Valmet 565 pääakseli ei irtoa
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Loka 28, 2020 3:03 pm
- Viesti:
Valmet 565 pääakseli ei irtoa
Keväällä katosi Valmetin vaihteista pitkät (kertojan keppi ei siirtynyt), joten kesän ajot vain 1-3-vaihteilla.
Nyt kyntöjen jälkeen traktorin vaihteiston kansi, hydrauliikka, taljalla hytin kattoon, jolloin
- tartuntarenkaan siirrinkappale näkyi nousseen ylös
- akselin hammaspyörissä ja siirtorenkaissa yhteensä noin lyijykynän paksuuden verran välystä (paljonko saisi olla?)
- sivuakselin takimmaisen rullalaakerin rullia kehällä pitävät metallit pääosin öljyn seassa, rullat makasivat nipussa kehän alaosassa
1980 luvulla perästä vioittui murikka-akseli ja lautaspyörä (lukitusmutteri oli löyhtynyt), jolloin vein koko vaihteiston huoltomiehelle. Silloin vaihdettiin myös pääakselille parempia, tosin jo käytettyjä synkr renkaita ja neulalaakerit liukulaakeriksi (laakeripronssi, öljyrei'illä), myös muistaakseni nyt hajonnut rullalaakerikin uusittiin. Tunteja tun remontin jälkeen tullut vajaat 2500.
Hytillisestä traktorista en viitsisi nyt lähteä irroittamaan koko laatikostoa, sillä jarrutkin vielä kunnossa (hihnat vaihdoin 1500 h sitten).
Mutta PÄÄAKSELI EI IRTOA. Akselillahan ei kuvien mukaan ei ole polttoainetankin suunnassa mitään varmistinta estämässä akselin siirtymistä perään päin ja takimmaisen laakerin lukitus on pois. Akselikokonaisuus kyllä liikkuu taaksepäin laakereiden ulkokehien puitteissa, mutta tällöin etummainen laakeri tökkää sivuakselin etummaiseen hammaspyörään - ei mahdu pois. Akselin etupäästä olen iskettänyt liukuvasaralla, tiukannut pitkällä puristimella, täryyttänyt akselia etupäästä paineilmavasaralla. Ainoastaan pari millin siirtymää kuvittelen tapahtuneen takimmaisen laakerin kehältä. (Etummaisen laakeri ulkokehän olen puristanut paikoilleen putkipihdeillä.)
Tarvitaanko vain lisää voimaa? Vai miten?
Kuumentaa en uskalla, jotta ei tarvitsisi vaihtaa akselin stefaa, öljytiivistettä kytkimen suuntaan.
Voiko tuon stefan vaihtaa vaihteiston suunnasta (onko sen ulkokehä sama kuin laakerilla?)
Sivuakselin rullalaakerin sisäkehä on edelleen tiukasti paikoillaan. Sen taakse rattaan väliin ei saa ulosvetäjiä, ainoastaan viilan piikillä voi yrittää naputella. Tässä ilmeisesti yritettävä lämmöllä, vai onko muita kokemuksia. Tuon akselin irroittaminenhan edellyttäisi taas traktorin katkaisua.
V 1985 tätä ostaessani koetin valita vajaasta kymmenestä traktoriehdokaasta parasta hinta/laatu suhteista, mutta täysin en onnistunut, sillä kokemusta on tullut ko yksilöstä kaikesta muusta kuin moottorista, katkaissutkin olen Valmettini jo 3 kertaa (tuo tuo moottorikin, no 5903 ... yritti jo kerran leikata kiinni, vaikka vedet ja öljyt olivat kohdillaan).
Jo ennakkoon asiallisista vastauksista kiittäen
hannuveli
Nyt kyntöjen jälkeen traktorin vaihteiston kansi, hydrauliikka, taljalla hytin kattoon, jolloin
- tartuntarenkaan siirrinkappale näkyi nousseen ylös
- akselin hammaspyörissä ja siirtorenkaissa yhteensä noin lyijykynän paksuuden verran välystä (paljonko saisi olla?)
- sivuakselin takimmaisen rullalaakerin rullia kehällä pitävät metallit pääosin öljyn seassa, rullat makasivat nipussa kehän alaosassa
1980 luvulla perästä vioittui murikka-akseli ja lautaspyörä (lukitusmutteri oli löyhtynyt), jolloin vein koko vaihteiston huoltomiehelle. Silloin vaihdettiin myös pääakselille parempia, tosin jo käytettyjä synkr renkaita ja neulalaakerit liukulaakeriksi (laakeripronssi, öljyrei'illä), myös muistaakseni nyt hajonnut rullalaakerikin uusittiin. Tunteja tun remontin jälkeen tullut vajaat 2500.
