3 sylinteriset autojen moottorit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Soittelin dacia/renault merkkiliikkeeseen korjaamon puolelle. Sanoivat että ketjuja mennyt alle ja yli 100tkm kohdalla,riippuen millasessa ajossa ollut. Hajontaa kestävyydessä aika paljon. Ketjun vaihtoon menee jotain puolen päivän verran.
Öljyä alkaa myös kuluttamaan,sille ei ole oikein tehtävissä kauheasti.
Kysyin kumman ostaisi ennemmin,muutaman vuoden vanhan renun tuolla koneella vai nelisylinterisen kymmenen vuotta vanhemman toyotan.
Vastaus oli heti että toyota :lol:
Kehotti silti että kannattaa käydä kokeilemassa tälläistä ja uskoi että menisi meillä kakkosautona aika hyvin jos ajaa 15tkm/vuosi.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

zukka kirjoitti: Ke Loka 07, 2020 9:25 am Soittelin dacia/renault merkkiliikkeeseen korjaamon puolelle. Sanoivat että ketjuja mennyt alle ja yli 100tkm kohdalla,riippuen millasessa ajossa ollut. Hajontaa kestävyydessä aika paljon. Ketjun vaihtoon menee jotain puolen päivän verran.
Öljyä alkaa myös kuluttamaan,sille ei ole oikein tehtävissä kauheasti.
Kysyin kumman ostaisi ennemmin,muutaman vuoden vanhan renun tuolla koneella vai nelisylinterisen kymmenen vuotta vanhemman toyotan.
Vastaus oli heti että toyota :lol:
Kehotti silti että kannattaa käydä kokeilemassa tälläistä ja uskoi että menisi meillä kakkosautona aika hyvin jos ajaa 15tkm/vuosi.
Oliko siis kyse 900 cc3 koneestä? Onkohan ketjuja katkennut vai kulunut/venynyt? Miten oireilee?
Oman auton tyhmäkäyntiä kun joskus seurasin niin käynti vaihtelee eli välillä käy selvästi raskaammin ja täristää. Ei ollut kylmästöiti päällä. Aivan kuin kytkisi jotakin muuta kuormaa päälle ja pois.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

jussi77 kirjoitti: Ke Loka 07, 2020 9:46 am
zukka kirjoitti: Ke Loka 07, 2020 9:25 am Soittelin dacia/renault merkkiliikkeeseen korjaamon puolelle. Sanoivat että ketjuja mennyt alle ja yli 100tkm kohdalla,riippuen millasessa ajossa ollut. Hajontaa kestävyydessä aika paljon. Ketjun vaihtoon menee jotain puolen päivän verran.
Öljyä alkaa myös kuluttamaan,sille ei ole oikein tehtävissä kauheasti.
Kysyin kumman ostaisi ennemmin,muutaman vuoden vanhan renun tuolla koneella vai nelisylinterisen kymmenen vuotta vanhemman toyotan.
Vastaus oli heti että toyota :lol:
Kehotti silti että kannattaa käydä kokeilemassa tälläistä ja uskoi että menisi meillä kakkosautona aika hyvin jos ajaa 15tkm/vuosi.
Oliko siis kyse 900 cc3 koneestä? Onkohan ketjuja katkennut vai kulunut/venynyt? Miten oireilee?
Oman auton tyhmäkäyntiä kun joskus seurasin niin käynti vaihtelee eli välillä käy selvästi raskaammin ja täristää. Ei ollut kylmästöiti päällä. Aivan kuin kytkisi jotakin muuta kuormaa päälle ja pois.
Oli puhe näistä 90tce moottoreista mitä dacia ja renu käyttää,en tarkemmin tiedä montaako eri moottoria niihin on saatavilla.

Kysyin myös miten oireilee,sanoi että vikavalo syttyy ainakin. Ääntämisestä ei ollut varma.
Sanoi ettei ketjuja ole poikki mennyt juurikin sen takia kun vikavalo syttyy ja varoittaa ajoissa.
ZET
Viestit: 2719
Liittynyt: Ke Heinä 12, 2006 5:29 pm
Paikkakunta: Petäjävesi
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja ZET »

No vielä tuosta pikkumoottoreiden kulutuksesta. Näissä vertailuissa, joista mainitsin tutkittiin normaaliajon kulutusta. Eli ajettiin moottoria normaaliajon tyypillisellä vaihtelevalla teholla. Ei standardin mukaisella kulutustestillä, joka tehdään enemmän tai vähemmän "pihistämällä". Joudun toteamaan, että KVG. Löytyy paljon tarinaa aiheesta. Ja ihan järkeenkäyvää.
337
Viestit: 759
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 1:22 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja 337 »

