Kasvukausikeskustelu 2021

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ferkku kirjoitti: To Elo 19, 2021 11:09 pm No niin. Altian ohran hinta nyt 200€/tn. Harmittelin, kun jäi melkein rekallinen viime talvena viljaa siiloihin, muttei harmita enää. :)
Nyt pitäisi viljelijöiden saada välikädet pois viljakaupasta. Tuoda yhteen eläintilat ja viljanviljelijät. Ongelmana on maksujen saamisen varmuus. Rahaa ei oikeastaan muussa kotieläintaloudessa liiku kuin lypsykarjataloudessa, osin broilerbisneksessä ehkä. Sikatalous on aivan kuralla. Jos maataloushallinto järjestäisi kaiken maailman erikoistukien sijasta eläintiloille rahoituksen rehukaupalle, niin se olisi todella toivottu lisä. Ja kokonaisuudessaan veronmaksajallekin halvin. Lantmännen ei halua rahoittaa tilojen välistä kauppaa ollenkaan, eikä Hankkijakaan halua rehuluoton lisäksi muuta piikkiä antaa viljakaupan rahoittamiseksi.

Suoraan eläintilalle myydessä joutuu tilitystä odottamaan aivan loppuvuoteen, viimeisten tukimaksatusten ajankohtaan, jopa 8-10 kk viljakuorman lähdöstä. Se tuottaa taas viljatilalle käteisenpuutetta, kun pitäisi lannoitteita saada paremmalle hintaportaalle tai syyskylvöille, sekä viljankuivurin täyttöä voi joutua hakemaan. Sama vika hinnassa, vuoden 2018 ohraa kysyttiin joulun tienoilla 220 euron hintaan hetihakuun, pidin kuitenkin lupaukseni asiakassikalaan myynnistä, ja hinta olikin sitten keväällä enää 145 euroa !

Olen ollut suorakaupalle erittäin varovaisesti suhtautuva, mieluummin annan itseltäni niistää euroja viljakauppiaan katteeseen, mutta ne vähemmät rahat sieltä sentään ovat tulleet aika nopeasti, ja voi myydä heti kun siltä tuntuu, tekevät jopa varastointisopimuksia.

-SS-
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja -SS- »

AV kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 9:42 pm
Halvin ja paras puuttuu listasta, nimittäin hömppäheinä, sitä murskaa muutaman vuoden peltoon, niin
eiköhän kuivuuden kesto parane.
Meillä kyllä heinä paloi tähkimättä kesantoon kuivimmissa töyräissä, ja maa olikin elokuulle tullessa aika paljas. Lannoitus parantaa paljon kesantoheinän lähtöä, kuten syysviljoissa voitiin havaita,. erittäin hyvä sato tuli kuivuudesta ja kuumuudesta huolimatta, mutta EFA-kesantoja ei saanut lannoittaa.

-SS-
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

-SS- kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:02 pm Jos maataloushallinto järjestäisi kaiken maailman erikoistukien sijasta eläintiloille rahoituksen rehukaupalle, niin se olisi todella toivottu lisä.

-SS-
Eikös pankit ole rahoitusta varten olemassa? :roll:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Ferkku
Viestit: 5145
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

-SS- kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:02 pm
Ferkku kirjoitti: To Elo 19, 2021 11:09 pm No niin. Altian ohran hinta nyt 200€/tn. Harmittelin, kun jäi melkein rekallinen viime talvena viljaa siiloihin, muttei harmita enää. :)
Nyt pitäisi viljelijöiden saada välikädet pois viljakaupasta.

Olen ollut suorakaupalle erittäin varovaisesti suhtautuva, mieluummin annan itseltäni niistää euroja viljakauppiaan katteeseen, mutta ne vähemmät rahat sieltä sentään ovat tulleet aika nopeasti, ja voi myydä heti kun siltä tuntuu, tekevät jopa varastointisopimuksia.

-SS-
No mä oon myyny Altialle suoraan ilman välikäsiä. Saan toimittaa koska haluan ja rahat on 14 vrk kuluttua tilillä.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja AV »

-SS- kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:04 pm
AV kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 9:42 pm
Halvin ja paras puuttuu listasta, nimittäin hömppäheinä, sitä murskaa muutaman vuoden peltoon, niin
eiköhän kuivuuden kesto parane.
Meillä kyllä heinä paloi tähkimättä kesantoon kuivimmissa töyräissä, ja maa olikin elokuulle tullessa aika paljas. Lannoitus parantaa paljon kesantoheinän lähtöä, kuten syysviljoissa voitiin havaita,. erittäin hyvä sato tuli kuivuudesta ja kuumuudesta huolimatta, mutta EFA-kesantoja ei saanut lannoittaa.

