytän konttorilla jolla on hyvät vakuutukset vaikka ei halvin olekaan.
Mm dieselin pakokaasutesteissä hajonneita autoja korvaavat vuosittain vaikka omasta mielestäni autossa on vikaa jos ei kestä 1-3krt noin 3 sek kaasu pohjassa.
Minulla oli kuusipyttynen museoauto ja täytyy sanoa, että kyllä ryntäytyksessä saattoi vierähtää pieni kyynel silmäkulmasta. Kesti kyllä tähän asti tuon rääkin... :lol:
Minulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...
Mihin sitä 6000 rpm tarvitaan?
Vanhassa pakussani on rajoitin, joka ei paikalla seistessä anna kuin 2500 rpm. Se on riittänyt ja saa riittää.
Joskus kauan sitten vanhassa Vanetessa katsastus keskeytettiin, kun en tiennyt, koska hihna on vaihdettu. Oli sikäli vaikea tietääkin, koska siinä oli ketju. Että on sitä varovaisuuttakin löytynyt konttorilta.
Kyllä ainakin minulla selvittivät/tiesivät tuon moottorin sallitut maksimikierrokset jostain, yritin kanssa pumpun toppariruuvilla laittaa maksimikierroksia alemmas ennen katsastusta. Ei onnistunut kun ilmoittivat että ei ota tarpeeksi kierroksia. Kai näissäkin on konttorin väleillä eroa.
Ford 6610 -88
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Aakku kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 12:16 pm
toyopet kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 12:11 pm
Minulla kun oli oldsin 350DX ja jkl:n konttorilla kerran rykäisi sillä mittariin 6000rpm, niin säikähti se inssikin aika kovasti. Meni päästöt läpi eikä se siihen hajonnut. Perässä odotteleva autoilijakin säikähti ja sanoi lähtevänsä kotiin samantien...
Mihin sitä 6000 rpm tarvitaan?
Vanhassa pakussani on rajoitin, joka ei paikalla seistessä anna kuin 2500 rpm.
No ei mihinkään. Automaattivaihteiselle olisi pitänyt olla 2/3 maksiminierroksista, jotka tuolle koneelle kaiken lisäksi on ilmoitettu 3600rpm.
Mutta tuo V-kahdeksikko on aika äkkinäinen ottamaan kierroksia ja varsinkin ilman kuormaa kävi herkästi ylhäällä. Kyllähän siinäkin syöttöpumpussa olisi pitänyt rajoitin olla mutta rykäisi ihan reilusti.
Mutta eipä siinä mitään, ei ollut mikään taksitolpalla karstaa kerännyt yksilö vaan sille tuli happea nuoruuden innolla annettua :)
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:03 pm Kyllä ainakin minulla selvittivät/tiesivät tuon moottorin sallitut maksimikierrokset jostain, yritin kanssa pumpun toppariruuvilla laittaa maksimikierroksia alemmas ennen katsastusta. Ei onnistunut kun ilmoittivat että ei ota tarpeeksi kierroksia. Kai näissäkin on konttorin väleillä eroa.
Mikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla. Hyvin kelpaa mulla Scudo sillä rajoitetulla 2500 rpm käyntinopeudella, vaikka liikkeellä ollessa rajoitin vapauttaakin kierrokset.
Onneksi uudemmassa Expertissäni ei enää ryntäyksiä tehdä, vaan annetaan OBD todistus katsurin käteen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Aakku kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:13 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:03 pm Kyllä ainakin minulla selvittivät/tiesivät tuon moottorin sallitut maksimikierrokset jostain, yritin kanssa pumpun toppariruuvilla laittaa maksimikierroksia alemmas ennen katsastusta. Ei onnistunut kun ilmoittivat että ei ota tarpeeksi kierroksia. Kai näissäkin on konttorin väleillä eroa.
Mikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla. Hyvin kelpaa mulla Scudo sillä rajoitetulla 2500 rpm käyntinopeudella, vaikka liikkeellä ollessa rajoitin vapauttaakin kierrokset.
Onneksi uudemmassa Expertissäni ei enää ryntäyksiä tehdä, vaan annetaan OBD todistus katsurin käteen.
Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.
Ford 6610 -88
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:16 pm Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.
Ajovastushan siellä pitäisi olla. Lastattu vaunu perään ja konttoria ympäri. Kyllä savua alkaa lykkäämään, jos on lykätäkseen. Nykyinen mittaustapa mittaa vain putkeen kertyneen nokimäärän.
Sekin kertoo paljon, kun tehdas asettaa rajoittimen paikalla olleesseen autoon, niin sitten muka kelpaa sekin käyntinopeus. Tuon mukaan koko mittaus on silloin eriarvoista, tai jopa humpuukia.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Aakku kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:23 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:16 pm Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.
Ajovastushan siellä pitäisi olla. Lastattu vaunu perään ja konttoria ympäri. Kyllä savua alkaa lykkäämään, jos on lykätäkseen. Nykyinen mittaustapa mittaa vain putkeen kertyneen nokimäärän.
Sekin kertoo paljon, kun tehdas asettaa rajoittimen paikalla olleesseen autoon, niin sitten muka kelpaa sekin käyntinopeus. Tuon mukaan koko mittaus on silloin eriarvoista, tai jopa humpuukia.
Juurikin näin, museovehkeissä ei paljon rajoittimia ole kuin se pumpun säätötappi.
Ford 6610 -88
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:16 pmMikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla.
. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia.
[/quote]