On aika turhaa väitellä kulutuksista täälläkään palstoilla kun se on kuitenkin kuski/ olosuhde kohtainen. Nykyinen 1.0 tsi on pienin moottori mitä minulla on autoissa ollut ja niin on myös kulutus. Kesällä 4-4.5 ja talvi nostaa muutaman desin jota taas talvinopeusrajoitukset tasoittaa. Myös renkailla tekee helposti puolen litran eron. Laita dingdongia alle ja maksa erotus oikeisiin renkaisiin tankatessa. Täällä etelässä on talvet mitä on niin ei niiden vaikutus ole ollut kovinkaan kummoinen.
Hannu08
Viestit: 989
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Rellu/Nissan/Dacia on kolmipyttyisiä uudempi 1,0 litrainen sekä Dacian käyttämä vanhempi 0,9 litrainen.
Tuon 0,9 mallin nelipyttyinen 1,2 l versio saattoi alkuvuosien koneissa kuluttaa öljyä, hämmentävästi joissain tilanteissa ohjelmiston pävityksellä ongelma poistui. Vähemmän kaiketi ongelmia 2016 alkaen.
Ainakin nelipyttyiset ovat ketjukoneita, mikä nykyään siis ei ole tae mistään kestävyydestä.
PSA kolmipyttyisistä ei ole kokemusta, mutta Googlasin "Puretech ongelma" ja löytyi kaikenlaista.

Dacian kohonnut hinta johtuu osin siitä, että aiemmin oli hinnastossa todellinen "hinnat alkaen" versio. Ilmastointia ei ollut, eikä tainnut olla radiota, penkinlämmitintä, keskuslukitusta yms. hajoavaa tilpehööriä. Nykyinen (ainoa) Sandero-malli taitaa olla liki sitä, mitä aiemmin kallein versio oli.

Ja pitänee etukäteen vastata tuohon öljynkulutuksen loppumiseen ohjelmiston päivityksellä.
Kun moottorissa on säädettävät nokka-akselit ja turbo yms., niin joissain ajotilanteissa saattoi sylinteriin muodostua niin suuri alipaine, että se imi öljyä sylinterin pinnalta sylinteriin. Aikaa myöten öljy jumitti männänrenkaita ja öljyrengas rasittui lisää päästäen yhä helpommin öljyä sylinteriin. Jos oire havaittiin riittävän aikaisin, niin ohjelmiston pävitys saattoi auttaa.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Sitikan kolmipyttyisestä on yksi kokemus.
Kaveri osti pari vuotta sitten avk:lta kulmasta kolaroidun 2-3 vuotta vanhan c3:sen tai jonkun vastaavan pikkukikottimen.
Suomiauto yhdeltä nais omistajalta.
Mittarissa jotain 30-50tkm.
Korjaili kulman parin viikon aikana ja lähti ajamaan peugeot korjaamoon jotain varten, varmaan jotain todistuksia tarvi katsastukseen tai vastaavaa. Jokatapauksessa noin 10km jälkeen auto sammui ja kone oli mennyttä kalua.
Siihen tuli vaihtomoottori ja lähti samantien myyntiin katsastuksen jälkeen :lol:
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

osa nykymoottoreiden ongelmista johtuu pitkistä öljyn vaihtoväleistäkin , 30 tuhatta on kyllä turhan pitkä matka, varsinkin jos ajetaan vielä pätkä ajoa , monesti on jo öljynpuhdistaja tukossa ja jälki sen mukaista .
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

On joo. Tuohon oli vaihdettu muistaakseni noin 20tkm välein.
Vähän ajavilla tulee usein vuosi täyteen ennen kilometrejä jolloin öljyt olisi suotavaa vaihtaa.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja C20 »

Jotakin perustavaa laatua olevaa vikaa siinä sitikan 3 pyttysessä on. Tutulla meni motti alta 80 tkm ajettu ja takuu loppu, puristukset hävisi keskimmäisestä sylinteristä, onnekseen on töissä konsernissa joka noita myy, sai edes työt henkilökuntahintaan.
Toisen jälleenmyjän huollossa oli 5 kpl tehdas uusia 3 sylinterisiä motteja rivissä odottamassa vaihtoa, siis yhdessä huoltopisteessä :shock:
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ilmankos tuo 3-sylinterinen PSA:n puretech moottori on jo monesti valittu vuoden moottoriksi.
https://www.citroen.fi/vuoden-moottori-2018/
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Omistajien kertomana on tosiaan vuoden ikäinen moottori :lol:
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Se on paluuta wanhaan aikaan, kun silloin aikanaan ei pienillä koneilla päässyt kuin sen vajaa 100 000 km kun joutui koneremontteja tekemään. Silloin oli suhteellisen halpaa tehdä se koneremontti, nyt menee tonneja ja vaihtokone on edullisempi vaihtoehto.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja C20 »

