Ferguson TE-F-20 projekti

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

trahata kirjoitti: Ke Joulu 08, 2021 7:39 am Onhan jakoketju kunnossa ettei vaan venttiilit nappaa kiinni mäntään nim,kokemusta on
En ole vielä kerennyt tutkimaan yläkertaa/jakoketjua.
Jos sitä viikonloppuna ehtisi.

Kyselin sitä kytkimen käyttäytymistä, niin se kuulemma jää päälle, eli ei irrota.
Välillä on kuitenkin toiminut ja välillä jumittaa.

Liekkö käytönputetta vai lie jotain siellä rikki? Tutkittava sekin.
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Machist kirjoitti: Ke Joulu 08, 2021 8:03 am
trahata kirjoitti: Ke Joulu 08, 2021 7:39 am Onhan jakoketju kunnossa ettei vaan venttiilit nappaa kiinni mäntään nim,kokemusta on
En ole vielä kerennyt tutkimaan yläkertaa/jakoketjua.
Jos sitä viikonloppuna ehtisi.

Kyselin sitä kytkimen käyttäytymistä, niin se kuulemma jää päälle, eli ei irrota.
Välillä on kuitenkin toiminut ja välillä jumittaa.

Liekkö käytönputetta vai lie jotain siellä rikki? Tutkittava sekin.
Vaihda uusi asetelma + levy, ja tietenkin silmälaakeri ja painelaakeri. Itse tein aikoinaan virheen, kun en vaihtanut hyvältä vaikuttanutta asetelmaa.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Älä vaihda sitä asetelmaa, jos se ei ole rikki. Monesti se alkuperäinen on parempilaatuinen, kuin tarvike. Silmälaakeri, painelaakeri ja levy kun vaihdetan ja varmistetaan levyn herkkä liikkuminen kytkinakselin pooreissa, niin se on siinä. Se vanha vähällä käytöllä ollut öljyyntynyt ja vettynyt levy todennäköinen syy irrotusonglemiin. Omassa harmaassa käytin kytkimen auki, mutta en edes uusinut levyä, kun siinä oli pintaa reilusti. Pesin levyn ja kokoon pantaessa polttelin sitä kytkintä reilulla luistatuksella hetken ja remontti oli valmis. Toki laakerit uusin. Kone oli muista syistä poikki, muuten olis pelkkä polttelu ollu mun tapa korjata tuo sama vika
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Talumees
Viestit: 6378
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Machist kirjoitti: La Heinä 11, 2020 8:18 pm Veljellä on tällainen projekti, joka nyt näyttää päätyvän minun käsiin.
Tarkoitus olisi laittaa Fergu vielä töihin :mrgreen:
Kuva
Käsijarrussa levyt... :D
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Fred Scuttle
Viestit: 2067
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

kalvaana kirjoitti: Ke Joulu 08, 2021 11:40 am Älä vaihda sitä asetelmaa, jos se ei ole rikki. Monesti se alkuperäinen on parempilaatuinen, kuin tarvike. Silmälaakeri, painelaakeri ja levy kun vaihdetan ja varmistetaan levyn herkkä liikkuminen kytkinakselin pooreissa, niin se on siinä. Se vanha vähällä käytöllä ollut öljyyntynyt ja vettynyt levy todennäköinen syy irrotusonglemiin. Omassa harmaassa käytin kytkimen auki, mutta en edes uusinut levyä, kun siinä oli pintaa reilusti. Pesin levyn ja kokoon pantaessa polttelin sitä kytkintä reilulla luistatuksella hetken ja remontti oli valmis. Toki laakerit uusin. Kone oli muista syistä poikki, muuten olis pelkkä polttelu ollu mun tapa korjata tuo sama vika
Hyvältä näytti asetelma ja levy, sekä boorit hyvät, mutta huonosti irroittaa.
mahu
Viestit: 128
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja mahu »

Ei tarvi paljo olla öljyä kytkinlevyssä ku tekee tuota ettei irrota. Jos luistattamalla poltat öljyn pois niin se pelaa taas hetken. Ainahan nuo jostain vähä valuttaa öljyä kytkimeen.
Jos jotain ei voi ostaa, täytyy se tehdä itse.
Juho M-P
Viestit: 4378
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Samoin spooreihin takertava kytkinlevy tekee tuota.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

kalvaana kirjoitti: Ma Joulu 06, 2021 10:05 pm Ei näyttäs olevan kiertokangenlaakerivikaa tuossa. Miltä näyttää ne ylemmät liuskat? Vaan mikä siellä sitten kalkattaa? Ventiilikoppa pois seuraavaksi.
Suunnileen samalta näyttää ylemmät mitä alemmatkin.
Onko jossain nuo kaulojen mitat mille välille pitäisi asettua?

Tietää sitten uudet tilailla: https://www.ikh.fi/fi/kiertokangen-laak ... a-std-v380
k-pyörä
Viestit: 1547
Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
Paikkakunta: rauma
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja k-pyörä »

Mä laittasis vanhat lakrut noin tiukkuuteen öljyn kanssa, ja lenkuttelisin ka: ees taas, ja kattosi mäntien liikettä hyvällä lampulla. Tän ois tietty voinu tehä ensiksikin, ennen purkua. Hyvänäköset liuskat ja veivin laak. Pinta.
-AP-
Viestit: 499
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 10:17 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja -AP- »

Machist kirjoitti: Ma Joulu 13, 2021 9:33 pm Suunnileen samalta näyttää ylemmät mitä alemmatkin.
Onko jossain nuo kaulojen mitat mille välille pitäisi asettua?
Uuden mitta ilmeisesti 69.881 - 69.901 mm, kulumamittaa en löytänyt.
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja konty »

Agrilinen std laakereilla joskus kasasin oman fergun, oli jostain syystä liian isot, vesihiomapaperilla hioin niitä vähän ja kokeiin aina paikalleen, sitten kun moottori pyöri nätisti avaimella uskalsin koittaa käyntiin. Onhan tuo vissiin jo 10 vuotta toiminut sen jälkeen.

