TT-Thermo lämmitin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

tapsa 86 kirjoitti: La Marras 27, 2021 6:25 pm Majuriin virittelen parhaillaan Puuilon myymää 1000W tehoista pumpullista lämmitintä, epäilyttää vaan kuinka kestää, kun on niin rapainen järjestelmä huuhteluidenkin jälkeen. Tästä ajatuksena että laitan pumpun imuyhteeseen pienen mutasihdin, jos siihen jäisi ainakin isommat, ettei pumppu jumitu niistä.
Jos sihti on pinta-alaltaan pieni, ja sattuu sitä rojua siihen kertymään, niin ei lämmitin taaskaan toimi, kun ei vesi kierrä!? Lämpösuoja kyllä estää kiehumisen/lämmittimen vaurioitumisen tuossakin tapauksessa. :wink:
Lämmittimen sijottaminen vähän ylemmäs pitäs estää suurempien sattumien kulkeutumisen lämmittimeen asti!? :roll:
Smirkelimies
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Jos pistäs liittimellä pätkän isompaa putkea ennen lämmintä ja supistas sen taas ennen lämmitintä niin toimiskohan laajennus suvantona joka keräis mujua.
maza123
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Huhti 14, 2006 6:16 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja maza123 »

Valmetilla... kirjoitti: La Marras 27, 2021 8:20 pm
tapsa 86 kirjoitti: La Marras 27, 2021 6:25 pm Majuriin virittelen parhaillaan Puuilon myymää 1000W tehoista pumpullista lämmitintä, epäilyttää vaan kuinka kestää, kun on niin rapainen järjestelmä huuhteluidenkin jälkeen. Tästä ajatuksena että laitan pumpun imuyhteeseen pienen mutasihdin, jos siihen jäisi ainakin isommat, ettei pumppu jumitu niistä.
Yhdessä aiemmassa autossa Octavia 2 1.9TDI oli TT-Thermo 500w mallina, sen lisäksi jätin öljypohjanlämmittimen niin tuolla yhdistelmällä saisi 2h lämmityksellä niin koneen kuin sisätilat sisätilanlämmittimellä lämpöiseksi ja lähes heti tuli lämmintä lisää.
Muistakko mihin väliin tuo lämmitin oli laitettu ja aiheuttiko mitään ongelmia käyntiin lähtöön. Omassa sokotassa vain tuo öljypohjan lämmitin ja tolpassa 2 tuntia virtaa.
Pahoittelut, vastaan nyt vähän sivusta. Juuri samanlaisessa Octaviassa itsellä tuo lämmitin. Muistaakseni lämmittimen asennusohje oli lämppärin kiertoon. Laitatin pajalla, tutulla asentajalla tuon aikoinaan, niin en muista mihin kohti kiertoa sai sen laitettua. Mutta tuli vastoin asennusohjetta melko alas, auton valmistajan ohjeistamalle Webaston asennuspaikalle vasemman etupyörän etupuolelle, kun muualla ei tilaa oikein ollut. Haittapuolena se, että letkutusta vaati puoli toista metriä ja lisäksi letkujen suojaamista etteivät nirhaannu mihinkään teräviin kohtiin. Siitä huolimatta vajaan kuuden vuoden ja 160 tkm aikana yksi lämmittimelle vedetyistä letkuista hankautui puhki ja jätti tien poskeen. Leikkelin lisää telttapatjaa väliin, nippusiteillä kiinnittäen, ja on taas letkut kolme vuotta kestäneet 😃. Olettaisin lämppärin toimivan vielä paljon tehokkaammin , jos ei olisi niin pitkän letkutuksen päässä. Jos oikein muistan, niin uudemmassa kilowatin TT-thermossa taisikin olla tehokkaampi pumppu, eli toimisi varmasti vielä paremminkin tuossa. Ja sellainen haaste tuosta pitkästä letkutuksesta seurasi, että jäähdytinjärjestelmän ilmaaminen muuttui hankalammaksi, se onnistuu vain keula kohotettuna.

