Jäähdytysnesteen vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
SimoN103
Viestit: 12
Liittynyt: Su Elo 05, 2018 3:48 pm
Viesti:

Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja SimoN103 »

Tarkoitus olisi vaihtaa jäähdytysneste Valtra N103:seen. Käyttöohjeissa sanotaan vesipumpumpusta että: "Tyhjennä vesipumppu käyttämällä moottoria muutama kierros tyhjennyshanat avattuina"
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Laitetaanko traktori siis käyntiin? Tarkoitetaanko tyhjennyshanalla jäähdyttimen alavesiletkun tyhjennyshanaa?
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja sköne »

"Muutama kierros" viittaa startilla pyörittämiseen. Vaikka konetta voi pienen hetken (sekunteja) kuivana käyttää ilman vaurioita, niin tuskin valmistaja sitä suosittelisi.
oppia ikä kaikki
8400
Viestit: 9803
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Ei kylmä moottori ilman jäähdytysnestettä nyt ihan heti kuumene. Veikkaan että useita minuutteja voi olla käynnissä tyhjäkäynnillä.
siirimari
Viestit: 529
Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 8:46 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja siirimari »

8400 kirjoitti: Su Loka 25, 2020 10:01 am Ei kylmä moottori ilman jäähdytysnestettä nyt ihan heti kuumene. Veikkaan että useita minuutteja voi olla käynnissä tyhjäkäynnillä.
Näin on!
Aikoinaan sedälläni oli Valmet 361. Syysmyöhällä laski vedet jäähdyttäjästä kun näytti pakastuvan. Nesteitä ei silloin käyttänyt. Seuraava päivä oli sunnuntai. Mies ei muistanut vesiä kun lähti viemään aamun lehteä parin kilometrin päässä asuvalle naapurilleen. Siellä tovi tarinoitiin ja hörpittiin kahvit. Sitten taas kotiin, jolloin isäntä vasta muisti vesittä ajon. Ei tullut vaurioita, traktori oli vain henkilökuljettimena eikä siksi juurikaan kuormittunut. Edes kannentiiviste ei palanut.
Tumppi 865
Viestit: 8194
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Eikö tuossa ole ihan perinteinen keskipako pumppu? Se ei mitää nesteitten tyhjenemisee vaikuta, ja ainoastaa ehkä desi mikä jää pumpun pesää.
Lyhyt käyntiin sammuksiin ei mitää säre eikä kuumenna, paitsi pitempi kuivana käyttö ei kyllä tee hyvää vpn tiivisteelle, kun se saa voitelunsa ja jäähytyksen jäähynesteestä!
Tyhjennä vesipumppu käyttämällä moottoria muutama kierros tyhjennyshanat avattuina"
Kait siinä lohkon kylessä on roppu, josta lohko tyhjenee, ja ainakin vanhemmissa otetaa jäähyttäjästä alaletku irti, kun ei siellä mitää hanaa ole. Hanasta tietysti, jos sellanen on syylärissä!
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja sköne »

"Tyhjennä vesipumppu käyttämällä moottoria muutama kierros tyhjennyshanat avattuina" Muutamaan kierrokseen ei tarvitse montaa sekuntia. Perusongelma tässä lienee huonosti kirjoitettu käyttöohje.

Olen itsekin tarkoituksella käyttänyt Pillarin konetta 1-2 min. kuivana ja sen jälkeen se kävi 8 vrk yhtä menoa. En silti kehottaisi tarpeettomasti konetta käyttämään ilman vettä. Se pumppu tyhjenee parissa sekunnissa sen mitä tarvii.
oppia ikä kaikki
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Yllättävän pitkään ainakin mersun dieseli pyörii kuumanakin. Todettiin romurallissa kun irtosi vesiletku tilapäissäiliöstä, ja piti kuitenkin jatkaa kisaa. No erän n. 7 min. kesti ja seuraavaan erään toimivalla koneella. Aika moni "auto" noissa kisoissa jossain vaiheessa kadottaa jäähdytin nesteet, ja silti ne vaan pyörii. En siltikään mitään pitkiä käyttöaikoja suosittele käyttövehkeille.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mauri
Viestit: 6679
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mauri »

Kerran kävi tehtaalla koeajossa että jäähdytinneste ei lähtenyt kiertämään, oliko jäänyt kone kuivaksi vai eikö muusta syystä ulkoisen lämmönvaihtimen kautta kiertänyt.
Viitisen minuuttia se kävi kuormitettuna ja sitten kilahti varoittamatta seis.
Ei siis lämpö- tai öljynpaine varoituksia tai pysäytystä, meni vaan jumiin.
Kansi irti, ykkössylinterissä oli leikkaantumisjälkiä, muissa ei mitään.
Muistaakseni sylinteriputki ja mäntä vaihdettiin. Koeajot jatkui eikä mitään ongelmia havaittu, eikä myöhemminkään kuulunut.
ch
Viestit: 1500
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja ch »

Näitä autonviimeistelyvideoita löytyy kyllä tubesta runsaasti, jossa paaliin menevää moottoria huudatellaan kaasu pohjassa ilman nesteitä ja joskus jopa ilman öljyjäkin. Saattavat jotkut kaataa myös öljykorkin reiästä jotain moottoriin kuulumatoita sekaan. Yllättävän pitkään ne pysyvät hengissä ennen lopullista hyytymistä.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Ajomies
Viestit: 28113
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

ch kirjoitti: Su Loka 25, 2020 6:40 pm Näitä autonviimeistelyvideoita löytyy kyllä tubesta runsaasti, jossa paaliin menevää moottoria huudatellaan kaasu pohjassa ilman nesteitä ja joskus jopa ilman öljyjäkin. Saattavat jotkut kaataa myös öljykorkin reiästä jotain moottoriin kuulumatoita sekaan. Yllättävän pitkään ne pysyvät hengissä ennen lopullista hyytymistä.
Ja sitten se varsinainen liikunta välinen tukehtuu yhteen vesipisaraan. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Juho M-P
Viestit: 4373
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Aivan turhaa homma vesipumpun tyhjentäminen nesteen vaihdossa. Pari desiä tai jopa litraa vanhaa nestettä ei uuden seassa vaikuta mihinkään.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Massikka83
Viestit: 8
Liittynyt: To Touko 28, 2020 9:29 am
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Massikka83 »

Jos vaihtaa nesteen alavesiletkun irroittamalla niin tarviiko jotenkin alipaineistaa jotta uudet liemet alkaa kiertää?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 30 vierailijaa