Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: Ma Elo 10, 2020 11:01 pm
- Viesti:
Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Syyläriin veden pinnalle puskee kylmänä paineella melko paljon tummanharmaata öljyä, vettä on myös alhaalla öljyn seassa.
Syylärin korkin tiiviste sulanut. Kiehuttanut viimeksi käydessään ja huohottanut paljon vesihöyryä. Konetta käytetty kuivana aiemmin jolloin meinannut ilmeisesti leikata kiinni. Tämän jälkeen vesi ja öljy sekaisin.
Voiko olla kyse pelkästä kansipahvista vai kannattaako irroittaa suosiolla myös männät/putket? Tällä hetkellä kansi irti kannentiivisteessä ei näkynyt ensisilmäyksellä ainakaan suurta vikaa. Ylhäältäpäin männät ja putket näyttävät olevan melko hyväkuntoiset. Putket ovat oikealla korkeudella.
Syylärin korkin tiiviste sulanut. Kiehuttanut viimeksi käydessään ja huohottanut paljon vesihöyryä. Konetta käytetty kuivana aiemmin jolloin meinannut ilmeisesti leikata kiinni. Tämän jälkeen vesi ja öljy sekaisin.
Voiko olla kyse pelkästä kansipahvista vai kannattaako irroittaa suosiolla myös männät/putket? Tällä hetkellä kansi irti kannentiivisteessä ei näkynyt ensisilmäyksellä ainakaan suurta vikaa. Ylhäältäpäin männät ja putket näyttävät olevan melko hyväkuntoiset. Putket ovat oikealla korkeudella.
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Voisko olla että putki on syöpynyt puhki. Jos kannesta ei kerran löydy selvää vikaa.
Nyt kun kansi on pois paikaltaan voisko sitä lohkoa täyttää vedellä ja seurata päivä tai pari pysyykö nestepinta vai valuuko vesi kampikammioon. Aika hankalaa todeta, jos vuoto on pieni.
Noita puhki syöpymisiä on sattunut aina joskus
Nyt kun kansi on pois paikaltaan voisko sitä lohkoa täyttää vedellä ja seurata päivä tai pari pysyykö nestepinta vai valuuko vesi kampikammioon. Aika hankalaa todeta, jos vuoto on pieni.
Noita puhki syöpymisiä on sattunut aina joskus
-
- Viestit: 817
- Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Täyttä sitten pakkasnesteellä ,vuotaa huomattavasti herkemmin kuin pelkkä vesi ,öljypohja pois niin näkee vuotaako putkista.
-
- Viestit: 795
- Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Jos edellisestä putkien renkaiden vaihdosta on jo aikaa eikö ne nyt ole oiva hetki uusia...
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Putki voi myös murtua poikkipäin O-rengasurasta kun jo vanha ja hapettunut ja leikkautumistakin ehkä ollut. Uudet putket tulevat kolmella O-renkaalla, jäähdytystilaan päin erilainen materiaali ja öljytilan puolella kaksi rengasta toista materiaalia. Ei tarvitse toistamiseen avata enää.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: Ma Elo 10, 2020 11:01 pm
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Pakosarjan kahdesta kanavasta taaempi on puoliksi karstoittunut umpeen.
Liittyisikö asiaan?
Venttiilit syvällä kannessa.
Kansi tarkoitus kunnostaa.
Liittyisikö asiaan?
Venttiilit syvällä kannessa.
Kansi tarkoitus kunnostaa.
-
- Viestit: 595
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Jos kerran on käynyt kuumana niin voi olla palanneet myös sylinteriputkien alapään tiivisteet. Ehkä kannattaisi tarkistaa männänrenkaat, jos on kerran meinannut leikata kiinni.
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Olisko suutin kussu, tai venttiili kantanut? Jos vesi on mennyt pesään, männän pää ja kansi pitäis ihan kiiltää puhtauttaan. Tuo Valmetin moottori kestää ja tarvitsee isoa saapasta niin se pysyy kunnossa.