Ja nyt kun muistelen, niin taisi muuten kaveri sen minun TT-thermon kytkeä samaan väliin kiertoa, mihin Skoda ohjeistaa weban laittamaan.

Mutta silti, lämmitin on toiminut hyvin. Ja alkuperäinen syy sen hankkimiselle oli se, että kun pakkasta oli reilu kolmekymmentä ja öljypohjasäteilijä oli lämmittänyt neljä tuntia, niin auto starttasi (hyvällä akulla) nipin napin käynnistyen, vaikka sillähän oli tuolloin ajettukin vasta 250 tkm. Töihin pitää kuitenkin päästä ja auton siksi startattava, niin jotain piti keksiä.

Ja ei ole aiheuttanut ongelmia käyntiinlähdön kanssa. Sopivasti "puolilämpimäksi" lämmitettynä saattaa olla hieman pitkä startti, mutta koskaan ei ole jäänyt käynnistymättä.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Valmetilla... kirjoitti: La Marras 27, 2021 8:20 pm
tapsa 86 kirjoitti: La Marras 27, 2021 6:25 pm Majuriin virittelen parhaillaan Puuilon myymää 1000W tehoista pumpullista lämmitintä, epäilyttää vaan kuinka kestää, kun on niin rapainen järjestelmä huuhteluidenkin jälkeen. Tästä ajatuksena että laitan pumpun imuyhteeseen pienen mutasihdin, jos siihen jäisi ainakin isommat, ettei pumppu jumitu niistä.
Yhdessä aiemmassa autossa Octavia 2 1.9TDI oli TT-Thermo 500w mallina, sen lisäksi jätin öljypohjanlämmittimen niin tuolla yhdistelmällä saisi 2h lämmityksellä niin koneen kuin sisätilat sisätilanlämmittimellä lämpöiseksi ja lähes heti tuli lämmintä lisää.
Muistakko mihin väliin tuo lämmitin oli laitettu ja aiheuttiko mitään ongelmia käyntiin lähtöön. Omassa sokotassa vain tuo öljypohjan lämmitin ja tolpassa 2 tuntia virtaa.
Muistaakseni oli niin että tuli putken väliin, joka meni öljynlämmönvaihtimelta lämmittimen kennolle, eli kiersi sitä kautta takaisin koneeseen. Mitään ongelmia ei ollut käyntiin lähtöön.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Tumppi 865 kirjoitti: La Marras 27, 2021 8:57 pm
tapsa 86 kirjoitti: La Marras 27, 2021 6:25 pm Majuriin virittelen parhaillaan Puuilon myymää 1000W tehoista pumpullista lämmitintä, epäilyttää vaan kuinka kestää, kun on niin rapainen järjestelmä huuhteluidenkin jälkeen. Tästä ajatuksena että laitan pumpun imuyhteeseen pienen mutasihdin, jos siihen jäisi ainakin isommat, ettei pumppu jumitu niistä.
Jos sihti on pinta-alaltaan pieni, ja sattuu sitä rojua siihen kertymään, niin ei lämmitin taaskaan toimi, kun ei vesi kierrä!? Lämpösuoja kyllä estää kiehumisen/lämmittimen vaurioitumisen tuossakin tapauksessa. :wink:
Lämmittimen sijottaminen vähän ylemmäs pitäs estää suurempien sattumien kulkeutumisen lämmittimeen asti!? :roll:
No en sitä lämmittimen ylikuumenemista nyt niin pelkää, lähinnä sen onnettoman kokoisen pumpun hajoamista, johonkin ruosteen roskaan. Sihdissä verkon ala noin 40x40mm, ehkä noin 1mm reiällä, ja saa tuon auki ja puhditteua tai sitten viskattua meälle jos ei toimi.
Korkeammalle huono laittaa nyky liitoksilla, kun imu tulee poistohanasta ja paluu haaroitettu alavesiletkuun heti pumpun viereen. Kannessa kun ei ole mitään paikkaa, tekemättä uutta reikää.
Ja Smirkelimiehen ehdoittamaa laajennusta ensin hahmottelin, mutta olisi tullut niin karmea viritys että jäi pois heti.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Pikkuvalmet kirjoitti: La Marras 27, 2021 12:33 pm Tuolta löytyy monenlaisia:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... xt=LF+Bros
Kui musta jotenkin tuntuu, että palovakuutukset pitää olla kunnossa, kun noita kiinalaisia ottaa käyttöön.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Aakku kirjoitti: Su Marras 28, 2021 11:27 am
Pikkuvalmet kirjoitti: La Marras 27, 2021 12:33 pm Tuolta löytyy monenlaisia:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... xt=LF+Bros
Kui musta jotenkin tuntuu, että palovakuutukset pitää olla kunnossa, kun noita kiinalaisia ottaa käyttöön.
Oikein tiukan paikan tullen ei taida palovakuutukset auttaa. Tuskin löytyy tarvittavia hyväksyntöjä noista laitteista? Ja itse tilaamalla on itse laitteen maahantuoja, joka vastaa laitteen hyväksynnöistä yms
Miko84
Viestit: 163
Liittynyt: Su Kesä 03, 2018 6:31 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Miko84 »