:roll: :shock:
Varmaan ollut alitehoisia dieseleitä minulla, joutunut hyödyntämään koko kierrosalueen. :D
It has three speed: here, there and gone...
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

En enää muista mutta pitiköhän se pysyä pari sekuntia tietyn kierrosalueen sisällä. Siinä mittarissa minkä itse näin niin naputeltiin se maksimikierrosalue vai saatiinko se niin että kerran rykästiin kaasu pohjaan. Sen jälkeen kierrokset pitää saada nostettua tietyssä ajassa sinne tietylle yläkierrosalueelle, sitten sitä pidettiin siinä ehkä pari sekuntia. Tämä piti pystyä toistamaan muistaakseni kahdesti. Jotenkin näin se meni. Vanhoissa museovehkeissä kun ei ole tuota kierrostopparia vaan se kaasu menee täysille, katsurihan on tottunut siihen että survasee sen rajottajaa vasten ja pitää siinä sen mitä tarvii. Mutta pahaa teki joka kerran kun yli miljoona kilometriä ajettua konetta ilman kuormaa vedetään kierrokset lähelle maksimia.
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

toyopet kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 2:13 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:16 pmMikäköhän järki noissa maksimikierroksissa on? Eihän dieseliä kuulu liikenteessäkään huudattaa maksimikierroksilla.
. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia.
:roll: :shock:
Varmaan ollut alitehoisia dieseleitä minulla, joutunut hyödyntämään koko kierrosalueen. :D
[/quote]

Heh, tarkoitin sitä mittausaluetta siellä yläpäässä, toistolla pitää päästä samaan. Totta kai ne kierrokset nostetaan alusta asti sinne ylös. :lol: :lol:
Ford 6610 -88
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Aakku kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:23 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Ti Helmi 09, 2021 1:16 pm Tätä olen minäkin ihmetellyt, ei ajossa koskaan noihin arvoihin pääse. Eihän niitä ihan tappiin vedetäkkään mutta tietyn alueen sisälle lähellä maksimia. Mielestäni tuo pitäisi ajossa/ajokierrosalueella tehdä tuo mittaus, jos halutaan todellisia päästöjä mitata.
Ajovastushan siellä pitäisi olla. Lastattu vaunu perään ja konttoria ympäri. Kyllä savua alkaa lykkäämään, jos on lykätäkseen. Nykyinen mittaustapa mittaa vain putkeen kertyneen nokimäärän.
Sekin kertoo paljon, kun tehdas asettaa rajoittimen paikalla olleesseen autoon, niin sitten muka kelpaa sekin käyntinopeus. Tuon mukaan koko mittaus on silloin eriarvoista, tai jopa humpuukia.
Eikös tuon mittauksen ideana ole kiihdyttää moottorin pyöriviä massoja mahdollisimman nopeasti, ja saada tällä aikaiseksi hetkellinen maksimikuormitus jonka aikana savuarvo mitataan? Eli käytetään moottorin pyöriviä massoja ikäänkuin dynamometrinä. Monet inssitkin pitää tuota mittausta aika järjettömänä mutta minkäs teet. Jotkut selvästi hakee pienintä hyväksyttyä kierroslukua eikä runttaa surutta kaasua pohjaan.

Omassa nelivedossa on oikea mekaaninen keskitasauspyörästö jossa on viskolla tehty luistonrajoitus jota ei voi kytkeä pois, ja lisäksi kytkettävä 100% lukko. Ei ajeta rullille, eikä asiasta tarvitse edes huomauttaa.
Microsoft- vapaa vyöhyke
aarne
Viestit: 1869
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja aarne »

Huonouttaan särkyy jos ei moottori kärsi punarajalla hetkeä huutaa.
Nelivedoissa huomioisin kyllä viskon tosiaan. Pitäisihän senkin pompata rullilta pois jos niin kovin kiinni puree.
Omat haldexit ja torsenit menneet rullista läpi moitteetta. Muistaakseni torsenille annetaan lupa hinatakkin lyhyitä matkoja toinen pää ilmassa.
konhelius
Viestit: 50
Liittynyt: Pe Syys 18, 2020 9:42 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja konhelius »

