3 sylinteriset autojen moottorit

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja NH »

Wankel kait on ollut sarjatuotannossa vain harvoissa Mazdan merkkiä kantaneissa urheiluautoissa, eivätkä ne olleet hintansa ja käyttöominaisuuksiensa osalta autoja, joita olisi hankittu runsain mitoin työsuhdeautoiksi, vaikka taisi laskennallisesti mennä halvimpaan alle 1.3 litraisten veroluokkaan.
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Noniin, tähän asti hyvin toiminut rellun TCe90 alkoi vuotamaan jäähdytinnestettä. Ensin vaimo ilmoitti, että syttyi varoitusvalo ja joku engine hazardi -teksti. Sammutuksen jälkeen pelasi ongelmitta. Seuraavana päivänä ajoin lyhyen matkan ja ihmettelin kun ei tullut lämmintä ilmaa. Hetken päästä alkoi tulla. Laitoin testerin kiinni ja seurasin veden lämpötilaa. Huiteli alle sadassa ja maantiellä meni yli 120 ja sitten syttyi varoitusvalo. HEtken tyhjäkäynti ja lämppäri täysillä laski alle sataan. Vesi oli vähissä, ehkä litran lisäsin.
Vuotaa moottorin päädyssä olevasta muovisesta kotelosta, jossa on lämpötila-anturi ja josta haarautuu paljon letkuja.
Tänään tiukkasin ruuveja hiukan ja äskeisellä reissulla ei saattanut enää vuotaa. Tiedä sitten pitääkö se irrottaa ja koittaa tiivistää. EI aivan paha homma kun purkaa ilmansuodatinkotelon pois tieltä ja jos saa letkut irti.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Olisikohan termostaattikotelo? PSA:n vehkeissä ne halkeaa tyyppivikaisena jossain vaiheessa. Mulla meni liki yhtä aikaa henkilöautosta ja pakusta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Kyllä se termostaattikotelonkin nimellä löytyy, mutta ei kai moottorin termostaatti siellä ole? Eikös itse termostaatti ole alavesiletkun lähdössä. Tuossa kotelossa on kyllä lämpöanturi. Hianoo, että on hajoava rakenne onnistuttu kopioida vai liekö siis yleistä kun on muovia.
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja ch »

Voi olla ihan mahdollista, että moottorissa on kaksi termostaattia. Muovilaippakotelo on varmaan sylinterikannen puolella konetta ja siitä lähtee kabiinin lämmityslaitteelle kierto ja sitten varmaan jäähdytintä kohti tai koneen lohkoon.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Aakku kirjoitti: Ti Loka 27, 2020 3:35 pm Olisikohan termostaattikotelo? PSA:n vehkeissä ne halkeaa tyyppivikaisena jossain vaiheessa. Mulla meni liki yhtä aikaa henkilöautosta ja pakusta.
Tuohan kertoo että laatu on tasaista :mrgreen:
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tuli avattua se vuotava kotelo ja tiivistin sen massalla. Iskarivaihdon takia pitää irrottaa pyyhkijät, jotta saa siitä tuulilasin edestä ne muovit irti. SItten pääsee avaamaan iskarin yläpään kiinnityspultit. Koeajolla kolisi ja piti purkaa ne muovit uudestaan, oli se iskarin pään mutteri löysällä. Sen sentään sai kiristettyä paikallaan. Talvirenkaat samalla alle.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

VD5 kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 3:35 pm
tapsaa kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 2:26 pm kyllä näissä uusissa 3 sylinterissä on alavääntöä, oma kokemus on 40 tkm seatin 1.0 tsi , toki kestävyydestä ei näillä kilometreillä vielä tiedä , kulutus on todella pientä , eipä pääse noilla hybrideillä sen pienempään , ei näitä voi verrata niihin vanhoihin pikkumoottoreihin.
Joo, arkiajoon ihan mukavia koneita, kunhan tosiaan on turbolla. Itsellä on ajo- ja omistuskokemuksia myös vapareista, ja ne kyllä ovat todella tukkoisia ja väännöttömiä. Tuossa lähellä on seututiessä suhteellisen pitkä ja jyrkkä ylämäki, ja esim uudennahkealla vapari-citigolla tuossa piti hakea kolmosta, jos ei huomannut ottaa vauhtia. Silti vauhti putosi alle kuuteen kymppiin.
Nyt saattaisi olla tälläinen citygo tulossa vaihdossa mölliin.
Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? :D

