Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
gastbaan
Viestit: 192
Liittynyt: Ti Huhti 22, 2014 1:34 am
Viesti:

Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja gastbaan »

Joo tuollainen vanha pässi volvo veto katkesi isoilta pyöriltä, nelivedon saa pienet pyörät kytkettyä pois päältä.
Tuo on täysin mekaaninen hytistä väännetään vipua jolla saa isopuoli- Nolla - Pienipuoli. Varmaan tuossa vaihteisto jälkeisessä alennusvaihteistossa/jakolaatikossa jotain häikkää?
Jollain kokemusta tästä koneesta mitä mahtanut mennä? Muunnin siis ehjä, mutta sen jälkeinen laatikko varmaan jotain vikaa... :cry:
5Gator
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja 5Gator »

Vanhempi eli 218 oli usein katkennut vaihdekeppi ,hitsattu ja taas poik jne
lopulta siirtohaarukka hajosi kahteen osaan niin saivat pojat uuden koneen
Görän2
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2020 4:37 pm
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja Görän2 »

Itse alkaisin tutkimaan vaihteen siirtomekanismia.
Liikkuuko kytkentäholkki haarukan mukana?
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Noissa Volvoissa on etuakselissa pienen vetopyörän mutteri irtoavaa sorttia. Johtuen siitä, että perä on käännetty ja mutteri pyrkii löystymään. Toki muutakin vikaa voi olla. Muutamaan koneeseen olen nuoruudessani tuon mutterin hitsannut kiinni.
Görän2
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2020 4:37 pm
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja Görän2 »

Ei ole tullut vastaan tuollaista ongelmaa? Miten pyörimissuunta voi vaikuttaa mutterin aukeamiseen? Vääntääkö mutterin hitausvoimat mutterin auki, kun akselia kiihdytetään?
Oman korjausurani aikana toistaiseksi en ole hitsannut ensimmäistäkään mutteria kiinni. Kaikki ovat pysyneet kiinnitettynä hitsaamatta.
tapaniv
Viestit: 1157
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Kun perämurikka on käännetty, kierre pyöriessä avautuu. Syytä en tiedä, mutta Rolacin kaverit neuvoivat tuon hitsauskikan. Varmaan puolenkymmentä noita jouduttiin korjaamaan. Siinä oli 800 ja 600 sarjan koneita. Murikka-akselin laakerit meni vaihtoon samalla kerralla. Muuten noi 800 sarjan koneet kesti hyvin kovaakin rääkkiä. Lähes kaikki tietämäni koneet oli saanut syöttöä lisää ja hydraulipainetta myös.
Ajomies
Viestit: 28094
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ei mikään ihme juttu noiden muttereiden avautuminen, näin kävi pari kertaa Scanian "puolittajan" kohdalla, kun peruuttaessa purkaantui mutteri auki ja sitten akseli työntyi pihalle särkien sen "puolittajan" kotelon. Eipä silti koko laite oli ongelmallinen muutenkin. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
TuomasTurmiola
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2020 1:06 pm
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja TuomasTurmiola »

Vaan miten akselin pyörimissuunta voi vaikuttaa mutterin auki- tai kiinni pysymiseen?
Perustelkaa edes hieman!
Mihin mutteri ottaa kiinni kun akselia pyöritetään??
Miksi auton toisen puolen pyörän pultit eivät karise eteen ajon aikana ja toiselta puolelta peruttaessa?
Käsitääkseni auki- tai kiinni vääntävät voimat eivät ole maallikoiden mittauslaitteilla mitattavissa.
Omalle kohdallani ei LM sarjan koneissa ole tullut vastaan ensimmäistäkään jonka mutteri on auennut,
bm605
Viestit: 118
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 2:31 pm
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja bm605 »

