3 sylinteriset autojen moottorit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Onko täällä kokemusta näistä nykypäivän moottoreista joita näyttää useampaan autoon saavan?

Omat kokemukset ovat 90 luvun tekniikasta. 200tkm ja daihatsu sekä suzuki muistaakseni oli aivan loppu :lol:
Savua,sytytyshäiröitä, öljynkulutusta.

Kakkosautoksi harkittu pienellä bensakoneella olevaa ja monessa näkyy olevan 3 sylinteriä.
Esim dacia ja renault clio. Näissä 0.9 tce moottoreissa taitaa olla jakopäässä jotain ongelmia ainakin,mutta uskaltaisikohan muuten harkita jos varautuisi jakopään laittamaan muutaman vuoden välein?
Talumees
Viestit: 6361
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Capturi oli ainakin kohtuu pirteä pyöritellä kun sijarina oli puolen päivää...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Eepee
Viestit: 6374
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Ei kai kolmisylinterisyys sinänsä konetta heikennä, miksi se niin tekisi? Pienessä myllyssä sylinterikoko pysyy lähempänä ideaalia tuolla ratkaisulla. Opiskeluaikana ajelin Suzuki Altolla ja ohitin kerran Tampereen moottoritiellä Volvon, yhä muistan :mrgreen: . Suunnittelin sen kompaktia konetta sivuvaunu-Uraliin, mutta toteuttamatta jäi. Tallissa on kolmisylinterinen Triumph ja on aivan kestävässä maineessa. Kolmisylinterisissä on mukava ääni ja käytös. Renun koneista en tiedä mitään, sorry, vain yleistä höpinää.
The idea is to die young as late as possible
MOP
Viestit: 7529
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja MOP »

Minä ajoin varmaripololla (automaatti) viitisen sataa kilometriä ja ei autoa kummempi ollut. Tosin se oli aika uusi. Jossain kaupunki ajossa varmaan ihan jees peli.
ih684
Viestit: 513
Liittynyt: Ke Syys 22, 2010 11:21 am
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja ih684 »

Sisko ajoi Focuksella 137000 ja vaihtoi justiinsa uuteen samanlaiseen. Yksi takuunalainen vika oli mutta en muista mikä. Jäähdytinneste vuoto?
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Ei tuo sylinterien määrä sinänsä konetta tosiaan heikennä, mutta alavääntö on omissa ajamissani ollut huono joten saa ajaa enemmän kierroksilla jolloin kuluu nopeammin. Aika vingutusta välillä ollut että pääsee liikenteen mukaan,mutta en ole ajanut tälläisiä muutaman vuoden vanhoja enkä tiedä kuinka ne on kehittyneet.

Turhauttavaa maksaa diesel veroa pösöstä päiviltä jolloin sillä ei ajeta,mielummin maksaisin sitten tuollaisella pienellä autolla bensatankilla. Verot noissa jossain 150€ paikkeilla. C:llä taas ajetaan päivittäin,se ajaa kummalla on pidempi ajomatka sille päivälle tiedossa.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

kyllä näissä uusissa 3 sylinterissä on alavääntöä, oma kokemus on 40 tkm seatin 1.0 tsi , toki kestävyydestä ei näillä kilometreillä vielä tiedä , kulutus on todella pientä , eipä pääse noilla hybrideillä sen pienempään , ei näitä voi verrata niihin vanhoihin pikkumoottoreihin.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Täytyisi käydä koeajamassa joku tuollainen.
Tai vuokraamassa muutamaksi päiväksi.
Eiköhän sen laiskuuden kanssa pärjää,kunhan muuten tekniikka toimisi.

Kestävyys vaan eniten huolettaa,kun joka merkillä tuntuu olevan jakopäässä ongelmia jo aika pienilläkin kilometreillä. Jos muutaman vuoden vanhasta autosta menee jako sekaisin niin se on kallis remontti eikä osia välttämättä ole saatavilla. Korjaamattakaan ei voi jättää tai auto on vielä arvottomampi.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

niin no noita jakopää ongelmia on ollut isompiissakin moottoreissa , vag konsernilla oli 4 sylinterissä ne ongelmat tais olla bemareilla isoissa diisseleissä.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pikkudieseleissä oli bemarilla.
Mersussakin nelipyttysessä,bensa ja diesel koneessa. Bensalla ajaa kai turvallisesti 100tkm ja dieselillä ehkä 200tkm?

Kuitenkin takaisin aiheeseen.
Noista renun koneista ainakin kun luki käyttäjien kokemuksia,niin sanoivat ettei pääse niin pienellä kun mitä kulutukseksi ilmoitetaan. Talvella varsinkin kulutus oli reilusti isompi.
Miten muilla merkeillä?
Tälläisen auton harkitsemisen idea olisi juurikin että pääsisi kuluiltaan nykyistä halvemmalla,vaikkakin auton arvo laskee enemmän mutta se ei haittaisi niin paljoa jos veroissa, varaosissa ja kulutuksessa säästäisi.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

niin muista en tiedä, mutta tällä seat toledo 1,0 tsi mennään 4,5-5 l joskus talvella voi mennä pikkuisen yli 5 ja ihan rajoitusten mukaan mennään , tietty viehän nämäkin jos kaasujalka on raskas
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Onko tämä sellanen poloa pienempi auto?
Meillä harkinnassa farkku tai crossover tms malli ennemminkin.