Hytillisestä traktorista en viitsisi nyt lähteä irroittamaan koko laatikostoa, sillä jarrutkin vielä kunnossa (hihnat vaihdoin 1500 h sitten).
Mutta PÄÄAKSELI EI IRTOA. Akselillahan ei kuvien mukaan ei ole polttoainetankin suunnassa mitään varmistinta estämässä akselin siirtymistä perään päin ja takimmaisen laakerin lukitus on pois. Akselikokonaisuus kyllä liikkuu taaksepäin laakereiden ulkokehien puitteissa, mutta tällöin etummainen laakeri tökkää sivuakselin etummaiseen hammaspyörään - ei mahdu pois. Akselin etupäästä olen iskettänyt liukuvasaralla, tiukannut pitkällä puristimella, täryyttänyt akselia etupäästä paineilmavasaralla. Ainoastaan pari millin siirtymää kuvittelen tapahtuneen takimmaisen laakerin kehältä. (Etummaisen laakeri ulkokehän olen puristanut paikoilleen putkipihdeillä.)
Tarvitaanko vain lisää voimaa? Vai miten?
Kuumentaa en uskalla, jotta ei tarvitsisi vaihtaa akselin stefaa, öljytiivistettä kytkimen suuntaan.
Voiko tuon stefan vaihtaa vaihteiston suunnasta (onko sen ulkokehä sama kuin laakerilla?)
Sivuakselin rullalaakerin sisäkehä on edelleen tiukasti paikoillaan. Sen taakse rattaan väliin ei saa ulosvetäjiä, ainoastaan viilan piikillä voi yrittää naputella. Tässä ilmeisesti yritettävä lämmöllä, vai onko muita kokemuksia. Tuon akselin irroittaminenhan edellyttäisi taas traktorin katkaisua.
V 1985 tätä ostaessani koetin valita vajaasta kymmenestä traktoriehdokaasta parasta hinta/laatu suhteista, mutta täysin en onnistunut, sillä kokemusta on tullut ko yksilöstä kaikesta muusta kuin moottorista, katkaissutkin olen Valmettini jo 3 kertaa (tuo tuo moottorikin, no 5903 ... yritti jo kerran leikata kiinni, vaikka vedet ja öljyt olivat kohdillaan).
Jo ennakkoon asiallisista vastauksista kiittäen
hannuveli
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Valmet 565 pääakseli ei irtoa
Mulle hiukan vieras kone. Onko se synkrorengas juurikin pääakselilla, ts ylin akseli mikä näkyy? Silloin se lähtee taaksepäin.
Seekerisokilla lukittu
Seekerisokilla lukittu
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Loka 28, 2020 3:03 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565 pääakseli ei irtoa
Räjäytyskuvan mukaan kytkimen puoleisen pään seekeri on laakerin ulkokehälle laatikosta katsottuna laakerin takana - ei pitäisi estää (ja laakerit jo liikkuvatkin ulkokehistään). Takapään lukitus on poistettu ...... mutta akseli ei suostu liikkumaan etimmäisen laakerin sisäkehästä.
Lämpöä ilmeisesti annettava, mutta silloin joutunee vaihtamaan myös stefan. Normaalisti se kuitenkin laitetaan viimeksi ulkokautta. Se edellyttäisi taas traktorin katkaisua ja hytin yms kiinnitysten irroittamisia
Lämpöä ilmeisesti annettava, mutta silloin joutunee vaihtamaan myös stefan. Normaalisti se kuitenkin laitetaan viimeksi ulkokautta. Se edellyttäisi taas traktorin katkaisua ja hytin yms kiinnitysten irroittamisia
-
- Viestit: 3570
- Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565 pääakseli ei irtoa
Auttaskohan se jos siihen akseliin sais jotenkin vähän kylmää?
Ford 6610 -88
- mike
- Viestit: 5326
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
-
- Viestit: 818
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Valmet 565 pääakseli ei irtoa
Etummainen laakeri etukautta pois ja akseli taaksepäin traktoria ei tarvii katkasta pääakseli irrotuksen vuoksi,perän kopan joudut irrottaan.
-
- Viestit: 1424
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Loka 28, 2020 3:03 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565 pääakseli ei irtoa
1. malli kyseessä. Nyt stefa rikottu ja yritän sen läpi saada sisäkehää liikkeelle. Ulkokehä liikkuu liukkaasti, lukittava pihdeillä, jotta ei riko sivuakselia.
