O:Suutintesteri

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja zukka »

skuikka kirjoitti: La Tammi 30, 2021 11:41 pm
zukka kirjoitti: La Tammi 30, 2021 8:26 pm Onkohan noissa commonraileissa eri ruiskutusaikoja?
Mietin sitä että kun on eri autoja ja eri merkkisiä suuttimia.
Näissä vanhoissahan ei ole ongelmaa sellaisten testaamisessa.
Kai tuolla releelläkin saa testattua paremmin kun että ei testaisi ollenkaan.
Olen CR-suutinta pariin otteeseen testannut autossa. Suutin ja suutinputki irti ja kasataan sellaiseen asentoon että suutin törröttää ylöspäin. Piuha kiinni, vähän isompi rätti alle ja auto käyntiin. Suihkun tasaisuuden siitä näkee hyvin. Onnistuin yhden tiivisteen vaihdon tössimään toissa viikolla Bemarin suuttimesta niin kyllä siitä huomasi hyvin senkin että suutin sulkeutuu hitaasti. Suihku vaan vaimeni välillä, ei loppunut. Olin roskan onnistunut päästämään sisään. Seuraavan kerran puran Common Rail-suuttimia keittiössä niin ei pitäisi ainakaan metallihippuja pyöriä tilassa.
Tuohan onkin varmaan ihan ok keino kotitarpeisiin.
Jos noin kuvitteelisesti testaisi kaikki suuttimet niin mitenköhän suojaisi autoa sen verran ettei se haise laivan konehuoneelle loppu elämäänsä?
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja skuikka »

zukka kirjoitti: Su Tammi 31, 2021 8:17 am

Tuohan onkin varmaan ihan ok keino kotitarpeisiin.
Jos noin kuvitteelisesti testaisi kaikki suuttimet niin mitenköhän suojaisi autoa sen verran ettei se haise laivan konehuoneelle loppu elämäänsä?
Minä olen suurempia suojaamatta testaillut, vähän rättiä koneen päälle. Aina sinne vähän dieseliä lorisee kun noita purkaa kumminkin, ruiskutusannosten koko on siihen nähden aika pieni. Vähän katsoo että mihin suuntaan reiät näyttää.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuossa on muutes hyvät kuvat Mersun suuttimen purusta. https://www.mersuforum.net/forum/viewto ... e&start=30
Vähän noiden pohjalta käytin Bemarin Boschilaisen osina ja vaihdoin tuon teflontiivisteen. Oli tiivisterengas poikki ja vuoti niin kovaa ohi ettei meinanut startata kun paine ei noussut.
Kirjoittelin Konekansaan pitemmän jutun tuosta asennusvirheestä. https://konekansa.net/threads/cr-suutti ... sta.62160/
Aiempi heittoni siitä että teen seuraavan keittiössä, ei ollut vitsi. Tein pajalla puhtaalla pöydällä ja puhtailla räteillä homman mutta jostain löytyi metallihitu. Jos tuo olisi ollut vaikka vehnäjauhon hiukkanen, olisi 500bar starttipaine työntänyt sen helposti läpi. Nyt se vaan painoi sen tiukempaan kiinni.
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

https://www.darwendiesels.com/search?co ... lve+Socket

eipä osaa sanoa mistä Pilot+Valve+Socket osasta puhutaan
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja zukka »

Voisi joskus valmiiksi risan suuttimen mielenkiinnosta purkaa ja tutkia.
En ole kun holkin vaihtanut jos on ollut halki.

