Ajopiirturin tarkastus pakko.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Onneksi on sen ikäsiä nyt nää välineet ettei oteta edes päästöjä :D
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

mielenkiinnosta kysyttävä miten näissä vanhoissa vehkeissä on nopeudenrajoitin toteutettu?
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

vaniljacreme kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 8:37 am mielenkiinnosta kysyttävä miten näissä vanhoissa vehkeissä on nopeudenrajoitin toteutettu?
Linja-autoihin se nopeuden rajoitin piti asentaa muistaakseni vm. 1986 ja sitä uudempiin ja tämä asetus tuli vasta 1990 ? Se oli sellainen nopeusmittarin antaman signnaalin perusteella nopeuden ylitettyä säädetyn joko 80 km/h tai 100 km/h mekaanisesti syöttöpumpulle liitetty laite, joka rajoitti moottorin kierroksien nostamisen kun säädetty nopeus saavutettiin. Usein niissä oli ongelmana se että antoivat kaasuun vastaamisen vasta kun nopeus oli pudonnut n. 90 km/h kun rajoitin oli asetettu 100 km/h. Tehdasasennettujen rajoittimien toiminta olikin jo sitten paremmin toimiva.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Universal Four
Viestit: 1193
Liittynyt: To Maalis 20, 2014 6:14 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja Universal Four »

Alussa rajoitinpakossa oli joku painoraja.
Minulla oli nykyistä Transittia ennen kaksi linja-autoksi rekisteröityä VW Transporteria...toinen -97 ja toinen 2001-mallia.
Niissä kummassakaan ei vaadittu rajoitinta.
Piirturi oli.
Sattuma on aina valmiina murskaamaan hienoimmatkin suunnitelmat.
vaniljacreme
Viestit: 4712
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Ei kovin toimivalle systeemille ennen vanhaan kuulosta. Ylämäkeen posottaa täysiä ja kriittisellä hetkellä hyytyy siihen paikkaan.
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

vaniljacreme kirjoitti: Su Huhti 04, 2021 7:17 pm Ei kovin toimivalle systeemille ennen vanhaan kuulosta. Ylämäkeen posottaa täysiä ja kriittisellä hetkellä hyytyy siihen paikkaan.
Nykyaikaisissa ei ole ongelmia. Toimii huomaamattomasti. Avustavat laitteet aiheuttaa aluksi ihmetystä esim, ylämäen ennakointiautomaatti, mäen alla täydessä vauhdissa vaihtaa pienemmälle ja kierrokset vihreen ylärajalle ja harjanteen yli rullausautomaatti, katkaisee vedon ennen mäenharjannetta ja harjanteen yli päästyään palautuu ennalleen. Väärät hälytykset kiusallisimpia. Puolivuotta on ilmoittanut säännöllisen satunnaisesti "tarkista moottorin ohjausyksikkö seuraavassa pysähdyksessä" Usein olen tarkistanut, tallessa on. Merkkihuolto ei saa hälyä pois. Aamuyöllä tuli häly "Kuljettajan tuki pois käytöstä". Katselin hetken ympärilleni, selkänoja tallessa, kyynär nojat tallessa...
samovaari
Viestit: 1002
Liittynyt: La Syys 04, 2010 8:40 am
Paikkakunta: ylivieska
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Piirturi ja rajoitin on mutta piirturi ei kiinnosta ketään,koskaan en ole kiekkoa laittanut.Vain jos kuskaan korvausta vastaan on oltava kiekko mutta kun ei ole direktiivit käytynä niin eipä tuota voi tehdä.Rajoittimestä oltava todistus katsastuksessa.Nyt rajoittimen tarkasti katsastaja--50e--ja vissiinkin se katotaan piirturin kautta joten ei voi poistaa--oletan.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

samovaari kirjoitti: Ma Huhti 05, 2021 9:17 am Piirturi ja rajoitin on mutta piirturi ei kiinnosta ketään,koskaan en ole kiekkoa laittanut.Vain jos kuskaan korvausta vastaan on oltava kiekko mutta kun ei ole direktiivit käytynä niin eipä tuota voi tehdä.Rajoittimestä oltava todistus katsastuksessa.Nyt rajoittimen tarkasti katsastaja--50e--ja vissiinkin se katotaan piirturin kautta joten ei voi poistaa--oletan.
Jos on sähköinen nopeusmittari, niin rajoitin toimii myös ilman piirturia olevalla nopeusmittarin signaalilla. Ei siis taritse piirturia ellei sitä ole rekisteriotteeseen laitettu varusteena.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja tristam »

