Ih 684 tuli taloon ja pitäis saada kuntoon

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tuusari
Viestit: 955
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
Viesti:

Ih 684 tuli taloon ja pitäis saada kuntoon

Viesti Kirjoittaja Tuusari »

Tuommoisen taisin ostaa päräyttää, kroonistuneen traktorikuumeen hoidoksi.

Seuraavaksi onki sit loputon suo työkoneita. Mut tuosta koneiden kokoluokasta kun ei oo mitään käryä. Kokemusta kun on siitä Jotta ajetaan niillä mitä pihassa sattuu olemaan, olipahan se järkevää tai ei.

Mihin kannattais investoida eka? Varsinkin kun ei oikeastaan ole vielä hajuakaan mitä tuolla tekis. Lumityöt ehkä kerran tai kaks vuoteen kun alueaura vetää liittymän umpeen. 10 kuutiota polttopuuta pitää siirtää kerran vuoteen ja kesämökillä ehkä pitää tiet tasailla ja jotain pikkuaskaretta. Nyt vaan pitäs keksiä mihin sitä vois käyttää

*Editoin otsikon ajanmukaiseksi
Viimeksi muokannut Tuusari, La Loka 03, 2020 8:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
porhaltaja
Viestit: 1476
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Takalana/perälevy voisi olla ensimmäinen kone joka tuon perään kannattaa hommata. Itsekkin olen kyllä lumilingon puolesta puhuja, mutta jos kerran pari talvessa tarttee niin linkoa ei liene järkeä investoida. (tästä palstan tuntien saadaan paljon keskustelua aikaan) Jos pottumaata tms. tekee niin kyntöaura ja sitten vähän oman mielen mukaan karhi (=äes), jyrsin, potunistutuskone, heittopyöräkone tai elevaattori kone nostoon.
Tuusari
Viestit: 955
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Tuusari »

Juu tuo linko ei sovellu tänne taajama alueelle. Taloja joka nurkalla niin ei pääse puhaltamaan oikein minnekään. Muutoin itekki lingon puolestapuhujana.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Reilu parimetrinen lana.

Joku 8tn telikärry varmaan passeli.

Etukuormaaja on kyllä moneen hommaan hyvä
Suomi kuuluu länsimaihin
Marku3
Viestit: 243
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2020 9:38 pm
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Marku3 »

10 (vai 8, enmuista) piikkinen kippaava patu-talikko jossa se irrotettava peltiloota. Sillä kuskaa ihan kaikkea, lanaa pihatien, hakee puut mettästä, ottaa laatikon irti niin saa rassattua kivet pottumaasta ja levitettyä hevonpskat tilalle... hydraulityöntövarsi ja nokkapainot helpottaa elämää.
On isäntä olevinaan. Eikä tiedä montako viikatetta talossa on.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Jammu »

joo takakauha ehdoton käpistelyyn. Jos on nelikko Natikka niin etupainoja ei tarvii erityisesti
Suomi kuuluu länsimaihin
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja MOP »

Patu-talikosta. Molemmat arvauksesi on oikein. Niitä oli sekä 10 että 8 piikkisiä. Meillä ollut 8-piikkinen sillä perälaatikolla kesästä 1971 alkaen ja sillä on tehty tosi paljon töitä ja on nappikunnossa vieläkin. Ei taida vaan usein olla myynnissä.
DexMasZet
Viestit: 7756
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Jos yksi ainoa kone pitäisi heti ostaa, niin takakuormaaja sora ja lumikauhalla, sekä rakentelisi sitten vielä trukkipiikit siihen. Ja sitten kunnollinen puskulevy lisäksi, niin aika paljon jo tekee.
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja MOP »

kuuskasinelosta ei ole nelivetona. Jos, on niin kuvia kehiin.
korjailija
Viestit: 5523
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Etukuormaaja, takalana ja tietenkin kaivuulaite :lol: Sitten alkaa saamaan jo jotain näkyvääkin jälkeä traktorilla aikaiseksi :wink:
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

korjailija kirjoitti: Ma Syys 07, 2020 10:35 pm Etukuormaaja, takalana ja tietenkin kaivuulaite :lol: Sitten alkaa saamaan jo jotain näkyvääkin jälkeä traktorilla aikaiseksi :wink:
Ton hytin kans kun paat kaivuulaitteen ja viittit kykkiä penkillä sen 8h niin toivotan onnee🤣
Jammu kirjoitti: Ma Syys 07, 2020 7:06 pm Reilu parimetrinen lana.

Joku 8tn telikärry varmaan passeli.

Etukuormaaja on kyllä moneen hommaan hyvä
Tehon puolesta tolla vetää kuorma-autosta tehtyä yksakselista, satahehtosta kärryä 22,5" pörillä. Taajama-alueella kaksmetrinen perälevy on mainio. Mahtuu puljaamaan nätemmin.
Meillä on vedetty 684:lla 584:lla 3x14" Hydreinejä. 684:sta varten ruoppamaalle väsättiin 90-luvulla 3m pyörä-äes. 2,5m lautasniittokone menee tolla myös jos pientareita ajaa.
Pistä lohkolämmitin ja Thermostartti toimimaan. Ton moottori on pakkasella hyvin kyseenalainen starttaamaan. Myös uusi 125Ah akku on hyvä hankkia.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Tehon puolesta mun 276:lla vetää 10tn Tuhtia... Mutta ei ole viisasta. Kuormurialustasta tehtyä vanhaa kärryä voi suositella vain silloin jos ilmaiseksi saa.. Järkevämmin tehot saa käyttöön kevytrakenteisilla maatalouskärryillä. 685:lla olen kyntänyt 3x16 sarka auroilla, tuohon ei voi isompia suositella ainakaan jäykillä mailla.

Työ on miekekkäämpää kun perävehkeet järkevän kokoisia. Takakuormaajaa en suosittele.. Vaikka tyhjää parempu
Suomi kuuluu länsimaihin
Eepee
Viestit: 6381
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Eepee »

Tuossapa jo tuli perusvehkeitä. Ihan perusperuslaite on kyllä tosiaan takalaatikko.

Sitten sekin, että jos jotain tarvii tosi harvoin, niin vois tehdä sopimusta jonkun naapurin kanssa. Itte olen tarvinnut telikippikärryä ääriharvoin soranajossa, sen olen lainannut. Vuokraakin olisin maksanut, vaan ei ota omistaja. Joteskin tuntuisi turhalta ottaa 3-4 ke:n tuote ruostumaan ja käyttää viiden vuoden välein. Ihtelle mettäkärry on paljon tärkeempi.

Ennuste: Viiden vuoden kuluttua kytkettäviä laitteita on toistakymmentä :mrgreen: .
The idea is to die young as late as possible
kalvaana
Viestit: 7336
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ketjun alottajan työn määrä kuulostaa pieneltä tämän raktorin kokoon ja tehoon nähden. Vertailun vuoksi mulla on 35 Ferkuun 180 leveä kippaava peräkauha, 220 leveä perälevy, klapisirkkeli, auton kärrin vetolaite ja 4:n tonnin peräkärri. Niin ja pikkiketjut on takapyöriin, kun kevyt raktori jauhaa niin helposti joutavaa. Ja on mulla 2 x 14 tuuman auratkin, mutta nekin nyt jouten, kun kylvin nurmikon kasvimaalle. Näillä vehkeillä oon saanu tehtyä kaiken sen, mitä oon tarvinu. Eniten taitaa olla käyttöä tolle peräkauhalle harrastehommissa. Luntahan tässä rannikolla ei juuri ole, että perälevyllä saa pyyhkästyä omat ja naapureiden pihat. Oli mulla 165 Ferkukin, mutta se oli liian suuri mun hommiin.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Tuusari
Viestit: 955
Liittynyt: Pe Huhti 17, 2015 7:19 pm
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Tuusari »

Juu pieni on tarve. Mut aika taitava minä olen keksimään ja tuota takakuormainta oon Jo kattellu.

Mites tuo perälevy, Pitääkö olla traktoria leveämpi?
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja MOP »

Periaatteessa pittää. Ainakin vähän, jos tietä auraat lumesta. Kun vinoon kääntää, niin se syö sitä nettoleveyttä.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Jammu »

ei välttämättä jos taittuu puomi. Hydraulinen kääntö olis hyvä. kunhan nyt on traktoria leveämpi
Suomi kuuluu länsimaihin
Mika 82
Viestit: 7892
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Varmaan se perälevy siihen lumenluontiin, kärry polttopuun siirtoon. Siis jos on tarkoitus siirtää kerralla 10M3. Jos kuutio kerrallaan, pärjää varmasti sillä takakopalla. Meillä kun on tiestä monttuja paikattu, niin japan koppaan mursketta, siittä lapiolla montut täyteen ja uudestaan koppa täyteen ja koppa maatamyöden tasoittaa. Syö kyllä pohjan puhki ajan kanssa, jotain rautaa sinne kannattaa hitsata.

25 vuotta dextalla, sitten muutama vuosi majorilla ja tällä hetkellä casella. Kyllä se vaan niin on, että mitä painavampi traktori, sitä mukavammin hommat luonaa. Toki jos mennään pihanurmikolle, saattaa asiat muuttua.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Jammu
Viestit: 22710
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja Jammu »

samaa mieltä. painavassa yleensä leveät kummit joten tuskin haittaa enempi nurtsilla
Suomi kuuluu länsimaihin
MOP
Viestit: 7525
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Ih 684 tuli taloon

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ja pihahommissa ei kuluneet renkaat haittaa. Jää vähemmän jälkiä siihen nurtsiin. Talvella ketjut korjaa pidon.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 30 vierailijaa