Noista suihkutus kuvioista ja mahdollisesta vuodosta varoitellaan eniten jos kotona korjailee että rikkoisi sitten männän.
Ei ole vielä tarvinut tutustua aiheeseen tarkemmin, mutta eiköhän sekin aika tule vielä kun tän hetkisillä kolmella dieselillä ajettu yhteensä jotain 1,5 miljoonaa
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Kuvio on kohdallaan uusien kärkien kanssa kasatessa, mutta paineet joutuu tarkistamaan. Vanhojen suuttimien testailussa sitten se että joka reiästä se sumu tulee, ja se ettei tiputtele. Diesel kurssilla joskus vuosikymmeniä sitten oli aiheena mersujen suuttimien ongelmat, kun ne penkissä toimivat ok, mutta kun paikallaan sitten takerteli tai sitten muuta häiriötä. Siellä sitten oli irtokansi jonka kanssa sai niitä suuttimien asennuksia harjoitella. Kiristyksen jälkeen kun tarkistettiin suuttimet, niin tuli selväksi kuinka herkästi väärin kiristämällä suutin paikalleen, vaikuttaa niiden toimintaan. Tiedä sitten mikä oli että juuri mersuissa tämä oli isompi ongelma. Ei ainakaan erikseen muita mainittu. Sen kyllä noilla kursseilla oppi, että hyvin usein keskityttiin vain johonkin merkkiin, vaikka oli sitten kysymyksessä kuinka yleisaiheinen koulutus?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuota puhtautta kun miettii niin se ketjuhan alkaa polttoaineensuodattimen vaihdosta. Siellä on eka paikka missä sinne saa likaa. Suutinputkien irroitus pölyisessä konehuoneessa, likaisin käsin käsittely, yms. Olen noita jonkun kerran irroitellut ja kiinnitellyt ja maassa maaten vaihdellut suodattimia ilman ongelmia mutta pienestä se on kiinni jos huono säkä käy. Riski toki kasvaa mitä enemmän tekee mutta periaatteessa sitä likaa saa melkolailla samoihin paikkoihin suutinta asentaessa kuin huoltaessa. Niitä muovitulppia pitäisi hommata jo varalle kun noita tulee aina välillä ropellettua niin saa aika paljon riskiä pienennettyä.
Kaveri joka oli noita jonkun vuoden työkseen tehnyt, sanoi että pesevät ensin ulkopuolen puhtaassa pesunesteessä messinkiharjan kanssa ettei pinttynyt lika kulkeudu purussa sisään. Se se varmaan tuossa minullakin todennäköisin lian kuljetin oli. Putsasin toki runsaalla bräkkärillä ja rätillä mutta eihän se nyt ihan metallipinnalla ollut. Vipperien käyttö tuskin oli sekään viisasta mutta ne nyt oli puhtaimpia mitä oli käsillä.
Ajomies
Viestit: 28150
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Juu ei edes eväiden syöntialusta ole riittävän "puhdas" noissa hommissa. Ja kärkien hipelöinti sormin on ehdottomasti kiellettyä !
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja plaanari »

jarikos kirjoitti: La Tammi 30, 2021 11:00 pm Oikein toimivan suuttimen kuulee jo äänestä, se narskahtaa kun paine on riittävä avatakseen suuttimen. Suihkun muodon näkee myös hyvin samalla aivan riittävällä tarkkuudella. Paineen säätäminen on helpompaa jos mittari on nestevaimennettu. Tuossa viron poikien pumpussa näyttää olevan vaimentamaton, sen vaihtaisin siihen saman tien.
Suutintesterin mittarin kuuluu olla vaimentamaton, hankala on muuten nähdä avautumispaine. Aluksi hana painemittarille täytyy olla kiinni, sitten muutama romskimpi painallus, että ilmat lähtee. Hana auki ja pikkuhiljaa painamalla nähdään avautumispaine. Sit varovasti paine nostetaan lähelle avautumista ja pumppaus lopetetaan. Kuinka nopeasti paine laskee nähdään suuttimen ohivuoto tai halvoissa testereissä myös testerin vuoto. Lopuksi hana suljetaan ja suutin otetaan pois. Paine siis jätetään testeriin. Itellä mittari ole tainnu käydä nollassa muutaman kuukauteen. Joskus linnavuoressa satunaiset itsetestailijat sai vehkeet hajalle, kun runttaillaan ilmoja pois hana auki. Kerran läpipainettu kalibrointineste laitetaan jäteastiaan.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
jarikos
Viestit: 4400
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja jarikos »

plaanari kirjoitti: Su Tammi 31, 2021 11:36 pm
jarikos kirjoitti: La Tammi 30, 2021 11:00 pm Oikein toimivan suuttimen kuulee jo äänestä, se narskahtaa kun paine on riittävä avatakseen suuttimen. Suihkun muodon näkee myös hyvin samalla aivan riittävällä tarkkuudella. Paineen säätäminen on helpompaa jos mittari on nestevaimennettu. Tuossa viron poikien pumpussa näyttää olevan vaimentamaton, sen vaihtaisin siihen saman tien.
Suutintesterin mittarin kuuluu olla vaimentamaton, hankala on muuten nähdä avautumispaine. Aluksi hana painemittarille täytyy olla kiinni, sitten muutama romskimpi painallus, että ilmat lähtee. Hana auki ja pikkuhiljaa painamalla nähdään avautumispaine. Sit varovasti paine nostetaan lähelle avautumista ja pumppaus lopetetaan. Kuinka nopeasti paine laskee nähdään suuttimen ohivuoto tai halvoissa testereissä myös testerin vuoto. Lopuksi hana suljetaan ja suutin otetaan pois. Paine siis jätetään testeriin. Itellä mittari ole tainnu käydä nollassa muutaman kuukauteen. Joskus linnavuoressa satunaiset itsetestailijat sai vehkeet hajalle, kun runttaillaan ilmoja pois hana auki. Kerran läpipainettu kalibrointineste laitetaan jäteastiaan.
Molempia kuitenkin myydään, sekä vaimennettuja että vaimentamattomia. Vaimennetusta enemmän tykkään kun vaimentamattomassa neula väräjää helposti. Tai sitten vaan on silmäni liian hidas tai kädestä puuttuu vakaus :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja karnie »

Joku taisi kysellä kokemuksia kaupamajan testeristä.
Heti kohta kahden suuttimen antamalla asiantuntemeksella, niin testeri ajaa hommansa.