Hitto kun menivät dacia sanderon hintaa nostamaan,viime vuonna 9999€ ja nyt jotain 13390€. Dacian maahantuojalta eilen vastattiin asiaan että mallistot muuttuvat kun kysyin syytä.
Kori näytti kuvissa samalta vaikkakin on kokonaan uusi pohja. Mitat lähes samat. Silti prosenteissa kova hinnan korotus. Vertaa mihin vaan uuteen malliin.
Jos toyota tai ford esim nostaisi uuden mallin tullessa hintaa suhteessa yhtä paljon niin voisi vaikuttaa myyntiin aika reilusti.
:lol: :lol: :lol:
Viimeksi muokannut zukka, Ti Loka 06, 2020 3:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

ei tämä on isompi kuin polo , ibiza on samaa kokoa kuin polo ,paljo isompi esim sisältä kuin ensimmäisen mallisarjan octaviat .
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Nii se on tollainen. Katsoin nettiautosta. Farkkuna ja manuaalina voisi olla ihan ok vaihtoehto.
Täytyy ajan kanssa vähän tutkiskella ja kysellä eri merkkien moottoreista mikä saattaisi kestää huolettomasti muutaman vuoden ja 150tkm ettei tarvisi olla kädet kyynerpäitä myöten öljyssä kun on muutakin tekemistä.
Sen takia uusi auto kiinnostaisi ja siihen huolenpitosopimus muutamaksi vuodeksi,noin 1€/pv sisältäen öljynvaihdot ja muutkin huollot ja korjaukset.
VD5
Viestit: 1863
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja VD5 »

tapsaa kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 2:26 pm kyllä näissä uusissa 3 sylinterissä on alavääntöä, oma kokemus on 40 tkm seatin 1.0 tsi , toki kestävyydestä ei näillä kilometreillä vielä tiedä , kulutus on todella pientä , eipä pääse noilla hybrideillä sen pienempään , ei näitä voi verrata niihin vanhoihin pikkumoottoreihin.
Joo, arkiajoon ihan mukavia koneita, kunhan tosiaan on turbolla. Itsellä on ajo- ja omistuskokemuksia myös vapareista, ja ne kyllä ovat todella tukkoisia ja väännöttömiä. Tuossa lähellä on seututiessä suhteellisen pitkä ja jyrkkä ylämäki, ja esim uudennahkealla vapari-citigolla tuossa piti hakea kolmosta, jos ei huomannut ottaa vauhtia. Silti vauhti putosi alle kuuteen kymppiin.
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Meillä on vm -16 clio Tce90, ajettu 100 tkm.
Tyhjäkäynniltä veto on ohutta kunnes saa hiukan kierroksia. Kun on tottunut, että tiettyihin risteyksiin hiljentäessä siitä pääsee kakkosvaihteella jatkamaan niin tuolla se kiihtyminen ei tapahdukaan niin joutuisasti ennen kuin kierroksia on 1200-1300. Vähän piinallista odotella sitä heräämistä jos on lähtenyt hiukan tiukkaan paikkaan. Toki mun edelliset kulkineet on ollu dieseleitä ja alavääntö huomattavasti parempi. Tässä kannattaa melkein pistää suosiolla ykkönen risteyksiin vaikka ei aivan pysähdykään tai nostaa hiukan kierroksia kun luistattaa kytkintä.
Maantiellä menee ihan kivasti ja ehtii ihan kivasti.
Kytkin ravistaa toisinaan liikkeellelähdössä. Myös käynti tuntuu nykivältä pintakaasulla pienillä vaihteilla. Varsinkin kylmänä. Huolto kertoi tehtaan neuvon olevan jonkin lisäaineen käyttö polttoaineessa. Imuventtiilitkö ne karstottuu nykymoottoreissa kun polttoaine ei niitä huuhtele. EGR varmaan edistää karstoittumista.
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuo jussin tekniikka olisi juuri sellainen jota olen katsellut.
Onko ollut murheita?
Paljon tulee km/vuosi?
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Meillä on toisena autona ooppelin astra joku ekotekki, 3 sylinterinen 103 heppanen, ropottivaihteilla, ihan rivakka peli sekin on, kulutusmittari näyttää samaa 5,4 litraa mitä diesel w 204 c 180 mersukin. Ooppelin aojot on enempi pätkä ajoja.
jpeltoma

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Rellun TCE koneissa on ollut öljynsyöntiongelmaa ainakin vm 2012-2016, low friction männänrenkaat ei pidä ja koneistukset toleranssien rajoilla pahentaa.

Ford ecoboost 1.0, näissä oli kierrätysmuovisia jäähdytysputkia jotka korkkas, paisarissa ei ollu tasoanturia niin näitä ajettiin romuksi jonkun verran. Lienee korjattu jo nuo. Öljykylpy jakohihna menee koppuraksi ja siittä irtoaa murusia jotka tukkii öljyn imusihdin. Öljynpaineet katoaa pikkuhiljaa ja kone valmis. Syyksi ford sanoo vääriä öljyjä, mutta on näitä korkannu oikeilla öljyilläkin, lienee vikaa itse hihnassa joka murenee. Vaihtoväli liian pitkä. Moottorina litran ecoboost on hengetön ja kuluttaa saman mitä perus 1.6 vapari bensa. Pyörää ei olis tarvinnu keksiä uudelleen. En näillä pienillä turbo kolmosilla pärjää perus bensa 1.6 nelarille oikein missään. Äänet, tärinät kulutus, kestävyys jne. Joku muotijuttu nämäkin.
Mutteriuuno
Viestit: 2774
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Ei oo kolmipyttyinen, mutta aika läheltä liippaa Fordin 1.5 ecoboost. Kaverilla on kolmas moottori menossa eikä vielä 100 000 km mittarissa. Ensimmäisestä hajosi mäntä, toisesta en ihan varma ole että oliko sama vika mutta täystuho kumminkin siinäkin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jumalvilho, Mpaseppä ja 41 vierailijaa