Mistrall kirjoitti: ↑La Joulu 03, 2022 9:01 am
mtalo kirjoitti: ↑La Joulu 03, 2022 8:48 am
TunturiPappa kirjoitti: ↑La Joulu 03, 2022 8:26 am
Makez kirjoitti: ↑Pe Joulu 02, 2022 11:06 am
Jatketaanpas vanhaa aihetta. Tarkoitus on viikonlopun aikana laittaa 2-pilarinostin lattiaan kiinni. Lattia on rakennuttajan mukaan 160mm betonia tuplaraudoituksella. Ajatus on porata lattiaan 150mm syvät reijät, ja kierretangot ankkurointi massalla. En nyt muista ulkoa kuinka isot reijät on nostimen aluslevyssä, mutta jos nyt esim. upotan 20mm kierretankoa, niin kuinka ison reiän poraan jotta massaa on riittävästi kierretangon ympärillä ?
160mm lattiaan ei saa 150mm syvää reikää porattua muuta kuin timantilla. Jos töräytät läpi lattiasta alkaa seuraavat murheet.
Lujalla massalla tuolla ankkuroinnilla lähtee pala lattiasta ennen kuin ankkurit antaa perää.
Parempiakin ankkureita on kuin pelkkä kierretanko, mutta se riittää tähän hommaan ihan hyvin.
Selvennätkö vähän, kun tämä kiinnostaa minuakin. Miksei saa porattua kuin timantilla? Onko läpiporaamisessa muuta ongelmaa kuin injektiomassan mahdollinen karkaaminen betonin alle?
Poratessa iskukoneella sieltä pohjalta voi lohjeta loput 5cm irti laatasta.timatti ei tee sitä ilmiötä
Juurikin tästä kyse.
Liima karkaa alle ja ilman vetokoetta et oikein voi varmistua ankkuroinnin onnistumisesta. Vaikka liimaa olisikin pohjalla ja tavallaan muodostuu riittävä murtokartio, ei se liiman pito välttämättä riitä siihen kuormaan mitä ankkurille tulee.
Sillä 21 reijälläkin saat ne tapit tarttumaan kyllä lattiaan, mutta itse käyttäisin notkeampia massoja, kun mennään ohi ohjeen. Tuon ankkuroinnin tekisin joka tapauksessa RE500 massalla.
Timanttiporatut reijät tulee sitten karhentaa ennen liimausta.
Tuo M20 on vähän rajatapaus, kun toiset liimat vaatii 22mm, toiset 24mm reijän. Siitä ylöspäin menee 4mm suuremmalla, eli M24 tulee 28 reikä.
Vastaavia ankkurointeja on tehty onnistuneesti merkkaamalla lattiaan ja poraamalla siitä. Liimaus sitten tehty peruslevyn läpi, niin jako sattuu. Melko harva raudoitus on, jos et tuon porauksessa yhdeenkään rautaan osu. Niitä rautoja kierrellessä alkaa se kierukkavarsi myös kalvamaan mukavasti kiinni siihen peruslevyyn. Myös se jämpi reikä osaltaan estää poraamasta raudasta ohi, eli saat porata niistä läpi. Toki, ei kovin vinoon voi reikiä muutoinkaan porata.
Käytämme pelkästään onteloteriä, jotka on sileävartisia ja läpi imettävä ilma jäähdyttää terää rautoja poratessa. Niitä on saatavissa konevuokraamoista, kannattaa kysyä hintaa.