Super Dexta vm 63

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Texta1
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2020 8:09 pm
Viesti:

Super Dexta vm 63

Viesti Kirjoittaja Texta1 »

Tuli hommattua vm.63 superi ja on korjailtu pikku vikoja,nyt pitäis purkaa hydrauliikan pikku kansi kun vuotaa öljyä kannen takaosassa olevista kahdesta osasta jotka on putkisokilla lukittu,kysymys on kuinka ne purkautuu? Osat on siinä nostolaitekannen keskimmäisen pultin päällä.
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Olisi hyvä tietää puhutaanko nyt Super Dextasta vai Super Majurista... Nimimerkistä nyt voi ehkä päätellä mutta silti.
Fordson Super Major -60
Petri
Viestit: 715
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Petri »

Super majorissa ja dextassa samat pikkukannen, mutta jos haluat värikkäillä siihen lusähydrauliikan niin vaihda sen pikkukannen tilallalle sarjakytkentälevy niin saa ne vuotokohdatkin samalla pois, ja kyseisiä levyjä löytyy minulta
Superdextaaja
Viestit: 12987
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Putkisokkien pois naputtaminen saattaa vaatia pikkukannen irrottamisen. Tulpat lähtevät sokkien poiston jälkeen irti kaivelemalla tai magneetilla tai irtonaiseen pikkukanteen paineilmaa antamalla sopivaan reikään/kanavaan. Rievun sisässä kannattaa tuo tehdä tai sankossa. Voi laittaa pikkukannen myös takaisin paikalleen nostolaitteeseen ja antaa hydrauliikkapainetta, niin pullahtavat öljyjen kera pois. Sokka ja tulppa ja sen alla oleva vaihdettava o-rengas kerrallaan kannattaa edetä, ettei kaikki lennä yhtä aikaa eri suuntiin etenkin paineilmaa syöttämällä.
Lisähydrauliikkaa voi asentaa yksinkertaisimmillaan myös laittamalla letku pikaliittimellä kippiliitäntään ja ohjaamalla letku perän öljyntäyttökorkista sisään. Letkuun asentaa sitten sopivia karoja ja lähtöjä pikaliittimille väliin.
Näin jää nostolaitteen hidas ja pikanostotoiminnat ennalleen. Pikanosto pitäisi toimia silloin, kun säätökahva vedetään ihan perille ylös ja vivut pikkukanteen välittävät komennon vasta tällöin.
Tekemällä virheistä oppii.
Petri
Viestit: 715
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Petri »

Sarjakytkentälevyä käyttämällä saadaan turvallisempi siitä kun ei joudu käyttämään sitä ulosvedettävää nuppia vaan hydrauliikka ja nostovarret käytettävissä koko ajan. Tuolla turvallisuudella tarkoitin sitä että nuppi ulosvedettynä ja nostolaite vipu yläasennossa toimii se NS. Kippihydrauliikka ja sitten nuppi sisään painettuna nostolaite tekee ehkä vaarallisen noston kun jäänyt se kahva yläasntoon ja on jokin kone esim varsissa kiinni
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tuolla turvallisuudella tarkoitin sitä että nuppi ulosvedettynä ja nostolaite vipu yläasennossa toimii se NS. Kippihydrauliikka ja sitten nuppi sisään painettuna nostolaite tekee ehkä vaarallisen noston kun jäänyt se kahva yläasntoon ja on jokin kone esim varsissa kiinni
Tai nuppi sisään, nostolaite rojahtaa vauhilla alas, kun on seottu nuppi ja vipuviidakon oikeasta järjestyksetä!
Petri
Viestit: 715
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
Paikkakunta: Oripää
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Petri »

Kyllä itse ainakin olen tyytyväinen ollut tuohon kaksitoimiseen hydrauliikkaan jonka saa toteutettua sarjalevyllä, on muutamassa koneessa itsellä käytössä
Superdextaaja
Viestit: 12987
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Itse en ole kokenut, että tuo lisälevy olisi mitenkään välttämätön lisähydrauliikan järjestämiselle. Pumppu ja öljykierto pysähtyy edelleen tuonkin kanssa kytkinpoljin pohjaan polkemalla. Näiden kanssa työskentely vaatii kaikenlaista sorminäppäryyttä muutenkin, että suuren suurta helpotusta ei levykään vielä lopulta tuo, vaikka vähäsen yksinkertaistaa toimintaa. Jos kuitenkin oikein kunnolla haluaa hyvin ja varmasti toimivaa lisähydrauliikkaa järjestää, niin tonnisarjaan pitää siirtyä tai keulapumppu pitää laittaa.
Tekemällä virheistä oppii.
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja EKo »

jake55 kirjoitti: Ti Joulu 01, 2020 10:11 pm Olisi hyvä tietää puhutaanko nyt Super Dextasta vai Super Majurista... Nimimerkistä nyt voi ehkä päätellä mutta silti.
Sitten on vaihtoehtona vielä ainakin Super Zetor. Yleisestikään ei liene iso ponnistus laittaa näihin keskusteluihin hiukan enemmän informaatiota, jotta näkisi heti otsikosta, että mistä puhutaan. Pelkkä koneen merkki ja mallikaan ei kerro kaikkea. Vaikkapa maininta nostolaitteesta sen lisäksi olisi hyvä olla.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
rattori
Viestit: 11136
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja rattori »

Porsche Super?

Mutta joo, ei nyt teilata uutta tulokasta heti. Huonoja otsikoita kyllä piisaa.
------------
tractors
jokuvaan
Viestit: 498
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Puhdistin jarru-cleanerilla sen sokkalukitun kolon ja sen jälkeen täytin gasket-silikonilla, öljyvuoto hiipui toistaiseksi. Tätä ennen olin vaihtanut pikkukannen pahvin ja O-renkaat, eli kiinnostus avata sitä taas uudelleen oli nolla.
Texta1
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2020 8:09 pm
Viesti:

Re: Super

Viesti Kirjoittaja Texta1 »

Sori,dexta on kyseessä,sen verran irroitusta kokeilin eilen että toisen sain helposti pois mutta toinen on aika tiukan oloinen,se on nyt yön ollut crc liossa saa nähdä miten käy
Texta1
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2020 8:09 pm
Viesti:

Re: Super Dexta vm 63

Viesti Kirjoittaja Texta1 »

Ei se tulppa lähtenyt muuten kuin piti tehdä ulos vetäjä,porasin n.6mm syvän reiän ja tein siihen kierteen ja ruuvilla vedin ulos,o rengas oli kivettynyt,nyt öljyvuoto loppui
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Super Dexta vm 63

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Texta1 kirjoitti: Su Joulu 06, 2020 9:13 am Ei se tulppa lähtenyt muuten kuin piti tehdä ulos vetäjä,porasin n.6mm syvän reiän ja tein siihen kierteen ja ruuvilla vedin ulos,o rengas oli kivettynyt,nyt öljyvuoto loppui
Tuollei piti tehä majorissakin, ja jenkana joku kolme tai neljä mm. Oli kätevä kun piti välillä kesken päivänkin vaihtaa metässä O-rengas. Tulpan lukitus oli vaan irto tapilla, jonka sai sormin nostaa pois, ja ruuvi jengoille ja nyppäs tulpan pois. :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 856XL, Bing [Bot], Google [Bot], Ilmiö, J.Halminen, Mauri Tähkä, Rh-, Semrush [Bot], VesQ ja 75 vierailijaa