-SS-

No toki alkuun, sen takia kolme vuotta vähintään suoraviivaistetaan tukien kulkua isännän lompsaan. :D
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja valaut »

Minä olen ajatellut niin, että maapallo on jo liikakansoitettu ja jos aletaan vielä suuressa mittakaavassa viljelemään luomua, niin nälkäsodat tulee. En ole maanviljeliä, mutta hyvästä syystä on kehitetty kaikki torjunta-aineet ja mahdollisimman tuottavat lajikkeet. Miten GM olisi pahasta? Luonto tekee sitä koko ajan. Kärjistetysti voisin heittää, että on sentään jokin kontrolli, kun ihminen on tuota tekemässä, eikä luonto summittain. Toki jos GM-manipulaatiolla tehdään koijausta viljeliän epäeduksi, niin tilanne on toinen, mutta lähtökohtaisesti tässä tilanteessa saisi sato tuottaa. Ja mahdollisimman paljon.
Lynyrd Skynyrd
Viestit: 682
Liittynyt: To Marras 24, 2016 9:15 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Lynyrd Skynyrd »

-SS- kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:02 pm
Ferkku kirjoitti: To Elo 19, 2021 11:09 pm No niin. Altian ohran hinta nyt 200€/tn. Harmittelin, kun jäi melkein rekallinen viime talvena viljaa siiloihin, muttei harmita enää. :)


Suoraan eläintilalle myydessä joutuu tilitystä odottamaan aivan loppuvuoteen, viimeisten tukimaksatusten ajankohtaan, jopa 8-10 kk viljakuorman lähdöstä. Se tuottaa taas viljatilalle käteisenpuutetta, kun pitäisi lannoitteita saada paremmalle hintaportaalle tai syyskylvöille, sekä viljankuivurin täyttöä voi joutua hakemaan. Sama vika hinnassa, vuoden 2018 ohraa kysyttiin joulun tienoilla 220 euron hintaan hetihakuun, pidin kuitenkin lupaukseni asiakassikalaan myynnistä, ja hinta olikin sitten keväällä enää 145 euroa !

Olen ollut suorakaupalle erittäin varovaisesti suhtautuva, mieluummin annan itseltäni niistää euroja viljakauppiaan katteeseen, mutta ne vähemmät rahat sieltä sentään ovat tulleet aika nopeasti, ja voi myydä heti kun siltä tuntuu, tekevät jopa varastointisopimuksia.

-SS-
No juu. Mulla on ollut onni nyt parina vuotena saada myydä vähät viljan suoraan pellolta lehmätilalle litisteeksi, ei tarvi kuivata eikä viedä kauppaan (omia varastotiloja ei juurikaan ole). Aikaa säästyy oikeasti tuottavaan työhön. Jos olis pikkuisen isompi puimuri ja yhdet toooosi isot kärryt, eipä puintikaudella varmaan tarvitsisi pitää päivätyöstä taukoa ollenkaan, iltaisin ne puinnit hoitaisi.

Myöhäinen tilitys karjatilalta luo kyllä paineita, mutta merkillepantavaa on, miten tukiriippuvaista maatalous on. Ja yleisesti viljaviljely heikkotuottoista, eipä ole katetta tilillä että voisi pakolliset hankinnat tehdä jos viljatili ei ole vielä tullut. Joskus mietin, olisiko kannattavaa rakentaa niin isot pystyt että niihin mahtuisi 3-4 vuoden viljat ja myydä hintapiikin tullessa. Ongelmana vaan se, kun laskut pitäisi tuossa välilläkin maksaa. Mulle tuo saattaisi onnistua jos lisäisi päätyön määrää eli tekisi raksahommissa pidempää päivää.

Olen katsonut sivusta muutamaa noin 30 - 40 hehtaarin viljatilaa. Melkoista kituutusta oli vuodesta toiseen, yrittivätmonenlaista sivuelinkeinoa vuosien varrella. Nyt kun ovat olleet muutaman vuoden eläkkeellä niin auto on vaihtunut vihdoin vanhasta romusta uudenpaan, keittiöremonttikin tehtiin ja jopa oikein sisävessa tuli pariskunnan 75-vuotispäiviksi!

Joskus ennen, 60-70 luvuilla 40-hehtaarin viljatilat olivat melko vauraita ja viljatili lisättynä johonkin pikku sivutuloon takasivat 5-henkiselle perheelle riittävän elintason. Nyt on toisin. Välillä kun lukee jonkun kaupunkilaisen kirjoittelua siitä, että maataloudessa ei ole tehty riittävästi rakennemuutosta niin oikein kiukku nousee. Missä muussa elinkeinissa on koettu yhtä raju elinkeinorakenteen muutos kuin maataloudessa?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Maaseurun Tulevaisuuressa oli vähän viljanviljelyn tulevaisuuresta. Harmaita hiuksia siitä mulle tuloo, lisää.
Mulle sopis hyvin tämä normaali kyntöön perustuva kevätviljojen viljely, kaikki muu vaatii investointia minkä kannattavuus on kyseenalaista. Ja työn tekemiseenkin tuloo ongelmia, nyt hommat jakautuu kasvukauteen sopivasti.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Talumees kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:08 pm
-SS- kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:02 pm Jos maataloushallinto järjestäisi kaiken maailman erikoistukien sijasta eläintiloille rahoituksen rehukaupalle, niin se olisi todella toivottu lisä.

-SS-
Eikös pankit ole rahoitusta varten olemassa? :roll:
Juu, mutta monet investoineet eläinyksiköt lienevät aika tiukoilla vakuuksien kanssa jo nyt ? Valtion mukaantulo rehuostolainojen takaajaksi helpottaisi viljakauppaa kovasti. Tai jotain.

Nykyään tuntuu siltä, että raakaviljatuotteita pidetään ostajapäässä vähäarvoisina, koska hinnat ovat useimpina vuosina maailmanmarkkinahintoja alemmat, ja koska jauholakki kuitenkin saa tuet, silloin ei sen vähän viljatilin maksuun välttämättä suhtauduta ensisijaisen kriittisesti. Silloin kun hinnat olivat vielä normaaliakin alhaisemmat, moni ostaja asettautui peräti jalomieliseksi hyväntekijäksi; suostumalla ottamaan viljaerän vastaan, näin helpotettiin viljanviljelijän vaikeaa varastotilannetta.

-SS-
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ferkku kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:15 pm No mä oon myyny Altialle suoraan ilman välikäsiä. Saan toimittaa koska haluan ja rahat on 14 vrk kuluttua tilillä.
Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn. Jos villiä ohraa nyt ottavat, lienee tilanne taas merkittävästi muuttunut. Noin 44000 ha viljelyalaa tarvitsevat. Lienee alle 100 km etäisyydelle tavoite keskittää niitä lohkoja ? Tehdashan on lähempänä Vaasaa ?

Sen tiedän, että nämä etelärannikon viljakauppiaat kyllä Altialle jotakin yhteyttä pitävät, mutta se kaupankäynti tehdään paikallisen viljakauppiaan kanssa.

-SS-
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 10:28 am Maaseurun Tulevaisuuressa oli vähän viljanviljelyn tulevaisuuresta. Harmaita hiuksia siitä mulle tuloo, lisää.
Mulle sopis hyvin tämä normaali kyntöön perustuva kevätviljojen viljely, kaikki muu vaatii investointia minkä kannattavuus on kyseenalaista. Ja työn tekemiseenkin tuloo ongelmia, nyt hommat jakautuu kasvukauteen sopivasti.
Suorakylvökoneen valmistajat ovat lobanneet nyt onnistuneesti, se voisi olla ainoa tarvittava investointi. Jos kuitenkin ajattelet nykyistä koneketjua, niin harkitse rukiin pintalevitystä kevyemmin syysmuokatuille maille, laaja kylvöaikaikkuna, keväällä oraille pikaisesti glyfosaatti, ruis on todella herkkä glyfolle. Sitten pääset muutaman päivän päästä kylvämään kiekkokoneella suoraan syysmuokattuun maahan. Jos ruis on keväällä hyväkuntoista, voihan senkin jättää ja korjata sitten aikaisin heinä-elokuussa.

