Kasvukausikeskustelu 2021

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Woodsman kirjoitti: La Kesä 26, 2021 8:44 am Ohra on kuitenkin jo tähkällä eli kasvukausi on hyvässä vauhdissa.
Juu on. Lyhyttä on, kärsii siitä kun sade tinttasi savet tiiviksi heti kylvön päälle. Orastui kyllä täystiheäksi eikä juurikaan kellastunut liiasta vedestä, mutta maa on nyt niin kovaa että liekö hapen/tilanpuutetta juurilla. Hukkakaurat piti vielä yhdeltä lohkolta myrkyttää, mutta ei noilla kolmenkympin helteillä arvannut. 15 mm:n ukkoskuuro tuli tuossa yhtenä päivänä ja ajttelin että kunhan muutaman päivän ohra kerää voimia niin käyn ruiskuttamassa. Nyt alkaa olla tähkällä eli mahdollisuus taisi mennä. No täytyy yrittää huolella kitkeä jos hukkikksia ilmaantuu. Kolme vuotta olen myrkyttänyt eikä ennen sitäkään ollut paha, kymmeniä-sata yksilöä vuosittain/10 ha. Tautiaineita ei kannattane myöskään tuhlata kun helteet näyttävät jatkuvan niin pitkälle kuin ennustetta riittää. Jotta katovuosi taas tulossa, viides peräjälkeen.

Lisäys: Käytiin juhannusajelulla n. 60 km:n päässä. Lähes koko paluumatkan tuli vettä kuin esterin piip, pellot lainehtivat isolla alueella. 10 km ennen kotia alkoi poutaantua, meillä on tullut sen verran että mittarin pohja on hivenen kostea. Kesäkuussa tullut siis kolmenkympin helteiden lomaan tuo em. 15 mm:n kuuro joka haihtui saman tien.
Viimeksi muokannut Mutteriuuno, La Kesä 26, 2021 5:01 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Osmo_
Viestit: 8629
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Lupaava sadepäivä tulossa, täydentää loistavasti krapulaa :mrgreen: Mut piristää oloo kun kasvusto saa juotavaa. Kasvustoilla on erilaiset juhannusjuomiset :D Jos vaikka pehmiäis syvemmältä että juuret pääsis kasvamaan. Arvelluttaa vaan että jääkö korsi puolsäären mittaseks. En kyl oo nähnyt ikänä näin laikukkaita kasvustoja. 2012 oli yksi kulma missä ohra oli tallaantumisen takia parikytsenttistä. Mut nyt keskellä lohkookin voi olla kalju kohta😬

2018 kylvin toukokuun puolvälissä ja alkukesä oli ihan samanmoinen, poislukien kylvöjen päälle tulleet rankkasateet. Vasta juhannuksen jälkeen lähti kunnolla kasvuun ja sato oli kohtalainen. Muistaakseni nuukailin sillon apulannan kans ja annoin vain Sarcenia.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Pahimmat helteet ei oo osunehet tänne, eikä kevään/kesän rankkasateetkaan.
Pitää koittaa olla tyytyväinen, vaikkei kasvustot jokapaikas priimaa ookkaan.
Tuulta on riittänyt liiaksi asti, vähän ennen juhannusta helepotti.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
porhaltaja
Viestit: 1481
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Ruiskutuksia on tehty kelien salliessa ja kohtuullisesti on ollut kelejä. Kasvustot vaihtelee kovasti on huonoja ja hyviä.
Ferkku
Viestit: 5141
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:06 pm
Ferkku kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 10:52 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:31 am Itte jonkunverran tulee sääteitä ja tautiaineita ajeltua. On syksyllä suuri asia jos sen ansiosta saa puida pystyä viljaa. Kyllä välillä taudit on verottaneet satoakin.
Hl-painot keikkuu kauralla 60 ja ohralla 70 kg paikkeilla, ei viittisi kahuja viljellä :D
No kyllä niitä kahuja on viime vuosina viljelty, sen verran kuivaa ollut. Ohrat viime vuonna vähä päälle 60. ja vaikka miten oon tautiaineita hyvinä vuosina ruiskuttanu kahteenkin kertaan, ei kyllä 70 oo ollu ikinä muutakuin joskus oman puntarin mukaan. Altian tilityksessä aina ainakin 4 kg vähemmän.
Viime vuonna ei meillä tautia tai lakoa ruiskutettu mihinkään, painot ohralla 69,5 ja kauralla 59 kilon päälle. Ihan kaikkein huonoimmat ohrat meni tuoreena tutun navetalle.
Aika usein ohran hl-painot ovat olleet 72-73 kg. Velsan 12000 TV kärryille korokelaidoilla menee niitä yli 12 tonnia.
On siellä mahdottoman hyvät maat. :shock:

Mä puin ja kuivasin kaikki vihannat joita varmaan puolet alasta, viimeiset lokakuussa. 5 kk ohrat kylvöstä puintiin, ennätys sekin.
Viimeksi muokannut Ferkku, La Kesä 26, 2021 8:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talumees
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Ferkku kirjoitti: La Kesä 26, 2021 8:20 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:06 pm
Ferkku kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 10:52 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:31 am Itte jonkunverran tulee sääteitä ja tautiaineita ajeltua. On syksyllä suuri asia jos sen ansiosta saa puida pystyä viljaa. Kyllä välillä taudit on verottaneet satoakin.
Hl-painot keikkuu kauralla 60 ja ohralla 70 kg paikkeilla, ei viittisi kahuja viljellä :D
No kyllä niitä kahuja on viime vuosina viljelty, sen verran kuivaa ollut. Ohrat viime vuonna vähä päälle 60. ja vaikka miten oon tautiaineita hyvinä vuosina ruiskuttanu kahteenkin kertaan, ei kyllä 70 oo ollu ikinä muutakuin joskus oman puntarin mukaan. Altian tilityksessä aina ainakin 4 kg vähemmän.
Viime vuonna ei meillä tautia tai lakoa ruiskutettu mihinkään, painot ohralla 69,5 ja kauralla 59 kilon päälle. Ihan kaikkein huonoimmat ohrat meni tuoreena tutun navetalle.
Aika usein ohran hl-painot ovat olleet 72-73 kg. Velsan 12000 TV kärryille korokelaidoilla menee niitä yli 12 tonnia.
On siellä mahdottoman hyvät maat. :shock:
Ei noi nyt ihmeitä vaadi perus pH:t kunnossa ja lannoitus kohdallaan.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Ferkku
Viestit: 5141
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Talumees kirjoitti: La Kesä 26, 2021 8:23 pm
Ferkku kirjoitti: La Kesä 26, 2021 8:20 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:06 pm
Ferkku kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 10:52 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:31 am Itte jonkunverran tulee sääteitä ja tautiaineita ajeltua. On syksyllä suuri asia jos sen ansiosta saa puida pystyä viljaa. Kyllä välillä taudit on verottaneet satoakin.
Hl-painot keikkuu kauralla 60 ja ohralla 70 kg paikkeilla, ei viittisi kahuja viljellä :D
No kyllä niitä kahuja on viime vuosina viljelty, sen verran kuivaa ollut. Ohrat viime vuonna vähä päälle 60. ja vaikka miten oon tautiaineita hyvinä vuosina ruiskuttanu kahteenkin kertaan, ei kyllä 70 oo ollu ikinä muutakuin joskus oman puntarin mukaan. Altian tilityksessä aina ainakin 4 kg vähemmän.
Viime vuonna ei meillä tautia tai lakoa ruiskutettu mihinkään, painot ohralla 69,5 ja kauralla 59 kilon päälle. Ihan kaikkein huonoimmat ohrat meni tuoreena tutun navetalle.
Aika usein ohran hl-painot ovat olleet 72-73 kg. Velsan 12000 TV kärryille korokelaidoilla menee niitä yli 12 tonnia.
On siellä mahdottoman hyvät maat. :shock:
Ei noi nyt ihmeitä vaadi perus pH:t kunnossa ja lannoitus kohdallaan.
No ei mulla vaan tuu, vaikka mitä tekis. Ojitukset ja ph:t kunnossa ja apupaskaakin 450-500 kg.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Talumees kirjoitti: La Kesä 26, 2021 8:23 pm
Ferkku kirjoitti: La Kesä 26, 2021 8:20 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:06 pm
Ferkku kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 10:52 pm
Matsikka kirjoitti: Pe Kesä 25, 2021 11:31 am Itte jonkunverran tulee sääteitä ja tautiaineita ajeltua. On syksyllä suuri asia jos sen ansiosta saa puida pystyä viljaa. Kyllä välillä taudit on verottaneet satoakin.
Hl-painot keikkuu kauralla 60 ja ohralla 70 kg paikkeilla, ei viittisi kahuja viljellä :D
No kyllä niitä kahuja on viime vuosina viljelty, sen verran kuivaa ollut. Ohrat viime vuonna vähä päälle 60. ja vaikka miten oon tautiaineita hyvinä vuosina ruiskuttanu kahteenkin kertaan, ei kyllä 70 oo ollu ikinä muutakuin joskus oman puntarin mukaan. Altian tilityksessä aina ainakin 4 kg vähemmän.
Viime vuonna ei meillä tautia tai lakoa ruiskutettu mihinkään, painot ohralla 69,5 ja kauralla 59 kilon päälle. Ihan kaikkein huonoimmat ohrat meni tuoreena tutun navetalle.
Aika usein ohran hl-painot ovat olleet 72-73 kg. Velsan 12000 TV kärryille korokelaidoilla menee niitä yli 12 tonnia.
On siellä mahdottoman hyvät maat. :shock:
Ei noi nyt ihmeitä vaadi perus pH:t kunnossa ja lannoitus kohdallaan.
Ohralla jonkinasteinen tautiruiskutus on yleensä sääntö kuin poikkeus. On helepompi kattella hukkakauratkin kun on polkuja mitä kävellä....
Ja säädettä sitten tarpeen mukaan.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja poweri »

