Aitokiuas -57

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

putte
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Lahti / Ruolahti
Viesti:

Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja putte »

Tästäkin on varmaan täällä kirjoiteltu. Mutta onko kukaan tehnyt itse valumassasta tai muusta materiaalista Aito kiukaan nielupaloja ym. osia? Maksavat melkein 70/kpl (x4).
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Mietin samaa kun kasailin keväällä uuden AK-57:n. Tulenkestävää valumassaa on myynnissä lähes kaikilta sementtivalmistajilta. Hinta noin 30€/25Kg säkki, josta valmista massaa tulee noin 12 litraa. Eli tulee se ehkä puolta halvemmaksi ite puuhastella, mikäli tuote kelpaa nieluelementtien tekoon.

Mikä niiden tulipesän osien odotettavissa oleva käyttöikä on? Olen aitokiukaista koittanut etsiä kokemuksia ja muuta, mutta aika huonosti löytyy.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Minusta tuntuu hassulta, kun pojilla on kalliit kiukaiden RollsRoycet jotka kestävät vuosikymmeniä,
niin pihistelevät "määräaikaishuoltokuluissa". :?
putte
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Lahti / Ruolahti
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja putte »

...Itse asiassa yli 35 vuotta vanha AK-47 alkaa ruostua läpi ja ostin käytetyn 57:n, minkä sisukset eivät olleetkaan niin hyvässä kunnossa kuin luulimme.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

PuuhaPate kirjoitti: To Elo 06, 2020 8:41 pm Minusta tuntuu hassulta, kun pojilla on kalliit kiukaiden RollsRoycet jotka kestävät vuosikymmeniä,
niin pihistelevät "määräaikaishuoltokuluissa". :?
Ehkä se on sitä masinismia? Tämä kun ei ole kädettömien huilunsoittajien foorumi.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Kardaani kirjoitti: To Elo 06, 2020 9:56 pm Ehkä se on sitä masinismia? Tämä kun ei ole kädettömien huilunsoittajien foorumi.
:wink:
Hsippe
Viestit: 956
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Kardaani kirjoitti: To Elo 06, 2020 6:55 pm Mikä niiden tulipesän osien odotettavissa oleva käyttöikä on? Olen aitokiukaista koittanut etsiä kokemuksia ja muuta, mutta aika huonosti löytyy.
No, mulla on joskus 80-luvun alkuvuosina hankittu AK-57 jossa alkuperäiset tulitiilet. Arina vaihdettu parikertaa ja kivet tietenkin silloin tällöin.
Nyt laitos alkaa olla uusimista vajaa, eli on aika tasaisen lopussa. Tulitiilet ei enää kivien vaihtoa kestä, luukun kehys aikasten turvoksissa, arina vaihtokunnossa, tuhkaluukku puhkiruostunut ja vaipassakin jokunen ruostereikä.
Taidan laittaa samanlaisen, jos se taas 40v kestää niin, ei taida enää olla seuraava remppa mun murheita :D
sohvi
Viestit: 4575
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 3:19 pm
Paikkakunta: vihti
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja sohvi »

Meillä 47. Ikä ei tiedossa, kun ostin käytettynä 80e. Arina kerran vaihettu. Tuhkaluukku uusimista vailla. Kuoret on kyllä ihan hyvässä kunnossa, ja runkotiilet. Oisko uudemmat heikompaa tekoa. Meillä ollu ainakin 16v käytössä
www.sohvinkulma.fi
International McCormick B 414 vm 1961 työkone
Ford Super Major 5000, isännän lelu : )
Urpo
Viestit: 1167
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Mulla on vielä kaksikin 90-luvulla käytettynä ostettua 57-kiuasta. Toisessa oli varmaan poltettu ehkä maalattua puuta tms roiskaa kun tulipesän kivet oli pahasti ruvella ja kuopilla ja luulin ettei kauaa kestä. Mutta ei ne huonommaksi enää muuttuineet, tosin tämä kiuas ollut käytössä vain talviaikaan.
Toista kiuasta oli kai löylytelty kylmäksi asti, koska ylävaippa ruostui kohta puhki. Teetin rosterista uuden ylävaipan, kyllä siihen silmä tottui ajanmittaan.

Siis kyllä nämä kestää, unhan lämmittää puhtaalla puulla ja lopettaa löylynheiton oikeaan aikaan ja pitää kantta auki niin että ehtii viimeinenkin kauhallinen kuivua kokonaan.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4420
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Kardaani kirjoitti: To Elo 06, 2020 6:55 pm Olen aitokiukaista koittanut etsiä kokemuksia ja muuta, mutta aika huonosti löytyy.
Näillä palstoilla on "masinistikokemuksia" lähes joka ketjussa mikä koskee saunaa tai kiuasta. Olen niitä itsekin sinne kyhännyt.
imppu
Viestit: 8703
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja imppu »

PuuhaPate kirjoitti: To Elo 06, 2020 10:01 pm
Kardaani kirjoitti: To Elo 06, 2020 9:56 pm Ehkä se on sitä masinismia? Tämä kun ei ole kädettömien huilunsoittajien foorumi.
:wink:
Kyllä ei ole huilunsoittaja, jos sitä osaa soittaa että menee nuotilleen, kädetön.