taidan vaan jonkun peitelevyn liimata piirturin eteen ja reikä siihen missä kilometrit näkyy jos katsuri ne haluaa ottaa ylös.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Tänään kävin katsastamassa yksityiskäytössä olevaa Transit pienoislinja-autoa ja katsuri vaati piirturin tarkastuslappoa. Koskaan ennen ei ole moista kysytty. Sattuko yli-innokas katsuri vai onko laki oikeasti muuttunut?

Kuulemma piirturin vois pois, jolloin pääsis tarkastuksesta. Poistamiseksi ei muka käy peittäminen.

En tiedä, tuleeko jotain vikavaloja yms, jos koko laitteen nyppää pois. Transit on vuosimallia 2015 ja tullu tehtaalta piirturin kanssa.

Tällä hetkellä piirturi on ainut, josta näkee ajokilometrit. Kerran sain vahingossa kilometrit varsinaiseen näyttöön näkyviin, mutta en tiedä, miten sen sais toistettua.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja tristam »

mtalo kirjoitti: La Touko 27, 2023 8:46 pm Tänään kävin katsastamassa yksityiskäytössä olevaa Transit pienoislinja-autoa ja katsuri vaati piirturin tarkastuslappoa. Koskaan ennen ei ole moista kysytty. Sattuko yli-innokas katsuri vai onko laki oikeasti muuttunut?

Kuulemma piirturin vois pois, jolloin pääsis tarkastuksesta. Poistamiseksi ei muka käy peittäminen.

En tiedä, tuleeko jotain vikavaloja yms, jos koko laitteen nyppää pois. Transit on vuosimallia 2015 ja tullu tehtaalta piirturin kanssa.

Tällä hetkellä piirturi on ainut, josta näkee ajokilometrit. Kerran sain vahingossa kilometrit varsinaiseen näyttöön näkyviin, mutta en tiedä, miten sen sais toistettua.
Miten ne sillä lailla vahingossa tuli näkyviin?
Ja minkälainen homma olis 2001 k-a transittiin vaihtaa pakettiauton mittaristo joka lienee vaijerivetoinen ja digipiirturi pois joka varmaankin saa tietonsa joltain anturilta?
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja mtalo »

tristam kirjoitti: La Touko 27, 2023 9:03 pm Miten ne sillä lailla vahingossa tuli näkyviin?
Erittäin hyvä kysymus :mrgreen:

Itseasiassa oli silloin katsastuskonttorin pihassa ihan muissa merkeissä. Kotiin lähtiessä autoon noustessa jäin tutkimaan papereita ja yhtäkkiä ajokilometrit paukahti näyttöön. Järkytykseni vuoksi unohdin, minkälainen "asetus" silloin oli. Avaimet oli virtalukossa, mutta auto ei ollu käynnissä. Käytinkö ensin virtoja päällä vai en, olino ovi auki vai kiinni? En ole saanut toistettua.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Minäkin näitä vaihtoehtoja pyörittelin mielessäni ja siitä myös tällä palstalla keskusteltiinkin, kun tämä asia tuli itselle eteen MB 711 katsastuksessa pari vuotta sitten. Lopputuloksena käytin piirturin tarkastuksessa, (tarkastus on kaksi vuotta voimassa, joten tänä vuonna olisi taas tarkastus ajankohtainen) ja se taitaa helpoin vaihtoehto.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja mtalo »