Pienempää bensa vaparia etsin kyllä, mutta onko tuo jo liian pieni ja laiska kun on vapari.
Tosin on vuorokaudessa tarjottu montaa muutakin autoa yksityisiltä,sekä kamux ja saka tarjosi myös kriteereihin sopivia,mutta tämä josta nyt on puhe on oikein hinnoiteltu.
VD5
Viestit: 1857
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja VD5 »

zukka kirjoitti: La Marras 27, 2021 7:59 pm
VD5 kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 3:35 pm
tapsaa kirjoitti: Ti Loka 06, 2020 2:26 pm kyllä näissä uusissa 3 sylinterissä on alavääntöä, oma kokemus on 40 tkm seatin 1.0 tsi , toki kestävyydestä ei näillä kilometreillä vielä tiedä , kulutus on todella pientä , eipä pääse noilla hybrideillä sen pienempään , ei näitä voi verrata niihin vanhoihin pikkumoottoreihin.
Joo, arkiajoon ihan mukavia koneita, kunhan tosiaan on turbolla. Itsellä on ajo- ja omistuskokemuksia myös vapareista, ja ne kyllä ovat todella tukkoisia ja väännöttömiä. Tuossa lähellä on seututiessä suhteellisen pitkä ja jyrkkä ylämäki, ja esim uudennahkealla vapari-citigolla tuossa piti hakea kolmosta, jos ei huomannut ottaa vauhtia. Silti vauhti putosi alle kuuteen kymppiin.
Nyt saattaisi olla tälläinen citygo tulossa vaihdossa mölliin.
Onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? :D

Pienempää bensa vaparia etsin kyllä, mutta onko tuo jo liian pieni ja laiska kun on vapari.
Tosin on vuorokaudessa tarjottu montaa muutakin autoa yksityisiltä,sekä kamux ja saka tarjosi myös kriteereihin sopivia,mutta tämä josta nyt on puhe on oikein hinnoiteltu.
Ei tuo tuhoon tuomittu ajatus ole. Se on tuollaiseksi kinneriksi ihan hyvä ajaa, väitän että on kokoisistaan siinä suhteessa paras. Eikä noissa pikkukoneissakaan kuulu pahoja murheita olleen. Tuon kaasucitigo-kokemuksen jälkeen oli viime kesänä vähän aikaa Seat Mii pelkällä bensalla käyvällä motilla. Se ei persdynolla mitaten tuntunut ihan niin laiskalta kuin tuo kaasukone. Mutta jos on vääntävään, isoon nykyaikaiseen turbodieseliin tottunut niin onhan se nuhainen. Mutta pärjää sillä. Tavaratila on noissa tosi pieni, mutta kyllä sinne pari ostoskassia menee. Matkustamo auton kokoon nähden yllättävän tilava.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja zukka »

Dieseleillä tässä on pääasiassa vaan tullut ajeltua...
Voihan tuo aika shokki olla,kun muutenkin bensa vapari kammoksuttaa ellei sylinterejä ole muutamaa ylimääräistä.

Se kaasu versio on melkein 10 heppaa tehokkaampi,mutta 100kg painavampikin,joten oliko yli sekunnin hitaampi nollasta sataan.
Tuo bensa versio on nykyistä vara-autoa (fiestaa) sekunnin hitaampi sataseen.

Harmi kun ei ole tarjottu 1.0tsi moottorilla olevaa poloa, tai jopa golfia ennemmin vaihdossa.

Mitä netistä eilen lueskelin niin on vissiin ihan lämpimiä kuitenkin ja kolmisylinterisistä ehkä kestävimpiä,tai ei ainakaan heikoimpia?
tapaniv
Viestit: 1155
Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: 3 sylinteriset autojen moottorit

Viesti Kirjoittaja tapaniv »

Oli noita kolmepyttyisiä autoja jo ajat sitten. Ei minkäänlaisia jakopäähuolia niissä. Esim. Saab 92, IFA ja Wartburg.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Jiitek ja 21 vierailijaa