Peräpään laakeri irtosi helposti, myös akselilta.
Jollei iskuilla irtoa, seuraavaksi otettava lämpöä avuksi.
Peräpään laakeri irtosi helposti, myös akselilta.
Jollei iskuilla irtoa, seuraavaksi otettava lämpöä avuksi.
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Ke Loka 28, 2020 3:03 pm
- Viesti:
Re: Valmet 565 pääakseli ei irtoa
Tilannetiedotus:
- laakeri vaati lämpöä, iskua ja pitkällä varrella vetoa pääakselin etupäästä vaihdelaatikon suuntaan (tuki vaihdelaatikon takapäästä, väliseinän valu olisi tuskin kestänyt)
- pääakseli lopulta irtosi ja kokonaisuus pöydälle, mutta
- laakerin ulkokehää ei saa pois sivuakselia poistamatta ja
- sivuakselia ei saa poistettua, eikä myöskään pääakselin stefaa saa järkevästi uusittua irroittamatta koko vaihdelaatikkoa
- myös murikka-akselissa tuntuu olevan liiaksi päittäistä välystä (?) Onko jälleen akselin mutteri löystymässä? .... joten tämänkin johdosta laatikko irti
- vaihdelaatikon irroittamiseksi ensin jarruvivustot, nostovarret, vetokoukku yms hilut pois, turvaohjaamon ja lokasuojien kiinnitysruuvit takasillasta pois, turvaohjaamon etupään ruuvien löysyttäminen, osin irroittaminen, jolloin hytin takapäätä kera lokasuojien pääsee nostamaan ketjutaljalla, jotta vetopyörästön putket akseleineen saa vedettyä turvallisesti irti vaihdelaatikosta
- vaihdelaatikko irti traktorin rungosta ja raskas laatikko lankkua myöten peräkärryn lavalle ja ammattimiehelle pajalle.
Nyt odotetaan tuomiota, mistä pääakselin välykset ovat syntyneet ja mitä kaikkea muutakin on uusittava ja etenkin, onko kaikkia tarvittavia osia saatavissa
- avasin jarrurummut ..... ja ostin IKH:ta uudet hihnat. Molemmissa vetopyörästön putkissa oli sisällä öljyn töhnää ja vasemmanpuoleiset jarruhihnat ja rumpu kunnon rasvassa. Ei pääse Valmetin jarrut ruostumaan. Joten vetoakseleiden tiivisteetkin on laatikkoon uusittava.
Odotellaan ...
- laakeri vaati lämpöä, iskua ja pitkällä varrella vetoa pääakselin etupäästä vaihdelaatikon suuntaan (tuki vaihdelaatikon takapäästä, väliseinän valu olisi tuskin kestänyt)
- pääakseli lopulta irtosi ja kokonaisuus pöydälle, mutta
- laakerin ulkokehää ei saa pois sivuakselia poistamatta ja
- sivuakselia ei saa poistettua, eikä myöskään pääakselin stefaa saa järkevästi uusittua irroittamatta koko vaihdelaatikkoa
- myös murikka-akselissa tuntuu olevan liiaksi päittäistä välystä (?) Onko jälleen akselin mutteri löystymässä? .... joten tämänkin johdosta laatikko irti
- vaihdelaatikon irroittamiseksi ensin jarruvivustot, nostovarret, vetokoukku yms hilut pois, turvaohjaamon ja lokasuojien kiinnitysruuvit takasillasta pois, turvaohjaamon etupään ruuvien löysyttäminen, osin irroittaminen, jolloin hytin takapäätä kera lokasuojien pääsee nostamaan ketjutaljalla, jotta vetopyörästön putket akseleineen saa vedettyä turvallisesti irti vaihdelaatikosta
- vaihdelaatikko irti traktorin rungosta ja raskas laatikko lankkua myöten peräkärryn lavalle ja ammattimiehelle pajalle.
Nyt odotetaan tuomiota, mistä pääakselin välykset ovat syntyneet ja mitä kaikkea muutakin on uusittava ja etenkin, onko kaikkia tarvittavia osia saatavissa
- avasin jarrurummut ..... ja ostin IKH:ta uudet hihnat. Molemmissa vetopyörästön putkissa oli sisällä öljyn töhnää ja vasemmanpuoleiset jarruhihnat ja rumpu kunnon rasvassa. Ei pääse Valmetin jarrut ruostumaan. Joten vetoakseleiden tiivisteetkin on laatikkoon uusittava.
Odotellaan ...
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 45 vierailijaa