https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo/xc.html

Tuolla ku selailee alaspäin on ihan hyvään hintaan koko asennusvalmis paketti.
Kumpulan tila
Viestit: 356
Liittynyt: Ke Syys 02, 2020 6:34 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Kumpulan tila »

Kardaani kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:15 pm
Aakku kirjoitti: Su Marras 28, 2021 11:27 am
Pikkuvalmet kirjoitti: La Marras 27, 2021 12:33 pm Tuolta löytyy monenlaisia:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... xt=LF+Bros
Kui musta jotenkin tuntuu, että palovakuutukset pitää olla kunnossa, kun noita kiinalaisia ottaa käyttöön.
Oikein tiukan paikan tullen ei taida palovakuutukset auttaa. Tuskin löytyy tarvittavia hyväksyntöjä noista laitteista? Ja itse tilaamalla on itse laitteen maahantuoja, joka vastaa laitteen hyväksynnöistä yms
Tämä taitaa olla aikalailla urbaanilegenda. Jos tuotteessa on CE merkintä tai vastaava, ja käyttöohjeesta vaatimustenmukaisuus lappu löytyy, ei taida olla ongelmia. Muista syistä tulenee ne ongelmat vakuutusyhtiön kanssa... Useinhan CE, ROHS ja vastaavat namiskuukkelit noissa on printattuna. Ja ottaako maahantuojatkaan mitään vastuuta? Ei ota. Ne vaan ostaa tuolta samaa tuotetta kuin tavan talliaiset, mutta pistävät provikat taskuun. Se on bisnestä. Huoletta ne nukkuvat yönsä, ei ne asiakkaiden tuskia mieti, vaikka jonkun nuhvetti sattusi palamaan.
Kumpulan tila Ilomantsi. Maanviljelyä vuodesta 2010. Kuuksenvaaran Konepalvelun ja Kumpulan tilan sivut
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja zukka »

Kumpulan tila kirjoitti: Su Marras 28, 2021 7:25 pm
Kardaani kirjoitti: Su Marras 28, 2021 12:15 pm
Aakku kirjoitti: Su Marras 28, 2021 11:27 am
Pikkuvalmet kirjoitti: La Marras 27, 2021 12:33 pm Tuolta löytyy monenlaisia:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... xt=LF+Bros
Kui musta jotenkin tuntuu, että palovakuutukset pitää olla kunnossa, kun noita kiinalaisia ottaa käyttöön.
Oikein tiukan paikan tullen ei taida palovakuutukset auttaa. Tuskin löytyy tarvittavia hyväksyntöjä noista laitteista? Ja itse tilaamalla on itse laitteen maahantuoja, joka vastaa laitteen hyväksynnöistä yms
Tämä taitaa olla aikalailla urbaanilegenda. Jos tuotteessa on CE merkintä tai vastaava, ja käyttöohjeesta vaatimustenmukaisuus lappu löytyy, ei taida olla ongelmia. Muista syistä tulenee ne ongelmat vakuutusyhtiön kanssa... Useinhan CE, ROHS ja vastaavat namiskuukkelit noissa on printattuna. Ja ottaako maahantuojatkaan mitään vastuuta? Ei ota. Ne vaan ostaa tuolta samaa tuotetta kuin tavan talliaiset, mutta pistävät provikat taskuun. Se on bisnestä. Huoletta ne nukkuvat yönsä, ei ne asiakkaiden tuskia mieti, vaikka jonkun nuhvetti sattusi palamaan.
Tässä vähän tähän liittyvää:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3301 ... a9bac3714f

Joskus tilasin kiinasta tavaraa. Laturin laitoin ensimmäistä kertaa seinään niin kuului pamaus ja laturin kuoret repesi irti.
Tukesin vastaus oli että koska olen suoraan sen sieltä tilannut niin ei voi auttaa,olen maahantuoja. Oli ce tarrakin, chinese export varmaankin tarkoitti.
TunturiPappa
Viestit: 5780
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

CE merkintä ei tarkoita yhtään mitään. Oli kotimaassa tehty tuote, tai ulkomailta tuotu.

Torppa jos palaa niin pienin murhe on mitä vakuutusyhtiö korvaa. Koti siinä kuitenkin menee.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
Rh-
Viestit: 1070
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Rh- »

1kW TT-Thermo Tucsonissa kiinni, 1h ja lämmöt +32.
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
MTI
Viestit: 360
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja MTI »

MTI kirjoitti: La Marras 27, 2021 10:01 am Moottori on kyllä lämmin nyt tuolla uudella lämmittimellä joka puolelta, neste siis kiertää. Samat häiriöt jatkuu käynnistyksen jälkeen.
Täytyy vielä kysellä moottorinohjaimen päivityksistä, kun Qashqaissa samalla moottorilla tarvi päivittää moottorinohjaus säteilylämmittimellekkin.
Ei ollut apua päivityksistä, oli jo uusin softa sisällä.
Ulkolämpötilan ja moottorin lämmön ero on liian suuri ensimmäisellä käynnistyksellä.
Lämmitin pelaa, muttei sitä voi käyttää. :x
Valmetilla...
Viestit: 799
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Mistä se moottori tietää että kyseessä on ensimmäinen käynnistys eikä toinen tai kolmas?????

Eikö tuommoisiin lämpötilaeroihin voi päätyä myös lyhyen käytön jälkeen tai moottorin jäähtyessä???
MTI
Viestit: 360
Liittynyt: To Loka 03, 2013 4:52 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja MTI »

Kyllä se tietää. Sammutus heti ja uudelleen käynnistys niin ongelmat on poissa, pelaa.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja zukka »

MTI kirjoitti: To Joulu 09, 2021 3:58 pm
MTI kirjoitti: La Marras 27, 2021 10:01 am Moottori on kyllä lämmin nyt tuolla uudella lämmittimellä joka puolelta, neste siis kiertää. Samat häiriöt jatkuu käynnistyksen jälkeen.
Täytyy vielä kysellä moottorinohjaimen päivityksistä, kun Qashqaissa samalla moottorilla tarvi päivittää moottorinohjaus säteilylämmittimellekkin.
Ei ollut apua päivityksistä, oli jo uusin softa sisällä.
Ulkolämpötilan ja moottorin lämmön ero on liian suuri ensimmäisellä käynnistyksellä.
Lämmitin pelaa, muttei sitä voi käyttää. :x
Vastaava ongelma yhdessä autossa kierrettiin laittamalla ylimääräinen alkuperäinen lämpöanturi toiseen paikkaan.
Meniköhän releen ohjaamana vai ohjelmistolla että 30 sekunnin kuluttua otti oikeassa paikassa olevan anturin käyttöön.
Silloin ongelma oli webastolla/eberillä jos oli käyttänyt jonkin aikaa,pitkällä käytöllä ongelmaa ei välttämättä ollut. Ei muista enää.
mtalo
Viestit: 1761
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tuli mieleen, että mulla käynnisty Getz huonosti, kun epähuomiossa olin jättänyt lämmittimen päälle koko yöksi nollakelillä. Tosin kyseessä oli lohkolämmitin, joka lämmittää epätasaisemmin. Kyseinen peli kuitenkin käynnisty ihan hyvin normaalilla parin tunnin lämmityksellä, mutta tuo ylipitkä lämmitys aiheutta ongelmaa.

Eli kannattais kokeilla jotain puolen tunnin hörnäytystä, jos käynnistys paremmin. Eihän noista tiedä, mistä oikein mittailee lämpötiloja.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

MTI kirjoitti: To Joulu 09, 2021 3:58 pm
MTI kirjoitti: La Marras 27, 2021 10:01 am Moottori on kyllä lämmin nyt tuolla uudella lämmittimellä joka puolelta, neste siis kiertää. Samat häiriöt jatkuu käynnistyksen jälkeen.
Täytyy vielä kysellä moottorinohjaimen päivityksistä, kun Qashqaissa samalla moottorilla tarvi päivittää moottorinohjaus säteilylämmittimellekkin.
Ei ollut apua päivityksistä, oli jo uusin softa sisällä.
Ulkolämpötilan ja moottorin lämmön ero on liian suuri ensimmäisellä käynnistyksellä.
Lämmitin pelaa, muttei sitä voi käyttää. :x
Muistan Veholta tapauksen jossa uuteen Vitoon asennettiin lohkolämmitin. Auto tuli pari kertaa moottorin häiriövalon takia takuuhuoltoon. Vikana oli muka moottorin lämpötilasensori. Se vaihdettiin. Auto tuli takaisin viikon kuluttua. Vika oli muka taas anturissa. Asiaa selvitettiin niin syyksi paljastui ristiriita kahden lämpöanturin välillä.
Onneksi tämä vika kuittautui kun käytti moottoria hetken, sammutti ja käynnisti uudelleen. Lämmöt ehtivät tasaantua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja NH »

MTI kirjoitti: To Joulu 09, 2021 3:58 pm
MTI kirjoitti: La Marras 27, 2021 10:01 am Moottori on kyllä lämmin nyt tuolla uudella lämmittimellä joka puolelta, neste siis kiertää. Samat häiriöt jatkuu käynnistyksen jälkeen.
Täytyy vielä kysellä moottorinohjaimen päivityksistä, kun Qashqaissa samalla moottorilla tarvi päivittää moottorinohjaus säteilylämmittimellekkin.
Ei ollut apua päivityksistä, oli jo uusin softa sisällä.
Ulkolämpötilan ja moottorin lämmön ero on liian suuri ensimmäisellä käynnistyksellä.
Lämmitin pelaa, muttei sitä voi käyttää. :x
Tuo tuli tutuksi jo 1.8 Almeralla. Sen jälkeen en ole asentanut moottorilämppäreitä autoihini, vaan ainoastaan sisälämmittimen. Pohjolan oloihin tehdyt nykyaikaiset bensa-autot saavuttavat normaalin jäähdytysveden lämpötilan n -10C pakkasessa ilman esilämmitystä parin kilometrin sisällä verrattuna esim säteilylämmittimellä tehtyyn esilämmitykseen ja nykyaikaisilla synteettisillä moottoriöljyillä jämepisteet ovat -40C - - 50C niin ei vaikutusta käynnistymisessäkään. Dieselillä kaikki voi olla toisin.
karir
Viestit: 831
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
Viesti:

Re: TT-Thermo lämmitin

Viesti Kirjoittaja karir »

Viikko sitten vaihdoin hitsausgenuun öljyjä. Sanotaanko niin että sekä Mobil ESP 5w30 että Teboil Diamond 5w40 oli aika mielenkiintoista tavaraa -18 pakkasessa. En ainakaan itse käynnistelisi bensa enkä diesel vehkeitä noin kylmässä ilman lämmitystä kuin hätätilanteessa. Kannattaa kokeilla itse niin ainakin näkee millaiseksi öljyt menee pakkasessa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 54 vierailijaa