Metallintyötökoneet
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Marras 25, 2020 8:42 am
- Viesti:
Metallintyötökoneet
Koska Suomessa myydään kiinalaisia ja muissa Aasian maissa valmistettuja metallintyöstökoneita ja mittalaitteita, milloin Saksalaisina, Belgialaisina, Tšekkiläisinä ym. Niin kuluttajien harhaan johtamista vastaan olen laatinut oheisen listan ” Eurooppalaisista” tuotemerkeistä jotka ovat kuitenkin Aasiassa valmistettuja. Tähän viestiketjuun voi lisätä myös muita tuotemerkkejä.
Tällaisia tuotemerkkejä mm. ainakin ovat: Nova, Steeltec, Luna, Knuth Machinetools, Bernardo, Biltema, Einhell, Titan, Huwema, Optimum, quantum, HBM, Holzmann,, Jet, Tamforce, Record, OPTidrill, POWERPLUS, Parkside, Betax, PROFI, CORMAK, Soni, Tigre, Sino, Ka, Easson, sekä pääsääntöisesti kaikki, rautakaupoissa ja halpahalleissa myytävät, Puuilo, IKH, motonet.
Tällaisia tuotemerkkejä mm. ainakin ovat: Nova, Steeltec, Luna, Knuth Machinetools, Bernardo, Biltema, Einhell, Titan, Huwema, Optimum, quantum, HBM, Holzmann,, Jet, Tamforce, Record, OPTidrill, POWERPLUS, Parkside, Betax, PROFI, CORMAK, Soni, Tigre, Sino, Ka, Easson, sekä pääsääntöisesti kaikki, rautakaupoissa ja halpahalleissa myytävät, Puuilo, IKH, motonet.
-
- Viestit: 4379
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Olen joidenkin näiden maahantuojien kanssa keskustellut ja he ovat vakuuttaneet, että heillä on "omat miehet" tehtaalla katsomassa laatua. Kun näitä koneita hankkii, kannattaa ne enimmäkseen purkaa osiin ja vähintään varmistua laakerointien rasvauksesta oikeilla rasvoilla. Samoin mahdolliset työstöstä jääneet purut yms. muut jäänteet kannattaa siivota pois. Sen jälkeen vaan säätää välykset oikeiksi koska ne saattavat olla tehtaan jäljiltä mitä sattuu. Olen joitain näitä laitteita kellottanut enkä ole huomannut merkittäviä heittoja.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ke Marras 25, 2020 8:42 am
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Kiinalaiset koneet ehkä ovat johonkin harraste käyttötarkoitukseen käypiä, mutta isot ongelmat alkavat kun tulee ongelmia takuu aikana tai sen jälkeen. Usein ainoa vaihtoehto on uusi kone. Varaosia ei saa, tai niiden saanti kestää kuukausia ja ovat sitten kalliita. Ja mahtaako sitten lopulta tulla oikea osa!
-
- Viestit: 6362
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Olisko esittää sitten luotettava merkki tai myyjä?Besser kirjoitti: ↑To Marras 26, 2020 1:54 pm Kiinalaiset koneet ehkä ovat johonkin harraste käyttötarkoitukseen käypiä, mutta isot ongelmat alkavat kun tulee ongelmia takuu aikana tai sen jälkeen. Usein ainoa vaihtoehto on uusi kone. Varaosia ei saa, tai niiden saanti kestää kuukausia ja ovat sitten kalliita. Ja mahtaako sitten lopulta tulla oikea osa!
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 4379
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Harrastaja tietysti tekee korvaavat osat näppärästi itseBesser kirjoitti: ↑To Marras 26, 2020 1:54 pm Kiinalaiset koneet ehkä ovat johonkin harraste käyttötarkoitukseen käypiä, mutta isot ongelmat alkavat kun tulee ongelmia takuu aikana tai sen jälkeen. Usein ainoa vaihtoehto on uusi kone. Varaosia ei saa, tai niiden saanti kestää kuukausia ja ovat sitten kalliita. Ja mahtaako sitten lopulta tulla oikea osa!