-00 Jeeppi minullakin oli ihan hetki sitten, puhelin katsurin kanssa ja kävi pihalla testaamassa jarrut, tiesi asian (tai niin ainakin sanoi..). Erikoisinta tosin oli kun nosti auton ilmaan kaikki pyörät ja yhtä takapyörää pyöritellessä kaikki pyörät pyöri. Tuumasin itekseni että katsastuksen jälkeen mennään testaamaan nelikon toimivuutta maasto-olosuhteissa :D No eipä sillä tietysti asfaltilla ympyröitä tehty, sen verran lujaan puree lukot. Keski- ja perälukoissa mekaaninen lukko, hydraulinen, ulos menevien akselien kierroserossa pumppu pyörii ja kytkee levyt kiinni.

Se että mikä sitten on jatkuva neliveto.. sitä on tosiaan aika hankala määritellä, nuota kun on normaalisti vain etupäällä vetäviä ja sitten vain takapäällä. Eli periaatteessa tuo jeeppikään ei sitä ole koska takapää vetää aina (on mekaanisesti kytketty), etupää avustaa. Mutta sitten taas jatkuva ei ainakaan oo tosiaan tuo missä saa pelkän takapään vetämään. Tai etupään (liekö sellasia edes..). Eli voisko näitä uudempia abs-antureilta kierroseroja lukevia autoja sitten paremmin sanoa jatkuvaksi, tietokone herää heti kun raja-arvo ylittyy.

Ja aika hankala on tehdä mekaanisesti autoa joka olis kokoajan täysin jatkuva neliveto, koska se kuluttais äkkiä paikat loppuun kesäkelillä ja pitävillä pinnoilla.. eli näkisin että jonkilainen "luisto" pitää olla eri nopeutta pyörivillä akseleilla, vaikka ero niiden välillä olisikin pieni
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

konhelius kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:36 am -00 Jeeppi minullakin oli ihan hetki sitten, puhelin katsurin kanssa ja kävi pihalla testaamassa jarrut, tiesi asian (tai niin ainakin sanoi..). Erikoisinta tosin oli kun nosti auton ilmaan kaikki pyörät ja yhtä takapyörää pyöritellessä kaikki pyörät pyöri. Tuumasin itekseni että katsastuksen jälkeen mennään testaamaan nelikon toimivuutta maasto-olosuhteissa :D No eipä sillä tietysti asfaltilla ympyröitä tehty, sen verran lujaan puree lukot. Keski- ja perälukoissa mekaaninen lukko, hydraulinen, ulos menevien akselien kierroserossa pumppu pyörii ja kytkee levyt kiinni.

Se että mikä sitten on jatkuva neliveto.. sitä on tosiaan aika hankala määritellä, nuota kun on normaalisti vain etupäällä vetäviä ja sitten vain takapäällä. Eli periaatteessa tuo jeeppikään ei sitä ole koska takapää vetää aina (on mekaanisesti kytketty), etupää avustaa. Mutta sitten taas jatkuva ei ainakaan oo tosiaan tuo missä saa pelkän takapään vetämään. Tai etupään (liekö sellasia edes..). Eli voisko näitä uudempia abs-antureilta kierroseroja lukevia autoja sitten paremmin sanoa jatkuvaksi, tietokone herää heti kun raja-arvo ylittyy.

Ja aika hankala on tehdä mekaanisesti autoa joka olis kokoajan täysin jatkuva neliveto, koska se kuluttais äkkiä paikat loppuun kesäkelillä ja pitävillä pinnoilla.. eli näkisin että jonkilainen "luisto" pitää olla eri nopeutta pyörivillä akseleilla, vaikka ero niiden välillä olisikin pieni
Tuo jeepin systeemi on tosiaan metka, ei välttis hyvä koska liukkaalla lukot päällä ei välttis tapahdu muuta kuin sivuttais siirtymä.

Jatkuva neliveto syntyy keski-tasauspyörästöllä. Loput on sitten enemmän tai vähemmän kytkettäviä. Viscokin särkyy niin että se neliveto on koko ajan jäykkänä. Se on sen tehtävä. Eli siksi sitä jeeppiä ei kande testata rullilla.
Varsinkaan jos on quodra-trac niin sinulla.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No tasauspyörästö sielä akseleitten välillä on sitä varten. Torsen on hyvä kun on täysin mekaaninen laitos ja jakaa voimaa paremmin pitävälle akselille(jos vaan toisella akselilla on jonkunlainen pito).
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omasta mielestä torsen on paholaisen keksintö. Juuri kun oikeasti tarvisi nelivetoa/ vetoa auton keulaan ja perään (lisäksi tietysti akseleilla olevista lukoista on iso apu,mutta niilläkään ei mitään tee jos torsenin takia akselille ei mene voimaa) pahassa paikassa niin ei liiku mihinkään.
Useasti tullut vastaan että lumen takia toiset pyörät "ilmassa" kun auto on mahasta kiinni jossain ja toiset pyörät on pitävällä pinnalla. Eihän se siitä lähde.
Onhan tuo ihan ok jossain keskustan mäkilähdöissä tai mökkitiellä niin kauan kunnes keula nousee ilmaan peltoaukealla tuulen tuoman lumen takia.

