Valmetilla... kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 8:20 pm
tapsa 86 kirjoitti: ↑La Marras 27, 2021 6:25 pm
Majuriin virittelen parhaillaan Puuilon myymää 1000W tehoista pumpullista lämmitintä, epäilyttää vaan kuinka kestää, kun on niin rapainen järjestelmä huuhteluidenkin jälkeen. Tästä ajatuksena että laitan pumpun imuyhteeseen pienen mutasihdin, jos siihen jäisi ainakin isommat, ettei pumppu jumitu niistä.
Yhdessä aiemmassa autossa Octavia 2 1.9TDI oli TT-Thermo 500w mallina, sen lisäksi jätin öljypohjanlämmittimen niin tuolla yhdistelmällä saisi 2h lämmityksellä niin koneen kuin sisätilat sisätilanlämmittimellä lämpöiseksi ja lähes heti tuli lämmintä lisää.
Muistakko mihin väliin tuo lämmitin oli laitettu ja aiheuttiko mitään ongelmia käyntiin lähtöön. Omassa sokotassa vain tuo öljypohjan lämmitin ja tolpassa 2 tuntia virtaa.
Pahoittelut, vastaan nyt vähän sivusta. Juuri samanlaisessa Octaviassa itsellä tuo lämmitin. Muistaakseni lämmittimen asennusohje oli lämppärin kiertoon. Laitatin pajalla, tutulla asentajalla tuon aikoinaan, niin en muista mihin kohti kiertoa sai sen laitettua. Mutta tuli vastoin asennusohjetta melko alas, auton valmistajan ohjeistamalle Webaston asennuspaikalle vasemman etupyörän etupuolelle, kun muualla ei tilaa oikein ollut. Haittapuolena se, että letkutusta vaati puoli toista metriä ja lisäksi letkujen suojaamista etteivät nirhaannu mihinkään teräviin kohtiin. Siitä huolimatta vajaan kuuden vuoden ja 160 tkm aikana yksi lämmittimelle vedetyistä letkuista hankautui puhki ja jätti tien poskeen. Leikkelin lisää telttapatjaa väliin, nippusiteillä kiinnittäen, ja on taas letkut kolme vuotta kestäneet
. Olettaisin lämppärin toimivan vielä paljon tehokkaammin , jos ei olisi niin pitkän letkutuksen päässä. Jos oikein muistan, niin uudemmassa kilowatin TT-thermossa taisikin olla tehokkaampi pumppu, eli toimisi varmasti vielä paremminkin tuossa. Ja sellainen haaste tuosta pitkästä letkutuksesta seurasi, että jäähdytinjärjestelmän ilmaaminen muuttui hankalammaksi, se onnistuu vain keula kohotettuna.
Ja nyt kun muistelen, niin taisi muuten kaveri sen minun TT-thermon kytkeä samaan väliin kiertoa, mihin Skoda ohjeistaa weban laittamaan.
Mutta silti, lämmitin on toiminut hyvin. Ja alkuperäinen syy sen hankkimiselle oli se, että kun pakkasta oli reilu kolmekymmentä ja öljypohjasäteilijä oli lämmittänyt neljä tuntia, niin auto starttasi (hyvällä akulla) nipin napin käynnistyen, vaikka sillähän oli tuolloin ajettukin vasta 250 tkm. Töihin pitää kuitenkin päästä ja auton siksi startattava, niin jotain piti keksiä.
Ja ei ole aiheuttanut ongelmia käyntiinlähdön kanssa. Sopivasti "puolilämpimäksi" lämmitettynä saattaa olla hieman pitkä startti, mutta koskaan ei ole jäänyt käynnistymättä.