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 955
- Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Makita, Kamasa on myös aasialaisia roippeita
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Kyllä sain varaosan eli piirikortin Titan-merkkiseen sorviin maahantuojan kautta kiinasta. En nyt muista, mutta jokusen viikon ehkä viipy..
-
- Viestit: 3767
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Kylläpä iski rankka déjà-vu! Ollaanko jälleen tekemisissä neuvostolaadun kanssa?jarikos kirjoitti: ↑To Marras 26, 2020 1:40 pm Olen joidenkin näiden maahantuojien kanssa keskustellut ja he ovat vakuuttaneet, että heillä on "omat miehet" tehtaalla katsomassa laatua. Kun näitä koneita hankkii, kannattaa ne enimmäkseen purkaa osiin ja vähintään varmistua laakerointien rasvauksesta oikeilla rasvoilla. Samoin mahdolliset työstöstä jääneet purut yms. muut jäänteet kannattaa siivota pois. Sen jälkeen vaan säätää välykset oikeiksi koska ne saattavat olla tehtaan jäljiltä mitä sattuu. Olen joitain näitä laitteita kellottanut enkä ole huomannut merkittäviä heittoja.
Muistelen silloin ammoisina aikoina kerrotun, että itänaapurin työstökoneista sai käypäisiä, kun vaihtoi sähkövärkit eli kytkimet ja kontaktorit täkäläisiin, putsasi koneistot, sääti välykset ja liikevarat kohdilleen sekä mahdollisesti vielä vaihtoi kriittisimmät vierintälaakerit länsimaisiin. Taasko sitä samaa?
Kyllä se siitä.
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Ei tuo Kiinassa valmistus tarkoita automaattisesti huonoa tuotetta.
Semmosia koneita kuin Yunnan ja Mazak löytyy paljonkin isoilta konepajoilta, työstökeskuksia kuin tavallisia kärkisorveja. Voipihan sitä ostaa sen halvimman ikh:n hobbymatin ja julistaa sen jälkeen varmana tietona kaikki kiinalaiset paskoiksi..
Semmosia koneita kuin Yunnan ja Mazak löytyy paljonkin isoilta konepajoilta, työstökeskuksia kuin tavallisia kärkisorveja. Voipihan sitä ostaa sen halvimman ikh:n hobbymatin ja julistaa sen jälkeen varmana tietona kaikki kiinalaiset paskoiksi..
-
- Viestit: 169
- Liittynyt: Pe Touko 12, 2017 7:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1900
- Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
- Paikkakunta: Salonseutu
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Tuota Mazakia olen kyllä pitänyt japanilaisena laatukoneena, jos nykyään on sitten tuotantoa siirretty kiinaan niin se on sitten toinen juttu.Alkujaan yhtiö on ollut joku Yamazaki machine works tai jotain sinnepäin. Maahantuojana on ollut Wihuri työstökoneet.
-
- Viestit: 2788
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
siellä ne teltassa sorvaa karusellisorviin osia aasiassa, sitten täällä se myydään kovaan hintaan eurooppalaisena koneena
tosin ongelmitta ei sekään pyörinyt
tosin ongelmitta ei sekään pyörinyt
-
- Viestit: 539
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Mazak on Japsikone, ja siitä hauska että vielä 90-luvun koneissa on sähkökaavioiden merkinnät tehty kynällä käsipelissä. Joutuu välillä arvailemaan että mikähän numero tuokin on..
Ohjaus ja servot Mitsubishin osilla tehty, ja Wihurin tuki sen verran arvokasta että itse on yritetty kaverin Mazak-koneet pitää pyörimässä.
Ohjaus ja servot Mitsubishin osilla tehty, ja Wihurin tuki sen verran arvokasta että itse on yritetty kaverin Mazak-koneet pitää pyörimässä.