Kasvunsääteet kuuluu vain reheviin ja parhaille kasvulohkoille. Satotaso odote oltava 5 viiva 6t kuivaa ohraa. 3 viiva 4t kahuille ei kannata rikkoja enempää uhrata nettotulos yhtä tyhjän kanssa, halvalla vain kerää tuen talteen. Moni ei huomioi tauti ja lisäravinne huumassa että jos tänä vuonna puinnit menee myöhään jatai sateet estää, palaa hyödyt kuivurilla taivaan tuuliin.
Kauralle ruiskutan sääteen ja ohra saa tautiaineet mutta jätän pari heikompaa lohkoa ilman.
Asiantuntijat laskee että kannattava ohranviljely oltava lähes 6t sato kuivattuna. Jopa minä lasken kevyemmin että 4.5-5 olisi plussa tulos. 3.5t ei kuulemma kannata edes kylvää saatika panostaa mitään muuta kuin puida mahd kuivana että säästää kuivurilla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Asiantuntijat varmaan arvelee vasta sen 6 tn sadon kannattavaksi.....että saa vaihtaa vähintään 5 vuoden välein upouuden puimurin ja traktorin ynnämuuta...
No, minä ajan noilla wanhoilla ja uusin niitä pikkuhiljaa parsien.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Talumees
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

poweri kirjoitti: La Kesä 26, 2021 9:49 pm Kasvunsääteet kuuluu vain reheviin ja parhaille kasvulohkoille. Satotaso odote oltava 5 viiva 6t kuivaa ohraa. 3 viiva 4t kahuille ei kannata rikkoja enempää uhrata nettotulos yhtä tyhjän kanssa, halvalla vain kerää tuen talteen. Moni ei huomioi tauti ja lisäravinne huumassa että jos tänä vuonna puinnit menee myöhään jatai sateet estää, palaa hyödyt kuivurilla taivaan tuuliin.
Kauralle ruiskutan sääteen ja ohra saa tautiaineet mutta jätän pari heikompaa lohkoa ilman.
Asiantuntijat laskee että kannattava ohranviljely oltava lähes 6t sato kuivattuna. Jopa minä lasken kevyemmin että 4.5-5 olisi plussa tulos. 3.5t ei kuulemma kannata edes kylvää saatika panostaa mitään muuta kuin puida mahd kuivana että säästää kuivurilla.
Jos noin vitut'taa muitten tekemiset niin miksi edes kylvät itse, anna pellot niille joita homma kiinnostaa... :roll:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja poweri »

HUUTONAURUA, uskonto 10 ja matikka 5+ on siis totta.
Mulla ollu ihan hyvät hlp ja myönnän että viimevuonna meni vituiks ja jäi sato 4.5 mutta mallasta tuli.
Me vaan talonmies tumputtaa pellonreunalles :mrgreen:
Talumees
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

poweri kirjoitti: La Kesä 26, 2021 10:25 pm HUUTONAURUA, uskonto 10 ja matikka 5+ on siis totta.
Mulla ollu ihan hyvät hlp ja myönnän että viimevuonna meni vituiks ja jäi sato 4.5 mutta mallasta tuli.
Me vaan talonmies tumputtaa pellonreunalles :mrgreen:
Mallas on bulkkia ja halpaa. Mulla vilja lähinnä välikasvi ja päistekasvi raha tulee sopimuskasveista... 8)
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja poweri »