Avautumispaineen näkee helposti isosta mittarista, sikäli kun tolkkunsa pitää, mutta ei ainakaan vielä anna aihetta epäilyyn. Ja painetta pystyy tuottamaan hyvän tasaisen rauhallisesti ja näkee / kuulee suihkun. Hengityssuoja on kyllä hyvä olla naamassa eikä muutenkaan tartte rasvata naamaa ehtoolla. Eiköhän pahin kiiltely naamasta kulu tyynyyn kun yön tai pari nukkuu....

Hanoja tai nappeja ei ole, joten paineen joutuu pitään hantaakilla ja kattoon kuseeko kärkki, mutta muuten vuotamisen tutkinta on kyllä herran hallussa.

Hinta-Laatusuhteensa varmaan hoitaa. Pikkusen jos on enemmän tosissaan asian kanssa, niin kannattanee hankkia hanallinen tai ne muutamat suuttimensa kiikuttaa ammapajalle. Tuskin nyt ihan maailmoja säätäminen maksaa. Tälläiselle ite tunaajalle ko. viron testeri ajaa asiansa.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Testattaessa muovinen limppari/ vesipullo suuttimelle päähän ottaa mukavasti sumut kiinni. En ole itekkään sitä Boschin paineilmalla toimivaa muutamantonnin laatikkoa ostanut. Muutamia tuhansia suuttimia näin pumppaillut.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
hamsteri
Viestit: 2796
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

taisin kerran valmet huollon pojilt kysyä mitä mahtaii kustantaa suuttimien testaus olikohan 4o e kpl jos oikein muistan
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja karnie »

40€ kpl pidän kyllä jo kalliina.... Paikallisella valtran merkkikorjaamolla käytin omiani joskus, niin ei ottanut mitään vaikka vähän koitin rahaakin tarjotella. Liekkö sitten säälistä.....

Mutta hyvä vinkki tuo pullo. Pitääpä koittaa.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja Jammu »

20€ maksoin kun kävin yhdessä huoltofirmassa Natikan sumuttimet säätämässä, säädin tosin ne itte kun oli mallia näytetty.
Suomi kuuluu länsimaihin
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja plaanari »

Ite en kans ole ottanut suuttimien testauksesta mitään. Sitten kun ruvetaan kärkiä vaihtamaan, niin purku, ultrapesu, kasaus ja paineiden säätö 15€+alv/ kpl

Mielestäni kun vanhojen suutinten avautumispaine laskenut, niin ei niitä kannata säätää. Silloin neula on jo painunut pesäänsä ja neulan lift kasvanut. Avautumisesta tulee sellanen tussahdus, kun neulan nousu liian korkea. Samalla vaivalla sitten laittaa uudet nokat. Aikanaan niitä kyllä hiottiinkin uudestaan, mutta silloin uudet nokat oli arvokkaita.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
tono
Viestit: 2146
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:49 pm
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja tono »

Tuon viron testerin jos hommaisi, niin oletettavasti massikan suuttimet siihen ei käy suoraan kiinni? Kun jos oikein ymmärsin on vaan M12 ja M14 kierteellä olevat putket mukana?

Tarvetta kun on Massikan, Fordin, Valmetin suuttimia katsella niin mitä kierteitä noissa on?
vw 1300 -72:n voimalla mennään!
plaanari
Viestit: 342
Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 6:32 pm
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja plaanari »

24 vuoden pumppumiesuran aikana on tullut kerran vastaan peruskoneissa joku muu kuin 12*1,5 tai 14*1,5. Pullinkivehkeissä sitten monenmoista kierettä. Suuttimissa ja ruiskutuspumpuissa tuntus tuo ruiskutusputkiliitännän kierre olevan aina metrinen.
http://www.akaandiesel.fi
https://www.facebook.com/akaandiesel.fi/
Olemme Suomen johtava Valmet/ Valtra ruiskutuslaitteiden korjaus, vaihtolaite ja maahantuontiin keskittyvä yritys (poislukien linnavuoren tehdas) noin 30v kokemuksella.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: O:Suutintesteri

Viesti Kirjoittaja karnie »

plaanari kirjoitti: Ti Huhti 27, 2021 9:24 pm 24 vuoden pumppumiesuran aikana on tullut kerran vastaan peruskoneissa joku muu kuin 12*1,5 tai 14*1,5. Pullinkivehkeissä sitten monenmoista kierettä. Suuttimissa ja ruiskutuspumpuissa tuntus tuo ruiskutusputkiliitännän kierre olevan aina metrinen.

Juu näin tuntui olevan. Oletin, että pitää tehdä vanhasta suihkuputkesta adapteri vanhaan brittirouvaan, nuffiin. Mutta niin vaan metrinen jenka oli suuttimissa. Lienee nuffin ainoa metrisellä mitoituksella tehdyt osat.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Joope, MasaP ja 68 vierailijaa