Viimeksi muokannut U140, To Marras 26, 2020 9:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4379
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Vähemmän on venäläisiä vehkeitä mutta joitain tarkkuusmittoja on ja ne ovat kyllä todella tarkkoja. Ne itse asiassa toimivat hyvänä referenssinä monelle muulle tarkalle mittauksella. Kiinassa valmistetaan todella paljon koneita ja sieltä tulee ihan korkealaatuista tavaraa mutta niistä pitää sitten maksaa vähön enemmän. Harrastelijaluokassa voi esimerkiksi laakerit olla vähän pehmoiset ja joitain tuon tapaisia juttuja mutta kyllä niissä tarkkuus on ollut pääasiassa hyvä. Ihan länsimaisilla koneilla ne siellä työstää tavaraa.Jäärä kirjoitti: ↑To Marras 26, 2020 5:17 pmKylläpä iski rankka déjà-vu! Ollaanko jälleen tekemisissä neuvostolaadun kanssa?jarikos kirjoitti: ↑To Marras 26, 2020 1:40 pm Olen joidenkin näiden maahantuojien kanssa keskustellut ja he ovat vakuuttaneet, että heillä on "omat miehet" tehtaalla katsomassa laatua. Kun näitä koneita hankkii, kannattaa ne enimmäkseen purkaa osiin ja vähintään varmistua laakerointien rasvauksesta oikeilla rasvoilla. Samoin mahdolliset työstöstä jääneet purut yms. muut jäänteet kannattaa siivota pois. Sen jälkeen vaan säätää välykset oikeiksi koska ne saattavat olla tehtaan jäljiltä mitä sattuu. Olen joitain näitä laitteita kellottanut enkä ole huomannut merkittäviä heittoja.
Muistelen silloin ammoisina aikoina kerrotun, että itänaapurin työstökoneista sai käypäisiä, kun vaihtoi sähkövärkit eli kytkimet ja kontaktorit täkäläisiin, putsasi koneistot, sääti välykset ja liikevarat kohdilleen sekä mahdollisesti vielä vaihtoi kriittisimmät vierintälaakerit länsimaisiin. Taasko sitä samaa?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 7756
- Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
- Paikkakunta: Vieremä
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Ilman mitään poliittisia intohimoja sanon että , neuvostoliittolaiset työstökoneet olivat ihan hyviä! Eivät ehkä ergonomisessa mielessä,mutta lujia ja tehokkaita. Ja niillä on tehty todella paljon töitä suomalaisissa konepajoissa. Varsinkin raskaalla sektorilla. Vielä kun Koneisto Oy pelasi niin se huolsi koneet ennen myyntiä. Ei niihin tarvinnt laakereita tai kontaktoreita vaihtaa.
Esim. 1K..sorvien johteet ovat mielettömän lujat! Ja 1M63 :ssa syötöt yhdessä ja erikeen kolmelle akselille. Ja jäykkyyttä riitti! Moottoritehot oli niissä myös vähintäänkin riittäviä! 1M63 :ssakin 14 kw.
Sitten tämän nykyisen kolmannen tasavallan aikaan Venäjältä ja Virosta on tuotu jobbareiden toimesta maan omaan käyttöön tarkoitettuja jo loppuun ajettuja romuja. Ne eivät kaikki ole alunperinkään olleet virallisesti maahan tuotujen koneiden tasoisia. Meille tuli Koillis-Virosta iso vierintäjyrsinkone joskus -90 luvulla . Oli jyystänyt parikymmentä vuotta hammaspyöriä ...johonkin,jonnekin.Sitä ei koneella työskennellyt kaveri tiennyt! Ilmeisesti puolustusteollisuuteen. Kone oli karkeatekoinen! Mitään valussa jääneitä nystyröitä ja ulokkeita ei oltu poistettu. Myös yksi toiminto puuttui kokonaan ,joka löytyy niistä normaalisti. Ja käytön jäljet näkyi! Sähköiset rajat poistettu,yhteiset vaihteisto- ja leikkuuöljyt!
Kiinalaisissakin koneissa on ihan hyviäkin merkkejä. Lähinnä sorveja tarkoitan. Lindbergin Ismon myymää Diamond- sorvia on paljon pajoissa ja kouluissa. Niissä on ollut sanomista loppukokoonpanosta!