Talumees kirjoitti: La Kesä 26, 2021 11:06 pm
poweri kirjoitti: La Kesä 26, 2021 10:25 pm HUUTONAURUA, uskonto 10 ja matikka 5+ on siis totta.
Mulla ollu ihan hyvät hlp ja myönnän että viimevuonna meni vituiks ja jäi sato 4.5 mutta mallasta tuli.
Me vaan talonmies tumputtaa pellonreunalles :mrgreen:
Mallas on bulkkia ja halpaa. Mulla vilja lähinnä välikasvi ja päistekasvi raha tulee sopimuskasveista... 8)
No mä olen kohta 20v sijoittanu ihan erijuttuihin kuin maatalous eikä kauheesti kaduta eikä tuollaisia paineita kun sulla näyttää olevan.
Maatalous onnistuu vanhoilla koneilla omat nurkat mukavasti.
Talumees
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

poweri kirjoitti: La Kesä 26, 2021 11:13 pm
Talumees kirjoitti: La Kesä 26, 2021 11:06 pm
poweri kirjoitti: La Kesä 26, 2021 10:25 pm HUUTONAURUA, uskonto 10 ja matikka 5+ on siis totta.
Mulla ollu ihan hyvät hlp ja myönnän että viimevuonna meni vituiks ja jäi sato 4.5 mutta mallasta tuli.
Me vaan talonmies tumputtaa pellonreunalles :mrgreen:
Mallas on bulkkia ja halpaa. Mulla vilja lähinnä välikasvi ja päistekasvi raha tulee sopimuskasveista... 8)
No mä olen kohta 20v sijoittanu ihan erijuttuihin kuin maatalous eikä kauheesti kaduta eikä tuollaisia paineita kun sulla näyttää olevan.
Maatalous onnistuu vanhoilla koneilla omat nurkat mukavasti.
Mitäs paineita mulla olisi? Yli kolmekymmentä vuotta itsenäinen elinkeinonharjoittaja. Ei tappiollisia tilinpäätöksiä. Nuorena omaeläkkeelle. Pelloista vuokraa leivän päälle, jos ei osinkoja satu tulemaan. Luuletko poweri olevasi ainut joka sijoittamisen osaa tällä palstalla? :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja poweri »

No ihan turhaan yrität leijua millään sopimuskasveilla ja jurtilla, mistään ei tuu oikeesti tulosta suomessa. Meillä 50v kokemusta jurtista....vieläkin yritetään mukaan hyvään bisnekseen.
Meehän jo tutimaan :) mä lekottelen yötöntä yötä pihasaunassa.
Talumees
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

poweri kirjoitti: Su Kesä 27, 2021 12:12 am No ihan turhaan yrität leijua millään sopimuskasveilla ja jurtilla, mistään ei tuu oikeesti tulosta suomessa. Meillä 50v kokemusta jurtista....vieläkin yritetään mukaan hyvään bisnekseen.
Meehän jo tutimaan :) mä lekottelen yötöntä yötä pihasaunassa.
Satakunnassa kasvatetaan muutakin kuin jurttia... Jos teillä 50v kokemus jurtista eikä tulosta silti jatketaan niin eikö isu anna luopua? :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
poweri
Viestit: 3122
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja poweri »

Olet säkin melkoinen jäärä...tyypillinen valmetteihin sijoittava juumassi.
Meillä jurtti tuotti ihan ookoo mutta tehdaskuvioiden vuoksi kulujen kohtuuton nousu lähes pakotti lopettamaan jo aikoja sitten. Kato kun ei asuta tehtaan vieressä ja on laskimessa patterit.
Talumees
Viestit: 6379
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

poweri kirjoitti: Su Kesä 27, 2021 1:14 am Olet säkin melkoinen jäärä...tyypillinen valmetteihin sijoittava juumassi.
Meillä jurtti tuotti ihan ookoo mutta tehdaskuvioiden vuoksi kulujen kohtuuton nousu lähes pakotti lopettamaan jo aikoja sitten. Kato kun ei asuta tehtaan vieressä ja on laskimessa patterit.
Mallasohra kauppahinta miinus rahti, jurtti tehdas maksaa pellonreunasta plus kuljetustuki... :mrgreen:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Kyllä täällä muillakin seisoo ja homma toimii, mutta ei siitä tarvi täälä esiin tuoda… :lol:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: boxer2000, skuikka, turilas ja 54 vierailijaa