Lännen C110 ei liiku
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Elo 03, 2020 7:12 pm
- Viesti:
Lännen C110 ei liiku
Terve,
Meillä seuraavanlainen ongelma.
Lännen C110 kaivurikuormaajassa oli suunnanvalitsin jumiutunut siten, että pitkä puoli ei mennyt lainkaan päälle.
Suunnanvaihdinta kääntäessä pitkä puoli ei yksinkertaisesti "aktivoitunut".
Laite toimi moitteetta pienellä puolella, ei mitään ongelmaa eteen eikä taakse.
Päätettiin kuitenkin yrittää väkisin saada pitkä puoli päälle, ja väänneltiin suunnanvaihdinta vimmatusti edes takaisin, ja yhtäkkiä tuntui että lähtikin toimimaan. Kone liikkui eteenpäin joitakin kymmeniä senttejä, jonka jälkeen kone pysähtyi kuin seinään. Laitetta ei saa enää vapaalle ja kone on täysin halvaantunut. Nostosylinteri ja kaivulaitteet yms. kyllä toimivat, mutta ikäänkuin jarrut olisivat lukossa, eikä veto mene päälle. Kone jouduttiin vetämään liinoineen tieltä sivuun, renkaat eivät pyörineet lainkaan.
Kyseessä vanha peli joka muuten toimiva, mutta ilman liikettä aika turha kapistus.. Olisi hauska elvyttää tuo vanha laite.
Onko ehdotuksia missä laitteessa on vika, mistä kannattaisi lähteä ensimmäisenä vikaa etsimään?
Videopätkä laitteen toiminnasta, eli suunnanvaihdinta vääntelemässä kone joskus "hypähtää" ikäänkuin yrittäen lähteä, mutta pysähtyy kuitenkin heti.
Saakohan näihin kivikautisiin vehkeisiin enää varaosia, ilmeisesti kaiken maailman piirilevyjä noihin on jo tungettu reilustikin..
Ytv.
Waltteri
http://www.youtube.com/watch?v=VSjLB0jQyAI
Meillä seuraavanlainen ongelma.
Lännen C110 kaivurikuormaajassa oli suunnanvalitsin jumiutunut siten, että pitkä puoli ei mennyt lainkaan päälle.
Suunnanvaihdinta kääntäessä pitkä puoli ei yksinkertaisesti "aktivoitunut".
Laite toimi moitteetta pienellä puolella, ei mitään ongelmaa eteen eikä taakse.
Päätettiin kuitenkin yrittää väkisin saada pitkä puoli päälle, ja väänneltiin suunnanvaihdinta vimmatusti edes takaisin, ja yhtäkkiä tuntui että lähtikin toimimaan. Kone liikkui eteenpäin joitakin kymmeniä senttejä, jonka jälkeen kone pysähtyi kuin seinään. Laitetta ei saa enää vapaalle ja kone on täysin halvaantunut. Nostosylinteri ja kaivulaitteet yms. kyllä toimivat, mutta ikäänkuin jarrut olisivat lukossa, eikä veto mene päälle. Kone jouduttiin vetämään liinoineen tieltä sivuun, renkaat eivät pyörineet lainkaan.
Kyseessä vanha peli joka muuten toimiva, mutta ilman liikettä aika turha kapistus.. Olisi hauska elvyttää tuo vanha laite.
Onko ehdotuksia missä laitteessa on vika, mistä kannattaisi lähteä ensimmäisenä vikaa etsimään?
Videopätkä laitteen toiminnasta, eli suunnanvaihdinta vääntelemässä kone joskus "hypähtää" ikäänkuin yrittäen lähteä, mutta pysähtyy kuitenkin heti.
Saakohan näihin kivikautisiin vehkeisiin enää varaosia, ilmeisesti kaiken maailman piirilevyjä noihin on jo tungettu reilustikin..
Ytv.
Waltteri
http://www.youtube.com/watch?v=VSjLB0jQyAI
-
- Viestit: 825
- Liittynyt: To Syys 01, 2011 9:51 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Lännen C110 ei liiku
Olisko kaks vaihdetta päällä yhtäaikaa jolloin laatikko jumissa? Sammuksissa ollessakaan ei liiku? Sulakkeet tarkastettu?
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Elo 03, 2020 7:12 pm
- Viesti:
Re: Lännen C110 ei liiku
Sulakkeet on käyty läpi ja ainakin päällisin puolin kunnossa.
Onkohan millainen operaatio availla tuo vaihdelaatikko kotikonstein, räjäytyskuvat kyllä löytyvät.
Aikaa ja hermoja piisaa mutta selviääkö kotityökaluilla?
Onkohan millainen operaatio availla tuo vaihdelaatikko kotikonstein, räjäytyskuvat kyllä löytyvät.
