valmet projekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

valmet projekti

Viesti Kirjoittaja retku »

http://kuvablogi.com/blog/9842/1/

kirjottelen projektin vaiheista tuonne valmetti kerhon puolelle:

http://koti.mbnet.fi/bbm990/keskustelu/ ... 188&page=1
--------

tarkoituksena tehdä takaveto 900:sta ja neliveto 1100:sta yksi neliveto 1100. ulkonäkö mahdollisimman alkuperäinen, tekniikaksi kiihkeä 200+hv nelos kone.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Hmm.Toivottavasti säilytät alkuperäiset rengaskoot,mitkään 800-900mm sikanakit ei oikein istu tohon vanhaan kuosiin....

-oon vaan huomannut että sulla on aika turvonneita kummeja ollut vallujen alla :D
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

Juu no ei ne isommat "läskit" nyt hirveen pahannäköset voi olla. Varsinkin kun pitää mielessä, että liika on liikaa. ;) Sopusuhtasen tuhdit renkaat on passelit.

Mutta kokonaisuudessan mielenkiintoinen projekti jota kyllä jään seuraamaan suurella innolla. :P
Onkos mitään deadlinea vai rakenteletko silloin kun aikaa ja puhtia riittää?

Onnea ja menestystä projektillesi! :D
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Noi vaan on niin ultraharvinaisia että hatunnosto siitä että tämäkin yksilö saa uuden elämän muuallakin kuin kuusen alla ruostumassa 8)
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Nuhvelentti
Viestit: 421
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:13 am
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nuhvelentti »

mitenkäs tuo noin oli unohtunut sinne pöpelikköön, näytti ihan siltä että jonkinaikaa istunu kuusen alla :D :D minkäslainen +200 koninen nelonen sinne tulee nokalle???
Traktori on hyvä kun se on punainen!!!
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

moottoriksi tulee 411cs.

männistä otettu 0.5mm pois halkaisijasta, ylimmän männänrenkaan ja laen väliseltä alueelta.

1 ja 2 renkaan välistä otettu pois 0.15mm
nämä toiminpiteet tehty kiinnileikkautumisen välttämiseksi.

pumppuna toimii mynädieselissä viritetty minimec. tuottoa on 140-+300hv välillä.

suuttimet ja suutinputket vaihtuu myös avarampiin.

turboksi tulee joko switzer s2 50/55 tai 60/65 siivillä tai holset hx40 60/65 ja 16nro pakopesällä.

välijäähdyttimenä toimii "kiinancooleri", kennon mitat 450x400, eli mahtuu juuri ja juuri 1100:n keulaan
------------

syksyllä pitäisi ensi savut ottaa. mutta traktori valmistuu pikkuhiljaa varmaankin 2v sisällä. maalaus ja viimeistely kuuluu myös asiaan.

traktori tosiaankin pidetään alkuperäisenä, rengaskoosta sen verran että 18.4x34 tai 20.8x34 renkaat vaihtuu 16.9x34 tilalle. eli ei hirveitä munkkeja. vanteiksi tulee alkup kiinteät.
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Kyllä on poijalla hienot konneet. Katteeks käy.
Jaakkoo
Viestit: 27
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:48 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkoo »

Miehekäs tonnisatanen :) . Harvinaista herkkua, täälläpäin en tiedä kellään.

1203 tuli kunnostettua, hiekkapuhallettua ja maalattua tuossa syksyllä. Kunnostus tuli tehtyä aika perusteellisesti, aikaa ja rahaa säästämättä. Kone on pyritty pitämään mahdollisimman alkuperäisenä, 2K maaleja lukuunottamatta. Lähiaikoina, kunhan ehtii ja saa aikaseksi, voi muutama kuva ilmestyä jonnekin...