Esim. 1K..sorvien johteet ovat mielettömän lujat! Ja 1M63 :ssa syötöt yhdessä ja erikeen kolmelle akselille. Ja jäykkyyttä riitti! Moottoritehot oli niissä myös vähintäänkin riittäviä! 1M63 :ssakin 14 kw.
Sitten tämän nykyisen kolmannen tasavallan aikaan Venäjältä ja Virosta on tuotu jobbareiden toimesta maan omaan käyttöön tarkoitettuja jo loppuun ajettuja romuja. Ne eivät kaikki ole alunperinkään olleet virallisesti maahan tuotujen koneiden tasoisia. Meille tuli Koillis-Virosta iso vierintäjyrsinkone joskus -90 luvulla . Oli jyystänyt parikymmentä vuotta hammaspyöriä ...johonkin,jonnekin.Sitä ei koneella työskennellyt kaveri tiennyt! Ilmeisesti puolustusteollisuuteen. Kone oli karkeatekoinen! Mitään valussa jääneitä nystyröitä ja ulokkeita ei oltu poistettu. Myös yksi toiminto puuttui kokonaan ,joka löytyy niistä normaalisti. Ja käytön jäljet näkyi! Sähköiset rajat poistettu,yhteiset vaihteisto- ja leikkuuöljyt!
Kiinalaisissakin koneissa on ihan hyviäkin merkkejä. Lähinnä sorveja tarkoitan. Lindbergin Ismon myymää Diamond- sorvia on paljon pajoissa ja kouluissa. Niissä on ollut sanomista loppukokoonpanosta!
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Ei tuolla valmistusmaalla taida enää niin merkitystä olla. Tai jos samaan hintaan saa samanlaisen koneen, niin kyllä minäkin mieluummin valitsisin made in japan kuin made in pcr.
Kiinassa se laatu vaan voi olla mitä hyvänsä. Varmaan aika suoraan verrannoillinen siihen, paljonko asiakas tahtoo maksaa.
Kiinassa se laatu vaan voi olla mitä hyvänsä. Varmaan aika suoraan verrannoillinen siihen, paljonko asiakas tahtoo maksaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 6362
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
https://www.mazak.com/
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1015
- Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Miten tuo markkinointi siis näkyy? En ole itse moista huomannut niin olisi mukava tietää. Miten esimerkiksi biltema markkinoi tuotteidensa valmistusmaata? Tai puuilon tamforce? Einhell?
-
- Viestit: 3767
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: Metallintyötökoneet
Koneisto, Konela ja Fexima maahantuojina paikkoivat mahdollisuuksiensa mukaan Suomeen tuotujen neuvostotuotteiden laatupuutteita. Siitä olemme myös samaa mieltä, että neuvostotyöstökoneiden rungot olivat yleensä ainakin riittävän tukevia.Konepajamies kirjoitti: ↑Pe Marras 27, 2020 8:33 am Ilman mitään poliittisia intohimoja sanon että , neuvostoliittolaiset työstökoneet olivat ihan hyviä! Eivät ehkä ergonomisessa mielessä,mutta lujia ja tehokkaita. Ja niillä on tehty todella paljon töitä suomalaisissa konepajoissa. Varsinkin raskaalla sektorilla. Vielä kun Koneisto Oy pelasi niin se huolsi koneet ennen myyntiä. Ei niihin tarvinnt laakereita tai kontaktoreita vaihtaa.
Esim. 1K..sorvien johteet ovat mielettömän lujat! Ja 1M63 :ssa syötöt yhdessä ja erikeen kolmelle akselille. Ja jäykkyyttä riitti! Moottoritehot oli niissä myös vähintäänkin riittäviä! 1M63 :ssakin 14 kw.
Olen epäillyt, että tämä johtui ainakin osin valtion viisivuotissuunnitelmissa käytetyistä laaduista "niin ja niin monta sataatuhatta tonnia metallintyöstökoneita". Suunnitelman täyttäminen onnistui helpoiten, kun valtaosa tonneista toteutettiin koneiden valurunkoina.
Kyllä se siitä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], LauriR, pouhe, roopenpoika ja 32 vierailijaa