Venttilin lautanen pitäis olla 1mm kannen tasoa syvemmällä. Uudet venttiilit, mahdollisesti seetirengas kanteen tai kannen madallus.
Uus vahtokansi IKHlla 660e verran, mutta mitä niille on tehty? Kannattaa katsoa tarkkaan koska venttiilin syvyys vaikuttaa käynnistyvyyteen aika ratkaisevalla tavalla.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 6:00 pm
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Eikö SAMPO 20,30, 35 ole tuo sama moottori. Näiden moottoreita kaupataan muutamalla satasella eikä niillä ole ajettu kuin
korkeintaan 1500 tuntia-
korkeintaan 1500 tuntia-
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: Ma Elo 10, 2020 11:01 pm
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Nettikeskusteluissa mainitaan alkuperäiset valmet osat jotka maksavat hieman tarvikeosia enemmän mutta ovat ilmeisesti parempia. Mistähän tuollaisia alkuperäisosia voisi kysellä?
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Agco Suomen varaosatiskiltä eli Valtran myyntipisteistä löytyy. Laitettiin Valmet 502:n 310B koneeseen alkuperäisosana toimitettu korjaussarja ehkä vuonna 1998 tai sinnepäin ja edelleen pelaa hienosti.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Se vihreä rengas kuuluu laittaa öljytilan puolelle ja mustat jäähdytyskanavan puolelle. Eli vihreä alimmaiseksi.SamiT kirjoitti: ↑Ke Elo 12, 2020 10:33 am Putki voi myös murtua poikkipäin O-rengasurasta kun jo vanha ja hapettunut ja leikkautumistakin ehkä ollut. Uudet putket tulevat kolmella O-renkaalla, jäähdytystilaan päin erilainen materiaali ja öljytilan puolella kaksi rengasta toista materiaalia. Ei tarvitse toistamiseen avata enää.
-
- Viestit: 22700
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
vihreä on Viton eli fluorikuminen joka kestää öljyä
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: Ma Elo 10, 2020 11:01 pm
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Silmämääräisesti alhaalta katsottuna sylinteriputket näyttävät olevan ok. Harkinnassa nyt josko pelkkä kannen kunnostus riittäisi.
Voisiko tuollaiset oireet selittyä pelkällä kannentiivisteen rikkoutumisella?
Voisiko tuollaiset oireet selittyä pelkällä kannentiivisteen rikkoutumisella?
-
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Joko teit lohkolle tuon yllämainitun vuototestauksen? Se nyt ainakin vielä kokeiluun.
Jos sulla kerran on öljypohja irti, niin mäntien ylhäälläkäyttö ei oo iso homma. Tulee renkaatkin tarkastettua/putsattua samalla. Ja Valmetista lähtee kyllä kohtuuvoimalla putketkin pois. Saa ne o-renkaatkin vaihtoon, niin ei sit tarvi sitäkään miettiä.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
-
- Viestit: 641
- Liittynyt: To Maalis 16, 2006 7:06 pm
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Laita kansi paikalleen vanhan tiivisteen kanssa. Saat koeponnistettua lohkon jos epäilyttää.
-
- Viestit: 6789
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Yli 20 vuotta aikaa niin eipä näköjään tuotakaan enää oikein päin muistanut, toivottavasti ei kukaan laita tuon väärän muistikuvani mukaan konettaan kasaan.Eeero kirjoitti: ↑To Elo 13, 2020 8:48 amSe vihreä rengas kuuluu laittaa öljytilan puolelle ja mustat jäähdytyskanavan puolelle. Eli vihreä alimmaiseksi.SamiT kirjoitti: ↑Ke Elo 12, 2020 10:33 am Putki voi myös murtua poikkipäin O-rengasurasta kun jo vanha ja hapettunut ja leikkautumistakin ehkä ollut. Uudet putket tulevat kolmella O-renkaalla, jäähdytystilaan päin erilainen materiaali ja öljytilan puolella kaksi rengasta toista materiaalia. Ei tarvitse toistamiseen avata enää.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: Ma Elo 10, 2020 11:01 pm
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Ensimmäinen mäntä irroitettuna. Männänrenkaat vaikuttavat olevan melko hyvässä kunnossa (?) Vain ylimmäisen urassa karstaa. Onko männän kyljen jäljet merkki kiinnileikkautumisesta? Kk laakerin pinta hieman kulunut.