Voihan siitä kerran äkeelläkin ajaa, viikon päästä ruiskutuksesta varmaan matala kylvömuokkaus mahdollista.

-SS-
Lynyrd Skynyrd
Viestit: 682
Liittynyt: To Marras 24, 2016 9:15 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Lynyrd Skynyrd »

-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:54 pm
Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 10:28 am Maaseurun Tulevaisuuressa oli vähän viljanviljelyn tulevaisuuresta. Harmaita hiuksia siitä mulle tuloo, lisää.
Mulle sopis hyvin tämä normaali kyntöön perustuva kevätviljojen viljely, kaikki muu vaatii investointia minkä kannattavuus on kyseenalaista. Ja työn tekemiseenkin tuloo ongelmia, nyt hommat jakautuu kasvukauteen sopivasti.
Suorakylvökoneen valmistajat ovat lobanneet nyt onnistuneesti, se voisi olla ainoa tarvittava investointi. Jos kuitenkin ajattelet nykyistä koneketjua, niin harkitse rukiin pintalevitystä kevyemmin syysmuokatuille maille, laaja kylvöaikaikkuna, keväällä oraille pikaisesti glyfosaatti, ruis on todella herkkä glyfolle. Sitten pääset muutaman päivän päästä kylvämään kiekkokoneella suoraan syysmuokattuun maahan. Jos ruis on keväällä hyväkuntoista, voihan senkin jättää ja korjata sitten aikaisin heinä-elokuussa.

Voihan siitä kerran äkeelläkin ajaa, viikon päästä ruiskutuksesta varmaan matala kylvömuokkaus mahdollista.

-SS-
Tämä menee vakavasti harkintaan, kiitoksia.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tääläpäin tuntuu suorakylväjilläkin olevan ongelmia, ei viittisi vanhoilla päivillä sitä ruveta harjoittelemahan.

Tavanomainen kevätviljaviljely on hyvä, peltotyöt jakaantuu toukokuun alku-marraskuun alun välille.

Syys viljoja en kyllä viittis puintikiireiren keskellä ruveta rehaamahan, hyvä kun kylvinkoneen ja äkehen kerran vuodessa pesöö suojahan ja vehnille ja rukiille ei oo säilytystilojakaan…pitäis investoida niihinkin lisää. Eikä oo pintalevitintäkään.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:49 pm Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn.
-SS-
Mikä peikko se sopimusviljely on? Sillä saa viljalle ostajan ja kunnon hinnan. Ei tarvitse kiukutella ylivuotisten rottien likaamien suulivarastojen kanssa jotka ei kenellekään kelpaa... :?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:06 pm
-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:49 pm Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn.
-SS-
Mikä peikko se sopimusviljely on? Sillä saa viljalle ostajan ja kunnon hinnan. Ei tarvitse kiukutella ylivuotisten rottien likaamien suulivarastojen kanssa jotka ei kenellekään kelpaa... :?
Meirän ohrat menöö kauppiaan kautta Altialle. Hinta on sama teköö sen sopimuksen kauppiaan tai Altian kanssa.
Oon miettinyt että voisin tehdä suoraan sopimuksen tehtahalle…..mutta asialla on usiempi puoli…..
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ferkku
Viestit: 5145
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:49 pm
Ferkku kirjoitti: Pe Elo 20, 2021 10:15 pm No mä oon myyny Altialle suoraan ilman välikäsiä. Saan toimittaa koska haluan ja rahat on 14 vrk kuluttua tilillä.
Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn. Jos villiä ohraa nyt ottavat, lienee tilanne taas merkittävästi muuttunut. Noin 44000 ha viljelyalaa tarvitsevat. Lienee alle 100 km etäisyydelle tavoite keskittää niitä lohkoja ? Tehdashan on lähempänä Vaasaa ?

Sen tiedän, että nämä etelärannikon viljakauppiaat kyllä Altialle jotakin yhteyttä pitävät, mutta se kaupankäynti tehdään paikallisen viljakauppiaan kanssa.