Vai mitä huilua tässä nyt tarkoitetaan..
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
B-275
Viestit: 20
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:08 am
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja B-275 »

Vastatakseni ketjun aloittajan kysymykseen, niin kyllä, olen tehnyt uusia palikoita tulenkestävästä massasta valamalla muottiin. Tuntuvat kestävän. Yli kymmenen vuotta ovat jo olleet kiukaan sisuksissa.
tuulen
Viestit: 778
Liittynyt: Pe Tammi 04, 2019 8:45 pm
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Miten tuon tulenkestävän massan kovettuminen menee, pitkänkö ajan kuluttua saa taas kiukaan tulille? Miten raudoitukset?
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Tulenkestävään massaan ei raudoituksia laiteta.
putte
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Lahti / Ruolahti
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja putte »

Kiitos vastauksista. Tämmöinen tuli vielä mieleen, jos laittaisi tulenkestäviä tiiliä lappeelleen/sivukantilleen ja muotoilisi rälläkällä nieluun salmiakkimuodon ja ulkokehän
sköne
Viestit: 1770
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
Paikkakunta: P-savo
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja sköne »

putte kirjoitti: Ma Elo 10, 2020 6:55 pm Kiitos vastauksista. Tämmöinen tuli vielä mieleen, jos laittaisi tulenkestäviä tiiliä lappeelleen/sivukantilleen ja muotoilisi rälläkällä nieluun salmiakkimuodon ja ulkokehän
Mikä ettei mutta käytä hyvää hengityssuojainta.

Mulla on kokemus yhdestä savuttavasta aito-kiukaasta. Syynä oli heikot murentuneet kivet. Olisko huonolla vedolla>palamisella>syy ennenaikaiseen valujen hajoamiseen?
oppia ikä kaikki
jiipee
Viestit: 10717
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja jiipee »

putte kirjoitti: Ma Elo 10, 2020 6:55 pm Kiitos vastauksista. Tämmöinen tuli vielä mieleen, jos laittaisi tulenkestäviä tiiliä lappeelleen/sivukantilleen ja muotoilisi rälläkällä nieluun salmiakkimuodon ja ulkokehän
Maksaa ne tiiletkin jotakin? Jos se "kirkkovene" pitää itse tehdä uusiksi, niin tekisin valumassasta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
putte
Viestit: 45
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:31 am
Paikkakunta: Lahti / Ruolahti
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja putte »

No niin, olen vihdoin saanut "valimon" käynnistettyä. Valmiina jo kaksi nieluelementtiä (kolmas juuri valettu kuivumassa muotissaan) ja tulipesän takalevyt myös tehty. Weberin massasäkistä tulee juuri tarpeeksi kahteen tai yksi plus takalevyt.
Seuraava aprikoinnin aihe onkin tämä: En laita villoja vaipan ja tulitiilien väliin, koska villoista tulee kuitenkin jotain sottaa löylyn sekaan. Laitan tuplakerroksen tiiliä tai veistelen paksummista. Joten onko kukaan laittanut valumassaa myös valurauta-, ja peltikannen väliin eristeen tilalle?

ps.Vuosia sitten keksin tuon rosterilevyjutun villojen ja eristetiilien väliin, satuin mainitsemaan siitä Asikkalassa kerkesmiehelle kiviä ostaessani; nyt vakiovaruste Aito-Kiukaassa. Onko kukaan muu tätä hoksannut vai tarjosiko/myikö tuo ideani kotamiehille?
jussi77
Viestit: 4447
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Mahtaisiko vermikuliitti toimia sen eristeen tilalla. Kota-padan peltikuoren sisällä oleva valu lienee juuri sitä ja sillä valettiin uusiksi meidän pataan. Eli sementtiä, vermikuliittia ja vettä. Vettä piti kai käyttää paljon enemmän mitä normaaliin betoniin, koska vermikuliitti taitaa sitä imaista itseensä. Kuivuakin sen annettiin tosi kauan, valettiin siis suoraan peltikuoren sisään ja kovalevystä oli muotin sisäpuoli.
Kardaani
Viestit: 2188
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
Viesti:

Re: Aitokiuas -57

Viesti Kirjoittaja Kardaani »

Itse en lähtisi muuttamaan rakennetta noin suuresti. Betonipohjainen, valettu kova kuori ei jousta niinkuin pelti ja villa. Lämpötilaerot kuitenkin melko suuria kun pahimmillaan -30c lämpöistä kiuasta lämmitetään sinne jopa +700c

Vesipadassa tilanne toinen kun siellä on se vesi ottamassa lämpöä itseensä, ja lämmitys lopetellaan viimeistään kun kiehuu.

Mikset putte laita vaan sitä rosteripeltiä villan ja tulitiilien väliin niinkuin tehdasmallissakin nykyään? Taiteilet vielä pellistä kaulukset kiukaan päälle aukkoihin, niin voit valurautakannen ja ulkopellin välissäkin käyttää villaa, ilman että karkaa sieltä pölyt löylyjen mukaan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], juntunen, MRi ja 29 vierailijaa