Pari 900 ja 1100 purkuraatoa tuli siinä yhteydessä vastaan. Jos tarvetta jollekkin, niin tietoa saat vaikka yv:llä.
Vallu502
Viestit: 1292
Liittynyt: Su Tammi 29, 2006 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu502 »

Jaakkoo kirjoitti: 1203 tuli kunnostettua, hiekkapuhallettua ja maalattua tuossa syksyllä. Kunnostus tuli tehtyä aika perusteellisesti, aikaa ja rahaa säästämättä. Kone on pyritty pitämään mahdollisimman alkuperäisenä, 2K maaleja lukuunottamatta. Lähiaikoina, kunhan ehtii ja saa aikaseksi, voi muutama kuva ilmestyä jonnekin...
Onkos se neli vai takaveto? Laitahan kuvia näkyville!
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jaakkoo, mikä muuten on 1203:sesi vuosimalli ja valmistusnumero? Tuo minun koneeni on ihan loppupäätä, numero 4754, ja myyty Vapolle uutena vuoden -84 puolella. Mistä kehitit värien koodit 2k maaleille?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Jaakkoo
Viestit: 27
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:48 pm
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkoo »

1203 on takaveto vuodelta 1980 ja valmistenumeroltaan 4360.

Ylentävää Hi-Tracia ei löytynyt mistään, joten kone on edelleen alentavalla. Peuralan Konepaja olisi toki tehnyt välityksen isolla rahalla, mutta ei sitten kehdannut alkaa ehjästä paikasta korjaamaan. Ja tuo 38 rengas korjaa tilannetta maantienopeuden suhteen.

Tikkurilan sävytyskoneelta löytyy hyvin yleisimpien koneiden sävytunnuksia. Omasta kataloogistani löytyy ainakin Valmetin, JD:n, Casen, NH:n, MF:n ja Claasin sävyt.

-03 sarjan keltainen on TVT A801 ja ruskea TVT A784. On huomioitava, että alkuperäinen maali on hiekkapuhallettava pois sillä se ei kestä 2K maaleja kuohumatta. 1203 puhallettiin kauttaaltaan, pohjamaaliksi Temacoat GPL-S ja pintaan Temadur 90 em. sävyin. Maalia kului koneeseen kaikkiaan yli 40 litraa.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jaakkoo, kiitokset maalitiedoista! Meinaatko laittaa ylentävän tähän laatikkoon? Vaikka voi olla että isomman pyörintänopeuden aiheuttamat voiteluongelmat laakeroinnille ovat historiaa nykyisten öljylaatujen aikana.

Onkohan valmistusnunero ollut juokseva? Olen koittanut joskus onkia tietoa 1203:n valmistusmäärästä, mutta kukaan ei ole tiennyt mitään varmaa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

nettikoneessa tasi olla kuvissa "sivuosassa" tämä 1203. on kyllä pirun siisti! tuollasen takavedon kun joskus sais pihalle. 38 renkailla ja ylentävällä hi-trakilla...niin ja järkevään hintaan.
-----
-----

tämä minun 900/1100 projekti on edennyt siihen vaiheeseen että 900:sta on kone irti (411b)

kytkinakseli näyttää uuden veroiselta, eli siltä osin ei yllätyksiä.

etukehdon päälle istutan 411cs koneen. se odotteleenkin jo valmiina/täysinrenpattuna 900:n öljypohjaa (nelikko öp:n tilalle)

kohta pitäs pultata ahdin hollille cs koneeseen. ahdin on 01 vuotisesta 8550 valmetista, pakopesän otin 8950:n ahtimesta. imu 60mm ja pako 65mm siivellä. vakio turbo tais olla n.40mm siivillä :-)

kytkin on sasch, kesti aikansa löytää. 500km päästä kävin lopulta hakemassa, näitä kun ei saa enää uutena. lukkia saa mutta ne ei kestä. levyksi ostin ikh:n keraamisen, voa levynä joku vanha levy.

ajelen talven vakio pumpulla n.100+hv tehoilla. keväälle sitten mynädieselin minimecci kiinni ja nokka kohti taivasta! ;-)

laittelen kuvia viikolla. koneen pitäs pärähtää käyntiin tällä viikolla...?
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

noni edistyyhän se :D
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

joo, meinaa vaan noi oikeat työt haitata harrastuksia :-)

aluksi tästä tulee maalaamaton takavetonen...

