MB W116 280S 1975

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Brittimotoristi
Viestit: 73
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:46 pm
Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
Viesti:

MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Brittimotoristi »

Minulla on ylimääräinen mittaristo kyseiseen korimalliin, siinä on kello ja kierrosluku mittarin yhdistelmä ja meidän autossa
ainoastaan kello. Varalla oleva mittaristo on SEL 450 V8;sta , kierrosluku mittarin takana on merkintä V8 . Voiko ko. mittarin
muuttaa toimimaan kutoskoneessa , mittaristo pitäis muutenkin ottaa irti ja vaihtaa polttimoita. Mittaristot ovat VDO
merkkisiä.
Ajomies
Viestit: 28160
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Ellei siinä kiekkamittarissa ole muutosnappulaa sille 6 koneelle, niin ei toimi suoraan!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Brittimotoristi
Viestit: 73
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:46 pm
Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Brittimotoristi »

Sitä tässä yritän kysyä, onko mahdollista mittaria muuttaa 6 koneeseen sopivaksi nappulaa siellä ei ole .
Tarvike mittareissa ainakin 30 vuotta sitten oli nappula josta valittiin 4-6-8.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kylläse saattaa onnistua. Ainakin vanhoissa Opeleissa se kuulemma onnistuu(4-6syl). Jotain elektroniikkaperuskomponentteja pitää vaihtaa
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja tane II »

Varmaan siihen pystyy jonkun ulkoisen jakaja/kertoja palikankin laittamaan, mutta jos sellaista ei jostain valmiina löydy, pitää kyllä ymmärtää vähän sähkön ja elekroniikan perään, ei vähiten siksi, että puolalta (bensakonehan tuossa kai on) tulee ensiöpuoleltakin aika isoja jännitteitä.

Ihan esimerkkinä vaan, tuossa https://4x4direct.co.za/spares-online/9 ... unter.html olisi valmis kikkula; toimivuudesta en anna takuuta, erityisesti, riittääkö tuo 5 V lähtöjännite ko. mittarille.
Joordis
Viestit: 1513
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Missä tuommoinen kierroslukumittari "anturi" sijaitsee? Vai onko mekaaninen?
Äkkiseltään en keksi, mikä merkitys sylinteriluvulla on.. Ainoastaan jos se laskee joka sylinterin sytyn erikseen puolan ja virranjakajan välistä.
Uusissa autoissa kai ottaa suoraan kampiakselilta, mutta eikö riitä esim. että yhdeltä pytyltä otetaan signaali ja kerrotaan se kahdella, niin saadaan kierrokset...
Vanhoissa dieseleissä onkin sitten ollut varmaan ihan omat juttunsa - mekaanisesti jakajapumpulta?
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja tane II »

Puolan ensiöpuoleltahan signaali "perinteisesti" otetaan kierroslukumittarille eli kun kärjet aukeaa, niiden yli tulee kauhea jännitepiikki, satoja voltteja, ja tämä viedään kierroslukumittarille.
Brittimotoristi
Viestit: 73
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:46 pm
Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Brittimotoristi »

Bensiini autosta kyse ja kärjellinen sytytys, ajattelisin että kärkien avautumisesta ko.
mittari laskee kierrokset, kyseinen kierroslukumittari varmaankin toimisi mutta näyttäisi
kierrokset väärin, taitaa mennä liian hankalaksi ko. muutos.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja tane II »

Niinhän tuollainen analogiamittari toimii, että puolalta tulevista pulsseista tehdään saman korkuisia, pituisia ja muotoisia ja niistä sitten suodatetaan mittarille menevä jännite; noiden komponenttien arvoja muuttamalla saa varmasti näyttämään oikein.

Onko siinä kierroslukumittarissa kerrottu joku tyyppinumero? Sen perusteella netistä voisi löytyä ohjeita muutokseen; pelkällä VDO:lla hakien osumatarkkus voi olla turhan huono.
Brittimotoristi
Viestit: 73
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:46 pm
Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Brittimotoristi »

Katsoin merkinnät mittariston pohjasta.
VDO made in germany 230/78/4
23000 lmp 8 zyl /4 Takt
9 74
Tälläisen tiedot mittarissa jos tulkitsin oikein.
Joordis
Viestit: 1513
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Joordis »

Löytyykö kierroslukumittarista mitään tommoisia dippikytkimiä...?!?

http://www.jbnz.co.nz/yabbse/index.php?topic=17109.0
Brittimotoristi
Viestit: 73
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:46 pm
Paikkakunta: Jyväskylän maalaiskunta
Viesti:

Re: MB W116 280S 1975

Viesti Kirjoittaja Brittimotoristi »

Ei löydy mittarin takaa mitään nappuloita, tuskin niitä mittarin sisältä löytyy, en ole
purkanut . Koska mittarin takana on merkintä 8 zyl / 4takt.
Eiköhän luovuteta. Kiitokset vinkkejä antaneille.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa