Ford Ecoboost

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja zukka »

Käytitkö kannen tarkistuksessa?
Paljon maksoi tiivisteet,jakopää ja pultit?
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja -SS- »

transit kirjoitti: La Helmi 26, 2022 9:56 am No nyt täytyy toivoa että kestää kun on kone laitettu viimeisen päälle.
Ecoboosteihin , etenkin litrasiin 10tkm välein öljynvaihto.
Ei mitään muuta kuin oikeaa öljyä.
Ei moottorin sisäpesu aineita.
Väittivät fordilta että sitten kestää.
Osa ajanut jo yli 300tkm näillä.

Mutta ymmärtääkseni tuo 1.0 ecoboost ja 1.8tdci ovat ainoat koneet joissa on märkähihna.
Nyt sitten uusimmissa 1.0 on jo ketju , mutta edelleen öljypumppu hihnalla.

Kaikki muut fordin koneet ovat ketjulla , tai kuivalla hihnalla.
Eivätkä kaikki TCDI 1,8:t ole märkähihnalla. Ja ketjua noihin on vaihdettu muun avaamisen yhteydessä.

-SS-
transit
Viestit: 976
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja transit »

zukka kirjoitti: La Helmi 26, 2022 10:50 am Käytitkö kannen tarkistuksessa?
Paljon maksoi tiivisteet,jakopää ja pultit?
En käyttänyt , se oli ultraäänipesurissa ja tarkastin sen silmämääräisesti.
Sitten tarkastin ettei venttiilit vuoda.
Olisi mennyt ihan porauksella ja ylikoon männillä , mutta kun uuden alakerran ilman panttia sai niin halvalla niin tuli tilattua.
En nyt muista ulkoa kun tilasin muutamassa erässä osia.
aeromotors on edullinen ja ppmarketista tuli osa.
Mutta paskoja tiivistesarjoja (victor reinz ja elring ) mistä puuttuu oleellisia tiivisteitä joita piti sitten erikseen hankkia.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja zukka »

Riittääkö tuohon 2k budjetti ja iso kasa työtunteja?

Muistelen myös että 1.8tdci joka meillä seisoo pihalla on ketjukoneella.
transit
Viestit: 976
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja transit »

zukka kirjoitti: La Helmi 26, 2022 11:50 am Riittääkö tuohon 2k budjetti ja iso kasa työtunteja?

Muistelen myös että 1.8tdci joka meillä seisoo pihalla on ketjukoneella.
Sain tosiaan niin halvalla sen uuden alakerran , että joku 1500e meni.
Mut riippuu toki mitä on hajonnut
BHN
Viestit: 618
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja BHN »

Onko joku vaihtanut koneen 1.0 vm13 fiestaan? Kannattaako ottaa alakautta moottori ja laatikko tolppineen koko roska alas? Vai pelkkä moottori ja loota alakautta ?
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

transit kirjoitti: La Helmi 26, 2022 9:56 am No nyt täytyy toivoa että kestää kun on kone laitettu viimeisen päälle.
Ecoboosteihin , etenkin litrasiin 10tkm välein öljynvaihto.
Ei mitään muuta kuin oikeaa öljyä.
Ei moottorin sisäpesu aineita.
Väittivät fordilta että sitten kestää.
Osa ajanut jo yli 300tkm näillä.

Mutta ymmärtääkseni tuo 1.0 ecoboost ja 1.8tdci ovat ainoat koneet joissa on märkähihna.
Nyt sitten uusimmissa 1.0 on jo ketju , mutta edelleen öljypumppu hihnalla.

Kaikki muut fordin koneet ovat ketjulla , tai kuivalla hihnalla.
10tkm öljynvaihto :roll:
Toyota melkeen yhtä nolo, 15tkm :D
VALLU ON PARAS!
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja zukka »

Taitaa tuossa litraisessa (ja toyotoissakin yleensä) ecoboostissa olla aika pieni öljytilavuus, 3-4 litraa.
Kyllähän noita nyt vaihtelee vähän useamminkin.
Empä upillakaan yli kymppiä ajatellut ajaa öljyillä.
Itse vaihtaen kustannus jotain 40-50€ luokkaa hyvillä öljyillä.
Jos se sitten kestäisi pidempäänkin, tosin on varmaan silloin jo seuraavalla omistajalla :D
transit
Viestit: 976
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja transit »

Nuffield kirjoitti: Ti Elo 30, 2022 8:34 pm
transit kirjoitti: La Helmi 26, 2022 9:56 am No nyt täytyy toivoa että kestää kun on kone laitettu viimeisen päälle.
Ecoboosteihin , etenkin litrasiin 10tkm välein öljynvaihto.
Ei mitään muuta kuin oikeaa öljyä.
Ei moottorin sisäpesu aineita.
Väittivät fordilta että sitten kestää.
Osa ajanut jo yli 300tkm näillä.

Mutta ymmärtääkseni tuo 1.0 ecoboost ja 1.8tdci ovat ainoat koneet joissa on märkähihna.
Nyt sitten uusimmissa 1.0 on jo ketju , mutta edelleen öljypumppu hihnalla.

Kaikki muut fordin koneet ovat ketjulla , tai kuivalla hihnalla.
10tkm öljynvaihto :roll:
Toyota melkeen yhtä nolo, 15tkm :D
Olen aina vaihtanut kaikkiin autoihini 10tkm välein öljyt muutenkin.
Ja en käytä halvimpia öljynsuodattimia ollenkaan.
Eipä se nyt mielestäni niin hirveästi kuluja lisää.
Ainakin on hyvin kestänyt vehkeet itsellä.
nokipumppu
Viestit: 146
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Nuffield kirjoitti: Ti Elo 30, 2022 8:34 pm
10tkm öljynvaihto :roll:
Toyota melkeen yhtä nolo, 15tkm :D
Kylläpä se tuo tiheä öljynvaihtoväli vain ehkäisee ongelmia monessa moottorissa. Kone pysyy sisältä puhtaana ilman ylimääräisiä pesuainekäsittelyitä, öljysihti pysyy auki, ja mäntien öljyrenkaat toimintakykyisinä kun lika liukenee tuoreeseen öljyyn, eikä kiteydy karstaksi moottorin sisuksiin. Tietysti jos öljytilavuus on tuplat normaaliin, niin vaihtoväliä voi jatkaa yli tuon 10-15tkm:n.
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Itse vaihdan moottoriöljyt 7- 10 000 km välein omiin autoihin ja ainakin kerta vuoteen. Bensakoneisissa, heti kun ovat mustuneet vaikka ei nuo kilometrit olisikaan täynnä. En kyllä mitään huippu öljyjä käytä, niin ei ole kovin kallis operaatio. Ainakin kun on venttiilikoppia availlut, niin ihan puhtaana on ollut koneen yläkerta, verrattuna sitten joidenkin 30 - 40 000 km öljyn vaihtoväliä pidetyissä koneissa. Jos olisi jatkuvassa pitkänmatkan ajossa niin voisi hivenen vaihtoväliä harventaa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
pätkä
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 11, 2019 10:44 am
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja pätkä »

zukka kirjoitti: Ti Elo 30, 2022 9:01 pm Taitaa tuossa litraisessa (ja toyotoissakin yleensä) ecoboostissa olla aika pieni öljytilavuus, 3-4 litraa.
Kyllähän noita nyt vaihtelee vähän useamminkin.
Empä upillakaan yli kymppiä ajatellut ajaa öljyillä.
Itse vaihtaen kustannus jotain 40-50€ luokkaa hyvillä öljyillä.
Jos se sitten kestäisi pidempäänkin, tosin on varmaan silloin jo seuraavalla omistajalla :D
1.0 Ecoboostin öljytilavuus suodattimen kanssa on 4.6 litraa.
super
Viestit: 382
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 1:42 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja super »

Juu,1.0 L ecoboost Mk-IV siis 4,6 L .

1.0 L ecoboost Mk-III ( vuoteen 2014 ) on suodattimen kanssa 4,1 L .

Kannattaa tarkistaa määrä ohjekirjasta. Min-Max välin täyttömäärä 0,75..0,8 L .
YoKeL
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

zukka kirjoitti: Pe Helmi 25, 2022 11:18 pm
MrWilson kirjoitti: Pe Helmi 25, 2022 11:11 pm
Dayno kirjoitti: Pe Helmi 25, 2022 8:15 pm Omallani nyt varmaan kolmas elämä menossa (133 000 km), eikä ilmeisesti moottoria vaihdettu.
On se vain Ford-kuskin mittakaava eri. Aika harva täällä masinistipalstalla tuulettelee, kun auto on kestänyt jo 130 000 km!


:lol:

Ei kaikki noista varmaan olekaan yhtä heikkoja, siksi niitä moottorikoodien merkityksiä kysyinkin.
Fiestan koneita ainakin tiedän hajonneen täydellä merkkiliikkeen huoltokirjalla alle 100tkm ajettuna.
Onko niissä sitten se 1.0 3cyl varmaankin.

Scania varmaan tuon miljoonan varmiten kestää?