ensi talvena? nelikoksi ja maali päälle...? ;-)

kuvia:

http://kuvablogi.com/nayta/782681/
peto
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2007 2:05 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peto »

onko 700, 900 ja 1100 valluissa saman perä/laatikko?
ch
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

SamiT kirjoitti:Onkohan valmistusnunero ollut juokseva? Olen koittanut joskus onkia tietoa 1203:n valmistusmäärästä, mutta kukaan ei ole tiennyt mitään varmaa.
Kerran kun tuli käytyä sisudiisselillä vierailulla niin siellä moottorimuseon puolella oli myös 411cx ja valmistusmääränä 500 kpl. koneet oli vielä tehty parin vuoden aikana olikohan 80-81 vuosina. Tuolloinhan tosin koneita tehtiin varastoon eikä vasta tilauksen jälkeen. Tiedä sitten ovatko kaikki motit päätyneet 1203:sen keulaan. Tuo moottori kiinnosti ja jäi mieleen, kun lähistöllä oli pitkään parikin tuommoista traktoriharvinaisuutta.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Minun 1203:n ja Jaakkoo:n koneen väliin mahtuu numeroissa melkein 400 joten ainakin tämän verran ilmeisesti 1203:sia ontehty, mun kone on 11. viimeinen valmistettu yksilö ja se on myyty vasta 1984. Jaakkoo:n kone on taas ensimmäistä vuosimallia, voisi siten olla valmistuksen alkupäästä, eli ainkin sitten 400 konetta on näitä 411CX:iä traktoreihin mennyt.

Ei ole 700:ssa sama voimansiirto kuin 900 ja 1100-malleissa, mikäli puhutaan näistä 60-70 lukujen vaihteen mallisarjoista. Isomman voimansiirron tuntee jo koneen vierltä, sillä 900 ja 1100 10-pulttisilla takapyörillä, 700 on 8-pulttisilla.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

ch kirjoitti:
SamiT kirjoitti:Onkohan valmistusnunero ollut juokseva? Olen koittanut joskus onkia tietoa 1203:n valmistusmäärästä, mutta kukaan ei ole tiennyt mitään varmaa.
Kerran kun tuli käytyä sisudiisselillä vierailulla niin siellä moottorimuseon puolella oli myös 411cx ja valmistusmääränä 500 kpl. koneet oli vielä tehty parin vuoden aikana olikohan 80-81 vuosina. Tuolloinhan tosin koneita tehtiin varastoon eikä vasta tilauksen jälkeen. Tiedä sitten ovatko kaikki motit päätyneet 1203:sen keulaan. Tuo moottori kiinnosti ja jäi mieleen, kun lähistöllä oli pitkään parikin tuommoista traktoriharvinaisuutta.
Osa CX-koneista on mennyt Valmet Jehu 1123:n nokalle,niitähän on ollut jonkunverran puolustusvoimilla ja metsäkäytössäkin.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

SamiT kirjoitti: Ei ole 700:ssa sama voimansiirto kuin 900 ja 1100-malleissa, mikäli puhutaan näistä 60-70 lukujen vaihteen mallisarjoista. Isomman voimansiirron tuntee jo koneen vierltä, sillä 900 ja 1100 10-pulttisilla takapyörillä, 700 on 8-pulttisilla.
joo 900 ja 1100 on isolla voimansiirrolla. samat sisukalut on 1102,1103,1203 ja 1502:ssa. tosin pikku eroja löytyy, esim. vaihteiston kuorissa.

tehoa ja vääntöä kestää yli tuplasti vakion. tosi vankaa tekoa!ainut "puute" on sivuakselin laakerointi jonka saa hajalle huonoilla öljyillä ja ylentävällä hi-tracilla. hyvät öljyt ja alentava hi-trac tai ei hi-tracia ollenkan niin ongelmia ei ole.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], jarikos, KETA, Semrush [Bot], toyotacorolla ja 56 vierailijaa