SPS1975 kirjoitti: La Touko 27, 2023 9:42 pm Minäkin näitä vaihtoehtoja pyörittelin mielessäni ja siitä myös tällä palstalla keskusteltiinkin, kun tämä asia tuli itselle eteen MB 711 katsastuksessa pari vuotta sitten. Lopputuloksena käytin piirturin tarkastuksessa, (tarkastus on kaksi vuotta voimassa, joten tänä vuonna olisi taas tarkastus ajankohtainen) ja se taitaa helpoin vaihtoehto.
Tuli mieleen, että voiko 2-vuoden tarkastus väliä käyttää 3 katsastus kertana. Eli tarkastais piirturin ja katsastais auton esim. kesäkuussa, ensi vuonna taas kesäkuussa ja seuraavana vuonna toukokuussa, jolloin piirturin tarkastus olisi periaatteessa voimassa?
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Samaisessa katsastuksessa myös antoi moitteita sammuttimesta. Koskaan ennen eivät ole vaatineet sammuttimelle tarkastusta. Nyt piti olla tarkastettu ja sen lisäksi ei kelpuuttamut nykyistä 34a-luokan sammutinta, vaan piti olla vähintään 43a. Kuulemma laki muuttunut tuon osalta...

Vähän jäi epävarma olo, kun ukko "keksi" oikeastaan 3 uutta vaatimusta, joita ei ole tämän auton kanssa muut vaatineet 7 vuoden aikana. Ei siinä mitään, katsuri teki työtään perusteellisesti, mutta jäi vähän maku, että tulkitsiko raskaimman mukaan.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Kyllä voi, ei piirturissa tarvitse olla kuin yksi päivä tarkastuksen voimassa oloa jäljellä, niin se kelpaa katsastukseen. Sitä en sitten osaa sanoa tutkiiko noita poliisit koskaan tien päällä katsastusten välissä, mutta veikkaan, että ei.
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

Piirturin tarkastus maksaa muutaman kympin kun toimii, aikaa kuuluu alta puolituntia.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Ei poliisit taida paljon näitä pienempiä yksityiskäytössä olevia pysäytellä. Ehkä voisi jonkin ylinopeuspysäytyksen yhteydessä tarkastaa, mutta perustutkapoliisi ei taida piirtureista mitään ymmärtää. Nopeusvalvontakin on pitkälti kameroiden varassa.

Miten muuten määräytyy ensivuoden katsastus. Normaalisti on se kuukauden ikkuna, jolloin katsastusajankohta pysyy jatkossakin samana. Mutta siirtyykö ensivuoden "katsastusaikaikkuna", kun nyt tuli hylätty ja vien uusintakatsastukseen myöhemmin.

Suomeksi sanottuna: myt piti katsastaa 12.6. mennessä ja uusintanäyttö pitää hoitaa 27.6. mennessä. Jos käyn katsastamassa 27.6, onko ensivuoden katsastus tehtävä 12.6. vai 27.6. mennessä.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Pataässä kirjoitti: La Touko 27, 2023 9:55 pm Piirturin tarkastus maksaa muutaman kympin kun toimii, aikaa kuuluu alta puolituntia.
Aha! Katsastus tarjos piirturin tarkastusta 120 eurolla 🤔 Vaikka katsastus oli muutennkohtuu huokea 81€ päästöineen.

En ottanut sitä nyt, koska:
a) heillä ei ollut toista raskaankaluston katsuria töissä tänään (kuulemma sama voi katsastaa auto ja tarkastaa kom auton piirturia, kun jälkimmäinen on korjaamotoimintaa
b) tarvitsin kuitenkim nopeusrajointodistuksen, jota eivät voineet katsastuksessa tehdä, koska nopeusrajoitin oli ecun eikä piirturin ohjaama
Pataässä
Viestit: 1945
Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
Viesti:

Re: Ajopiirturin tarkastus pakko.

Viesti Kirjoittaja Pataässä »

SPS1975 kirjoitti: La Touko 27, 2023 9:51 pm Kyllä voi, ei piirturissa tarvitse olla kuin yksi päivä tarkastuksen voimassa oloa jäljellä, niin se kelpaa katsastukseen. Sitä en sitten osaa sanoa tutkiiko noita poliisit koskaan tien päällä katsastusten välissä, mutta veikkaan, että ei.
Kokonaispainoltaan alle 7.5t ei ole piirturin käyttöpakkoa jos ei ole liikenneluvilla ajossa eli yksityiskäytössä. Yksityiskäytössä ns. 50km:n sääntö, muuta "Pottukuskit" tuntee asian varmaan paremmin. itsellä yksi alle 7.5t siinä käytän korttia, koska piirturi valvoo työaikaa. Ei ole kapistusta ihmisen kiusaksi suunniteltu kaupallisessa ajossa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Google [Bot] ja 28 vierailijaa