Onko niissä sitten ollut joku valmistusvirhe tai erä joka koitetaan vähin äänin vaihtaa takuunalaisiin ja jo takuun menettäneisiin sitten kovalla rahalla, tiedä häntä. Kai se merkkiliikkeissä on vaitiolovelvollisuus "tyyppivioista" ettei mene loppukin usko uusiin hienoihin peleihin tavan kaduntallaajalta.
C20
Viestit: 1870
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja C20 »

Ajomies kirjoitti: Ke Loka 14, 2020 4:33 pm Se on paluuta wanhaan aikaan, kun silloin aikanaan ei pienillä koneilla päässyt kuin sen vajaa 100 000 km kun joutui koneremontteja tekemään. Silloin oli suhteellisen halpaa tehdä se koneremontti, nyt menee tonneja ja vaihtokone on edullisempi vaihtoehto.
Se pitää vaan olla tehdasuusi se vaihtomoottori, ruttutukusta saa samanlaisen P.askan joka poikii kohta.
Eikös se Fordikin aikanaan mainostanut että eniten Suomen teille levinnyt auto. :lol:
jpeltoma

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Supernakutuksesta on puhuttu näitten pikku suoraruisku moottorien yhteydessä, mikä on niitä hajoittanut. Koko ilmiö tuli uutena ja yllätyksenä valmistajille, en tiedä onko sitä saatu korjattua ja kuinka tehokkaasti.

https://en.wikipedia.org/wiki/Low-speed_pre-ignition
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Saisikohan ohjelman muutoksella...
Suuttimia ei viitsisi alkaa siirtämään imusarjaan :lol:
shift_up
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 12, 2014 2:26 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja shift_up »

90-luvun puolen välin moottorit oli lopulta aika hyviä, vaikka oli niissäkin ongelmia. Mutta kun vertaa kulutusta, voimaa ja kestävyyttä, tämän pvä vehkeisiin. Nykyään tehdään kuraa jota hyvin hankala korjata. Esim. erillisiä laakereita ei ole, eli jos nokka menee niin kansi kanssa pitää vaihtaa. Nokka-akseli on putkea mihin painettu erillinen ”nokka”, kevyttä on mutta... Ihan sama minkä merkkisen ostaa sama linja rupeaa olemaan... tai se merkillä toisen moottori ja jne. Merkki vaihtuu keulassa mutta samoja romuja moottori tilassa. Eli auto tehtaat teki liian hyviä autoja 90 luvulla kun kestää 20-30vuotta. Kierto pitäis olla sitä 5-10 vuotta. Eli kun varautuu siihen hyvällä tuurilla 2020 tehty moottori 100tkm pitää olla onnellinen.
Tämä on sitä kehitystä.
Ford 5000 - eka traktori, mutta ei ensimmäinen Ford
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja NH »

Sen verran on jo ikää, että autoilu alkoi 80-luvulla samoihin aikoihin, kun Suomessa työsuhdeautoilussa kuutiotilavuus ratkaisi verotusarvon.
Muutamat sen aikaiset automaahantuojat sekä jälleenmyyjät jälkiturbottivat työsuhdeautomarkkinoille keskikokoisia mutta pieni kuutiotilavuuksisia henkilöautoja, kuten mm Stockman ( Ford ) ja Auto-Rex ( Rellu ).

Samoihin aikoihin japanilainen moottoripyöräteollisuus kokeili moottoripyörien turbottamista, mutta lopputulos oli aika sama, kuin kotimaisessa kokeilussa: kulkua riitti mukavasti, mutta moottorille tuli loppu ennen aikojaan.

Kovin vähän näyttää pieni-iskutilavuuksisien ahdettujen moottoreiden kestoikä muuttuneen, vaikka välissä on noin 35 vuotta, mutta eihän siinä kummoista järkeilyä tarvita; korkea virityssuhde, alhainen käyttöikä.

Se, jos pikku vaparit porsivat jo normaaleilla ajomäärillä, on toki toinen juttu, mutta ainahan on ollut hyviä ja huonoja konstruktioita.
Onneksi ne huonot on vain naapurilla, kunnes se oma ja hyvä on myyty. :wink:
Viimeksi muokannut NH, To Loka 15, 2020 8:55 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Aakku »

NH kirjoitti: To Loka 15, 2020 8:47 am Sen verran on jo ikää, että autoilu alkoi 80-luvulla samoihin aikoihin, kun Suomessa työsuhdeautoilussa kuutiotilavuus ratkaisi verotusarvon.
Muutamat sen aikaiset automaahantuojat sekä jälleenmyyjät jälkiturbottivat työsuhdeautomarkkinoille keskikokoisia mutta pieni kuutiotilavuuksisia henkilöautoja, kuten mm Stockman ja Auto-Rex ( Rellu ).
Eikös Mazdan Wankel-moottori ollut myös yksi ratkaisu verotusarvoon?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], gastbaan, Google [Bot], korsteeni ja 51 vierailijaa