Youtubesta löytyy paljon videoita aiheesta.
Hakuun vaikka 4wd vs awd.
Electroniikasta on rullilla ajaessa iso apu

Tässä yksi https://youtu.be/2OzK-oRPCbs
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

aarne kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 8:54 am Huonouttaan särkyy jos ei moottori kärsi punarajalla hetkeä huutaa.
Nelivedoissa huomioisin kyllä viskon tosiaan. Pitäisihän senkin pompata rullilta pois jos niin kovin kiinni puree.
Omat haldexit ja torsenit menneet rullista läpi moitteetta. Muistaakseni torsenille annetaan lupa hinatakkin lyhyitä matkoja toinen pää ilmassa.
Niin mielestäni tuo punarajalla veto on noisa museoautoissa kyllä aika rääkki. Omalla autolla oli ajettu yli miljoona ja siinä esikammiokone. Pieniä murtumia esikammioissa mutta kuitenkin vielä toimiva. Mielestäni ihan turhaa rääkkiä tuollaiselle vanhalle koneelle jolla ajettu toista miljoonaa. Tiedä sitten onko huonoutta...
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3570
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

konhelius kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 9:36 am

Ja aika hankala on tehdä mekaanisesti autoa joka olis kokoajan täysin jatkuva neliveto, koska se kuluttais äkkiä paikat loppuun kesäkelillä ja pitävillä pinnoilla.. eli näkisin että jonkilainen "luisto" pitää olla eri nopeutta pyörivillä akseleilla, vaikka ero niiden välillä olisikin pieni
Omassa Land Cruserissa oli tosiaan nuo napalukot pyörissä ja tasauspyörästön lukot erikseen, kaikki mekaanisia. Tämä on mielestäni todellinen neliveto, liikkuu vaikka olisi vain yhdellä pyörällä maassa. :lol: Näissähän täytyy kuskin tietää mitenkä mekaniikka toimii ettei särje paikkoja, eli pitävillä pinnoilla ei kannata kaikkia lukkoja laittaa kiinni. Ennen vahnaa siis nelivedot olivat sanan mukaisesti nelivetoja, ei mitenkään hankala tehdä.
Ford 6610 -88
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja zukka »

Superdexta-64 kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 12:15 pm
aarne kirjoitti: Su Helmi 14, 2021 8:54 am Huonouttaan särkyy jos ei moottori kärsi punarajalla hetkeä huutaa.
Nelivedoissa huomioisin kyllä viskon tosiaan. Pitäisihän senkin pompata rullilta pois jos niin kovin kiinni puree.
Omat haldexit ja torsenit menneet rullista läpi moitteetta. Muistaakseni torsenille annetaan lupa hinatakkin lyhyitä matkoja toinen pää ilmassa.
Niin mielestäni tuo punarajalla veto on noisa museoautoissa kyllä aika rääkki. Omalla autolla oli ajettu yli miljoona ja siinä esikammiokone. Pieniä murtumia esikammioissa mutta kuitenkin vielä toimiva. Mielestäni ihan turhaa rääkkiä tuollaiselle vanhalle koneelle jolla ajettu toista miljoonaa. Tiedä sitten onko huonoutta...
Ymmärrän pointtisi,mutta eikös se silloin jo ole moottorin huonoutta jos siellä on halkeamia?
Onhan ne voineet syntyä tietty vaikka jonkun huonosta käytöstäkin aikoinaan tai huokoisesta valusta.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jatkuvan nelivedon jarrujen katsastus.

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Omassa Land Cruserissa oli tosiaan nuo napalukot pyörissä ja tasauspyörästön lukot erikseen, kaikki mekaanisia. Tämä on mielestäni todellinen neliveto,
Joo kyllä se on 100% neliveto, jos kaikki kolme tasauspyörästöä on lukittu.
Niillä napalukoilla ei ole nelivetoisuuden kanssa muuta tekoa, kun saadaan polttoaineen kulutusta pienemmäks ja tietysti sitämyöten etupään vetosysteemit ei turhaan kulu, kun eivät pyöri sillon kun etupään vetoa ei tarvi.

Joissain vähän uudemmissa esim pikapeissa ei ole napalukkoja, vaan vetoakselit pyörii aina pyörien mukana, ja yhteys katkastaa etuperästä, ettei etuperä ja kardaani pyöri turhaan kun vetoa ei tarvita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: korkinavaaja999, Mazaman ja 59 vierailijaa