Joissain autoissa on käytössä vasemmalla puolella vääränkäden kierteet pyöränmuttereissa, avautumisilmiön takia. Henkilöautoissa ei yleensä ongelmaa ole, jos on käytössä peltivanteet, joissa on pyöränmutterin alla pystyyn nouseva olake jolla luodaan kiristävä/kiinnipitävä jousivoima mutterin alla. Kovissa vanteissa, esim alumiinivanteissa pyöränmutterin kiinnipitäminen on pelkästään kiristämisen kitkan varassa ja jälkikiristys varmistaa pyöränmutterien mukana pysymisen. Itsellä on kerran ollut rengasliikkeen jälkeen alumiinivanteissa vasemman puolen renkaiden jokainen mutteri sormilöysällä parinsadan kilometrin ajon jälkeen. Raskaassa ajoneuvokalustossa on kehitetty/yritetty monenlaista estämään pyöränmuttereiden löystyminen ajon aikana.
SPS1975
Viestit: 2238
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Görän2 kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 6:06 pm Ei ole tullut vastaan tuollaista ongelmaa? Miten pyörimissuunta voi vaikuttaa mutterin aukeamiseen? Vääntääkö mutterin hitausvoimat mutterin auki, kun akselia kiihdytetään?
Oman korjausurani aikana toistaiseksi en ole hitsannut ensimmäistäkään mutteria kiinni. Kaikki ovat pysyneet kiinnitettynä hitsaamatta.
En omaa asiasta mitään tutkimustietoa,mutta ajattelisin asian niin että jos/kun laipan ja akselin välisessä boorissa on välystä joitain millin osia,niin jos akseli ja laippa pääsevät liikahtamaan tämän vähäisen matkan toisiinsa nähden,esim.kiihdytyksessä tai jarrutuksessa,kun ajan kanssa tapahtuu tuhansia tällaisia toistoja,niin ehkäpä mutteri on pyörähtänyt silloin mukana vaikkapa varttikierroksen,niin siitä se sitten lähteekin jo helposti löystymään.Tämä on siis aivan mutu tuntumaa,enkä tiedä ajatelmani paikkansa pitävyydestä.
valtsu864
Viestit: 1537
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

SPS1975 kirjoitti: Ma Tammi 18, 2021 8:07 am
Görän2 kirjoitti: Su Joulu 20, 2020 6:06 pm Ei ole tullut vastaan tuollaista ongelmaa? Miten pyörimissuunta voi vaikuttaa mutterin aukeamiseen? Vääntääkö mutterin hitausvoimat mutterin auki, kun akselia kiihdytetään?
Oman korjausurani aikana toistaiseksi en ole hitsannut ensimmäistäkään mutteria kiinni. Kaikki ovat pysyneet kiinnitettynä hitsaamatta.
En omaa asiasta mitään tutkimustietoa,mutta ajattelisin asian niin että jos/kun laipan ja akselin välisessä boorissa on välystä joitain millin osia,niin jos akseli ja laippa pääsevät liikahtamaan tämän vähäisen matkan toisiinsa nähden,esim.kiihdytyksessä tai jarrutuksessa,kun ajan kanssa tapahtuu tuhansia tällaisia toistoja,niin ehkäpä mutteri on pyörähtänyt silloin mukana vaikkapa varttikierroksen,niin siitä se sitten lähteekin jo helposti löystymään.Tämä on siis aivan mutu tuntumaa,enkä tiedä ajatelmani paikkansa pitävyydestä.
Tuolle hitausvoimalle on hyvä käytännönläheinen esimerkki kun esim. pöydällä olevan esineen alta vedetään nopeasti pöytäliina pois, niin esine liikahtaa, mutta jää pöydälle. Eli kun akseli lähtee nopeasti pyörimään, niin mutteri pyrkii jäämään "paikoilleen" ja kun tulee tuhaansia ja tuhansia akselin pyörimään lähtöjä, mutteri lopulta löystyy ja lisäksi välylset ja erilaiset värinät vielä edesauttavat.
Görän2
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2020 4:37 pm
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja Görän2 »

Voiko kyseessä olla "luulopuhe"? Nuoruudessani autojen pyränpulttien kierteet olivat toisella puolella autoa vasenkätiset.
Autoilla joskus perutellaan, onkohan kaikki pyörät pudoneet kerralla, koska nykyisin kaikissa pyörissä on oikeankätiset kierteet?
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: Volvo bm 840 kuormaaja veto katkesi isoilta pyöriltä

Viesti Kirjoittaja ZET »

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jumalvilho, Majestic-12 [Bot], Sami88, Teppa ja 56 vierailijaa