-SS-
Jep. Kyllähän Altia ottaa paljon tuota "villiä" ohraakin. Olisko suunnilleen puolet tarpeesta tai jotain. Eikä tämä Pohjanmaan ohra riitä, sieltä etelästä kuulemma tuodaan aika paljon.
-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:54 pm
Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 10:28 am Maaseurun Tulevaisuuressa oli vähän viljanviljelyn tulevaisuuresta. Harmaita hiuksia siitä mulle tuloo, lisää.
Mulle sopis hyvin tämä normaali kyntöön perustuva kevätviljojen viljely, kaikki muu vaatii investointia minkä kannattavuus on kyseenalaista. Ja työn tekemiseenkin tuloo ongelmia, nyt hommat jakautuu kasvukauteen sopivasti.
Suorakylvökoneen valmistajat ovat lobanneet nyt onnistuneesti, se voisi olla ainoa tarvittava investointi. Jos kuitenkin ajattelet nykyistä koneketjua, niin harkitse rukiin pintalevitystä kevyemmin syysmuokatuille maille, laaja kylvöaikaikkuna, keväällä oraille pikaisesti glyfosaatti, ruis on todella herkkä glyfolle. Sitten pääset muutaman päivän päästä kylvämään kiekkokoneella suoraan syysmuokattuun maahan. Jos ruis on keväällä hyväkuntoista, voihan senkin jättää ja korjata sitten aikaisin heinä-elokuussa.

Voihan siitä kerran äkeelläkin ajaa, viikon päästä ruiskutuksesta varmaan matala kylvömuokkaus mahdollista.

-SS-
Yks vaihtoehto on sitten tuo Kumina. Oon ollu tyytyväinen kun tuota kylvin, kun ei nyt tartte piskojen välis riipiä märkiä jyviä. Ei tuo hiilen ja multavuuden kato ihan puppuakaan oo. Kyllä sen huomaa miten tuo jatkuva kevätviljojen viljely perinteisellä kynnöllä saa maat poutimaan ja sadot kehnoja kun kesät tällaisia. Kyllä jotain monivuotista pitääs olla. Ennen se hoitui kun maat välillä heinällä kun karjaa oli.
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:42 pm
Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:06 pm
-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:49 pm Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn.
-SS-
Mikä peikko se sopimusviljely on? Sillä saa viljalle ostajan ja kunnon hinnan. Ei tarvitse kiukutella ylivuotisten rottien likaamien suulivarastojen kanssa jotka ei kenellekään kelpaa... :?
Meirän ohrat menöö kauppiaan kautta Altialle. Hinta on sama teköö sen sopimuksen kauppiaan tai Altian kanssa.
Oon miettinyt että voisin tehdä suoraan sopimuksen tehtahalle…..mutta asialla on usiempi puoli…..
Mun viljat menee kauppiaan kautta joko siemeneksi jos laatu kelpaa tai sinne mihin laatu sopiii. Molemmissa parempi hinta kuin julkisuudessa näkyy. :wink:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 8:45 pm
Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:42 pm
Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:06 pm
-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:49 pm Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn.
-SS-
Mikä peikko se sopimusviljely on? Sillä saa viljalle ostajan ja kunnon hinnan. Ei tarvitse kiukutella ylivuotisten rottien likaamien suulivarastojen kanssa jotka ei kenellekään kelpaa... :?
Meirän ohrat menöö kauppiaan kautta Altialle. Hinta on sama teköö sen sopimuksen kauppiaan tai Altian kanssa.
Oon miettinyt että voisin tehdä suoraan sopimuksen tehtahalle…..mutta asialla on usiempi puoli…..
Mun viljat menee kauppiaan kautta joko siemeneksi jos laatu kelpaa tai sinne mihin laatu sopiii. Molemmissa parempi hinta kuin julkisuudessa näkyy. :wink:
Kauppiaiden kanssa kannattaa olla väleissä, huonoina vuosina siitä voi olla hyötyäkin.
Yhtenä märkänä syksynä homesienet pilasvat koko mun ohrasadon. Hehtoja tuli vähän ja sekin liian köykäistä myyntiin.
Onneksi tämä kauppias, armelias välikäsi myllyytti niitä kuivaajalla ja lajittelijassa sensorttisesti että kelpasvat Koskenkorvalla. Jos asiois vain pelkän viljanvälittäjän kanssa niin vitsit olis olleet vähissä.
Rypsin rikkakasveista en oo ollut huolissani kun niitä viljelen, parilla kauppiaalla on rutiinihomma ajaa lajittelian tai muun vekottimen läpi ettei miinusta tiliin tule, ja ihan kohtuulliseen hintahan.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Ferkku
Viestit: 5145
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 9:00 pm
Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 8:45 pm
Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:42 pm
Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:06 pm
-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:49 pm Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn.
-SS-
Mikä peikko se sopimusviljely on? Sillä saa viljalle ostajan ja kunnon hinnan. Ei tarvitse kiukutella ylivuotisten rottien likaamien suulivarastojen kanssa jotka ei kenellekään kelpaa... :?
Meirän ohrat menöö kauppiaan kautta Altialle. Hinta on sama teköö sen sopimuksen kauppiaan tai Altian kanssa.
Oon miettinyt että voisin tehdä suoraan sopimuksen tehtahalle…..mutta asialla on usiempi puoli…..
Mun viljat menee kauppiaan kautta joko siemeneksi jos laatu kelpaa tai sinne mihin laatu sopiii. Molemmissa parempi hinta kuin julkisuudessa näkyy. :wink:
Kauppiaiden kanssa kannattaa olla väleissä, huonoina vuosina siitä voi olla hyötyäkin.
Yhtenä märkänä syksynä homesienet pilasvat koko mun ohrasadon. Hehtoja tuli vähän ja sekin liian köykäistä myyntiin.
Onneksi tämä kauppias, armelias välikäsi myllyytti niitä kuivaajalla ja lajittelijassa sensorttisesti että kelpasvat Koskenkorvalla. Jos asiois vain pelkän viljanvälittäjän kanssa niin vitsit olis olleet vähissä.
Rypsin rikkakasveista en oo ollut huolissani kun niitä viljelen, parilla kauppiaalla on rutiinihomma ajaa lajittelian tai muun vekottimen läpi ettei miinusta tiliin tule, ja ihan kohtuulliseen hintahan.
Viime vuoden jälkivesoneet kahupaskat kelpasi hyvin Altialle viime talvena, vaikka huonoin kuorma painoltaan alle vastaanottorajan, eikä edes mitään miinuksia perushinnasta. Tais tulla pari euroa päälle sen.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2021