Samassa korjauspaketissa tulleet tarvikemännät oli eri korkuisia, pistin ne takas ja sainkin ihan alkuperäiset uudet tilalle, en tiedä mistä ne kaivoi ne mutta tuli parissa viikossa.
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Saakohan tähän moottorikoneistamon kautta laadukkaita laakereita, niinkun Perkinsin moottoriin? Nuo tarvikkeet voi olla jopa huonommat, kuin alkuperäiset kuluneet. Laakerivikaa tuossa Ferkutsonissa ei taida kuitenkaan olla, että nuo vanhat vois laittaa takasin ja sitten ettimään sitä varsinaista vikaa muualta.
Tuskin näillä vanhan liiton koneilla kuitenkaan kymmeniö tunteja enempää vuodessa enää ajellaan, että sen puolesta kestää vuosikymmeniä nuinkin. Öljytkin nykyään paljon aprempilaatusia, kun 70 vuotta sitten, jollon tuokin raktori on suunniteltu
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
trahata
Viestit: 818
Liittynyt: Su Joulu 30, 2012 11:20 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja trahata »

Entäs männäntapin välys ,kiertokankeen ja mäntään.
-AP-
Viestit: 499
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 10:17 pm
Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja -AP- »

Mitenkäs tuota nyt oikein luetaan...?

Small end internal diameter 25.395-25.405 mm, clearance new -0.009 ... +0.009 mm
Gudgeon pin holes in piston 25.396-25.404 mm, clearance new -0.008 ... +0.008 mm

Specified clearance using drawing sizes, but bore to bush machined to suit gudgeon pin for the required fit.

Specified clearance using drawing sizes, but desired fit of gudgeon pin in piston obtained by selective assembly.

Heat piston in hot oil for fitting.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

jaa? pitäskö se sitten vain kasata vanhoilla ja öljytä hyvin kasatessa?
Tiivistesarjat täytyy kyllä tilata IKH:lta.

Pitäs tutkia se öljypumppu, ennen alakerran kasaamista.
Onkohan se samassa kohti kuin tässä ketjussa"https://www.yesterdaystractors.com/cgi- ... &th=135242" josta lainasin kuvan?

Kuva
luminpe1
Viestit: 1130
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Kyllä käy kateeksi tuo Machistin autotallin siisteys ja tilat.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

luminpe1 kirjoitti: Ke Joulu 15, 2021 10:53 am Kyllä käy kateeksi tuo Machistin autotallin siisteys ja tilat.
Kuvien luomaa harjaa.. :lol:
Siellä on tuo Ferku ja Jeeppi + kaikkea muuta sälää.
Ei meinaa sopia tekemään nyt mitään.

Ehkä ensi kesänä täytyy ottaa ja järjestellä hieman tallia uudelleen.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

Kerkesinpä taas hieman asiaa tutkimaan ja öljympumpun putki menee ihan eri kohtaan kuin tuossa ylemmässä kuvassa.
Liekkö se pumppu jakopääkopan alla?

Jakopäähän ei näköjään pääse käsiksi ennen kuin purkaa etuakselin edestä.

Yläkertakin näyttää siistiltä, mitä nyt hieman likainen/nokinen.
Tämä venttiilien naksuminen kuitenkin hieman ihmetyttää?

Video

Yritin vesipumpun/tuulettajan hihnan ottaa irti, niin sehän ei mahdu kampuran hihnapyörältä tulemaan pois??
Siellä ahdistaa sopivasti se kammen olake. Onko tosiaan näin vaikea prosessi vaihtaa hihna, että etupää purettava?
Ei sitä saa mitenkään pujoteltua sieltä pois..

Kuva
mahu
Viestit: 128
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 1:06 pm
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja mahu »

Öljypumppu on jakopään kopan alla. Etukehto vaan irti niin pääsee käsiksi. Samalla vaihtaa hihnan. Hihna vaihto on ahdas, mutta ainakaan omassani ei kammen pultti tule tielle.

Oliskohan venttiilit taittunu ja siksi tarttuilee kiinni?
Jos jotain ei voi ostaa, täytyy se tehdä itse.
Avatar
Machist
Viestit: 673
Liittynyt: Ti Maalis 22, 2016 10:29 am
Viesti:

Re: Ferguson TE-F-20 projekti

Viesti Kirjoittaja Machist »

Ei kyllä tässä sovi tulemaan mitenkään tuo hihna pois.
Jos tuota kammen olaketta ei olisi niin sitten tulisi. Liekkö edes oikea hihna tuossa, vai onko paksumpi vaihdettu?

Tässä on nyt epäilyjä siitä että likaiset öljyt ja tervautunut kone -> venttiilit liimautuu.
Kokeilen nyt aluksi liotushoitoa niille.

Jakopäässä voi olla myös jotain hämminkiä? siksi sekin pitäisi tarkastaa ja toisaalta ei ole tietoa milloin ketju on vaihdettu.

Jos tuon naksumisen syyn saisi nyt selville, niin sitten voisi alkaa kasailemaan.
Täytyy laittaa tiivisteet ja suodattimet tilaukseen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ekä, Google [Bot], Jaritapani, SPS1975 ja 82 vierailijaa