Aikaa ja hermoja piisaa mutta selviääkö kotityökaluilla?
-
- Viestit: 1077
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 5:43 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Lännen C110 ei liiku
Eikös tässäkin ole täysin sähköhydraulinen loota eli ei sieltä ratin vasemman puolen vivusta lähde kuin sähköjohtoja. 80-lukulaisessa tuskin vielä juuri kovinkaan erikoista vaihteiston ohjausta on vaan ohjataan suoraan vaihteita kytkeviä sähköventtiilejä. Jos vipu ei liiku niin vianhan on silloin oltava vivussa itsessään eli siinä vipukotelossa. Ja pitäshän siellä kai kuitenkin olla eteepäin useampikin vaihde. Pakille taitaa olla vähän vähemmän.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Lännen C110 ei liiku
Mikä on laitteessa lyhyt/pitkä puoli?
Onko kyseessä vaihteistossa olevat kaksi eri välitysaluetta, jotka valitaan sähköisesti ja joita voidaan käyttää joka vaihteella, ns alennusvaihteisto?
Mikäli näin on ja aluksi pitkä alue puuttui ja lopulta lyhytkin, niin vika lienee alennuslaatikon sähköisessä toiminnassa tai itse alennuslaatikossa.
Onko kyseessä vaihteistossa olevat kaksi eri välitysaluetta, jotka valitaan sähköisesti ja joita voidaan käyttää joka vaihteella, ns alennusvaihteisto?
Mikäli näin on ja aluksi pitkä alue puuttui ja lopulta lyhytkin, niin vika lienee alennuslaatikon sähköisessä toiminnassa tai itse alennuslaatikossa.
-
- Viestit: 6377
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Lännen C110 ei liiku
Kannattaisko ensin tutkia tuo suunnanvaihtovipu ja sen toiminta. Saattoi vimmattu vispaaminen tuhota jotain...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Lännen C110 ei liiku
Siinähän pitäisi olla zf laatikko 6 eteen ja 3 taakse, jos nyt ei mitään muutoksia ole tehty. Suunta pitäisi voida muuttaa 1f ja 1r välillä tai 2f ja 2r välillä. Suuntahan muutetaan, jos vain mahdollista, tyhjäkäynnillä, eikä noin että kone on liki työkierroksilla. En nyt ainakaan käynnissä ollessa runkuttaisi noin jos vipua pitää vetristellä..jotain voitelevaa sprayta kannattaa harkita.
Vivun mekanismi taitaa toimia siten että vipu painelee vain mikrokytkimiä siltä kohti, mihin se on siirretty. Lisäksi siinä on käynnissä ollessa jonkinlainen ilmeisesti aikareleen ohjaama solenoidi, mikä estää liian nopean alaspäin vaihtamisen välillä 6->2. Muita estotoimintoja itse vivussa ei mielestäni pitäisi olla. Laatikko pitää melko persoonallista väninää vapaalla ollessa sekä ajaessa vaihteilla 2, 4 ja 6, eli sen kyllä kuulee jos siellä on pykälä silmässä. Ja näkeekin kone/vaihteisto paketin pienestä heilahduksesta kun pykälän kytkee. Tämän ajattelin vain siis sillä, että voi vikaa rajata pois peristä/aksleista/jarruista.
Onko koneessa paljon tunteja? Onko öljypinnat kohdillaan? Onko vettä öljyissä? Tietoa miksi jäänyt seisomaan?
Vivun mekanismi taitaa toimia siten että vipu painelee vain mikrokytkimiä siltä kohti, mihin se on siirretty. Lisäksi siinä on käynnissä ollessa jonkinlainen ilmeisesti aikareleen ohjaama solenoidi, mikä estää liian nopean alaspäin vaihtamisen välillä 6->2. Muita estotoimintoja itse vivussa ei mielestäni pitäisi olla. Laatikko pitää melko persoonallista väninää vapaalla ollessa sekä ajaessa vaihteilla 2, 4 ja 6, eli sen kyllä kuulee jos siellä on pykälä silmässä. Ja näkeekin kone/vaihteisto paketin pienestä heilahduksesta kun pykälän kytkee. Tämän ajattelin vain siis sillä, että voi vikaa rajata pois peristä/aksleista/jarruista.
Onko koneessa paljon tunteja? Onko öljypinnat kohdillaan? Onko vettä öljyissä? Tietoa miksi jäänyt seisomaan?
-
- Viestit: 595
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:23 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Lännen C110 ei liiku
Jarrupolkimessa ja käsijarrussa on kytkimet jotka katkaisevat vedon, jollei niitä ole ohitettu. Onko kojetaulussa vaihteiston painemittari, näyttääkö mitään?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: -SS-, Kyselijä, Paalari ja 61 vierailijaa