Ensimmäinen sylinteriputki irroitettuna. Näyttäisi olevan mahd alkuperäinen putki kahdella tiivisterenkaalla? Ei suurempia syöpymiä. Irtosi lopulta tunkilla ja vasaralla. Toinen tiivisterengas irtosi irroitettaessa ja näkyy neljännessä kuvassa kampiakselin päällä.
Lohkon sisällä melkoinen öljy/vesimömmö. Sylinteriputken ympärillä kulmissa monen sentin paksuinen pashakasautuma jotain mustaa hiekkamaista tavaraa joka kuitenkin siloittuu sormien välissä kokeiltaessa.
Seuraavaksi muutkin männät/osat irti ja uutta tilalle. Vaikkaki nuo vanhatkin osat voisi kunnostuttaa? Olisiko lopputulos kuitenkaan uutta osaa parempi saati edullisempi?
Ensimmäinen sylinteriputki irroitettuna. Näyttäisi olevan mahd alkuperäinen putki kahdella tiivisterenkaalla? Ei suurempia syöpymiä. Irtosi lopulta tunkilla ja vasaralla. Toinen tiivisterengas irtosi irroitettaessa ja näkyy neljännessä kuvassa kampiakselin päällä.
Lohkon sisällä melkoinen öljy/vesimömmö. Sylinteriputken ympärillä kulmissa monen sentin paksuinen pashakasautuma jotain mustaa hiekkamaista tavaraa joka kuitenkin siloittuu sormien välissä kokeiltaessa.
Seuraavaksi muutkin männät/osat irti ja uutta tilalle. Vaikkaki nuo vanhatkin osat voisi kunnostuttaa? Olisiko lopputulos kuitenkaan uutta osaa parempi saati edullisempi?
-
- Viestit: 8190
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Männässä on leikkauma jäljet.
Minkä ikänen kone on, kun vanhemmissa oli 5-renkaiset männät, eli kaks öljyrengasta/mäntä, ja uudemmat ja korjausarjoissa aina 4-renkaiset? Meinaan että olisko männät joskus vaihettu?!
Melkonen siivo vesitilassa, ja se putkien alareunan ruostetöhnä voi takimmaisessa sylinterissä ulottua melko korkealle.
Kiertokangen laakerikaulat kannattas teipata, ettei ruostetöhnä mene öljykanavaa, ja rupeaa sitten tekemää tuhoja laakereille kun kone taas käy! Huolellinen putsaus, ja kone takasin nippuu.
Minkä ikänen kone on, kun vanhemmissa oli 5-renkaiset männät, eli kaks öljyrengasta/mäntä, ja uudemmat ja korjausarjoissa aina 4-renkaiset? Meinaan että olisko männät joskus vaihettu?!
Melkonen siivo vesitilassa, ja se putkien alareunan ruostetöhnä voi takimmaisessa sylinterissä ulottua melko korkealle.
Kiertokangen laakerikaulat kannattas teipata, ettei ruostetöhnä mene öljykanavaa, ja rupeaa sitten tekemää tuhoja laakereille kun kone taas käy! Huolellinen putsaus, ja kone takasin nippuu.
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: Ma Elo 10, 2020 11:01 pm
- Viesti:
Re: Vesi ja öljy sekaisin valmet 310B
Kantta irroittaessa näkyi pari mutteria pyöristyneen hieman joten jonkinlaista remonttia koneelle on joskus tehty. -68 vuosimalli
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet, Ehostaja, Google [Bot], rokkimatti ja 54 vierailijaa