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Ferkku kirjoitti: Su Elo 22, 2021 9:51 pm
Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 9:00 pm
Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 8:45 pm
Matsikka kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:42 pm
Talumees kirjoitti: La Elo 21, 2021 7:06 pm
-SS- kirjoitti: La Elo 21, 2021 12:49 pm Siis sopimusviljelyä ? Altia tiedotti jo 2013, että pyrkivät täyteen sopimusviljelyyn.
-SS-
Mikä peikko se sopimusviljely on? Sillä saa viljalle ostajan ja kunnon hinnan. Ei tarvitse kiukutella ylivuotisten rottien likaamien suulivarastojen kanssa jotka ei kenellekään kelpaa... :?
Meirän ohrat menöö kauppiaan kautta Altialle. Hinta on sama teköö sen sopimuksen kauppiaan tai Altian kanssa.
Oon miettinyt että voisin tehdä suoraan sopimuksen tehtahalle…..mutta asialla on usiempi puoli…..
Mun viljat menee kauppiaan kautta joko siemeneksi jos laatu kelpaa tai sinne mihin laatu sopiii. Molemmissa parempi hinta kuin julkisuudessa näkyy. :wink:
Kauppiaiden kanssa kannattaa olla väleissä, huonoina vuosina siitä voi olla hyötyäkin.
Yhtenä märkänä syksynä homesienet pilasvat koko mun ohrasadon. Hehtoja tuli vähän ja sekin liian köykäistä myyntiin.
Onneksi tämä kauppias, armelias välikäsi myllyytti niitä kuivaajalla ja lajittelijassa sensorttisesti että kelpasvat Koskenkorvalla. Jos asiois vain pelkän viljanvälittäjän kanssa niin vitsit olis olleet vähissä.
Rypsin rikkakasveista en oo ollut huolissani kun niitä viljelen, parilla kauppiaalla on rutiinihomma ajaa lajittelian tai muun vekottimen läpi ettei miinusta tiliin tule, ja ihan kohtuulliseen hintahan.
Viime vuoden jälkivesoneet kahupaskat kelpasi hyvin Altialle viime talvena, vaikka huonoin kuorma painoltaan alle vastaanottorajan, eikä edes mitään miinuksia perushinnasta. Tais tulla pari euroa päälle sen.
Ei viimevuotiset ollu niin pahoja mitä mulla vesisateet silloin yhtenä vuonna pilasivat.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], tumpeloko ja 29 vierailijaa