Edittiä:
Onhan pösöjäkin tiedossa alle 50tkm että ensimmäinen ketju vaihdetaan ja samaan moottoriin alle 100tkm seuraava ketju katkeaa ajossa.
Yhdestä mersusta hajosi moottori kun mittarissa oli 4tkm :D
Voin kokemuksesta kertoa, että on näillä jakopäillä ainakin työllistävä vaikutus.
Varsinkin kun ovat "väärässä" päässä konetta.

Eilen kävi vm. -17 Opel 1.6 cdti 72tkm öljynvaihdossa ja kuulemma rämisee ykkös- ja kakkosvaihteella.

Ketjuhan se siellä rallatteli(kiristin vetopuolella :shock:) Tarjous 2-3pv töitä +osat.

1.4 Volkkarin jakopää on helppo homma tuohon verrattuna.
Hannu08
Viestit: 990
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Jos oikein muistan joskus lukemaani, niin keskisessä Euroopassa vuotuinen ajosuorite ainakin pienemmillä autoilla on luokkaa 10-12 tkm. Siitä saadaan laskettua, että tuollaisen Ecoboostin ja vastaavien pikkukoneiden laskennallisella kilometrimäärällä ajoa kertyisi noin 20 vuotta.
Autonvalmistajat eivät ole panostaneet outoihin suomalaisiin, jotka yrittävät kerryttää kinneriinsä tuplamäärän kilometrejä, osin arktisissa olosuhteissa :shock:

Omassa Rellussa on tulossa kohta yhdestoista öljynvaihto, uudesta saakka 30 tkm välein. Vielä ei ole moottori oireillut, kolme suuttimen pohjatiivistettä on vaihdettu, mutta tuo tuskin johtuu öljyistä.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
BHN
Viestit: 618
Liittynyt: To Touko 14, 2020 9:17 pm
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja BHN »

BHN kirjoitti: Ti Elo 30, 2022 8:10 pm Onko joku vaihtanut koneen 1.0 vm13 fiestaan? Kannattaako ottaa alakautta moottori ja laatikko tolppineen koko roska alas? Vai pelkkä moottori ja loota alakautta ?
Tähän ei tullut vastausta.
Vähissä on vaihtokoneet ja hintaakin on. Ei taida vanhempi 4 konekaan mennä helposti tilalle? Moottorinohjauksen joutuu vaihtamaan ja taitaa ajonesto olla samassa?
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

facebookissa ford ryhmässä näistä ecoboosteista ollu jonnin verran juttua ja aika usean näkemys on se että vaikka hihna olisi vaihdettu, kerrankin väärät öljyt moottoriin ei kannata sellaseen autoon sotkeentua, koska ilmeisesti pitää olla just sitä oikeaa öljyä joka on märkähihnalle tarkoitettu. sanovat että haurastuu väärällä öljyllä. ite vähän epäilen tätä koska eikös ford vaihtanu sen virallisen Ford öljynsä joku aika sitten castrolliin ja eikös se eka öljy ole tärkein kun hihna on vielä kuiva. kerran jos erehtyy jotakin toista öljyä laittamaan tuskin maailmanloppu on.
proto
Viestit: 409
Liittynyt: Su Maalis 14, 2021 10:02 am
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja proto »

Mä olen sitä mieltä, että se hihna on liian kapea ja liian kovaa materiaalia suomen talveen. Komepyttyinen kone käy sykkien ja se repii hihnaa kovasti, hihna ei vaan kestä. Monelta murheelta olisi säästytty, jos Ford olisi ilmoittanut hihnan vaihtoväliksi sen 100tkm.
ch
Viestit: 1503
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja ch »

Suurin ongelma on kylläkin se öljypumpun imusihti joka on aivan perseelleen suunniteltu. Se sihti siis on pienessä syvennyksessä ja imureikä on luokkaa euron kolikon kokoinen. Sitten se loppu eli noin 3/4 pinta-alasta muodostaa hyvän kolon johon kaikki paska päätyy, mutta ei pääse enää putoamaan öljypohjan pohjalle. Sitten kun sitä roskaa ja hihnakuitua kerääntyy sinne ajan saatossa, niin öljykannun kuva tuleekin mittaristoon yllättäen vierailulle

Lainataas tähän kuva kapistuksesta brittien Ford foorumilta.

Kuva
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
velmatti
Viestit: 316
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 3:17 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ford Ecoboost

Viesti Kirjoittaja velmatti »

Nostellaas vanhaa ketjua.

Pitäisi alkaa tilailemaan Ecoboostin jakohihnan vaihtoo tarvikkeita.

Mitä kaikkea tarvitsee uusia. Mitä tiivisteitä tarvitaan?

Öljypumpun hihna, jakohihna kiristimineen, uusi kuningaspultti. Mitä muuta?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ambasador, Bing [Bot], ch, ferford, Google [Bot], Semrush [Bot] ja 41 vierailijaa